AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #1 Skrevet 26. februar 2023 Sier ofte til venner at jeg er glad i dem ikke bare får å si det selv om jeg elsker å fortelle dem det🥰 men noen ganger sier jeg det får å se om de er glad i meg også. Er det manipulering? Ble litt usikker på om jeg manipulere uten å vite det selv pga jeg laget ett innlegg som handlet om noe annet og da sa jeg det og noen sa jeg manipulerte når jeg sier det Anonymkode: b9603...de7
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #4 Skrevet 26. februar 2023 Hva betyr det? Betyr det at jeg er en dårlig venn? Er det ikke bare psykopater og narcesister som manipulere? Hvordan kan jeg gjøre det uten å skjønne det selv? Burde jeg få psykolog? Vill jo ikke være en psykopat eller narcesist.. ble helt overasket men jeg vill jo ikke være sånn så da må jeg gjøre noe med det! Aldri ment å være slem Anonymkode: b9603...de7
Magnifique Skrevet 27. februar 2023 #5 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hva betyr det? Betyr det at jeg er en dårlig venn? Er det ikke bare psykopater og narcesister som manipulere? Hvordan kan jeg gjøre det uten å skjønne det selv? Burde jeg få psykolog? Vill jo ikke være en psykopat eller narcesist.. ble helt overasket men jeg vill jo ikke være sånn så da må jeg gjøre noe med det! Aldri ment å være slem Anonymkode: b9603...de7 Nei, nei, kjære deg. Det er ikke bare «narsissister og psykopater» som manipulerer. Alle mennesker manipulerer til en viss grad. For eksempel fortalte du kanskje til læreren din på videregående at farmoren din var syk, som en forklaring på hvorfor du ikke hadde levert inn historie-oppgaven? Det er en form for «mild» manipulasjon. Du skaper sympati, og dermed mildnet kanskje straffen seg. Forskjellen på en «vanlig person» og en manipulator, er at manipulatoren har i sin natur, et ønske om å kontrollere andre mennesker. Vedkommende bruker løgner og manipulasjon for å få sin vilje, og bryr seg stort sett mest om seg selv og sine behov. Manipulasjon kan være både bevisst og u-bevisst. Jeg tror også at dersom du bekymrer deg for om du er en manipulator, så er du sannsynligvis ikke det, altså 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #6 Skrevet 27. februar 2023 Nei det er ikke manipulering men unormalt behov for bekreftelse sp du bør jobbe med usikkerheten din hos psykolog ja Anonymkode: 08a2c...956
skreppamedleppa Skrevet 27. februar 2023 #7 Skrevet 27. februar 2023 Ja det er manipulerende "Man kan også manipulere personer. Det betyr å lede eller påvirke dem i en bestemt og ønsket retning, ofte på en skjult måte. Man kan bli manipulert til å tro noe bestemt eller til å handle på en bestemt måte." https://snl.no/manipulere Men selv om vi bruker ordet manipulerende som noe utelukkende negativt så tror jeg at de aller fleste gjør dette innimellom, å oppnå en egen fordel igjennom å påvirke andre og helt uten at de er noen onde psykopater uten følelser eller empati for noen. Det er helt menneskelig En kan f.eks gjøre dette ved å la barn vinne i brettspill for å oppnå mestring og glede. Psykologer og behandlere kan gjøre dette helt bevist for å oppnå fremskritt hos pasienten f.eks. Mennesker som er konfliktsky kan bli spurt om noe så enkelt som hva de ønsker seg til middag og de svarer "vet ikke", så kan den som spør svare "men viss du skulle ønsket deg noe, hva skulle det vært"... Dordi de vet at ved å spørre "viss du skulle ønsket deg noe" så ufarliggjør de spm.. Det er mange måter å manipulere på, fra de onsindige til de uskyldige hverdagslige. Vi er alle manipulerende og vi blir stort sett alle manipulert... Det har bare med kommisjonensmetoder å gjøre.. Kari som ønsker seg en sosial kveld med noen venner, vet at samboeren, Hans, er sliten og vil si nei om hun spør direkte. Så det gjør hun ikke. I stedet spør hun: - Skal vi ikke kose oss hjemme i kveld? Kanskje du kan lage litt mat til oss? Jeg synes du har neglisjert meg i det siste. Hun vet at Hans lett får dårlig samvittighet, og at det ligger påvirkningsmuligheter i dette. Og så: - Lag litt ekstra, så har vi til i morgen! Allerede før Kari spør regner hun med å få ja fra sin samboer. Når samboeren er halvferdig med matlagingen, sier hun: - Dette blir jo så godt at vi må invitere noen venner. Jeg kan dekke bordet. De kommer til å elske maten din, Hans! Kari har tenkt helt fra starten at når Hans først er i gang, vil litt strategisk ros gjøre at hun får samtykke til å invitere. Når gjestene er kommet og måltidet fortært, spør Hans seg hvorfor det ikke ble en stille kveld på sofaen, som planlagt. Han har blitt manipulert. Eksemplet over er relativt uskyldig, og mange kan kjenne seg igjen. Så lenge det skjer en gang i blant er det ingen grunn til uro. Men det kan være noen faresignaler som det er verdt å være oppmerksom på. Særlig gjelder dette om det skjer ofte. Karis alternativ: - Du, jeg ser du er sliten. Men kunne du likevel tenke deg at vi inviterte et par venner over i kveld. Jeg kjenner at jeg har så behov for det. Vil du gjøre det for min skyld? Eller -Du sier du trenger å hvile i kveld, men er du sikker på at vi ikke begge ville hatt godt av litt sosial kontakt. Hjelper du meg med det, så skal jeg stille opp for deg en annen gang. Hans alternativ: - Har du en baktanke med det der? Jeg trenger faktisk å hvile meg i kveld! (med et smil eller varme) Eller -Jeg fikk følelsen av at du hadde en plan med denne samtalen. Prøver du å få meg til å gjøre noe jeg ikke vil? (med et smil eller varme) Eller -Jeg liker best at du er åpen og direkte med meg. Det fikk jeg ikke følelsen av nå nettopp!(med saklig fasthet) https://www.familievernmoirana.no/blir-jeg-manipulert/ 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #8 Skrevet 27. februar 2023 skreppamedleppa skrev (15 minutter siden): Ja det er manipulerende "Man kan også manipulere personer. Det betyr å lede eller påvirke dem i en bestemt og ønsket retning, ofte på en skjult måte. Man kan bli manipulert til å tro noe bestemt eller til å handle på en bestemt måte." https://snl.no/manipulere Men selv om vi bruker ordet manipulerende som noe utelukkende negativt så tror jeg at de aller fleste gjør dette innimellom, å oppnå en egen fordel igjennom å påvirke andre og helt uten at de er noen onde psykopater uten følelser eller empati for noen. Det er helt menneskelig En kan f.eks gjøre dette ved å la barn vinne i brettspill for å oppnå mestring og glede. Psykologer og behandlere kan gjøre dette helt bevist for å oppnå fremskritt hos pasienten f.eks. Mennesker som er konfliktsky kan bli spurt om noe så enkelt som hva de ønsker seg til middag og de svarer "vet ikke", så kan den som spør svare "men viss du skulle ønsket deg noe, hva skulle det vært"... Dordi de vet at ved å spørre "viss du skulle ønsket deg noe" så ufarliggjør de spm.. Det er mange måter å manipulere på, fra de onsindige til de uskyldige hverdagslige. Vi er alle manipulerende og vi blir stort sett alle manipulert... Det har bare med kommisjonensmetoder å gjøre.. Kari som ønsker seg en sosial kveld med noen venner, vet at samboeren, Hans, er sliten og vil si nei om hun spør direkte. Så det gjør hun ikke. I stedet spør hun: - Skal vi ikke kose oss hjemme i kveld? Kanskje du kan lage litt mat til oss? Jeg synes du har neglisjert meg i det siste. Hun vet at Hans lett får dårlig samvittighet, og at det ligger påvirkningsmuligheter i dette. Og så: - Lag litt ekstra, så har vi til i morgen! Allerede før Kari spør regner hun med å få ja fra sin samboer. Når samboeren er halvferdig med matlagingen, sier hun: - Dette blir jo så godt at vi må invitere noen venner. Jeg kan dekke bordet. De kommer til å elske maten din, Hans! Kari har tenkt helt fra starten at når Hans først er i gang, vil litt strategisk ros gjøre at hun får samtykke til å invitere. Når gjestene er kommet og måltidet fortært, spør Hans seg hvorfor det ikke ble en stille kveld på sofaen, som planlagt. Han har blitt manipulert. Eksemplet over er relativt uskyldig, og mange kan kjenne seg igjen. Så lenge det skjer en gang i blant er det ingen grunn til uro. Men det kan være noen faresignaler som det er verdt å være oppmerksom på. Særlig gjelder dette om det skjer ofte. Karis alternativ: - Du, jeg ser du er sliten. Men kunne du likevel tenke deg at vi inviterte et par venner over i kveld. Jeg kjenner at jeg har så behov for det. Vil du gjøre det for min skyld? Eller -Du sier du trenger å hvile i kveld, men er du sikker på at vi ikke begge ville hatt godt av litt sosial kontakt. Hjelper du meg med det, så skal jeg stille opp for deg en annen gang. Hans alternativ: - Har du en baktanke med det der? Jeg trenger faktisk å hvile meg i kveld! (med et smil eller varme) Eller -Jeg fikk følelsen av at du hadde en plan med denne samtalen. Prøver du å få meg til å gjøre noe jeg ikke vil? (med et smil eller varme) Eller -Jeg liker best at du er åpen og direkte med meg. Det fikk jeg ikke følelsen av nå nettopp!(med saklig fasthet) https://www.familievernmoirana.no/blir-jeg-manipulert/ Tusen takk! Nei ikke noe vondt ment i det heletatt! Godt med så mange gode svar 😊 ble skikkelig stressa der! 😮 Anonymkode: b9603...de7
skreppamedleppa Skrevet 27. februar 2023 #9 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tusen takk! Nei ikke noe vondt ment i det heletatt! Godt med så mange gode svar 😊 ble skikkelig stressa der! 😮 Anonymkode: b9603...de7 Bare hyggelig 😊 Jeg kan forstå at det stresset deg litt med tanke på at vi stort sett bare hører det ordet på en negativ måte med f.eks mennesker som har blitt utsatt for grov manipulasjon kanskje over lang tid der det virkelig har vært skikkelig ille. Men du har absolutt ingenting å være bekymret over slik jeg leser deg, dette er en ganske uskyldig hverdagslig manipulasjon, en slik mange kan, om en er helt ærlig med seg selv kjenne seg igjen i ifra lignede situasjoner selv også.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #11 Skrevet 27. februar 2023 Om du stiller et ledende spørsmål for å fiske frem et svar du ønsker, så er det manipulering. Men det trenger slett ikke være slemt eller negativt av den grunn. For øvrig, hadde mine venner sagt rett ut at de er glad i meg, så hadde jeg fått litt hetta, og hadde nok hatt vanskelig for å si det tilbake. Det er i alle fall ikke noe jeg hadde sagt på eget initiativ! Men nå er jeg en stillferdig person som har litt problemer med å uttrykke sånt muntlig, og foretrekker å heller vise det med handling. Anonymkode: dcc3b...f5a
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #12 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Om du stiller et ledende spørsmål for å fiske frem et svar du ønsker, så er det manipulering. Men det trenger slett ikke være slemt eller negativt av den grunn. For øvrig, hadde mine venner sagt rett ut at de er glad i meg, så hadde jeg fått litt hetta, og hadde nok hatt vanskelig for å si det tilbake. Det er i alle fall ikke noe jeg hadde sagt på eget initiativ! Men nå er jeg en stillferdig person som har litt problemer med å uttrykke sånt muntlig, og foretrekker å heller vise det med handling. Anonymkode: dcc3b...f5a Jeg hatet sånn før også men etter å mistet kjæreste til selvmord så har jeg vært veldig til å si jeg er glad i folk. Vill være sikker på jeg har sagt det nokk Anonymkode: b9603...de7
Bombasi Skrevet 27. februar 2023 #13 Skrevet 27. februar 2023 Ja det er vel en slags manipulering. En uskyldig variant, men kan være plagsomt. Godt å høre at folk er glad i en, men derifra til å lovebombes pga bekreftelsesbehov er å dra det for langt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå