AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #1 Skrevet 26. februar 2023 De er jo motstander av forbudet mot enkelte raser. Anonymkode: 7559c...7a7
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #2 Skrevet 26. februar 2023 Har en hund som er meldt inn i NKK, men jeg mener det er noen raser man ikke bør avle av helsemessige grunner. Vet ikke helt om forbudet hjelper noe særlig, for er det ikke sånn at de kan fortsatt avles så lenge man sier det er blandingshund og ikke en renraset hund? Hvis jeg har forstått det riktig, så gir jo forbudet ingen mening. Tvert imot, vil det føre til at hunder avles utenfor NKK sin kontroll og uten at hundene blir testet for å kunne registreres som valper hos NKK. Og folk vil uansett kjøpe dem. Anonymkode: 59875...41f 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #3 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har en hund som er meldt inn i NKK, men jeg mener det er noen raser man ikke bør avle av helsemessige grunner. Vet ikke helt om forbudet hjelper noe særlig, for er det ikke sånn at de kan fortsatt avles så lenge man sier det er blandingshund og ikke en renraset hund? Hvis jeg har forstått det riktig, så gir jo forbudet ingen mening. Tvert imot, vil det føre til at hunder avles utenfor NKK sin kontroll og uten at hundene blir testet for å kunne registreres som valper hos NKK. Og folk vil uansett kjøpe dem. Anonymkode: 59875...41f Men jeg vil legge til at enkelte raser skal ikke avles, uavhengig av om de er renraset med stamvtale eller som blandingshunder. Anonymkode: 59875...41f
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #4 Skrevet 26. februar 2023 Jeg er medlem og enig i det meste, uenig i noe. De tingene jeg er uenig i har i utgangspunktet så lite å si for meg at jeg ikke gidder å engasjere meg mer. Anonymkode: bfb86...5ed 1
Gjest Ramona1970 Skrevet 26. februar 2023 #5 Skrevet 26. februar 2023 Jeg syns at rene raser er en uting, hunder bør se ut som hunder. Før hadde man ikke raser, men typer, der egenskapene var viktigst, og de hadde en større genmasse å ta av siden det ikke fantes regler for "rene raser". Det er bare tull å holde en rase ren, det er kun kosmetisk, ikke noe mer. Og utstillinger er bare til for våre oppblåste egoer. Så NKK er ikke min favorittorganisasjon nei.
Gliffy Skrevet 27. februar 2023 #6 Skrevet 27. februar 2023 Jeg er todelt. Jeg syns det er fornuftig å ha et system der man registrerer stamtavle og ting som HD/AD status og så videre. Systematisk avl er bra, da kan man få kjøpt seg en hund som passer til den bruken man har tenkt å ha. På den andre siden syns jeg det ekstreme utseendefokuset som går på bekostning av helse er helt forkastelig. Jeg meldte meg ut fordi jeg ikke ville betale penger til en organisasjon som går til retten for å få fortsette å avle syke hunder. 4 3
K.B. Skrevet 27. februar 2023 #7 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): De er jo motstander av forbudet mot enkelte raser. Anonymkode: 7559c...7a7 Jeg elsker dyr, men folk som er sykelig opptatt av dyr, sånn at de må være med i organisasjoner osv. er ofte ikke helt i vater, i hvert fall basert på mine erfaringer.. Hele industrien rundt avl på dyr burde reguleres langt bedre. Så mange oppdrettere lever nok ganske godt av dette og jeg tror penger etter hvert går foran sundt dyrehold eller kjærlighet for dyra. 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #8 Skrevet 27. februar 2023 Ramona1970 skrev (6 timer siden): Jeg syns at rene raser er en uting, hunder bør se ut som hunder. Før hadde man ikke raser, men typer, der egenskapene var viktigst, og de hadde en større genmasse å ta av siden det ikke fantes regler for "rene raser". Det er bare tull å holde en rase ren, det er kun kosmetisk, ikke noe mer. Og utstillinger er bare til for våre oppblåste egoer. Så NKK er ikke min favorittorganisasjon nei. Det er jo ikke sant. Man har jo hatt raser og avlet frem rene raser i hundrevis av år. I tillegg til at man har avlet raser med ønskede egenskaper. Utstillinger har også vært en "greie". Anonymkode: 59875...41f 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #9 Skrevet 27. februar 2023 K.B. skrev (2 timer siden): Jeg elsker dyr, men folk som er sykelig opptatt av dyr, sånn at de må være med i organisasjoner osv. er ofte ikke helt i vater, i hvert fall basert på mine erfaringer.. Hele industrien rundt avl på dyr burde reguleres langt bedre. Så mange oppdrettere lever nok ganske godt av dette og jeg tror penger etter hvert går foran sundt dyrehold eller kjærlighet for dyra. Generelt salg av dyr bør reguleres bedre og med strengere vilkår. Norge ligger langt bak. I mange europeiske land er det ikke lov å selge dyr uten stamtavle. Anonymkode: 59875...41f
