Gå til innhold

Hvor vanskelig er det å fjerne de samiske demonstrantene?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på skrev (5 timer siden):

Nja... Nå skal man ikke glemme at Høyesterettsdommen sa kun at de to vindmølleparkene var bygd uten gyldig konsesjon. Den sa ingenting om hva videre skjebne skule være. Den sa ingenting om at de måtte rives, slik disse demonstrantene tror. Så man må sette seg inn i bakgrunnen før man demonstrerer tenker jeg. Alle respekterer dommen som sier de er bygd uten konsesjon. Men la nå videre behandling bestemme hva som skal skje.

Reinen klarer fint å beite under vindmøllene, det er bevist ved andre vindmølleparker. Det eneste her var at de bygde et servicehus som sperret reinens "vei" opp på fjellet. Det huset kan man rive og flytte. Dessuten gjelder det bare i Heia vindmøllepark. I Roan er det egentlig ingen protester bortsett fra de som aldri har vært på stedet og kikket....

De som protesterer har vel kanskje ikke betalt sin egen strømregning ennå, slik at de setter pris på billigere strøm?

Billige strømpriser blir det ikke med vindkraft, 

• Liker 4
  • Nyttig 3

Fortsetter under...

9 hours ago, I Grosny said:

Men blokkeringen handler jo om saken, så det er en sammenheng der. Det er veldig sannsynlig at politiet bruker flere silkehansker når det er en rettferdig sak.  

Hvorfor tror du det er "veldig sannsynlig"? Har du sett noe tegn til det tidligere i samme eller tilsvarende sak?

Det ble politisk vedtatt at en same og 20 rein ikke trumfer strøm til 200 000 borgere. Det er ikke høyesterett enig i.  Det kan jeg synes er feil. Vi må se på loven. 

Bprtsett fra det; Jeg skjønner at det tar tid å få på plass kraftforsyning til så mange mennesker. 

Jeg synes samene har alt for mye makt og jeg er forbløffet over hvordan de turer fram over det ganske land. Finnmark er selvsagt, men Nordland...Lofoten, Trøndelag. 

Det sitter en haug med kjente tryner nede i Oslo, samer med Oslodialekt som faan meg aldri engang har vært på Fosen og demonstrerer. De får enorm tvtid, med Greta som mandel i grøten...

Det er min veldig lite politiske korrekte mening. 🙄

• Liker 2
  • Hjerte 1

Jeg skjemmes at vår regjering igjen nekter å ta til følge avgjørelser fra domstol. NAV saken der folk havnet i fengsel er ikke gjort opp, i Fosensaken har det gått nårmere 2 år uten et pip.

Og nei, den kan ikke legges død eller fikses med penger. Samene er ikke etter penger her.

Kanskje demonstrantene burde gjøre som i Tyskland. Der limer folk seg fast med superlim, det tar en stund å fjerne.

• Liker 2
Daraya skrev (6 timer siden):

Kanskje demonstrantene burde gjøre som i Tyskland. Der limer folk seg fast med superlim, det tar en stund å fjerne.

Da håper jeg man kan gjøre som bilforhandleren i Tyskland. Skrudde av lys og varme da de dro hjem klokken 16 😂

• Liker 3
  • Nyttig 1

Annonse

Apis skrev (11 timer siden):

Finner ikke artikkelen som stod på trykk i Adressa om dette i vinter nå. Disse to vindparkene gir strøm til 170' husholdninger. Strømprisen i sone Trøndelag ville visstnok ha vært høyere uten disse

Mooza skrev (8 timer siden):

Det ble politisk vedtatt at en same og 20 rein ikke trumfer strøm til 200 000 borgere. Det er ikke høyesterett enig i.  Det kan jeg synes er feil. Vi må se på loven. 

Bprtsett fra det; Jeg skjønner at det tar tid å få på plass kraftforsyning til så mange mennesker. 

Jeg synes samene har alt for mye makt og jeg er forbløffet over hvordan de turer fram over det ganske land. Finnmark er selvsagt, men Nordland...Lofoten, Trøndelag. 

Det sitter en haug med kjente tryner nede i Oslo, samer med Oslodialekt som faan meg aldri engang har vært på Fosen og demonstrerer. De får enorm tvtid, med Greta som mandel i grøten...

Det er min veldig lite politiske korrekte mening. 🙄

Se denne. Det er beregnet at det koster kr 3,1 mill pr rein å rive anleggene, og strømmen blir 1000 kr dyrere pr husstand i Midt-Norge. Så hvis man betaler hver reineier f.eks 2 mill pr rein, så blir samene millionærer. De vil fortsatt drive med rein fordi den går jo der i dag og spiser, de blir millionærer, og midt-norge beholder rimelig strøm. Vinn-vinn situasjon 🙂

https://www.nettavisen.no/nyheter/vil-rive-vindturbiner-av-hensyn-til-1800-reinsdyr-sender-stromregninga-til-husholdningene/s/12-95-3424225527

• Liker 3
Apis skrev (12 timer siden):

Her er det beregnet at en riving av anleggene medfører 1000 kr dyrere strømregning i Midt-Norge:

https://www.nettavisen.no/nyheter/vil-rive-vindturbiner-av-hensyn-til-1800-reinsdyr-sender-stromregninga-til-husholdningene/s/12-95-3424225527

• Liker 1
Illuminatum skrev (18 timer siden):

Det er alt for tidlig å si.

Konsekvensen av Høyesteretts behandlingen er ikke at vindmøllene må tas ned.

Det må imidlertid gjennomføres en ny konsesjonssøknad og en ny ekspropriasjonssak. Det er godt mulig man må ta ned noen møller men enkelte står på steder der menneskerettene ikke er til hinder.

Helt enig! Dommen sier ingenting om at noe skal rives.

Les denne artikkelen. Samene kan bli millionærer og fortsatt drive med rein i området. Tipper reinen går der nå som vanlig jeg....

• Liker 2

I tillegg er man upresise her. Man snakker om vindkraftanleggene på Fosen. Saken gjelder kun to av tre vindkraftanlegg på Fosen. Men de som demonstrerer har trolig ikke vært nord for Gardermoen, så de vet ikke hva de snakker om.. 🙂

• Liker 4

Annonse

Gjest RedLights

Noen som vet hvem som kommer til å stille opp i Debatten i kveld? 

I dag - Samer vil stenge staten

Vindkraften på Fosen bryter med samenes rettigheter, så hva bør skje med vindturbinene?

https://tv.nrk.no/serie/debatten/202302/NNFA51022823/avspiller

Endret av RedLights

Dette er kjipt. Politimenn som får ødelagt ryggen av å bære demonstranter. Selvfølgelig så skal det demonstreres. Og demonstrantene har en høyesterettsdom i ryggen, så de har en svært god sak. Men det er likevel leie arbeidsstillinger for vårt kjære politifolk som allerede har dårlige arbeidsvilkår (turnusarbeid, utsatte for vold, tung fysisk jobb, dårlig betalt i fht risiko). Jeg syns demonstrantene kunne ha gått selv.

• Liker 1
Annonse
2 hours ago, Rastebenk said:

Dette er kjipt. Politimenn som får ødelagt ryggen av å bære demonstranter. Selvfølgelig så skal det demonstreres. Og demonstrantene har en høyesterettsdom i ryggen, så de har en svært god sak. Men det er likevel leie arbeidsstillinger for vårt kjære politifolk som allerede har dårlige arbeidsvilkår (turnusarbeid, utsatte for vold, tung fysisk jobb, dårlig betalt i fht risiko). Jeg syns demonstrantene kunne ha gått selv.

Tviler sterkt på at politimannen som gikk bakerst på bildet hadde det så ille. Hvis han ikke klarer det så burde han vel ikke være i politiet.

Og hva mener du med dårlig betalt i forhold til risiko? Hvor stor andel av politifolk blir faktisk skadet i jobben? Skade og dødsrisiko er da mye høyere i ganske mange andre yrker.

Denne saken viser vel også hvor politiets lojalitet er. Når det er konflikt mellom politikere på den ene siden og lov og rett på den andre så ligger politiets lojalitet hos de første. Så hvis staten vil begå kriminelle overgrep mot deg så kan du ikke regne med hjelp fra politiet.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Illuminatum skrev (På 27.2.2023 den 13.59):

Regjeringen respekterer selvsagt Høyesterett.

Høyesterett har imidlertid ikke dømt i forhold til at vindmøllene må vekk, men dømt at den ekspropriasjon og konsesjonen. Det har ikke tatt stilling til hva som skal til for at det går innenfor kravene. 

Regjeringen er derfor nødt til å kjøre en ny konsesjonsrunde og ekspropriasjonsrunde og justere anlegget slik at det kommer inn under kravene.

Dersom en tar vekk alt og rydder alt får det for samfunnet en helt håpløs kostnad. Bare det som er brukt pr i dag tilsvarer en støtte pr rein på 3 millioner kroner. Opprydding har sikkert en tilsvarende kostnad. Da er det bedre å gi hver familie f eks 1 million pr dyr mot at de avslutter reindriften.

De fikk tilkjent et visst antall millioner. Det  handler ikke om pengene.

Det er så mye som holder på p bli borte i den samiske kulturen. Samer er ikke interessert i plaster på såret. Samer vil at såret skal gro. At fornorsking og tap av kultur bare skal være et såvidt synlig arr. 

• Liker 2
  • Nyttig 1

Desse vindmøllene på Fosen vart reist 2019-2021, og undres på hvorfor denne  debatten blir reist først no om samenes rettigheter om reindrift på Fosenlandet ? 

Forøvri er det ikkje noen samer som demonstrer foran energidempartemantet. Fleirtalet av dem står der å "gauler" en natur-og ungdom,og dersom de hadde brukt energien  på å rydde søppel langs det norske strender  hadde dei idet minste gjordt noe samfunnsnyttigt.

I høst  / vinter har det forøvri vert vindfulle dager også  rundt Oslofjorden så kanskje på tide å få opp noen vindmøller også der. 

Daraya skrev (19 timer siden):

Jeg skjemmes at vår regjering igjen nekter å ta til følge avgjørelser fra domstol. NAV saken der folk havnet i fengsel er ikke gjort opp, i Fosensaken har det gått nårmere 2 år uten et pip.

Og nei, den kan ikke legges død eller fikses med penger. Samene er ikke etter penger her.

Dei fleste vindmøllene reist i fastllandsnorge er blitt  reist under en annen regjering en dem styrer landet idag. Nå Vindemøller vart montert på Haramsøya løftet regjeringen Solberg ikkje en finger å få gjordt om vedtaket i montering av vindmøller på Haramsøya, og førte til en splittelse av øysamfunnet.

Også de omtalte utenlandskablene vart lagd under en annen regjering en idag.  Denne regjering har fått en kjempeutfordring med å "rydde i rotet" etter den avgåtte regjering i 2021. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...