AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #1 Del Skrevet 27. februar 2023 Jeg har tynt pistrete hår og de siste månedene har jeg mistet svære dotter når jeg dusjer. Håret er synlig mye tynnere enn før.. Jeg tar vitaminer og følges jevnlig opp av lege med blodprøver uten anmerkninger. Mistenker at det ekstra hårtapet kommer av en ny sjampo jeg brukte som gjorde håret tørt som jeg nå har sluttet med etter å ha mistenkt at det er pga den jeg har mistet så mye hår Har noen råd for å få mere hår og tykkere sunnere hår? Anonymkode: b08f7...d2b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #2 Del Skrevet 27. februar 2023 Hvilke tester tok legen? Var det d + b-vitaminer, jern og blodprosent? var det med folat, thyroideverdier osv?:) Hårtap kan være hormonelt, stressrelatert (høy kortisol), det kan være mangelrelatert, eller som del av noe mer komplekst. Har du andre sykdommer, tar medisiner e.l. så kan det også skje. Anonymkode: b75d8...d62 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #3 Del Skrevet 27. februar 2023 Hei. Har du opplevd noe som har stresset deg? Traumer? Det kan føre til hårtap. Men dette hårtapet er ikke permanent. Når stresset avtar starter hårsekkene å produsere hår igjen. Å bruke gode hårprodukter er også viktig. Tror i grunn ikke at den shampoen er årsak til at du mister hår. Håravfall kommer gjerne innenfra. Lavt stoffskifte kan også førr til håravfall. Jeg ville bedt om utskrift av blodprøvesvarene. Du kan være subklinisk lav på både vitaminer og mineraler. Da er du kanskje innafor referanseområdet men lav. Og da får du ikke anmerkninger. Anonymkode: e494f...e4e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #4 Del Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hei. Har du opplevd noe som har stresset deg? Traumer? Det kan føre til hårtap. Men dette hårtapet er ikke permanent. Når stresset avtar starter hårsekkene å produsere hår igjen. Å bruke gode hårprodukter er også viktig. Tror i grunn ikke at den shampoen er årsak til at du mister hår. Håravfall kommer gjerne innenfra. Lavt stoffskifte kan også førr til håravfall. Jeg ville bedt om utskrift av blodprøvesvarene. Du kan være subklinisk lav på både vitaminer og mineraler. Da er du kanskje innafor referanseområdet men lav. Og da får du ikke anmerkninger. Anonymkode: e494f...e4e Hvilke ee gode hårprodukter? Mistenker at problemet ligger der da lege ikke finner noe. Selvom jeg ikke har noen mangel tar jeg b vitamin, d vitamin, b12, folsyre, omega 3 og magnesium tilskudd Ikke vært ekstra stresset eller noe i den perioden jeg har mistet ekstra mye hår de siste månedene. Alltid hatt tynt hår men nå er det bare pistrer igjen Anonymkode: b08f7...d2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #5 Del Skrevet 27. februar 2023 Jeg fikk nye småhår noen måneder etter jeg begynte ta 1000 mg biotin daglig. Det anbefales ikke at man tar mer enn 2500 mg daglig. Anonymkode: 10485...d83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #6 Del Skrevet 27. februar 2023 Bare du vet om du har vært utsatt for stress eller store påkjenninger i forkant av håravfallet. Jeg har derimot vært/er oppi det samme og hadde ikke noe slikt som utløste det hos meg. Håravfallet varte i over ett år og vedvarer fortsatt. Har halvlangt pistrete tynt hår, men klarer ikke å gi slipp på det lange håret mitt. Har alltid hatt langt tykt hår😞 Etter alle prøver og undersøkelser var finemhos meg konkluderte legen med noe ganske enkelt sim ‘kvinnelig håravfall’. Det skal visstnok vær nokså vanlig og hele 30%,av alle kvinner blir rammet i løpet av livet. Men noen får mer hår tilbake igjen. Uansett frustrerende at vi finner så lite svar på nett rundt dette. Tydeligvis manglende forskning.. Beste jeg fant var denne: https://nhi.no/sykdommer/hud/har-og-hodebunn/hartap-hos-kvinner/ Anonymkode: 7d3dc...8c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #7 Del Skrevet 27. februar 2023 Det er en autoimmun sykdom som heter Alopecia Areata (eller Alopecia Universalis, om du mister alt hår), kanskje du kan høre med legen angående dette, eventuelt få en henvisning til hudlege. Som noen skriver, kan du få tilbake håret, men du kan også være uheldig slik at det ikke kommer tilbake. Jeg tror heller ikke at det har noe med shampoen å gjøre. Dessverre virker det ikke som at de finner ut hva som trigger immunforsvaret til å "slåss" mot seg selv. Kanskje du kan finne en god frisør som kan hjelpe deg til å finne hjelpemidler/løshår eller lignende. Anonymkode: cd8f6...d9f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #8 Del Skrevet 27. februar 2023 Klør du i hodebunnen? Hvordan føles hodebunnen din? Anonymkode: 92c07...347 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå