Gå til innhold

Gjester som spiser veldig mye at det blir ingenting igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hehe helt ærlig er det en bra ting synes jeg av og til, da betyr det at maten min smakte bra, men nå pleier jeg alltid å lage litt ekstra og ta litt i bokser så jeg har til senere eller dagen etter før gjestene kommer ;) , når det er snakk om lapskaus og diverse så skal de få lov å ta så mye de vil av det som er servert og i gryta.

En venninne av meg hadde besøk og synes det var litt uting når mannen til venninna hennes serverte seg ca 6-7 ganger av kyllinggryta hun hadde lagt. Hun sa hun lagte en stor gryte som var nok men tror ikke hun og mannen hennes fikk 2 runde pga de tenkte på gjestene.

jeg som gjest kunne aldri servert meg så mye hos noen😅 ikke mannen min heller, men vi blir fort mette også. 
har dere opplevd slike gjester?

Anonymkode: 38cb0...ee9

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud. Får la være å invitere folk om man ikke tåler at de spiser det man serverer.

Anonymkode: 5983b...4af

• Liker 35
  • Nyttig 5
Skrevet

Her må jeg bare påpeke at man serverer andre, men forsyner seg selv.

Skrevet

Lurer mest på hvor raskt gjesten spiste om han rakk sju porsjoner før vertskapet tok sin andre. Eller sa han fra på forhånd om at han skulle forsyne seg sju ganger?

Anonymkode: 55c92...f6e

• Liker 28
  • Nyttig 4
Skrevet

Maks tre porsjoner kanskje? Vil helst si to, men kommer vel litt an på. Det er vel også vanlig at vertskapet sier bare forsyn dere eller spør om noen vil ha mer hvis de ikke skal spare på restene.. ikke av høflighet, håper jeg. OG at gjester spør om de kan ta mer.. 6-7 porsjoner høres drøyt ut. 

Hvis jeg laga veldig mye fordi jeg ville ha rester hadde jeg nok satt vekk det ekstra før gjestene kom.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
svartkatt skrev (Akkurat nå):

Maks tre porsjoner kanskje? Vil helst si to, men kommer vel litt an på. Det er vel også vanlig at vertskapet sier bare forsyn dere eller spør om noen vil ha mer hvis de ikke skal spare på restene.. ikke av høflighet, håper jeg. OG at gjester spør om de kan ta mer.. 6-7 porsjoner høres drøyt ut. 

Hvis jeg laga veldig mye fordi jeg ville ha rester hadde jeg nok satt vekk det ekstra før gjestene kom.

Dette jeg også tenker, er alltid dette jeg gjør når jeg vet at mine gjester er slike som kan forsyne seg veldig mange ganger.

Tar i sånne bokser før de kommer, da har jeg til neste dag :) 

tror hun venninna mi ventet på om det ble rester

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lurer mest på hvor raskt gjesten spiste om han rakk sju porsjoner før vertskapet tok sin andre. Eller sa han fra på forhånd om at han skulle forsyne seg sju ganger?

Anonymkode: 55c92...f6e

Han var nok en som spiser veldig raskt

Skrevet

Jeg antar at det som settes på bordet er ment å spises. Så lenge man ikke forsyner seg så grådig at andre ikke får spist seg mette må det være greit. At gjester skal tenke at man vil ha rester synes jeg er et merkelig utgangspunkt.

Anonymkode: 3824d...f8f

• Liker 26
  • Nyttig 9
Skrevet

jeg tar jo ikke av i bokser FØR gjestene kommer. :ler: Det gjør jeg hvis det er noe igjen. Jeg lager alltid det jeg tror vil bli for mye mat, jeg er livredd for ikke å ha nok og sitter derfor som regel igjen med rester. Men jeg forskutterer det ikke, akkurat. 

Anonymkode: 73c85...29e

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

jeg tar jo ikke av i bokser FØR gjestene kommer. :ler: Det gjør jeg hvis det er noe igjen. Jeg lager alltid det jeg tror vil bli for mye mat, jeg er livredd for ikke å ha nok og sitter derfor som regel igjen med rester. Men jeg forskutterer det ikke, akkurat. 

Sånn gjør jeg det også.

Anonymkode: 8fd97...2c9

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er så viktig å ha rester igjen, så bør man ta av det man vil ha selv før man serverer til gjestene.

Anonymkode: b570e...a49

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Inviterer jeg gjester til mat så er det jo for at de skal spise ! Da passer jeg på at det er mer enn nok mat + noe søtt til dessert!😊 baker ofte kake og tar med hvis vi skal bort i middag, da setter jeg igjen til vertskapet det som blir igjen av kaken. 

Anonymkode: 2aeb2...77c

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Du tar av rester til senere FØR du har servert middagen? Så merkelig. 

Anonymkode: 57a5e...031

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Han var nok en som spiser veldig raskt

Ingen rekker å spise syv porsjoner før andre har fått i seg en. I så fall han han tatt veldig små porsjoner og vertskapet gigantiske. 

Anonymkode: 6550f...158

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du tar av rester til senere FØR du har servert middagen? Så merkelig. 

Der er jo mye igjen så 😛 

som gjest kunne jeg aldri spist meg opp så mye at jeg triller hjem etterpå, uansett om verten sier bare forsyn dere! Tror har litt med folkeskikk hos meg. Hadde selv blitt litt hææ, om noen forsynte seg veldig mye av maten 6-7-8 porsjoner og tilbehør. Har hatt en gjest før som skulle tømme hele greske salaten vi andre tok oss bare en gang normal mengde samme gjorde gjesten men spiste nesten opp hele salaten, samme med chips og snack skåla😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Når det er sagt er slike gjester som ts omtaler litt av et mareritt. Selv om man har laget det man tror er for mye er det jo ikke beregnet på folk som forsyner seg med 6-7 porsjoner og som ikke klarer å se an hvor mye det er igjen og hvor mange som sitter rundt bordet og også skal ha. 

Fetteren min er litt sånn. Jeg glemmer ikke et juleselskap der verten nok hadde laget litt for lite kalkun og i tillegg skåret den i alt for tykke skiver slik at det ble max en skive på hver. Dette kunne jo alle se. Men fetteren min forsynte seg med bortimot halve fatet i første runde og tok grovt for seg av tilbehøret også. Grusomt flaut for alle som jo kunne se at dette ville ende galt. (Her var bokser med rester åpenbart ikke engang et tema). 

Så fasiten er: Lag rikelig med mat og ikke tenk på plastbokser før etter at gjestene er ferdigspiste. :) 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Du får si høyt i fra da, før gjestene forsyner seg, at du skal spare det som blir til overs. Det gjorde noen nedi gata for 20 år siden og de blir ledd av ennå. Inviterer man så må man traktere gjestene skikkelig, noe annet er bare pinlig. 

Anonymkode: 55417...428

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

serverte seg

Forsynte seg.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Jeg blir kjempeglad om gjestene spiser masse, det betyr jo bare at de elsker maten jeg lager ❤️ Slutt å invitere om du ikke  vil at gjestene skal spise seg mette!

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Der er jo mye igjen så 😛 

som gjest kunne jeg aldri spist meg opp så mye at jeg triller hjem etterpå, uansett om verten sier bare forsyn dere! Tror har litt med folkeskikk hos meg. Hadde selv blitt litt hææ, om noen forsynte seg veldig mye av maten 6-7-8 porsjoner og tilbehør. Har hatt en gjest før som skulle tømme hele greske salaten vi andre tok oss bare en gang normal mengde samme gjorde gjesten men spiste nesten opp hele salaten, samme med chips og snack skåla😅

Det er mye igjen - før dere har spist..? 
Denne var bare merkelig. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...