Gå til innhold

Hypospadi operasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har en liten gutt på 1,5 som snart skal opereres for hypospadi. Vi bor i Nord-Norge og skal ned til Oslo for å gjøre dette. Han har ikke så alvorlig grad av hypospadi.

Hvor lenge er det vanlig at man er innlagt etter et slikt inngrep? Hvor lang tid tok operasjonen? Hvordan foregikk det etterpå? Er det noen som vil dele sine erfaringer rundt dette? :) 

Anonymkode: 91ae4...fdb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

https://www.plastiskkirurgi.no/rekonstruktiv-plastikkirurgi/hypospadi

Det fins 250 forskjellige måter å utføre dette på. 

Den vanligste gir innleggelse i ca 1 uke. 

Anonymkode: eb162...e1c

Takk for svar :) 

Har lest på dette, men det står ikke så mye om hva som skjer etterpå 😅

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar :) 

Har lest på dette, men det står ikke så mye om hva som skjer etterpå 😅

Hva mener du med etterpå? Barnet tisser "ut av magen" gjennom et rør mens dere er på sykehuset og resten gror ferdig, og pasienten kan både tisse og reise etterpå, står det 🤷‍♀️ Da venter vel bare et vanlig liv, da?

Anonymkode: d912d...a1c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva mener du med etterpå? Barnet tisser "ut av magen" gjennom et rør mens dere er på sykehuset og resten gror ferdig, og pasienten kan både tisse og reise etterpå, står det 🤷‍♀️ Da venter vel bare et vanlig liv, da?

Haha, jaja 😂

Hadde vell ikke spurt her om jeg var fornøyd etter ett kjapt google søk.

Jeg skrev her fordi jeg ville høre om noen hadde personlig erfaring med hvordan det hele foregår. :) 

• Liker 2
Skrevet

Spør på løvemammasnappen. De kan sikker gi deg navnet på mammaen som snappet om sønnen som hadde den operasjonen. 

Anonymkode: 70d50...3b1

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Haha, jaja 😂

Hadde vell ikke spurt her om jeg var fornøyd etter ett kjapt google søk.

Jeg skrev her fordi jeg ville høre om noen hadde personlig erfaring med hvordan det hele foregår. :) 

Jamen jeg lurer på hva mer konkret det egentlig er du lurer på 😅

Skrevet

Jamen jeg lurer på hva mer konkret det egentlig er du lurer på 😅

Hvordan foregår stellet? Må ungen ligge i senga på sykehuset hele tiden eller kan vi gå en tur ut å lufte oss? Ble barnet ditt veldig dårlig etterpå? Fikk barnet ditt noen komplikasjoner? Må barnet ha medisiner etterpå? Hvordan er "observeringen" etterpå? Lista er lang over mulige svar man kan få 😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Spør på løvemammasnappen. De kan sikker gi deg navnet på mammaen som snappet om sønnen som hadde den operasjonen. 

Anonymkode: 70d50...3b1

Takk! 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan foregår stellet? Må ungen ligge i senga på sykehuset hele tiden eller kan vi gå en tur ut å lufte oss? Ble barnet ditt veldig dårlig etterpå? Fikk barnet ditt noen komplikasjoner? Må barnet ha medisiner etterpå? Hvordan er "observeringen" etterpå? Lista er lang over mulige svar man kan få 😊

Det fins hundrevis av forskjellige svar på dette. 

Snakk med legene, og vær der for barnet ditt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det fins hundrevis av forskjellige svar på dette. 

Snakk med legene, og vær der for barnet ditt. 

Så klart, men synes likevel det er fint å høre andres erfaringer rundt dette 😊

• Liker 2
Skrevet

Hei, gutten min ble operert på ullevål når han var 1,5 år. Mild grad av hypospadi. Vi reiste hjem samme dag som han ble operert. Han hadde kateter ved hjemreise. Måtte bruke dobbel bleie i en uke frem til kateter ble tatt ut på lokalt sykehus. Sånn at kateter lå ut i bleie nr to. Fikk antibiotika og smertestillende for å gi han hjemme.

bleieskift var et helvete! Greit å være obs på at det ser ganske fælt ut den første uka 😅 jeg var ikke forberedt på det og svimte av første gang jeg skulle skifte på han selv. Etter dette har vi hatt oppfølging på ullevål en gang i året for å se at ting ser bra ut. Når han var fire sa de at han ikke trengte å komme tilbake før i tenårene fordi alt så fint ut.

Anonymkode: 58429...9aa

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hei, gutten min ble operert på ullevål når han var 1,5 år. Mild grad av hypospadi. Vi reiste hjem samme dag som han ble operert. Han hadde kateter ved hjemreise. Måtte bruke dobbel bleie i en uke frem til kateter ble tatt ut på lokalt sykehus. Sånn at kateter lå ut i bleie nr to. Fikk antibiotika og smertestillende for å gi han hjemme.

bleieskift var et helvete! Greit å være obs på at det ser ganske fælt ut den første uka 😅 jeg var ikke forberedt på det og svimte av første gang jeg skulle skifte på han selv. Etter dette har vi hatt oppfølging på ullevål en gang i året for å se at ting ser bra ut. Når han var fire sa de at han ikke trengte å komme tilbake før i tenårene fordi alt så fint ut.

Åh, takk for svar! Bodde dere i nærheten siden dere ble sendt hjem samme dag? Kjenner jeg gruer meg litt til det hele 😅

Skrevet

Åh, takk for svar! Bodde dere i nærheten siden dere ble sendt hjem samme dag? Kjenner jeg gruer meg litt til det hele 😅

4 timers biltur, så ikke i umiddelbar nærhet liksom. Syns det er rart du ikke har fått noe informasjon rundt det. Gutten vi delte rom med på oppvåkningen skulle bli værende der et par dager etter operasjon. Han hadde et litt verre tilfelle av hypospadi.

vi bodde rett ved lokalsykehuset som har barneavdeling da. Ullevål ringte dit for oss og satte opp time for fjerning av kateter. 
det går nok helt fint med dere 😊 men skjønner at du gruer deg. 

Skrevet

Ikke samme operasjon, men det som «tok meg på senga» når min toåring nylig var gjennom en operasjon var hvor tøft det var å gå fra barnet på operasjonsbordet. 

Ellers ble mitt barn veldig dårlig av narkosen så det kan være greit å be om at de gir kvalmestillende (det var ikke standard). 

Små barn er som regel raskt på beina etter en operasjon. På operasjonsdagen, påfølgende natt og dag var barnet medtatt og smertepåvirket. Ute av senga på dag tre.

Anonymkode: a9405...e89

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

4 timers biltur, så ikke i umiddelbar nærhet liksom. Syns det er rart du ikke har fått noe informasjon rundt det. Gutten vi delte rom med på oppvåkningen skulle bli værende der et par dager etter operasjon. Han hadde et litt verre tilfelle av hypospadi.

vi bodde rett ved lokalsykehuset som har barneavdeling da. Ullevål ringte dit for oss og satte opp time for fjerning av kateter. 
det går nok helt fint med dere 😊 men skjønner at du gruer deg. 

Åja, det var jo et stykke unna! Vi har to timer med fly, så håper alt går bra 😅 Ja vi har fått veldig lite informasjon rundt det hele.. Tusen takk for svar 🥰

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ikke samme operasjon, men det som «tok meg på senga» når min toåring nylig var gjennom en operasjon var hvor tøft det var å gå fra barnet på operasjonsbordet. 

Ellers ble mitt barn veldig dårlig av narkosen så det kan være greit å be om at de gir kvalmestillende (det var ikke standard). 

Små barn er som regel raskt på beina etter en operasjon. På operasjonsdagen, påfølgende natt og dag var barnet medtatt og smertepåvirket. Ute av senga på dag tre.

Anonymkode: a9405...e89

Kan tenke meg at det var tøft ja! Takk for tips om kvalmestillende 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...