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #10 Skrevet 27. februar 2023 Synes det er absurd at de tillater avl på misfoster-raser som lider seg igjennom hele livet (mops, bulldog og andre deformerte raser). Samtidig vil de ikke godkjenne renavlede, ekstremt sunne hunder, som silken windhound. 🤪 Det er litt for mye rasesnobberi og tradisjons-sentimentalitet og litt for lite rasjonell vurdering som råder. Dersom de er i mot forbudet på pitbull osv. er jo det bra, da. Farlige hunder er farlige fordi de havner i hendene på feil type folk. Gjerne macho guttemenn som vil ha et "tøft" verktøy for å skremme folk. Og den type folk driter i forbudet. Mange synes jo nå disse rasene er enda mer attraktive en før, nettopp FORDI de er forbudt. Pitbull finnes fremdeles i Norge det, men nå eies de generelt av drittfolk, får ikke veterinærbehandling og er enda "farligere" enn de var før. Så tommel opp til NKK dersom det er slik at de ser idiotien i å forby en rase fordi den er "tøff". Anonymkode: faf13...826
Gjest Ramona1970 Skrevet 27. februar 2023 #11 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er jo ikke sant. Man har jo hatt raser og avlet frem rene raser i hundrevis av år. I tillegg til at man har avlet raser med ønskede egenskaper. Utstillinger har også vært en "greie". Anonymkode: 59875...41f "Domestication of dogs has occurred over many millennia. More recently, the advent of controlled breeding practices has segregated genetic variability into distinct phenotypes. In fact, the evolution of the majority of dog breeds is a relatively recent phenomenon, beginning with selective breeding practices during the past 200 years." https://www.nature.com/scitable/topicpage/genetics-of-dog-breeding-434/
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #12 Skrevet 27. februar 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Generelt salg av dyr bør reguleres bedre og med strengere vilkår. Norge ligger langt bak. I mange europeiske land er det ikke lov å selge dyr uten stamtavle. Anonymkode: 59875...41f Jeg vet ikke om et eneste ett som har sånne lover... Anonymkode: 8687d...420 3
Gjest Ramona1970 Skrevet 27. februar 2023 #13 Skrevet 27. februar 2023 Hunderaser er ikke bare et nytt fenomen i tamhundens historie, det er også et lite fenomen når man ser på hvor mange hunder det fins på kloden. De aller fleste er aldri blitt avlet frem av mennesker (heldigvis for dem). "But in fact, looking around the world, breeds make up a small proportion of canine genetics. In her 2013 paper, our lab member Kathryn Lord estimated that there are between 700 million and 1 billion dogs in the world. Of those, the great majority – up to 83% – choose their mates on their own, without any interference from humans. In fact, the majority of them live on their own, making their homes near humans but not in human houses, scavenging off of our garbage. If you trace back through the family tree of most of these dogs, you won’t find ancestors belonging to any particular breed. They are just dogs, breeding the way they have been for tens of thousands of years. Most of these dogs are much like the original dog, living in much the same environment as their ancestors thousands of years ago – in other words, scavenging on what humans leave lying around. Breeds are, in fact, a relatively new phenomenon in the history of dogs" https://darwinsark.org/what-is-a-dog-breed/
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #14 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg vet ikke om et eneste ett som har sånne lover... Anonymkode: 8687d...420 "Poland forbidding the sale of dogs and cats without a breeding licence, which had been intended to stamp out cruelty to animals. The law, which came into force on January 1, was intended to tackle the appalling conditions in which some unlicensed breeders kept their animals. It allows only breeders licenced by national professional organizations to breed dogs and cats for commercial purposes." Mener at det samme gjelder i Tsjekkia. Ble fortalt om dette av en som kommer fra Tsjekkia Anonymkode: 59875...41f
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #15 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): "Poland forbidding the sale of dogs and cats without a breeding licence, which had been intended to stamp out cruelty to animals. The law, which came into force on January 1, was intended to tackle the appalling conditions in which some unlicensed breeders kept their animals. It allows only breeders licenced by national professional organizations to breed dogs and cats for commercial purposes." Mener at det samme gjelder i Tsjekkia. Ble fortalt om dette av en som kommer fra Tsjekkia Anonymkode: 59875...41f Der står det ingenting om stamtavle, bare at oppdretter må ha lisens. Anonymkode: bfb86...5ed 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #16 Skrevet 27. februar 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: "Poland forbidding the sale of dogs and cats without a breeding licence, which had been intended to stamp out cruelty to animals. The law, which came into force on January 1, was intended to tackle the appalling conditions in which some unlicensed breeders kept their animals. It allows only breeders licenced by national professional organizations to breed dogs and cats for commercial purposes." Mener at det samme gjelder i Tsjekkia. Ble fortalt om dette av en som kommer fra Tsjekkia Anonymkode: 59875...41f Ja, men det er ingen krav om stamtavle. Dette handler om lisens for å drive oppdrett for videresalg. Det samme gjelder forøvrig i Frankrike, der må man melde inn planlagte valpekull f.eks. og registrere de når de blir født, uavhengig av stamtavle eller ikke. Hensikten er å få bukt med valpefabrikker og skatteunndragelse fordi oppdrettere selger svart... Anonymkode: 8687d...420 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #17 Skrevet 27. februar 2023 Just now, AnonymBruker said: Ja, men det er ingen krav om stamtavle. Dette handler om lisens for å drive oppdrett for videresalg. Det samme gjelder forøvrig i Frankrike, der må man melde inn planlagte valpekull f.eks. og registrere de når de blir født, uavhengig av stamtavle eller ikke. Hensikten er å få bukt med valpefabrikker og skatteunndragelse fordi oppdrettere selger svart... Anonymkode: 8687d...420 Og glemte å nevne. Skal man selge valper som rasehunder er det faktisk krav om stamtavle og avlsgodkjennelse fra rasehundklubben. Med andre ord kan man ikke selge stamtavleløse rasehunder i Frankrike. Anonymkode: 8687d...420 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #18 Skrevet 28. februar 2023 NKK minner om NAF, enormt mange betalende medlemmer, men får ikke utrettet noe som helst for dem. Hofteleddsdysplasi har vært et stort problem i mange raser (f.eks. schæfer) siden midten av forrige århundre, men har ikke blitt noe bedre, snarere tvert imot. Samme gjelder flere andre rase-relaterte sykdommer. Det har gått så langt at de har valgt å kjempe mot forbud mot å holde raser som er så avlet på at hundene lider på groteske måter. De kjemper for å tillate forbudte raser som vil kunne forårsake store traumer og lidelser for flesteparten av deres medlemmer og, ikke minst, deres hunder. Anonymkode: 4c67d...362
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #19 Skrevet 28. februar 2023 er medlem men kanskje ikke lenge. de støtter raser som burde vært forbudt for lenge siden. Anonymkode: fc796...4a7
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #20 Skrevet 28. februar 2023 Jeg er medlem og syntes det er fint vi har en organisasjon som tar seg av stamtavler inkludert resultater på utstilling, konkurranser og helsetester. Jeg bruker dogweb som et oppslagsverk. Jeg er også imot raseforbudet og syntes det er fint NKK er med i kampen for å få opphevet dette. Sannheten er at vi har like mange potensielt farlige hunderaser som er lovlige som ulovlige. Rottweiler, cane corso, presa canario, doberman, shæfer, staff, ridgeback, bullterrier, grand danois for å nevne noen få - disse kan gjøre like stor skade som de ulovlige om uhellet skulle oppstå. Så har vi jo også enormt mange blandinger som jeg syntes er direkte uforsvarlig og VIRKELIG kan bli farlige. Jeg er uenig med NKK når det kommer til avlskriterier, syntes de fleste raser slipper alt for billig unna. Min egen rase er kjent for å ha dårlige hofter og mye allergi, men man trenger ikke røntge vise at hunden er allergifri for å få registrere kull. Anonymkode: 2b76c...032 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå