AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #1 Skrevet 26. februar 2023 Barnet mitt i barneskolealder forteller meg at en voksen person slo til han og løp videre leende, kom tilbake og var i nærheten tre ganger. Barnet var i følge med sin far og søsken. Han hadde ignorert personen og forklart til vårt barn at det ikke var noe vits i å gjøre noe fordi personen tydeligvis var syk eller handicappet. Barnet fikk også tilsnakk av faren for å være nervøs for dette etterpå. Han forteller meg dette nå i kveld da barna nettopp kom til meg. Jeg bekrefter at barnet har rett til å bli redd og at jeg også forstår at han var nervøs og redd etterpå. Hva jeg føler: jeg hadde nok røsket tak i personen, lagt i bakken, presset mot en vegg og truet ganske hardt om jeg hadde vært der. Jeg driter i om personen er 18, 50 eller 100 år, handicappet eller på annen måte syk. Toucher noen ungene mine så kommer de til å angre på det etterpå. Kjenner også at det kanskje var bra at det ikke var jeg som var der i den situasjonen. Ikke for den personens del men fordi jeh ikke tror barna mine hadde hatt godt av å se at jeg banket dritten ut av dette individet. Hvordan hadde du reagert? Irritert mor. Anonymkode: 7c4db...37b 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #2 Skrevet 26. februar 2023 Jeg ville ha anmeldt. Selv om personen er syk eller handikapet så skal han ikke få gjøre som han vil. Jeg mener ikke at vedkommende skal straffes, men at de som er vergene hans skal få tilsnakk fra politiet for å ikke være obs nok og hindret denne situasjonen. Er ikke de som skal passe på vedkommende i stand til å hindre slike situasjoner så kan de ikke la han omgåes barn. Måten faren håndterte dette på viser at han ikke innser alvoret og skadepotensialet hans voksne sønn faktisk har nå, og da er en anmeldelse riktig. Anonymkode: 7420c...7e7 1 9
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #3 Skrevet 26. februar 2023 Jeg hadde nok ønsket å gjort det samme som deg! Men jeg hadde nok tatt ett dypt pust, telt til tre og tatt med barna vekk. Snakket masse om at noen er syke, og møtt barna på de følelsene de hadde hatt. Nervøse og redde er helt naturlig, og jeg hadde hvertfall ikke gitt tilsnakk for De følelsene..! Anonymkode: b1fe8...c9c 7
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #4 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ville ha anmeldt. Selv om personen er syk eller handikapet så skal han ikke få gjøre som han vil. Jeg mener ikke at vedkommende skal straffes, men at de som er vergene hans skal få tilsnakk fra politiet for å ikke være obs nok og hindret denne situasjonen. Er ikke de som skal passe på vedkommende i stand til å hindre slike situasjoner så kan de ikke la han omgåes barn. Måten faren håndterte dette på viser at han ikke innser alvoret og skadepotensialet hans voksne sønn faktisk har nå, og da er en anmeldelse riktig. Anonymkode: 7420c...7e7 Jeg er enig i det du skriver. Men til avklaring: det var min sønn i barneskolealder som ble slått av en voksen fremmed. Min eksmann kjente på sønnen vår for at han var redd etter hendelsen. Det var ingen med den voksne personen som slo barnet. Anonymkode: 7c4db...37b 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #5 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er enig i det du skriver. Men til avklaring: det var min sønn i barneskolealder som ble slått av en voksen fremmed. Min eksmann kjente på sønnen vår for at han var redd etter hendelsen. Det var ingen med den voksne personen som slo barnet. Anonymkode: 7c4db...37b skjennet. Ikke kjente.. Anonymkode: 7c4db...37b
Tøvftta Skrevet 26. februar 2023 #6 Skrevet 26. februar 2023 Vanskelig å si hva man ville ha gjort og faktisk vært i situasjonen. Men jeg ville nok ha reagert med å ta tilbake 🙈 Ingen gjør barna mine vondt på min vakt, mentalt syk eller ikke.
Isambard Skrevet 26. februar 2023 #7 Skrevet 26. februar 2023 Jeg tror man må ha vært der for å forstå situasjonen og vurdere hva som var riktig. Mannen din hadde ansvar for flere barn. Det er ikke sikkert det tryggeste for dem ville vært å gå inn i en slåsskamp. Det kan være bedre å trekke seg bort. 8
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #8 Skrevet 26. februar 2023 Personer med utviklingshemming kan ha svært lavt funksjonsnivå. Det er ikke sikkert å reagere med sinne hadde hjulpet noe som helst. Du bør ta tak i far for å kjefte. Det er ikke greit. Hvis du finner ut hvem som har ansvaret for den voksne som slo bør du varsle. Det høres ut som vedkommende trenger mer tilsyn og oppfølging Anonymkode: a63c0...96c 10 4
Isambard Skrevet 26. februar 2023 #9 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Personer med utviklingshemming kan ha svært lavt funksjonsnivå. Det er ikke sikkert å reagere med sinne hadde hjulpet noe som helst. Du bør ta tak i far for å kjefte. Det er ikke greit. Hvis du finner ut hvem som har ansvaret for den voksne som slo bør du varsle. Det høres ut som vedkommende trenger mer tilsyn og oppfølging Anonymkode: a63c0...96c Jeg er helt enig, men usikker på om faren kjeftet. TS bruker ikke det ordet. Barnet fikk "tilsnakk" for å være nervøs. Det kam være faren bare prøvde å si at det ikke var grunn til å være redd. 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #10 Skrevet 26. februar 2023 Hva om det var sin sønn som var den med utfordringer? Så lar en idiot av en mann unger løpe frem og tilbake og være i veien for din tilbakestående sønn som kanskje ville være med? Her var det tydeligvis en voksen som ikke gjorde jobben sin. Anonymkode: ffac8...9ff 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #11 Skrevet 26. februar 2023 Høres ut som fyren bare ville leke sisten. TS, du trenger sinnemestringskurs. Anonymkode: 49623...b45 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #12 Skrevet 27. februar 2023 Jeg hadde funnet ut hvem som hadde ansvaret for dette mennesket og bedt de holde vedkommende under oppsyn fordi hen løp rundt å slo unger. Så ville jeg pratet med guttungen og skjelt faren huden full for å normalisere at voksne slår unger. Anonymkode: e6003...a3b 3
Isambard Skrevet 27. februar 2023 #13 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg hadde funnet ut hvem som hadde ansvaret for dette mennesket og bedt de holde vedkommende under oppsyn fordi hen løp rundt å slo unger. Så ville jeg pratet med guttungen og skjelt faren huden full for å normalisere at voksne slår unger. Anonymkode: e6003...a3b "Normalisere at voksne slår unger"?? Dere klarer virkelig å vri det til. Det kan da ikke være feil å forklare hva som skjedde? At det var en syk person? Det må også være lov å si at det ikke er grunn til å være redd lenger. Jeg skjønner veldig godt at moren får noia av å høre noe sånt, men hun var ikke der. I fantasien er det enkelt å legge noen i bakken og kontrollere dem, men slåsskamp er kaos. Må man så må man, men hvis man kan trekke seg bort er det mer voksent og ansvarlig. 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #14 Skrevet 27. februar 2023 Så bra det var mannen din som "stod i situasjonen". Reagerer mye mer på din reaksjon enn på mannens. Anonymkode: 6f981...07a 1 1
Reign Skrevet 27. februar 2023 #15 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Barnet mitt i barneskolealder forteller meg at en voksen person slo til han og løp videre leende, kom tilbake og var i nærheten tre ganger. Barnet var i følge med sin far og søsken. Han hadde ignorert personen og forklart til vårt barn at det ikke var noe vits i å gjøre noe fordi personen tydeligvis var syk eller handicappet. Barnet fikk også tilsnakk av faren for å være nervøs for dette etterpå. Han forteller meg dette nå i kveld da barna nettopp kom til meg. Jeg bekrefter at barnet har rett til å bli redd og at jeg også forstår at han var nervøs og redd etterpå. Hva jeg føler: jeg hadde nok røsket tak i personen, lagt i bakken, presset mot en vegg og truet ganske hardt om jeg hadde vært der. Jeg driter i om personen er 18, 50 eller 100 år, handicappet eller på annen måte syk. Toucher noen ungene mine så kommer de til å angre på det etterpå. Kjenner også at det kanskje var bra at det ikke var jeg som var der i den situasjonen. Ikke for den personens del men fordi jeh ikke tror barna mine hadde hatt godt av å se at jeg banket dritten ut av dette individet. Hvordan hadde du reagert? Irritert mor. Anonymkode: 7c4db...37b Har du tenkt på hvordan denne situasjonen sannsynligvis hadde traumatisert barnet ditt langt mer enn slaget det ble utsatt for i utgangspunktet...? 4
