AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #21 Skrevet 27. februar 2023 Hvorfor har dere kjøpt en superaktiv jakthund og latt være å trene den? Fortsett med grime og hjelp mannen din med å trene hunden. Dra på kurs begge to. Inntil du har mental kontroll på hunden må du i det minste ha det fysisk, og da er grime et godt verktøy. Anonymkode: 6489e...a41 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #22 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor har dere kjøpt en superaktiv jakthund og latt være å trene den? Fortsett med grime og hjelp mannen din med å trene hunden. Dra på kurs begge to. Inntil du har mental kontroll på hunden må du i det minste ha det fysisk, og da er grime et godt verktøy. Anonymkode: 6489e...a41 Du drar konklusjonen at vi har kjøpt en aktiv hund og ikke trener den, og uten å vite hva den rasen trenger når vi skaffet henne. Typisk KG, men dette er ikke en hund som ble kjøpt på impuls. Vi brukte ca 1 1/2 - 2 år på å lese oss opp på den rasen og andre, samt at vi brukte lang tid på å finne seriøs oppdretter. Ja, grime er nok et godt verktøy når man klarer å bruke det. Jeg fikser det ikke, å føler at jeg kanskje får mer kontroll med sele. Hunden har gått på valpekurs når hun var liten. Nå kurses hunden i søk. Hun får daglig stimuli, både mentalt og fysisk. Hun har en fast "lekekamerat" som treffes 1-2 ganger i uken, og de møtes gjerne på et stort jorde der de kan være løse og utfolde seg. Hun får daglige gåturer, samt masse kos i tillegg til det. Eneste er at hun drar meg over ende når jeg prøver og gå tur med henne, og siden det er jeg som er hjemme med henne hele dagen så hadde det vært fint å kunne benytte noe av den tiden til å gå turer. Ts Anonymkode: 6aadd...a9c 1
Majott Skrevet 1. mars 2023 #23 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 27.2.2023 den 11.37): Du drar konklusjonen at vi har kjøpt en aktiv hund og ikke trener den, og uten å vite hva den rasen trenger når vi skaffet henne. Typisk KG, men dette er ikke en hund som ble kjøpt på impuls. Vi brukte ca 1 1/2 - 2 år på å lese oss opp på den rasen og andre, samt at vi brukte lang tid på å finne seriøs oppdretter. Ja, grime er nok et godt verktøy når man klarer å bruke det. Jeg fikser det ikke, å føler at jeg kanskje får mer kontroll med sele. Hunden har gått på valpekurs når hun var liten. Nå kurses hunden i søk. Hun får daglig stimuli, både mentalt og fysisk. Hun har en fast "lekekamerat" som treffes 1-2 ganger i uken, og de møtes gjerne på et stort jorde der de kan være løse og utfolde seg. Hun får daglige gåturer, samt masse kos i tillegg til det. Eneste er at hun drar meg over ende når jeg prøver og gå tur med henne, og siden det er jeg som er hjemme med henne hele dagen så hadde det vært fint å kunne benytte noe av den tiden til å gå turer. Ts Anonymkode: 6aadd...a9c Jeg har også en firhjulstrekker av en labrador på snart 3 år. Da han var 1 år, var han helt forferdelig å gå med i bånd, selv om vi hadde øvd siden han var liten. Og vi har hatt flere krevende hunder før, men han var den første som var krevende sånn sett. Han kunne gå pent i bånd om vi ba han om det, og han startet også i Lydighet klasse 1 da, og gjorde det ikke så verst der. Likevel var det noe helt annet når vi skulle gå tur. Trening på bane var han flink til, mindre på å gå tur. Jeg har måttet være veldig tålmodig med han (og det har vært mye frustrasjon!), og nå går jeg turer uten noe som helst trekk i båndet. Det eneste problemet vi har er når han møter andre hunder langs veiene, der trenger vi mye trening ennå. Det som har funket for meg, er å stoppe helt når han drar, og gi han belønning når han ser på meg. I begynnelsen snudde jeg også og gikk andre veien, til jeg fikk kontakt, altså litt fram og tilbake på veien for å minne han på. Vi går ikke framover når du trekker! er min beskjed til han, og det har funket veldig bra. Jeg belønner han stadig med godbiter når han går pent ved siden av, og jeg bruker også det å få snuse i grøfta som belønning etter å ha gått pent ei stund. Altså han går pent ved siden av med kontakt med meg, men vil helst snuse i grøfta, får klarsignal på det, og er happy. Han får ALDRI snuse i grøfta uten å ha hatt kontakt og fått klarsignal- Dermed blir det en belønning. Når vi starter tur fra inngangsdøra, så skal vi ha det rolig. Og det er ikke bare å springe avsted, som han vil. Der brukte jeg også samme metode, som er å stoppe helt til han tar kontakt, og siden stoppe helt til han tar kontakt igjen. Jeg bruker ikke "gå ved fot" der, men heller det at vi kommer ikke videre om hunden trekker. Jeg har fine turer med han nå, uten at han trekker i det hele tatt. Passerer folk fint, men verre med hunder, der må jeg bare holde han, for der får jeg ikke kontakt når vi møtes på veien, og det er trangt. Mannen min gidder ikke å trene på dette, og han har problemer med det at labradoren trekker mye på tur. Han har betegnet seg selv som et drivanker, altså at han er en brems som henger etter labradoren, som selv durer fram som han selv vil. Jeg har sagt til han å trene, men han vil helst at hunden bare skal gjøre som han sier uten at han skal kommunisere med den. Han kommuniserer mye med han hjemme, og har hunden i senga og i armkroken hver natt. Men det handler altså om at hver person trener selv. Min hund går fint med meg, men ikke med mannen min for han har aldri giddet å trene. Ja, så får han henge etter som et drivanker da, og prøve å gjøre det beste utav det. Han MÅ gå på tur med han, for det tvinger jeg han til, det er ikke MIN hund, det er VÅR. Så da får han ta til seg læring eller ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #24 Skrevet 11. mars 2023 Det har gått litt tid siden jeg opprettet tråden nå, å jeg vil informere om at jeg kjøpte Halti No Pull Harness hos vår lokale dyreforretning. Jeg merket nesten umiddelbart stor forskjell på hunden, og med denne selen så trekker hun ikke. Jeg synes nesten at hun har fått en helt annen kropps-holdning når vi er ute og går nå. Jeg sørger for å ha mye kontakt med henne når vi går tur, og hun får mye ros og innimellom også godbiter. En annen ting jeg har merket, er at hvis hun får lov til å bære på ting - som en liten pinne e.l, så ser hun så stolt ut og går kjempefint ♥️Hun er jo bare super skjønn ♥️ Jeg synes nesten det var så stor forskjell på vanlig halsbånd og denne selen, så her om dagen så prøvde jeg halsbånd, og da var hun tilbake til å dra igjen. Vi har fått en helt annen hverdag og turglede med denne selen https://www.petworld.no/halti-no-pull-sele?gclid=Cj0KCQiA6rCgBhDVARIsAK1kGPL24Yj1MObmhfZ4_1PGjmu3BIqCpduAj9UtL06B00R7Ja4IZuzlMZcaAskEEALw_wcB Ts Anonymkode: 6aadd...a9c 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #25 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Det har gått litt tid siden jeg opprettet tråden nå, å jeg vil informere om at jeg kjøpte Halti No Pull Harness hos vår lokale dyreforretning. Jeg merket nesten umiddelbart stor forskjell på hunden, og med denne selen så trekker hun ikke. Jeg synes nesten at hun har fått en helt annen kropps-holdning når vi er ute og går nå. Jeg sørger for å ha mye kontakt med henne når vi går tur, og hun får mye ros og innimellom også godbiter. En annen ting jeg har merket, er at hvis hun får lov til å bære på ting - som en liten pinne e.l, så ser hun så stolt ut og går kjempefint ♥️Hun er jo bare super skjønn ♥️ Jeg synes nesten det var så stor forskjell på vanlig halsbånd og denne selen, så her om dagen så prøvde jeg halsbånd, og da var hun tilbake til å dra igjen. Vi har fått en helt annen hverdag og turglede med denne selen https://www.petworld.no/halti-no-pull-sele?gclid=Cj0KCQiA6rCgBhDVARIsAK1kGPL24Yj1MObmhfZ4_1PGjmu3BIqCpduAj9UtL06B00R7Ja4IZuzlMZcaAskEEALw_wcB Ts Anonymkode: 6aadd...a9c Denne selen strammer opp og under forbeina når hunden drar, så jeg forstår at hunden trekker mindre. Bare husk å tren samtidig som du bruker den, ellers vil hunden begynne å trekke med denne også etterhvert. Nytt og uventet ubehag vil kunne hindre at en hund trekker en liten stund, men så fort den blir vant til ubehaget vil den begynne å trekke også i denne (på samme måte som hunden trekker i halsbånd til tross for ubehaget ved et stramt halsbånd). Tren, tren og tren 🙂 Anonymkode: a4743...17b
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #26 Skrevet 12. mars 2023 Så bra det funker! Vi bruker non stop ramble sele på vår golden retriever. Har jobbet mye med å ikke trekke, så nå går hun stort sett fint. Som regel fester jeg båndet i frontfestet, man har så mye mer kontroll om hunden plutselig skal løpe etter en katt. Vi jobber også mye med passeringer av andre hunder, og da er det praktisk å ha såpass god kontroll på henne. Hun er derimot helt håpløs i halsbånd og trekker som bare det😂 Men non stop selen kan altså anbefales om dere skal videre til vanlig sele etterhvert. Anonymkode: 16693...e7b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå