Gå til innhold

Er det verdt å reparere stekeovn - fremfor å kjøpe ny

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overarmen virker ikke. Den har fått sprekker og endret fasong. Jeg har ikke peiling på å fikse det selv og kjenner ingen som kan det. Er det verdt å bestille service eller bør jeg bare kjøpe ny? Har ikke så god råd

Anonymkode: 0c0a5...0de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lønner seg aldri å reparere, dessverre. Kjøp en av grei kvalitet. Jeg liker samsung & lg . 

Anonymkode: 86f2f...1e3

• Liker 2
Skrevet

Men ny stekeovn koster jo fort 10.000… alt annet fungerer jo på ovnen

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det er slikt buffer konto er til. Men man kan finne brukt på finn til en rimelig sum.

• Liker 1
Skrevet

Ta gode bilder av skaden, om det er grillelementet du mener så kan det lett byttes. Men for å vite ca pris så må de du snakker med vite hva som er skadet, og deretter kan de svare på om dette blir rimeligere enn en ny ovn. 

Butikker som selger stekovner vet gjerne navn på bedriften i ditt område som kan skaffe/fikse slikt, eller hør med en eldre nabo/foreldre... om de vet.

Skrevet

Hvor gammel er ovnen?

Anonymkode: 4b30e...198

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er slikt buffer konto er til. Men man kan finne brukt på finn til en rimelig sum.

Men er det ikke komplisert å installere ny ovn? Jeg er så grønn på sånne ting 😫

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor gammel er ovnen?

Over ti år. Overtok fra forrige leilighetseier, men har ikke kvittering

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men er det ikke komplisert å installere ny ovn? Jeg er så grønn på sånne ting 😫

Jeg mener, trenger jeg elektriker?

Skrevet

Er du helt grønn på hvordan du skal reparere noe i hele tatt så har du vel ikke noe annet valg enn å kjøpe ny? 

For tre år siden så kapitulerte den relativt nye stekeovnen vår på julaften. Heldigvis var det helt på slutten av stekingen av porchettaen så det det ordnet seg. 

Stekeovnen kostet ny 13 000 kroner, sjekket på internett hva som kunne være feil, det var to feilkilder, vifta og en temperatursikring. Bestilte begge delene ble kjøpt på amazon til 1300 kroner. Demonterte stekeovnen og byttet ut disse to delene. Reparasjonen gikk unna på 2-3 timer med hjelp fra DIY youtube. 

Stekeovnen er som ny. 

Anonymkode: 66a69...dd0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis den er over ti år så ville jeg kjøpt ny. Stekeovner har en levealder på 10 til 15 år tenker jeg. 

Anonymkode: 66a69...dd0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da kjøper du ny. Det ville du nok ha måttet gjøre snart uansett.

Er den innebygd så må du skru ut to skruer, hvis ikke er det bare å skyve den på plass. Null stress å fikse selv.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da kjøper du ny. Det ville du nok ha måttet gjøre snart uansett.

Er den innebygd så må du skru ut to skruer, hvis ikke er det bare å skyve den på plass. Null stress å fikse selv.

Den er frittstående. Vil det si at det bare er å sette den i støpselet da?

Skrevet

Det er bare å google merke modell og problem så finner du pris på komponenten som må skiftes ut. YouTube kan fortelle deg hvordan du skifter komponenten.

Det er en god sjanse for at du selv uten forutgående kompetanse klarer å fikse dette for et par hundrelapper.

Koster det mer enn 400-500 kroner ville jeg vurdert det slik at det er enklere og kanskje rimeligere å kjøpe en ny eller nyere brukt.

Dersom ovnen er innebygget ville jeg lagt litt mer i å reparere den. Dette fordi komfyren gjerne er en del av en produktserie med felles designuttrykk, og fordi du helst vil bytte med en med samme fysiske størrelse, noe som KAN komplisere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor skal du ha så dyr stekeovn?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I de fleste tilfeller ja. Jeg måtte gjøre litt bak, men en youtube-video viste hvordan. Gjort på 3 min.

Ikke undervurder youtube. Der er vidoer for det aller meste der. Lær deg å søke opp nyttig informasjon, det sparer deg for mange tusen

Anonymkode: 6c674...403

• Liker 1
Skrevet

Siden det ikke er noe annet galt med ovnen, kan det godt være at det er billigere å reparere den enn å kjøpe ny. Bør være mulig å reparere for 3-5000,- hvis du kontakter en reparatør som kommer hjem til deg og fikser det. Klarer du det selv, eller kjenner noen som kan gjøre deg en tjeneste, kan det bli veldig billig.

Ingen her nevner miljøperspektivet i å reparere eller kaste, men det er bra for miljøet å bytte ut en defekt del fremfor å kaste hele enheten og kjøpe ny. Jeg vil derfor anbefale reparasjon så lenge det er mulig til en pris som ikke langt overstiger verdien av komfyren. Kast-og-kjøp-nytt-tankegangen bør vi vende oss litt bort i fra, synes jeg. Det er ikke bærekraftig.

Levetid på komfyrer kan variere veldig med fabrikat og kvalitet, men om det er en komfyr av god kvalitet, er det ikke noe i veien for at den kan holde i 20-30 år selv om man da kanskje må regne med å måtte reparere litt en gang eller to. Mine foreldres komfyr levde i 40 år med enkelte små reparasjoner opp igjennom. Ble byttet da det ikke lenger kunne skaffes reservedeler. Vår stekeovn(innebygget) har passert 20 år uten feil. Platetoppen(innebygget) er like gammel, og der har vi måttet bytte varmeelement i ei kokesone/plate for noen år siden. Mikrobølgeovnen er også passert 20 år, og den er reparert en gang. Vi kjøpte dyre kvalitetsprodukter da vi bygde kjøkkenet, og det tror jeg lønner seg i lengden. 

• Liker 2
Skrevet
aksase skrev (24 minutter siden):

Bør være mulig å reparere for 3-5000,- hvis du kontakter en reparatør som kommer hjem til deg og fikser det.

Du får jo en god, kliss ny ovn med fem års garanti for den samme prisen. 

• Liker 1
Skrevet
aksase skrev (55 minutter siden):

Ingen her nevner miljøperspektivet i å reparere eller kaste, men det er bra for miljøet å bytte ut en defekt del fremfor å kaste hele enheten og kjøpe ny. Jeg vil derfor anbefale reparasjon så lenge det er mulig til en pris som ikke langt overstiger verdien av komfyren. Kast-og-kjøp-nytt-tankegangen bør vi vende oss litt bort i fra, synes jeg. Det er ikke bærekraftig.

Jeg er helt enig med deg og skulle fremholdt dette selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...