skruf Skrevet 27. februar 2023 #16 Skrevet 27. februar 2023 Hvis ett voksent menneske, eller barn/ungdom også for den del, har utfordringer som gjør at vedkommende går rundt og er uprovosert fysiske mot andre så bør ikke den personen være ute alene uten tilsyn. Mental sykdom gir ikke fripass for å være voldelig, og jeg stusser litt over at en som er utagerende ikke var i følge med noen. Hadde det skjedd her så hadde jeg sikkert gått i mellom for å skjerme barnet mitt mot evt flere slag og snakket med barnet i etterkant om hvorfor vedkommende slo/dyttet. Å begynne å banke opp et menneske med psykisk utviklingshemming har ikke noe for seg. Samtidig så skal ikke et barn bare finne seg i å bli slått og ikke få lov å være redd og ikke få anerkjennelse for den redselen. Jeg hadde selv, som voksen, blitt redd hadde jeg plutselig blitt slått helt uprovosert på gata. 4
Nymerïa Skrevet 27. februar 2023 #17 Skrevet 27. februar 2023 Jeg skjønner sinnet ditt. Men det hadde ikke blitt noe bedre om du hadde tatt igjen. Hvis dette var en mye digrere person kunne han ha slått deg helseløs. Hvor skremmende hadde ikke det vært for barna? Jeg skjønner at du hadde blitt sint der og da og muligens mistet besinnelsen, jeg skjønner ikke at du nå virkelig mener at det hadde vært lurt å gå inn i en slåsskamp. Det jeg derimot hadde tatt opp med barnas far var at jeg ble fortalt dette av barna. Såpass må man stole på at barnets far informerer om på eget initiativ samme hvor lite kontakt man har. 1
Leselusa Skrevet 27. februar 2023 #18 Skrevet 27. februar 2023 (endret) Tråden er ryddet for brukerangrep, forherligelse av vold og avsporinger, samt svar til dette. Mvh. Leselusa, mod. Endret 27. februar 2023 av Leselusa
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #19 Skrevet 27. februar 2023 Stakkars ungen din, ts. Skjønner veldig godt at han ble redd, og det er viktig å anerkjenne de følelsene. Jeg hadde nok ikke reagert som man burde i en sånn situasjon, er ganske sikker på at jeg hadde lagt den personen i bakken selv. Men det kommer an på hvor dramatisk og hvor hardt han slo. Hadde det vært hardt og jeg hadde følt at det var en reell risiko for at personen skulle skade barnet mitt, hadde jeg gått rett til angrep, ja. Hadde ikke nølt et sekund. Men jeg tror nok jeg hadde klart å styre meg hvis jeg ikke følte situasjonen som truende, da hadde jeg nok sagt klart og tydelig fra med ord at dette ikke var innafor på noen måte, og så hadde jeg forsøkt alt jeg kunne å trygge barnet mitt og trøste det. Anonymkode: fa2f9...126
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #20 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Stakkars ungen din, ts. Skjønner veldig godt at han ble redd, og det er viktig å anerkjenne de følelsene. Jeg hadde nok ikke reagert som man burde i en sånn situasjon, er ganske sikker på at jeg hadde lagt den personen i bakken selv. Men det kommer an på hvor dramatisk og hvor hardt han slo. Hadde det vært hardt og jeg hadde følt at det var en reell risiko for at personen skulle skade barnet mitt, hadde jeg gått rett til angrep, ja. Hadde ikke nølt et sekund. Men jeg tror nok jeg hadde klart å styre meg hvis jeg ikke følte situasjonen som truende, da hadde jeg nok sagt klart og tydelig fra med ord at dette ikke var innafor på noen måte, og så hadde jeg forsøkt alt jeg kunne å trygge barnet mitt og trøste det. Anonymkode: fa2f9...126 Har ikke angrepet noen før altså, i tilfellet det virket slik, men ble så full av aggresjon når jeg hørte det at jeg helst skulle teleportert til personen og gjort jeg vet ikke hva. I en gitt situasjon vet jeg ikke hvordan jeg hadde reagert sånn egentlig. Det lure hadde vel å forblitt rolig, trøste ungen men gjort det tydelig at en grense var tråkket over. Ville nok inistert på å få personlige data og eventuelt tilkalt politi om mulig. Det er ikke så lenge siden vi opplevde en skikkelig hissig nabo som omtrent kom klatrende over rekkverket på verandaen her i sinne, ut av ingenting. Det var en uenighet over ingenting egentlig. Ble ganske perpleks over aggressiviten men klarte å undertrykke mitt eget sinne da barn var tilstede. Har en viss følelse av at jeg hadde kunne gått over noen grenser jeg ikke har rørt før hadde de ikke vært der og appelert til fornuften i meg. Den naboen hadde jeg rimelig lyst til å slå ned. Men hadde tapt til slutt altså. Så var nok like greit. Hvis noen oppfører seg ufint foran barna mine hender det at jeg sier det man vil kalle upassende ting, litt heftige reaksjoner verbalt fra min side. Får tilsnakk fra eldste barn på det, og da blir jeg lei meg/flau. Men jeg synes personen fortjener hvert eneste ord. Ikke provoser mer. Ikke skad barna mine, psykisk eller fysisk. Det er en rimelig enkel regel å forholde seg til.. Å gjøre det motsatte er følgelig uklokt. Anonymkode: 7c4db...37b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå