Gå til innhold

Når starta "trassalderen" og hvor lenge varte den?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hos dine barn? Og var det gutt eller jente?

Anonymkode: 047d5...707

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eldste er gutt. Hadde i grunn ikke noe særlig trass, bare enkeltepisoder. Men han var veldig høyt og lavt og måtte passes på hele tiden, samt hadde veeeldig selektiv hørsel.. yngste er jente og her kom trassen seilende inn i toårsalder og nå er hun 4,5. På ingen måte bedring foreløpig 😅 hun har gitt meg grå hår, bokstavelig talt. 

Anonymkode: f2c7f...280

Skrevet

Det har gått i perioder med begge to. Begge er jenter. Den eldste har hatt sterke meninger og sterke reaksjoner fra hun var 1,5 år, og har det fortsatt nå som hun snart er 5. Det var en roligere periode rundt 4 år, men har tatt seg opp nå. Den yngste er 3, og sammenlignet med den eldste har hun foreløpig ikke hatt så tydelig selvstendighetsalder. Det er en sjelden gang hun kan bryte sammen i sterke følelser, og det er som regel når vi vet at hun er ordentlig sliten eller hun holder på å bli syk.  

Det er helt ulike ting de har hatt sterke meninger om og reaksjoner på. Med den eldste var påkledning en tålmodighetsprøve både ved 1,5 og 3 år. Hun har heller "aldri" villet hjem fra barnehagen. Den yngste kommer løpende med et smil når hun blir hentet i barnehagen, og bryr seg lite om hva hun har på, men kan på en dårlig dag streike fullstendig når det er noe hun har lyst til, som vi ikke skal/sier nei til. Typisk at vi ikke skal kjøre buss eller at vi ikke skal på kafé. 

Anonymkode: 6c948...6e7

Skrevet

For gutter starter trassalderen som regel rundt 2 og varer omtrent et år. For jenter starter den rundt 2 års alder, and there we go...... :D :D

Anonymkode: 4b135...635

• Nyttig 2
Skrevet

Starta rundt 1,5 års alder og holder på enda. Å lage seg en individualitet er ikke noe som går over. Men fra 4 års alder er det gradvis lettere å forklare dem hva du har tenkt med bestemmelsene dine. 

Anonymkode: 900a0...abe

Skrevet

Eldste jente: fra hun var 0-13 år cirka 😅 Deretter mye mer rolig og avbalansert. 

Gutt: 2 timer (er nå i tenårene). 

Jente: fra hun var 3 til 4 år cirka. 

Stor variasjon med andre ord 😊

Skrevet

Har gutt. Har faktisk ikke kommet i trassalderen enda. Han går i fjerde klasse nå 😁😝

Skrevet

Jenta er født trassig! 

Den ene gutten har aldri kommet inn i trassalderen. Han er 16 nå. Så det lover godt.

Den andre gutten hadde perioder en 3-4 års alder, en ny runde etter skolestart og en siste runde som varte fra 14-20. Nå ser det ut til at det går over 😛 

Jeg er selv ganske trassen og kan slå rett inn i 4-års trassen om mamma ringer og forteller meg hva jeg "kan og ikke kan" 

Anonymkode: bb43d...746

AnonymBruker
Skrevet

Trassalderen finnes vel strengt tatt ikke, det er en helt naturlig utvikling av barnets autonomi og bevissthet om at de selv kan bestemme ting. :) 

Anonymkode: 467a3...ad6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker jeg tenkte at lillebroren min var i den fra han var 2 til han var 15 🙈

Anonymkode: 6b7c3...cb2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...