AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #1 Skrevet 27. februar 2023 Rundt oss bygges det boliger som aldri før, og med en igjennomgående både høyere standard, og areal størrelse som var heilt utenkeleg blandt "vanleg folk" for bare 30 -40 år sidan. Skulle tru at når boligprisene økte i rakettfart så var både str. og standard noe som blei prioritert nedover. Like etter at de har flyttet inn i nytt hus så kjører de rundt i ny bil som var heilt utenkeleg før, og de har gjerne en campingvogn m/ spikertelt, og båt til flere hundre tusen m/ båtplass, og reiser til syden 2-3 ganger i året. Har sålangt ikkje sett noen endring i levestandard, og at køene v/ kjøpesenterene har overhode ikkje avtatt. Har ikkje lagd merke til endring i reise /kjørevaner selv om drivstoffprisene har økt. Anonymkode: f8009...9f6 2 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #2 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Rundt oss bygges det boliger som aldri før, og med en igjennomgående både høyere standard, og areal størrelse som var heilt utenkeleg blandt "vanleg folk" for bare 30 -40 år sidan. Skulle tru at når boligprisene økte i rakettfart så var både str. og standard noe som blei prioritert nedover. Like etter at de har flyttet inn i nytt hus så kjører de rundt i ny bil som var heilt utenkeleg før, og de har gjerne en campingvogn m/ spikertelt, og båt til flere hundre tusen m/ båtplass, og reiser til syden 2-3 ganger i året. Har sålangt ikkje sett noen endring i levestandard, og at køene v/ kjøpesenterene har overhode ikkje avtatt. Har ikkje lagd merke til endring i reise /kjørevaner selv om drivstoffprisene har økt. Anonymkode: f8009...9f6 For du tenker at folk som meg og andre m dårlig råd, har feriert flere år på rad fra før eller eid skamdyr bil eller leilighet..? Du finner ikke de som sliter økonomisk, på kjøpesenter. Anonymkode: 1ff19...a06 15 4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #3 Skrevet 27. februar 2023 Hvem går på kjøpesentre og kjøper overpriset ting i butikk? Handler kun på nett. Anonymkode: c4918...680
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #4 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Rundt oss bygges det boliger som aldri før, og med en igjennomgående både høyere standard, og areal størrelse som var heilt utenkeleg blandt "vanleg folk" for bare 30 -40 år sidan. Skulle tru at når boligprisene økte i rakettfart så var både str. og standard noe som blei prioritert nedover. Like etter at de har flyttet inn i nytt hus så kjører de rundt i ny bil som var heilt utenkeleg før, og de har gjerne en campingvogn m/ spikertelt, og båt til flere hundre tusen m/ båtplass, og reiser til syden 2-3 ganger i året. Har sålangt ikkje sett noen endring i levestandard, og at køene v/ kjøpesenterene har overhode ikkje avtatt. Har ikkje lagd merke til endring i reise /kjørevaner selv om drivstoffprisene har økt. Anonymkode: f8009...9f6 Du peker jo ikke på de du spør etter. Alle har fått dårligere råd, men bare et fåtall har for lite penger - det er fortsatt slik at mange har svært god økonomi i Norge. Anonymkode: 3d3c4...c22 11 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #5 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvem går på kjøpesentre og kjøper overpriset ting i butikk? Handler kun på nett. Anonymkode: c4918...680 Jeg handler helst ikke på nett. Jeg er mye alene, har ingen nære venner. Å handle i fysisk butikk er viktig for meg for da møter jeg i det minste noen som er levende irl. Dessuten liker jeg å se at det jeg skal kjøpe er slik jeg ser for meg at det skal være. Anonymkode: e912d...1e1 5 10 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #6 Skrevet 27. februar 2023 Her er en Det dyreste jeg har er en 20 år gammel bil. Anonymkode: e2354...641 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #7 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Rundt oss bygges det boliger som aldri før, og med en igjennomgående både høyere standard, og areal størrelse som var heilt utenkeleg blandt "vanleg folk" for bare 30 -40 år sidan. Skulle tru at når boligprisene økte i rakettfart så var både str. og standard noe som blei prioritert nedover. Like etter at de har flyttet inn i nytt hus så kjører de rundt i ny bil som var heilt utenkeleg før, og de har gjerne en campingvogn m/ spikertelt, og båt til flere hundre tusen m/ båtplass, og reiser til syden 2-3 ganger i året. Har sålangt ikkje sett noen endring i levestandard, og at køene v/ kjøpesenterene har overhode ikkje avtatt. Har ikkje lagd merke til endring i reise /kjørevaner selv om drivstoffprisene har økt. Anonymkode: f8009...9f6 Kan jo ikke ta alle under samme kam. Selv kjøpte jeg elsykkel for å bruke bilen så lite som mulig, men det igjen vil jo sikkert se ut som jeg har så god råd som løper ut å kjøper seg sykkel, uansett om det er det motsatte som stemmer eller ei. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): For du tenker at folk som meg og andre m dårlig råd, har feriert flere år på rad fra før eller eid skamdyr bil eller leilighet..? Du finner ikke de som sliter økonomisk, på kjøpesenter. Anonymkode: 1ff19...a06 Er ofte på kjøpesenter jeg og jeg sliter økonomisk. Noen ganger er jeg bare med andre også. Det vil ikke si det samme som at jeg storhandler. Anonymkode: a72c5...a25 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #8 Skrevet 27. februar 2023 Jeg handler mat for flere uker av gangen, 1 gang i mnd, så er aldri på kjøpesenter. Drar ikke på ferie. Har ikke bil/låner ved behov. Drar på besøk på hytten til foreldrene mine, spiser aldri ute, har bodd i samme leilighet i 7 år som jeg såvidt klarer å betjene lånet på, den er svært liten og jeg bor "på landet". Når det er nok hull i klærne, kjøper jeg på finn eller Fretex i neste by når noen jeg kjenner skal dit og jeg kan sponse noen kr i bensin. Har en snill og god familie så får iblant noen fine ting til jul eller bursdag. Lager alt fra bunnen av mat, plukker sopp og bær osv. gjennom sommer og høst, fikser alt hjemme selv. Sånn, da vet du det, slipper å lure på om jeg lever fetere enn jeg burde. Ja eller, jeg har måttet kutte ut "luksusforbruk" a'la 1 flaske rema-brus til helgen 1x per måned, de 17 kronene må jeg nesten legge på ris eller pasta for å spe på der:) Anonymkode: 174b7...902 8
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #9 Skrevet 27. februar 2023 De som kjøper bolig og kjører rundt i dyre biler er åpenbart ikke blandt de med dårlig råd. Gå en tur i Oslo sentrum, Grønland, brugata, Tøyen du Anonymkode: dfb35...1a5 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #10 Skrevet 27. februar 2023 Det er forskjell på å ha ‘dårligere råd’ og ‘dårlig råd’. De fleste vanlige folk havner i den siste kategorien. Anonymkode: 99424...81c 9
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #11 Skrevet 27. februar 2023 De som bygger starter gjerne ikke der. De selger en annen bolig med gevinst og investerer pengene i ny bolig. Slik klatrer man den stigen. Men man må jo ha en grei inntekt i bunn for å få ting til å gå rundt. Anonymkode: e2be9...0d0 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #12 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er forskjell på å ha ‘dårligere råd’ og ‘dårlig råd’. De fleste vanlige folk havner i den siste kategorien. Anonymkode: 99424...81c Den første mener du vel?🙂 Anonymkode: 85367...da1 7
Gjest Adobyen Skrevet 27. februar 2023 #13 Skrevet 27. februar 2023 (endret) Det er stadig flere som ikke klarer forpliktelsene sine. https://www.nettavisen.no/okonomi/nye-dystre-tall-forventer-eksplosjon-i-tvangssalg-av-bolig-og-hytter/s/5-95-796320 Det ligger også en artikkel her, bak betalingsmur, men teksten i linken forteller jo litt. https://www.fvn.no/nyheter/okonomi/i/y6malx/antallet-tvangssalg-og-utkastelser-oeker-henger-et-moerke-over-mange-husholdninger-i-agder «Antallet tvangssalg og utkastelser øker: – Henger et mørke over mange husholdninger i Agder» Endret 27. februar 2023 av Adobyen
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #14 Skrevet 27. februar 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Rundt oss bygges det boliger som aldri før, og med en igjennomgående både høyere standard, og areal størrelse som var heilt utenkeleg blandt "vanleg folk" for bare 30 -40 år sidan. Skulle tru at når boligprisene økte i rakettfart så var både str. og standard noe som blei prioritert nedover. Like etter at de har flyttet inn i nytt hus så kjører de rundt i ny bil som var heilt utenkeleg før, og de har gjerne en campingvogn m/ spikertelt, og båt til flere hundre tusen m/ båtplass, og reiser til syden 2-3 ganger i året. Har sålangt ikkje sett noen endring i levestandard, og at køene v/ kjøpesenterene har overhode ikkje avtatt. Har ikkje lagd merke til endring i reise /kjørevaner selv om drivstoffprisene har økt. Anonymkode: f8009...9f6 Lurer på det samme selv. Men det tar nok tid fra at økte priser, renter og kostnader begynner å få konsekvenser for de fleste. Det samme gjelder endring av vaner, det tar tid. De fleste har vel spart litt hver måned, kanskje det er det første som ryker? Vi vil nok se en endring i løpet av året. Håper det, det forbruket som har vært til nå i Norge er ikke bærekraftig. Anonymkode: dfefa...5da 4
Tomas77 Skrevet 27. februar 2023 #15 Skrevet 27. februar 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: De som kjøper bolig og kjører rundt i dyre biler er åpenbart ikke blandt de med dårlig råd. Gå en tur i Oslo sentrum, Grønland, brugata, Tøyen du Anonymkode: dfb35...1a5 De som henger i Brugata er jo ikke de som plutselig har fått dårlig råd. De nyfattige det er snakk om er i hovedsak trygdede og folk på lave lønninger som har klart seg til nå sånn akkurat før strøm og matprisene veltet lasset. 4 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #16 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Rundt oss bygges det boliger som aldri før, og med en igjennomgående både høyere standard, og areal størrelse som var heilt utenkeleg blandt "vanleg folk" for bare 30 -40 år sidan. Skulle tru at når boligprisene økte i rakettfart så var både str. og standard noe som blei prioritert nedover. Like etter at de har flyttet inn i nytt hus så kjører de rundt i ny bil som var heilt utenkeleg før, og de har gjerne en campingvogn m/ spikertelt, og båt til flere hundre tusen m/ båtplass, og reiser til syden 2-3 ganger i året. Har sålangt ikkje sett noen endring i levestandard, og at køene v/ kjøpesenterene har overhode ikkje avtatt. Har ikkje lagd merke til endring i reise /kjørevaner selv om drivstoffprisene har økt. Anonymkode: f8009...9f6 Hvor i alle dager har du dette ifra? Sitter du inne foran skjermen din og lager deg en virkelighet? Folk flest gjør ikke det du skriver. Ok - så kjøper man ny bolig med bedre standard. Fordi det sparer man strøm, vedlikehold og oppussing på. Noen kjøper ny bil, fordi det og kan man faktisk spare penger på. Med en gang bilen passerer 4 - 5 år, og garantien går ut, så kommer utgiftene. Men at alle har campingvogn, båt, ferieturer 2 - 3 ganger i året - det skjer ikke!! Bortsett fra i ditt hode. Folk flest har et fornuftig forhold til sin økonomi. Og de forstår at de kan ikke bruke mer enn det som kommer inn. Noen få får veldig mye inn, og de bruker muligens der etter. Men hvorfor skal de ikke få bruke sine egne penger som de vil??? For de fleste så dekker inntekt utgiftene, pluss forhåpentligvis litt til sparing. Gå deg en tur og nyt livet - det er helt gratis. Så slipper du å sitte inne og gremmer deg over en virkelighet som ikke finnes. Anonymkode: da879...a64 3 4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #17 Skrevet 27. februar 2023 Adobyen skrev (4 timer siden): Det er stadig flere som ikke klarer forpliktelsene sine. https://www.nettavisen.no/okonomi/nye-dystre-tall-forventer-eksplosjon-i-tvangssalg-av-bolig-og-hytter/s/5-95-796320 Det ligger også en artikkel her, bak betalingsmur, men teksten i linken forteller jo litt. https://www.fvn.no/nyheter/okonomi/i/y6malx/antallet-tvangssalg-og-utkastelser-oeker-henger-et-moerke-over-mange-husholdninger-i-agder Man finner ofte de nyhetene som samsvarer med det man vil hevde. Her er en annen vinkling https://www.finansnorge.no/aktuelt/nyheter/2022/05/myndighetenes-tiltak-fungerer---forbruksgjelden-stabil-pa-1502-mrd-kroner/ Som mor til to unge på begynnelsen av 20-årene, merker jeg en merkbar bevissthet rundt det å bruke penger og ønske om å spare. At noen ikke har kontroll, betyr ikke at det gjelder flertallet. Og så er det absolutt ingen løsning at de som ikke klarer å ha kontroll får enda mer penger av staten. De må heller få opplæring i økonomisk forståelse, både i teori og i praksis. Anonymkode: da879...a64 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #18 Skrevet 27. februar 2023 Jeg regner oss som veldig gjennomsnittlige. I 50-årene. En ufør, og en med årslønn på 1 mill. Voksne barn. Vi merker også at alt har blitt mye dyrere. Handler mat som før foreløpig. Men har ellers ikke et høyt forbruk. Ikke dyre ferier f.eks. Våre venner er stort sett i samme situasjon. Tror dette er verst for unge nyetablerte og de som kun har uføretrygd/AAP å leve av, og de svært lavtlønnede som ikke har samboer. Anonymkode: 4aaf1...6c8 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #19 Skrevet 27. februar 2023 De er her på KG og formidler sin nød. Anonymkode: 487ba...07b
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #20 Skrevet 27. februar 2023 Det er mye skjult. Det siste folk vil er å ødelegge den fine fasaden deres. Anonymkode: cb0fb...22e 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå