AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #1 Skrevet 27. februar 2023 Jeg fødte for to uker siden. Alt gikk fint. Hadde epidural og ble klippet. Men nå klarer jeg ikke å knipe igjen strålen midtveis lenger når jeg tisser. Driver med knipeøvelser og det virker som om det blir litt bedre, men klarer fortsatt ikke å stoppe strålen. Noen som har erfaringer? Hvor lenge varte det? Hva gjorde dere? Anonymkode: 8766c...b95
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #2 Skrevet 27. februar 2023 Tok en måneds tid før jeg hadde helt kontroll igjen. Men nå 2,5 mnd etter merker jeg ikke noe til fødselen Anonymkode: 4e853...c5a 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #3 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tok en måneds tid før jeg hadde helt kontroll igjen. Men nå 2,5 mnd etter merker jeg ikke noe til fødselen Anonymkode: 4e853...c5a Takk for svar! Syns dette var skummelt. Smerte m fødsel og sånn er ok, men orker ikke sånne ettervirkninger Anonymkode: 8766c...b95
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #4 Skrevet 27. februar 2023 Jeg fødte for litt over to måneder siden. Kan fortsatt ikke stoppe strålen når jeg tisser, og lekker som ei sil på joggetur 🫠 Styrtfødsel med klipp og stor vaginalrift. Er også livredd for at det ikke skal bli bedre 😪 Anonymkode: 9add8...7f1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #5 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Takk for svar! Syns dette var skummelt. Smerte m fødsel og sånn er ok, men orker ikke sånne ettervirkninger Anonymkode: 8766c...b95 Ble forkjølet et par uker etter fødsel. Det var interessant. Glad jeg brukte bind for å si det sånn, for jeg skvettet litt hver eneste gang jeg hostet 😅 nå nyser jeg uten problemer. Så gi det tid. Anonymkode: 4e853...c5a 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #6 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg fødte for litt over to måneder siden. Kan fortsatt ikke stoppe strålen når jeg tisser, og lekker som ei sil på joggetur 🫠 Styrtfødsel med klipp og stor vaginalrift. Er også livredd for at det ikke skal bli bedre 😪 Anonymkode: 9add8...7f1 Men du jo bør absolutt ikke jogge når det er sånn!! Hallo. Rehabilitering først, ellers kan du gjøre vondt verre. Anonymkode: a8fc7...f1c 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #7 Skrevet 27. februar 2023 Ukomplisert fødsel 6 uker, sliter med å stoppe strålen når jeg først tisser. Lekker ikke. Anonymkode: 85338...9fd
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #8 Skrevet 27. februar 2023 Ikke knip igjen når du tisser, dette kan gjøre vondt verre mtp urinretensjon og inkontinens, var rådet jeg fikk av uroterapeut. Det er den typen kniping man skal gjøre altså, for å trene bekkenbunnsmuskulaturen! Men når du tisser så tisser du, slapp av, sitt komfortabelt og tiss deg ferdig før du strekker deg etter papir og andre ting. Anonymkode: bc73c...9c9 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #9 Skrevet 27. februar 2023 6 mnd siden fødsel med vakuum. Lekker fremdeles, må alltid passe på å tisse før jeg forlater huset og unngå å innta noe særlig væske når jeg er ute på farten. Kniper og kniper, syns ikke det hjelper noen ting ☹️ Legen sa det kan ta opp til ett år og at det ikke var vits i med henvisning til noe videre utredning før da! Anonymkode: b6221...bfd
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #10 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): 6 mnd siden fødsel med vakuum. Lekker fremdeles, må alltid passe på å tisse før jeg forlater huset og unngå å innta noe særlig væske når jeg er ute på farten. Kniper og kniper, syns ikke det hjelper noen ting ☹️ Legen sa det kan ta opp til ett år og at det ikke var vits i med henvisning til noe videre utredning før da! Anonymkode: b6221...bfd Det er tull. Man kan ha god nytte av veiledet og målrettet trening hos fysioterapeut med videreutdanning på bekkenbunn. Hadde gått privat hvis du har mulighet, kanskje det er noe å justere med teknikken din. Anonymkode: a8fc7...f1c 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #11 Skrevet 27. februar 2023 Det retter seg nok av seg selv. Jeg hadde en setefødsel med klipp, styrtfødsel. Merket ingen lekkasje eller at jeg ikke kunne stoppe strålen, men heller at når jeg måtte nummer to så gikk det veldig fort til «nå må jeg løpe». Følte hele området mellom foran og bak var veldig mykt, noe som ikke er rart med tanke på at ting ble klippet over. Det gikk seg til relativt fort, kroppen må bare få gro. Anonymkode: 569b3...3b4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #12 Skrevet 27. februar 2023 To styrtfødsler. Var veldig bra etter 6 måneder og helt som før 2 år etter siste barnet. Anonymkode: 14644...2e7
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #13 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er tull. Man kan ha god nytte av veiledet og målrettet trening hos fysioterapeut med videreutdanning på bekkenbunn. Hadde gått privat hvis du har mulighet, kanskje det er noe å justere med teknikken din. Anonymkode: a8fc7...f1c Det er jo nettopp det - mulighet til å gå privat. Baby måtte klippe tungebånd og trenger oppfølging av kiropraktor og ammeveileder privat en gang pr uke. Dette utgjør nærmere 2000 kr i uka, da har jeg faktisk ikke råd til å legge til enda en tusenlapp for egne plager. Har som sagt lagt frem problemstillingen for fastlege som ga meg et skriv om knipeøvelser (som jeg stengt tatt kunne funnet selv). Helse-Norge tar jo ikke kvinnehelse på alvor. Anonymkode: b6221...bfd
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #14 Skrevet 28. februar 2023 22 hours ago, AnonymBruker said: Men du jo bør absolutt ikke jogge når det er sånn!! Hallo. Rehabilitering først, ellers kan du gjøre vondt verre. Anonymkode: a8fc7...f1c Jeg har spurt legen min, hun sa det ikke var noe stress 🤷♀️ Bare fortsette med knipeøvelser… Vil så gjerne tilbake i form. Anonymkode: 9add8...7f1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #15 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er jo nettopp det - mulighet til å gå privat. Baby måtte klippe tungebånd og trenger oppfølging av kiropraktor og ammeveileder privat en gang pr uke. Dette utgjør nærmere 2000 kr i uka, da har jeg faktisk ikke råd til å legge til enda en tusenlapp for egne plager. Har som sagt lagt frem problemstillingen for fastlege som ga meg et skriv om knipeøvelser (som jeg stengt tatt kunne funnet selv). Helse-Norge tar jo ikke kvinnehelse på alvor. Anonymkode: b6221...bfd Ingen babyer trenger oppfølging av kiropraktor.. Anonymkode: 6c512...714
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #16 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ingen babyer trenger oppfølging av kiropraktor.. Anonymkode: 6c512...714 Ok. https://www.babyverden.no/baby/med-baby-hos-kiropraktor/ Anonymkode: b6221...bfd
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #17 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 27.2.2023 den 8.16): Jeg fødte for litt over to måneder siden. Kan fortsatt ikke stoppe strålen når jeg tisser, og lekker som ei sil på joggetur 🫠 Styrtfødsel med klipp og stor vaginalrift. Er også livredd for at det ikke skal bli bedre 😪 Anonymkode: 9add8...7f1 Jeg hadde det også sånn. Da jeg var på etterkontroll etter fødsel snakket vi om dette og legen sa jeg måtte fortsette med knipeøvelser og at jeg skulle komme tilbake 6 mnd etter fødsel for ny kontroll og at hun skulle henvise videre hvis jeg fremdeles lakk. Ved 6 mnd var alt bra igjen så det ble aldri behov for videre oppfølging. Anonymkode: ae22c...737 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #18 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har spurt legen min, hun sa det ikke var noe stress 🤷♀️ Bare fortsette med knipeøvelser… Vil så gjerne tilbake i form. Anonymkode: 9add8...7f1 Jaja, da så... At du "lekker som en sil" når du løper tar du ikke som et tegn på at du kanskje trenger litt lenger tid til å bygge deg opp før du kjører på? Skjønner ønsket, men det er mange ting man kan gjøre for å bygge kondis som er mindre belastende for bekkenbunnen. Ikke alle leger er eksperter på rehab av kropp etter graviditet, for å si det mildt. Googler du "return to running after giving birth" og lignende så tipper jeg de fleste kilder anbefaler å roe ned og bygge opp gradvis hvis blærekontrollen er såpass dårlig. Sorry hvis jeg virker streng nå, men det er så kjipt om man får varige plager fordi man tok i for hardt. Anonymkode: a8fc7...f1c
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #19 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo nettopp det - mulighet til å gå privat. Baby måtte klippe tungebånd og trenger oppfølging av kiropraktor og ammeveileder privat en gang pr uke. Dette utgjør nærmere 2000 kr i uka, da har jeg faktisk ikke råd til å legge til enda en tusenlapp for egne plager. Har som sagt lagt frem problemstillingen for fastlege som ga meg et skriv om knipeøvelser (som jeg stengt tatt kunne funnet selv). Helse-Norge tar jo ikke kvinnehelse på alvor. Anonymkode: b6221...bfd Ja, det er veldig synd at det er så dårlig oppfølging i etterkant At økonomi skal avgjøre hvor god hjelp man får og egentlig til syvende og sist avgjør hvorvidt man lykkes med f.eks ammingen. Men hvor bor du? Det er noen få fysioterapeuter med driftstilskudd som har kompetanse på dette, kanskje det finnes i nærheten av deg. Anonymkode: a8fc7...f1c
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #20 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jaja, da så... At du "lekker som en sil" når du løper tar du ikke som et tegn på at du kanskje trenger litt lenger tid til å bygge deg opp før du kjører på? Skjønner ønsket, men det er mange ting man kan gjøre for å bygge kondis som er mindre belastende for bekkenbunnen. Ikke alle leger er eksperter på rehab av kropp etter graviditet, for å si det mildt. Googler du "return to running after giving birth" og lignende så tipper jeg de fleste kilder anbefaler å roe ned og bygge opp gradvis hvis blærekontrollen er såpass dårlig. Sorry hvis jeg virker streng nå, men det er så kjipt om man får varige plager fordi man tok i for hardt. Anonymkode: a8fc7...f1c Og hvor lenge synes du man skal vente og drive med rehab før man kan tillate seg å leve det livet man ønsker? Jeg fødte sist for 6 år siden og klarer fortsatt ikke knipe av strålen helt. Vil aldri klare det igjen heller. Jeg trente knipeøvelser alene, veiledet av kiropraktor, veiledet av kiropraktor og med elektrisk stimulering, hypopressiv trening osv i flere år uten nevneverdig bedring. Nå løp ikke jeg to måneder etter fødsel, men hvis jeg skulle droppet løping før jeg fikk kontroll på inkontinensen så ville jeg ikke kunnet løpt før etter operasjon. Etter årevis med ulike opptreningsforsøk så fikk jeg gjennomført en TVT operasjon, det angrer jeg ikke på. TS, så kort tid etter fødsel er det alt for tidlig å trekke noen konklusjoner. Ekstremt mye vil gå seg til, så ikke ta bekymringene på forskudd! Anonymkode: 0b7d0...074
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå