Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg jobber som flyvertinne og mannen min er pilot.

Vil gjerne ha barn om 2-3 år og lurer på om noen har erfaring med hvordan det er å ha barn når begge er mye borte i jobben? Vurderer kanskje au pair/fast barnevakt.. erfaringer?

Anonymkode: f9aad...1a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En av dere må bytte jobb. 

Anonymkode: afb77...5cb

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet

Skal dere bare dra fra barna å overlate oppdragelse osv til en barnevakt? Lol 

Anonymkode: 0d9be...9f5

• Liker 1
Skrevet

Er du seriøs?🙄 

Anonymkode: 0af14...39f

• Liker 5
Skrevet

Hva er sette for noen svar? Det er jo jobbene deres.. Tror folk det bare er.å bytte jobb når man har utdannet seg til noe? Det er da ikke uvanlig at foreldre har samme type yrke og dermed jobber litt ugunstig mtp barn. Leger, yrkessjåfører, musklere, folk som jobber offshore +++. Om man på sikt finner ut at det ikke er noe man ønsker å fortsette med er noe annet.

Jeg jobber selv i teater (bak scenen) og skuespillere (som ofte er sammen med andre skuespillere) kan ofte være på turné eller jobbe lange dager med øving dagtid og forestilling kveldstid ispedd andre skuespillerjobber innimellom. Vet at flere har nær familie som stiller opp, men sikkert noen som har innleid fast barnevakt. 

Ts: Dette vet jeg lite om. Kanskje dere kan få en ordning med arbeidsgiver sånn at dere ikke jobber samtidig? Har dere noen kolleger i samme situasjon du kan spørre? 

Anonymkode: b417d...65f

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Å ha barn er ganske krevende. Man får ikke barn for å sette de bort til andre, herregud. Enten må en av dere bytte jobb, eller så bør dere kanskje ikke få barn🤷‍♀️ Hva gjør dere hvis barnet ikke takler at dere jobber borte? For det er en reel mulighet, er dere begge villige til å ofre jobb og utdanning og bytte yrke?  Hva om barnet dere får ikke er 100% frisk, og behøver ekstra oppfølging og støtte? 

Et barn bør alltid være første prioritet, ikke andre eller tredje. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva er sette for noen svar? Det er jo jobbene deres.. Tror folk det bare er.å bytte jobb når man har utdannet seg til noe? Det er da ikke uvanlig at foreldre har samme type yrke og dermed jobber litt ugunstig mtp barn. Leger, yrkessjåfører, musklere, folk som jobber offshore +++. Om man på sikt finner ut at det ikke er noe man ønsker å fortsette med er noe annet.

Jeg jobber selv i teater (bak scenen) og skuespillere (som ofte er sammen med andre skuespillere) kan ofte være på turné eller jobbe lange dager med øving dagtid og forestilling kveldstid ispedd andre skuespillerjobber innimellom. Vet at flere har nær familie som stiller opp, men sikkert noen som har innleid fast barnevakt. 

Ts: Dette vet jeg lite om. Kanskje dere kan få en ordning med arbeidsgiver sånn at dere ikke jobber samtidig? Har dere noen kolleger i samme situasjon du kan spørre? 

Eh ja, det er da på ingen måte unormalt å måtte gi avkall på en jobb som ikke er forenelig med baby- og småbarnstiden? Det er det da vitterlig mange som gjør. Når man får barn må man ofte endre på prioriteringene sine. 

• Liker 3
Skrevet

Om dere skal ha barn, må en av dere bytte jobb. Om jeg var deg, ville jeg funnet noe å studere før søknadsfristen 15. april.

Anonymkode: a951b...d58

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er helt normalt å måtte endre litt på yrket sitt når man får barn, f.eks. at ikke begge kan ha jobber som krever mye reising og overtid eller at ikke begge kan være leger med 12 timers vakter man ikke kan forlate. Enten må den ene ta permisjon fra pilot-/flyvert-yrket og gjøre noe annet i noen år eller så må den en eller begge gå litt ned i stillingsprosent slik at dere ikke er borte samtidig. Hvis man ønsker å gi barna sine et godt liv med tilstedeværende foreldre kan man rett og slett ikke ha jobber som holder en borte fra hjemmet og hvor omsorg og oppdragelse overlates til en au pair eller annen fremmed.

Anonymkode: 2fbc3...3e3

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Synd det kun er kongelige og rikinger som har tilgang til barnepiker og guvernanter. Jeg veit med meg selv at jeg hadde satt mer pris på foreldra mine, og ikke tatt dem sånn for gitt da jeg var yngre, hadde dem ikke gått oppi r*va på meg hele tida. Jeg var en jævlig og utakknemlig ungdom 😕 Angrer i dag da. 

Anonymkode: fb014...7b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Tror folk det bare er.å bytte jobb når man har utdannet seg til noe?

Ja det er bare å bytte jobb når man har «utdannet» seg til f.eks. flyvertinne.

Anonymkode: 89264...023

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja det er bare å bytte jobb når man har «utdannet» seg til f.eks. flyvertinne.

Det er jo faktisk det her i Norge. En kan studere gratis og for eksempel ta et studie på deltid før en starter å prøve på barn. Mange som gjør det og bytter jobb i løpet av karrieren. 

Forøvrig enig med de fleste, en av dere må bytte jobb. Dere kommer sannsynligvis til å føle det ikke er så lett å bare reise fra barna når en først har blitt foreldre, instinktene slår inn (for de fleste) mye sterkere enn en tror før barn. 

Anonymkode: 35e46...422

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvis man ikke kan tilpasse livet til å ha barn så lar man være å få barn. Barna skal ikke bare bli satt bort til barnevakter. Å skal barna vokse opp med at foreldrene bytter på å være hjemme så blir det jo som om foreldrene bor hver for seg. Å barna kan like gjerne være skilsmissebarn. 
én av foreldrene bør være fast og stabil hjemme. Ved at de bytter på kan barna oppleve at rutiner endres ut fra hvem som er hjemme, noe som kan bli fryktelig forvirrende. 
nei. Man får sette barna først. 

Anonymkode: 0d9be...9f5

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

For å bli flyvertinne så kreves det vel et kurs, så å kalle det utdannelse er en overdrivelse. 

Jeg kjenner mange som har gjort endringer i jobbsituasjon når man fikk familie. Broren min og kona jobbet begge turnus. Det gikk jo ikke, så en av de fikk seg en dagjobb. 

Anonymkode: 81a00...336

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er jo faktisk det her i Norge. En kan studere gratis og for eksempel ta et studie på deltid før en starter å prøve på barn. Mange som gjør det og bytter jobb i løpet av karrieren. 

Forøvrig enig med de fleste, en av dere må bytte jobb. Dere kommer sannsynligvis til å føle det ikke er så lett å bare reise fra barna når en først har blitt foreldre, instinktene slår inn (for de fleste) mye sterkere enn en tror før barn. 

Anonymkode: 35e46...422

Nettopp.

Skrevet

Hvor mange reisedager er det i året? Hvor lenge er dere borte om gangen? Hvordan er det  å jobbe i f.eks Widerøe med korte flyvninger, er det mulig å få til en stilling der man hovedsakelig kommer hjem hver dag hvis man går ned i stiling? Er det mulig å få tilpasse slik at dere ikke jobber samtidig, evt hvis en går ned i stilling? Hvordan blir det eventuelt å ikke få tid sammen?

Hvis man skal gjøre seg avhengig av en tredjeperson slik du forespeiler bør det være noen som barnet/barna får lov til å knytte seg til, ikke noen som blir bytta ut etter et år, dersom dere foreldre er mye borte tror jeg det kan være veldig sårt for barna, da de trenger noen som er stabilt tilstede.

• Liker 2
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor man skal sette barn til verden når man ikke er interessert i å prioritere å være med barnet. Her planlegger dere altså å få et barn som skal settes bort, kjære vene… 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker som flere andre her at det blir veldig vanskelig å kombinere fulltids pilotturnus og fulltids flyvertinneturnus med små barn. Kjenner noen som er flyvertinne, og de jobber til alle døgnets tider i alle fall. Hvis begge har så kompliserte arbeidstider er jo det vanlige er jo at den ene bytter jobb når man stifter familie. Hvis man ikke vil gjøre det, så tenker jeg at å få barn kanskje ikke passer for dem?

Jeg synes helt ærlig det blir feil å få barn for så å sette dem bort hele barndommen. Synes barn i dag allerede er mer enn nok borte fra foreldrene sine med lange dager i barnehagen, om man ikke skal ha masse barnevakt i tillegg. Barn trenger en trygg base.

Anonymkode: 8a1ee...21d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er uvanlig at begge foreldrene har jobber hvor de er mye borte jo.  Det vanlige er at en av foreldrene har en jobb hvor man er mer tilgjengelig hjemme. 

Anonymkode: afb77...5cb

Skrevet

Jeg kjenner ikke turnusene til piloter og flyvertinner. Men hos oss jobbet både mannen og jeg skift, og der byttet jeg jobb. At jeg byttet, skyldtes at det var lettest for meg å få ny jobb, at jeg hadde et genuint ønske om å prøve noe annet og at jeg ikke hadde noe som helst lyst til å være borte fra et lite barn i flere døgn (mens for mannen min, som jobber offshore, går det greit). 

Ellers tenker jeg alternativet er tilpasning fra arbeidsplassen sånn at jeg ikke er borte samtidig, om mulig. Noen på min gamle arbeidsplass gjorde det slik i småbarnsperioden, men da fikk de jo lite tid sammen som familie.

Om dere er borte over flere døgn begge, tenker jeg at det ikke vil være bra for barnet. Jeg tenker barnet trenger at minst én av foreldrene ikke stadig vekk "forsvinner" fra det når det helt lite. Det hadde blitt tilfellet hos oss. Men det er ikke sikkert arbeidstidene er slik, og dersom en av dere så godt som alltid kommer hjem og er sammen med barnet hver dag, selv om arbeidstidene ikke er i barnehagens åpningstid, tenker jeg det nok kan løses med fast barnevakt, og så tid sammen i stedet for barnehage når dere har fri. 

Anonymkode: a6e17...8eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...