Illuminatum Skrevet 28. februar 2023 #101 Del Skrevet 28. februar 2023 Evnti skrev (30 minutter siden): Dei fleste vindmøllene reist i fastllandsnorge er blitt reist under en annen regjering en dem styrer landet idag. Nå Vindemøller vart montert på Haramsøya løftet regjeringen Solberg ikkje en finger å få gjordt om vedtaket i montering av vindmøller på Haramsøya, og førte til en splittelse av øysamfunnet. Også de omtalte utenlandskablene vart lagd under en annen regjering en idag. Denne regjering har fått en kjempeutfordring med å "rydde i rotet" etter den avgåtte regjering i 2021. Nå var det vel Stoltenbergregjeringen med SV som sto bak vindmølleparker her. Dette skjedde før Solbergregjeringen 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1659923-hvor-vanskelig-er-det-%C3%A5-fjerne-de-samiske-demonstrantene/page/6/#findComment-31704786 Del på andre sider Flere delingsvalg…
crux Skrevet 28. februar 2023 #102 Del Skrevet 28. februar 2023 Apis skrev (På 27.2.2023 den 21.04): Billige strømpriser blir det ikke med vindkraft, Jo, det blir det. Når det blåser i Trøndelag blir strømprisen lav, enn så lenge 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1659923-hvor-vanskelig-er-det-%C3%A5-fjerne-de-samiske-demonstrantene/page/6/#findComment-31704859 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 1. mars 2023 #103 Del Skrevet 1. mars 2023 crux skrev (5 timer siden): Jo, det blir det. Når det blåser i Trøndelag blir strømprisen lav, enn så lenge Lav i forhold til hva? Hva er minimum prisen på vindkraft kontra vannkraft, sett opp mot driftskostnader? Vannkraft vet vi ligger på rundt 12øre kw. Hva ligger vindkraft på? 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1659923-hvor-vanskelig-er-det-%C3%A5-fjerne-de-samiske-demonstrantene/page/6/#findComment-31705502 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Handful Skrevet 1. mars 2023 #104 Del Skrevet 1. mars 2023 Jeg har ikke lest hele tråden. Jeg er opptatt av klima og naturkrisen, så jeg støtter vanligvis NU og Greta T. Men her skjønner jeg ikke hvordan det kan være bra å rive vindturbiner som allerede står der og gir grønn strøm, skal man da bygge nytt og rasere urørt natur et annet sted? 3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1659923-hvor-vanskelig-er-det-%C3%A5-fjerne-de-samiske-demonstrantene/page/6/#findComment-31705929 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 1. mars 2023 #105 Del Skrevet 1. mars 2023 Handful skrev (36 minutter siden): Jeg har ikke lest hele tråden. Jeg er opptatt av klima og naturkrisen, så jeg støtter vanligvis NU og Greta T. Men her skjønner jeg ikke hvordan det kan være bra å rive vindturbiner som allerede står der og gir grønn strøm, skal man da bygge nytt og rasere urørt natur et annet sted? Dette lurer jeg også på. Hvorfor i alle dager engasjerer Greta Thunberg seg om vindmøller? Er det galt også? Ett sted må denne energien komme fra.. 2 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1659923-hvor-vanskelig-er-det-%C3%A5-fjerne-de-samiske-demonstrantene/page/6/#findComment-31706104 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 1. mars 2023 #106 Del Skrevet 1. mars 2023 (endret) Demonstrantene fjernes med makt. Atter et overtramp. Staten har en rettskraftig dom over seg men det bryr de seg tydeligvis ikke om. Feigingen Støre tørr ikke møte demonstrantene. Endret 1. mars 2023 av Stina234 3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1659923-hvor-vanskelig-er-det-%C3%A5-fjerne-de-samiske-demonstrantene/page/6/#findComment-31706329 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Handful Skrevet 1. mars 2023 #107 Del Skrevet 1. mars 2023 Callisto83 skrev (1 time siden): Dette lurer jeg også på. Hvorfor i alle dager engasjerer Greta Thunberg seg om vindmøller? Er det galt også? Ett sted må denne energien komme fra.. Jeg håper noen kan svare. Intill videre støtter jeg ikke aksjonene. 3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1659923-hvor-vanskelig-er-det-%C3%A5-fjerne-de-samiske-demonstrantene/page/6/#findComment-31706475 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gab Skrevet 1. mars 2023 #108 Del Skrevet 1. mars 2023 Callisto83 skrev (1 time siden): Dette lurer jeg også på. Hvorfor i alle dager engasjerer Greta Thunberg seg om vindmøller? Er det galt også? Ett sted må denne energien komme fra.. At man er for vindturbiner betyr da ikke at man skal sette de opp hvor som helst? Jeg forstår ikke at det ikke er mulig å forstå det. 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1659923-hvor-vanskelig-er-det-%C3%A5-fjerne-de-samiske-demonstrantene/page/6/#findComment-31706623 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Handful Skrevet 1. mars 2023 #109 Del Skrevet 1. mars 2023 Ja men nå står de der. Da er det bedre totalt sett enn å begynne å rasere urørt natur 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1659923-hvor-vanskelig-er-det-%C3%A5-fjerne-de-samiske-demonstrantene/page/6/#findComment-31706641 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 1. mars 2023 #110 Del Skrevet 1. mars 2023 (endret) 2 hours ago, Handful said: Jeg har ikke lest hele tråden. Jeg er opptatt av klima og naturkrisen, så jeg støtter vanligvis NU og Greta T. Men her skjønner jeg ikke hvordan det kan være bra å rive vindturbiner som allerede står der og gir grønn strøm, skal man da bygge nytt og rasere urørt natur et annet sted? Problemet Greta har i denne saken er at man tvinger igjennom klima helt uten å følge rett og det som er bra for naturen. Greta har nok tatt innover seg at det å tvinge folk, og da særlig minoriteter, til å ta hele byrden (det er omtrent ingen vindparker på østlandet), ikke er holdbart i lengden. Uten naturen er klimaet ødelagt uansett, man må klare å finne en balanse. Naturkrisen er like stor som klimakrisen, hvis ikke større. Fuglebestander er ned 80% siden 70-tallet, og insektene forsvinner. Det å drenere myr og høyfjellsområder er som a tisse på seg selv for å holde seg varm, og tapet av lagret karbon på f.eks Fosen kommer det til å ta minst hele vindparkens levetid for å vinne tilbake. Norske konsesjonsmyndigheter er verdensmestere i å velge latterlig dårlige plasser for vindkraft. Sett det i allerede ødelagte områder, rundt Herøya i Porsgrunn, rundt Gardermoen, rundt industrisoner, ikke i karbonfangende myr og høyfjellsområder, i trekksoner for fugl eller gyteområder for fisk. Det er ikke så vanskelig som myndighetene får det til å se ut. Norges regjeringer de siste 20 årene er på bunn-nivå når det kommer til helt enkle prinsipper for å bevare natur og artsmangfold. Denne saken er attpåtil et bevis på at politikere ikke respekterer høyesterett. Hvordan forventer de da at meningmann skal respektere staten? Endret 1. mars 2023 av Anonio 5 6 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1659923-hvor-vanskelig-er-det-%C3%A5-fjerne-de-samiske-demonstrantene/page/6/#findComment-31706659 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 1. mars 2023 #111 Del Skrevet 1. mars 2023 Det er da vitterlig ikke demonstrantene som er de problematiske her. Det er da ikke de som skal fjernes… heller noen i departementene og regjeringen som bør fjernes… sammen mef de enorme maskinene de ulovlig har satt opp på samenes område. 6 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1659923-hvor-vanskelig-er-det-%C3%A5-fjerne-de-samiske-demonstrantene/page/6/#findComment-31706675 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mooza Skrevet 1. mars 2023 #112 Del Skrevet 1. mars 2023 Stina234 skrev (53 minutter siden): Demonstrantene fjernes med makt. Atter et overtramp. Staten har en rettskraftig dom over seg men det bryr de seg tydeligvis ikke om. Feigingen Støre tørr ikke møte demonstrantene. Hvorfor skulle Støre møte demonstrantene? Demonstrantene er vel ikke part i saken uansett. Den som må settes seg til forhandlingsbordet er reindriftseierne i Fosen og staten for å finne løsninger. Hvorfor skal Støre møte en haug med unge mennesker som står og roper slagord? Så det kan sendes på tv? Det virker jo som forhandlingene har brutt sammen fordi samene ikke har tenkt å forhandle i det hele tatt. Så sender de sine kjente unge støttespillere ned til Oslo for å demonstrere der man ikke bare krever en løsning, men at hele parken skal rives. Nå ser jeg at samene har kontaktet FN. Antar Støre skjelver i buksene nå, tenk at han blir hengt ut for å krenke urfolks rettigheter! The shame! Det er ikke slik at Støre bekymrer seg mye om nordmenn og deres vrede...men å bli hengt ut slik internasjonalt angående urfolk, det tar seg vel dårlig ut. ...og hvis det mot all formodning ikke fungerer å kontakte FN - så kan de jo prøve Putin. Han mener også å ha hevd på diverse land. 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1659923-hvor-vanskelig-er-det-%C3%A5-fjerne-de-samiske-demonstrantene/page/6/#findComment-31706706 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 1. mars 2023 #113 Del Skrevet 1. mars 2023 Jeg kjenner ingen som er interessert i vindturbiner over det ganske land, verken høyere utdannede, eller ikke utdannede, verken byfolk eller bønder, verken unge eller gamle. Virkelig ingen! Men det kan jo hende at de finnes innimellom, men tviler sterkt på at denne enorme utbyggingen er i tråd med folkeviljen. Det er svært udramatisk. Regjeringen gjør som de vil, uten å helt forstå hvem de er der for. (Solberg regjeringene likedan.) Det er demotiverende for folket, og det skaper politiker forakt. Det gjelder mange saker, men denne saken er så veldig tydelig, når Høyesterett har uttalt seg til støtte for folket. Den setter virkelig grunnlovsprinsippene på spissen, både folke styre og maktfordeling. Dessuten er det jo på en låte irreversibelt. De fleste av oss gremmer oss, over egen regjering, og over egne folkevalgte. Andre saker er EU/EØS, NAV saken, fattigdomsproblematikk, strømkrisen, innvandring, bompenger, straffeforfølgrlse, kriminal omsorg, psykiatri etc. Det er mye som skurrer, og blir skyldt på system. Vi er litt offer for brød og sirkus… De fleste av oss har greit nok med penger, mat på bordet, tak over hodet, til og med en vinterferie tur, går på jobb, kjører unger, ser dritt på TV, og er helt apatiske, for det spiller ingen rolle til eller fra hva vi gjør, hva vi stemmer, eller hvordan vi vil ha det i samfunnet vårt. De gjør jo med oss som de vil så uansett. Det er en prinsipiell krise, hele greia. 5 4 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1659923-hvor-vanskelig-er-det-%C3%A5-fjerne-de-samiske-demonstrantene/page/6/#findComment-31706965 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freesummer3 Skrevet 1. mars 2023 #114 Del Skrevet 1. mars 2023 Jeg er imot at naturen skal ødelegges med vindmøller pga. det de kaller «klimakrise». Uten natur og dyreliv blir jo «grunnlaget»for liv ødelagt uansett? Skal man ha vindmøller overalt? Som forurenser og må byttes jevnlig? Som man trenger olje etc for å lage? Som ødelegger naturen? Vi trenger ikke vindmøller- vi har vannkraft (strøm) og gass.De lager ikke så mye strøm uansett. Hvis politikerne ikke sender strømmen vi trenger ut av landet og hvis det ikke blir krav om at alle skal ha el biler etterhvert, så har vi nok strøm. De sier det var så dyrt å sette de opp, men det er ingen «vanlige folk» som har bestemt dette - det har de presset gjennom selv. Så da får de ta de ned igjen. Hvis regjeringen bare kan skylde på at det er «en liten minioritet»(samene)- tenk hva de kan gjøre med andre? «Det er bare 15 hus her i denne lille bygda - vi setter opp vindmøller i hagene deres». 5 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1659923-hvor-vanskelig-er-det-%C3%A5-fjerne-de-samiske-demonstrantene/page/6/#findComment-31707194 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Handful Skrevet 1. mars 2023 #115 Del Skrevet 1. mars 2023 Anonio skrev (3 timer siden): Problemet Greta har i denne saken er at man tvinger igjennom klima helt uten å følge rett og det som er bra for naturen. Greta har nok tatt innover seg at det å tvinge folk, og da særlig minoriteter, til å ta hele byrden (det er omtrent ingen vindparker på østlandet), ikke er holdbart i lengden. Uten naturen er klimaet ødelagt uansett, man må klare å finne en balanse. Naturkrisen er like stor som klimakrisen, hvis ikke større. Fuglebestander er ned 80% siden 70-tallet, og insektene forsvinner. Det å drenere myr og høyfjellsområder er som a tisse på seg selv for å holde seg varm, og tapet av lagret karbon på f.eks Fosen kommer det til å ta minst hele vindparkens levetid for å vinne tilbake. Norske konsesjonsmyndigheter er verdensmestere i å velge latterlig dårlige plasser for vindkraft. Sett det i allerede ødelagte områder, rundt Herøya i Porsgrunn, rundt Gardermoen, rundt industrisoner, ikke i karbonfangende myr og høyfjellsområder, i trekksoner for fugl eller gyteområder for fisk. Det er ikke så vanskelig som myndighetene får det til å se ut. Norges regjeringer de siste 20 årene er på bunn-nivå når det kommer til helt enkle prinsipper for å bevare natur og artsmangfold. Denne saken er attpåtil et bevis på at politikere ikke respekterer høyesterett. Hvordan forventer de da at meningmann skal respektere staten? Takk for bra innlegg, veldig enig og jeg er også mest bekymret for naturkrisen. Derfor er jeg redd for at riving på Fosen skal gå ut over urørt natur et annet sted. Jeg vet ikke om naturen på Fosen kan restituere seg tilbake til slik det var. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1659923-hvor-vanskelig-er-det-%C3%A5-fjerne-de-samiske-demonstrantene/page/6/#findComment-31707995 Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 1. mars 2023 #116 Del Skrevet 1. mars 2023 Callisto83 skrev (På 1.3.2023 den 9.36): Dette lurer jeg også på. Hvorfor i alle dager engasjerer Greta Thunberg seg om vindmøller? Er det galt også? Ett sted må denne energien komme fra.. Klart vindmøller er galt. Selv klima-hysterikerene har begynt å innse at vindmøller er ekstremt lite miljøvennlige og er best egnet til å tjene masse penger til investorene og ellers dårlig nytt for både lokalbefolkning, natur og klima. Helt uenig i at vindkraft er en del av løsning på kraftbehovet fremover. HELT uenig. Mooza skrev (På 1.3.2023 den 11.30): Hvorfor skulle Støre møte demonstrantene? Demonstrantene er vel ikke part i saken uansett. Den som må settes seg til forhandlingsbordet er reindriftseierne i Fosen og staten for å finne løsninger. Hvorfor skal Støre møte en haug med unge mennesker som står og roper slagord? Så det kan sendes på tv? Det virker jo som forhandlingene har brutt sammen fordi samene ikke har tenkt å forhandle i det hele tatt. Så sender de sine kjente unge støttespillere ned til Oslo for å demonstrere der man ikke bare krever en løsning, men at hele parken skal rives. Nå ser jeg at samene har kontaktet FN. Antar Støre skjelver i buksene nå, tenk at han blir hengt ut for å krenke urfolks rettigheter! The shame! Det er ikke slik at Støre bekymrer seg mye om nordmenn og deres vrede...men å bli hengt ut slik internasjonalt angående urfolk, det tar seg vel dårlig ut. ...og hvis det mot all formodning ikke fungerer å kontakte FN - så kan de jo prøve Putin. Han mener også å ha hevd på diverse land. Hvorfor i all verden skal de forhandle da? Det er satt opp ulovlige vindturbiner på deres område, da er løsningen selvsagt at de fjernes, ikke at det forhandles. Madame Butterfly skrev (På 1.3.2023 den 12.17): Jeg kjenner ingen som er interessert i vindturbiner over det ganske land, verken høyere utdannede, eller ikke utdannede, verken byfolk eller bønder, verken unge eller gamle. Virkelig ingen! Men det kan jo hende at de finnes innimellom, men tviler sterkt på at denne enorme utbyggingen er i tråd med folkeviljen. Det er svært udramatisk. Regjeringen gjør som de vil, uten å helt forstå hvem de er der for. (Solberg regjeringene likedan.) Det er demotiverende for folket, og det skaper politiker forakt. Det gjelder mange saker, men denne saken er så veldig tydelig, når Høyesterett har uttalt seg til støtte for folket. Den setter virkelig grunnlovsprinsippene på spissen, både folke styre og maktfordeling. Dessuten er det jo på en låte irreversibelt. De fleste av oss gremmer oss, over egen regjering, og over egne folkevalgte. Andre saker er EU/EØS, NAV saken, fattigdomsproblematikk, strømkrisen, innvandring, bompenger, straffeforfølgrlse, kriminal omsorg, psykiatri etc. Det er mye som skurrer, og blir skyldt på system. Vi er litt offer for brød og sirkus… De fleste av oss har greit nok med penger, mat på bordet, tak over hodet, til og med en vinterferie tur, går på jobb, kjører unger, ser dritt på TV, og er helt apatiske, for det spiller ingen rolle til eller fra hva vi gjør, hva vi stemmer, eller hvordan vi vil ha det i samfunnet vårt. De gjør jo med oss som de vil så uansett. Det er en prinsipiell krise, hele greia. 100 % dette Freesummer3 skrev (På 1.3.2023 den 12.57): Jeg er imot at naturen skal ødelegges med vindmøller pga. det de kaller «klimakrise». Uten natur og dyreliv blir jo «grunnlaget»for liv ødelagt uansett? Skal man ha vindmøller overalt? Som forurenser og må byttes jevnlig? Som man trenger olje etc for å lage? Som ødelegger naturen? Vi trenger ikke vindmøller- vi har vannkraft (strøm) og gass.De lager ikke så mye strøm uansett. Hvis politikerne ikke sender strømmen vi trenger ut av landet og hvis det ikke blir krav om at alle skal ha el biler etterhvert, så har vi nok strøm. De sier det var så dyrt å sette de opp, men det er ingen «vanlige folk» som har bestemt dette - det har de presset gjennom selv. Så da får de ta de ned igjen. Hvis regjeringen bare kan skylde på at det er «en liten minioritet»(samene)- tenk hva de kan gjøre med andre? «Det er bare 15 hus her i denne lille bygda - vi setter opp vindmøller i hagene deres». og dette. Utrolig skremmende utvikling! Handful skrev (På 1.3.2023 den 15.17): Takk for bra innlegg, veldig enig og jeg er også mest bekymret for naturkrisen. Derfor er jeg redd for at riving på Fosen skal gå ut over urørt natur et annet sted. Jeg vet ikke om naturen på Fosen kan restituere seg tilbake til slik det var. Jeg er også mer bekymret for naturkrisen enn klimakrisen. Hvis Fosen får lov å stå vil det gi presedens for at utbyggere (og politikerene) kan fortsette å sette opp ulovlige turbinparker hvor som helst uten særlig konsekvenser og bare betale seg ut av det. Det er utrolig farlig! De kan selvsagt ikke få lov å sette opp de stygge turbinene sine noe annet sted heller. Vindkraft var et feilslått grønnvaskingstiltak. Finn trygge steder å sette opp atomkraftverk i stedet. 4 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1659923-hvor-vanskelig-er-det-%C3%A5-fjerne-de-samiske-demonstrantene/page/6/#findComment-31709070 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ragna-råkk Skrevet 1. mars 2023 #117 Del Skrevet 1. mars 2023 Alle vil billigere strøm, men ingen vi at den skal lages... Jeg har ingen problemer med vindturbiner og vindkraft. Jeg synes det er helt tullerusk hvis man skal ha brukt så store summer på å sette dem opp, hvis de bare skal rives ned. Det har vi faktisk ikke råd til, all den tid det ikke er nok penger til verdig eldreomsorg, skolebøker i grunnskolen og "vanlige folk" strever med å få endene til å møtes. Det må kunne finnes en løsning som kan være ok for alle parter. 