Gå til innhold

Egenmelding etter sykemelding

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var sykemeldt i to uker nylig. Var tilbake i jobb litt over en uke, men ble veldig dårlig i forkant av ene vakten og måtte melde meg syk. Jeg fikk i ettertid beskjed av sjefen min at jeg måtte skaffe sykemelding for denne dagen fordi jeg hadde ikke rett på lønnet egenmelding. Legen min sier derimot at hun i følge reglene til NAV ikke har lov til å gi meg sykemelding.

Hva gjør jeg? Har prøvd å lese meg opp på dette, men blir ikke helt klok.

Anonymkode: 31c84...391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da må du be om å få ta feriedag, ellers blir du trukket i lønn

Anonymkode: 3e2d6...713

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du vært ansatt?

Man kan bruke egenmelding når man har vært ansatt i åtte uker.

Man må ha vært tilbake i jobb minst én dag etter et sykefravær før man kan bruke egenmelding.

Legen mener kanskje at hun ikke kan gi deg en tilbakedatert sykmelding siden du trolig ikke var i kontakt med legekontoret dem dagen du var syk?

Anonymkode: d1e15...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var du i kontakt med legen den dagen du ble syk? Hvis ikke får du dessverre ikke sykemelding. De tilbakedaterer ikke. 

det må gå en viss tid fra du har vært sykemeldt til du kan bruke egenmelding, så her må du sannsynligvis bruke ferie eller avspasering for å ikke bli trukket i lønn.

Anonymkode: 6c313...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være tilbake i jobb to uker etter sykemelding før du igjen har rett til p bruke egenmelding, legen kan heller ikke tilbakedatere sykemeldinger dersom du ikke var i kontakt med legen den dagen du ble syk. Så her kan du bruke feriedag/avspasering eller bli trukket i lønn

Anonymkode: 5153f...040

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvor lenge har du vært ansatt?

Man kan bruke egenmelding når man har vært ansatt i åtte uker.

Man må ha vært tilbake i jobb minst én dag etter et sykefravær før man kan bruke egenmelding.

Legen mener kanskje at hun ikke kan gi deg en tilbakedatert sykmelding siden du trolig ikke var i kontakt med legekontoret dem dagen du var syk?

Nei, du må være tilbake to uker før du kan bruke egenmelding. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru-Krok skrev (2 minutter siden):

Nei, du må være tilbake to uker før du kan bruke egenmelding. 

Ikke hvis det er innenfor samme arbeidsgiverperiode, hvilket det vel er dersom hun bare var sykmeldt i to uker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke hvis det er innenfor samme arbeidsgiverperiode, hvilket det vel er dersom hun bare var sykmeldt i to uker.

Er du sikker på det? Hos oss er det ikke sånn, vi må ha sykemelding om vi akkurat har vært syk med egenmelding eller sykemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Den praksisen er ikke jeg kjent med, jobber i kommune, og vert både tillitsvalgt og hvo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være tilbake på jobb i 16 dager før du kan bruke egenmelding. Hvis du ikke ga legen beskjed samme dag, kan ikke sykemeldingen tilbakedateres. Du må da ta det som ferie el avspasering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bare bruke egenmelding i arbeidsgiverperioden, det vil si de første 16 kalenderdagene av sykefraværet.

Alle kalenderdager teller med. Er det mer enn 16 dager siden du var sykemeldt og du har gjenopptatt arbeidet i minst 1 dag så kan du benytte egenmelding

Anonymkode: e22cd...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppiluppi84 skrev (24 minutter siden):

Du må være tilbake på jobb i 16 dager før du kan bruke egenmelding. Hvis du ikke ga legen beskjed samme dag, kan ikke sykemeldingen tilbakedateres. Du må da ta det som ferie el avspasering. 

Nei, det må man ikke, Man må ha vært i arbeid igjen i 16 dager for at det skal inntre ny arbeidsgiverperiode. Det er noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, det må man ikke, Man må ha vært i arbeid igjen i 16 dager for at det skal inntre ny arbeidsgiverperiode. Det er noe annet.

Her tror jeg nok du hat misforstått. 

Anonymkode: a8887...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her tror jeg nok du hat misforstått. 

Anonymkode: a8887...c88

En fraværsperiode med egenmelding starter første sykefraværsdag, jf. § 8-19 andre ledd. En person som har vært sykmeldt med legeerklæring i f.eks. en uke, har derfor ikke rett til å nytte egenmelding dersom han/hun får et nytt sykefravær innenfor arbeidsgiverperiodens lengde umiddelbart etter den foregående sykmeldingen. Egenmelding kan benyttes i en eller flere perioder på til sammen tre dager innenfor en allerede påbegynt arbeidsgiverperiode der tidligere fravær er dokumentert med legeerklæring. Forutsetningen er at en har gjenopptatt arbeidet etter det legedokumenterte fraværet før en igjen blir borte fra arbeidet på grunnlag av egenmelding. Se også Ankenemndkjennelse nr. 7 fra 2004 [AN-2004-7].

https://lovdata.no/nav/rundskriv/r08-00

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er du sikker på det? Hos oss er det ikke sånn, vi må ha sykemelding om vi akkurat har vært syk med egenmelding eller sykemelding.

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Den praksisen er ikke jeg kjent med, jobber i kommune, og vert både tillitsvalgt og hvo. 

En fraværsperiode med egenmelding starter første sykefraværsdag, jf. § 8-19 andre ledd. En person som har vært sykmeldt med legeerklæring i f.eks. en uke, har derfor ikke rett til å nytte egenmelding dersom han/hun får et nytt sykefravær innenfor arbeidsgiverperiodens lengde umiddelbart etter den foregående sykmeldingen. Egenmelding kan benyttes i en eller flere perioder på til sammen tre dager innenfor en allerede påbegynt arbeidsgiverperiode der tidligere fravær er dokumentert med legeerklæring. Forutsetningen er at en har gjenopptatt arbeidet etter det legedokumenterte fraværet før en igjen blir borte fra arbeidet på grunnlag av egenmelding. Se også Ankenemndkjennelse nr. 7 fra 2004 [AN-2004-7].

https://lovdata.no/nav/rundskriv/r08-00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.2.2023 den 6.43):

Men en kan vel ikke bruke egenmelding når ikke det er innenfor arbeidsgiverperioden? 

Anonymkode: 596ac...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men en kan vel ikke bruke egenmelding når ikke det er innenfor arbeidsgiverperioden? 

Riktig. Man kan bare bruke egenmelding innenfor arbeidsgiverperioden, som er de første 16 kalenderdagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Riktig. Man kan bare bruke egenmelding innenfor arbeidsgiverperioden, som er de første 16 kalenderdagene.

Ok, så da har ikke TS rett til å bruke egenmelding om jeg har forstått det riktig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ok, så da har ikke TS rett til å bruke egenmelding om jeg har forstått det riktig? 

TS kan bruke egenmelding dersom hun fremdeles er innenfor arbeidsgiverperioden etter sykmeldingen, og har vært tilbake på jobb minst én dag etter at sykmeldingen gikk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...