8 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1659923-hvor-vanskelig-er-det-%C3%A5-fjerne-de-samiske-demonstrantene/page/6/#findComment-31709237 Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 1. mars 2023 #118 Del Skrevet 1. mars 2023 ragna-råkk skrev (19 minutter siden): Alle vil billigere strøm, men ingen vi at den skal lages... Jeg har ingen problemer med vindturbiner og vindkraft. Jeg synes det er helt tullerusk hvis man skal ha brukt så store summer på å sette dem opp, hvis de bare skal rives ned. Det har vi faktisk ikke råd til, all den tid det ikke er nok penger til verdig eldreomsorg, skolebøker i grunnskolen og "vanlige folk" strever med å få endene til å møtes. Det må kunne finnes en løsning som kan være ok for alle parter. Vi har nok vannkraft i Norge om vi ikke eksporterer. Vi kan kutte ut batterifabrikker, forby kryptomining og annen ekstrem energikrevende aktivitet som ikke er samfunnsnyttig, og dermed har vi mer å gå på. Det er mange andre løsninger enn å rasere norsk natur for at utenlandske investorer skal bli rike og at politikerene skaffer seg goodwill hos EU. Og hadde man begrenset milliardene vi øser ut i bistand til andre land hadde man hatt mer penger til eldreomsorg og skoler etc. Å kutte ut svindyr overbehandling av eldre ville også frigjort masse penger til å heller gi de eldre verdig omsorg på slutten av livet. Hvis vi først er på whataboutism. 8 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1659923-hvor-vanskelig-er-det-%C3%A5-fjerne-de-samiske-demonstrantene/page/6/#findComment-31709426 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 1. mars 2023 #119 Del Skrevet 1. mars 2023 12 minutter siden, velociraptor said: Vi har nok vannkraft i Norge om vi ikke eksporterer. Vi kan kutte ut batterifabrikker, forby kryptomining og annen ekstrem energikrevende aktivitet som ikke er samfunnsnyttig, og dermed har vi mer å gå på. Det er mange andre løsninger enn å rasere norsk natur for at utenlandske investorer skal bli rike og at politikerene skaffer seg goodwill hos EU. Og hadde man begrenset milliardene vi øser ut i bistand til andre land hadde man hatt mer penger til eldreomsorg og skoler etc. Å kutte ut svindyr overbehandling av eldre ville også frigjort masse penger til å heller gi de eldre verdig omsorg på slutten av livet. Hvis vi først er på whataboutism. Batterifabrikker og datasenter står for en forsvinnende liten brøkdel av strømforbruk ( https://e24.no/energi-og-klima/i/rlPQk8/ferske-analyser-fra-statnett-kan-faa-kraftunderskudd-fra-2027 ). Selv de mest optimistiske prognosene jeg har sett mener at Norge kommer til å gå i kraftunderskudd innen 2030. Hvis vi skal kutte energikrevende aktivitet som ikke er samfunnsnyttig har vi i realiteten startet kraftig rasjonering av strøm. Dét er et stort skifte i samfunnet. Atomkraftverk (som jeg selv ønsker) er minst ett tiår unna. Det å skulle opprette flere vannkraftverk er naturligvis vesentlig mer naturødeleggende enn vindkraft. 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1659923-hvor-vanskelig-er-det-%C3%A5-fjerne-de-samiske-demonstrantene/page/6/#findComment-31709570 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Urias Skrevet 2. mars 2023 #120 Del Skrevet 2. mars 2023 Skuffende å se tilsynelatende seriøse aktører blande økonomi inn i dette. Det er da knekkende likegyldig hva det vil koste å rive parken, hva det utgjør i økt strømpris i Midt-Norge, hvor få samer som faktisk driver med reindrift etc. Dette handler ikke om penger. Det handler om en rettskraftig dom i høyesterett som Staten nekter å respektere. Det er faktisk ganske absurd å være vitne til. Tenk om alle som blir dømt i høyesterett skulle oppføre seg slik? Nekte å ta innover seg dommen, og begynne å foreslå "avbøtende tiltak". Hadde dette vært en vanlig mann som hadde blitt dømt til å rive en hytte, så hadde de blitt knallhardt straffet om de nektet å rette seg etter dommen. Det som regjeringen nå holder på med er fullstendig uakseptabelt, og det haster å finne en løsning. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1659923-hvor-vanskelig-er-det-%C3%A5-fjerne-de-samiske-demonstrantene/page/6/#findComment-31711624 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå