AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #1 Skrevet 26. februar 2023 Hei! Er en førstegangsmamma som sårt trenger gode råd. Jeg har hatt et tøft svangerskap og en krevende ammereise, men er stolt av å ha fullammet lille i 8 mnd nå. Jeg begynner snart i jobb, og ønsker derfor å trappe ned gradvis og etterhvert avslutte ammingen - men vi sliter med å få i henne noe væske. Har forsøkt både pumpet morsmelk på flaske, ulike typer MME (med eller uten maltekstrakt) og vann. Vi har fått råd om å prøve med smoothie fra helsesykepleier, men det har heller ikke vært noe stor suksess. Vi har forsøkt x antall flasker, stikke hull på flasketut med nål, babykopp, vanlig glass, flaske med sugerør (8mnd+) og mating med vann på babyskje. Baby drikker minimalt, det blir bare noen slurker i løpet av dagen. H*n er frisk ellers, men fikk påvist antydning til stramt tungebånd etter fødsel. Kan det være årsak? H*n har ikke villet ha hverken smokk eller flaske siden fødsel, uansett hvor mye vi har prøvd. Noen som har gode tips eller råd? Anonymkode: ec0c9...8ed
Surriball Skrevet 26. februar 2023 #2 Skrevet 26. februar 2023 Har du prøvd å la baby være med far litt lenger tid om gangen? 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #3 Skrevet 26. februar 2023 Minste godtok ikke drikke fra noe annet enn amming før ved 11 mnd., heller ikke kopp osv. Tror vi forsøkte alle flasker og alle tutekopper som er å få kjøpt. Det var amming annen hver time døgnet rundt. Det første hun drakk av var vanlig sugerør. Husker ikke når hun tok flaske, men det var en god stund etter dette. Spiste også minimalt med mat så å gå tilbake i jobb så tidlig hadde vært umulig her... Hvordan er matinntaket? Spiser hun godt med fast føde slik at dere kan klare dere med amming på morgenen og så neste etter jobb? (Med ammefri) Anonymkode: 032b3...673
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #4 Skrevet 26. februar 2023 Fullammer i 8 mnd? Babyer skal ha fast føde i tillegg til amming fra 6 måneder. Anonymkode: c8d67...66d 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #5 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fullammer i 8 mnd? Babyer skal ha fast føde i tillegg til amming fra 6 måneder. Anonymkode: c8d67...66d Fullammet + fast føde selvfølgelig ja. Glemte å skrive det, tenkte at det ikke var så relevant.. Anonymkode: ec0c9...8ed
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #6 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Minste godtok ikke drikke fra noe annet enn amming før ved 11 mnd., heller ikke kopp osv. Tror vi forsøkte alle flasker og alle tutekopper som er å få kjøpt. Det var amming annen hver time døgnet rundt. Det første hun drakk av var vanlig sugerør. Husker ikke når hun tok flaske, men det var en god stund etter dette. Spiste også minimalt med mat så å gå tilbake i jobb så tidlig hadde vært umulig her... Hvordan er matinntaket? Spiser hun godt med fast føde slik at dere kan klare dere med amming på morgenen og så neste etter jobb? (Med ammefri) Anonymkode: 032b3...673 Hun spiser 2-3 små måltider om dagen. Litt varierende hvor mye hun spiser av grøt, brød, grønnsaker, most middagsmat, frukt osv, men hun blir flinkere for hver uke synes jeg. Usikker på om hun hadde klart seg en hel arbeidsdag uten puppen, men hun må jo det ganske snart.. nå for tiden går det 4-5 timer mellom ammingene. Mest bekymra for at hun ikke får i seg noe væske og blir veldig forstoppet hvis jeg skal slutte å amme.. Kroppen min begynner å si stopp merker jeg. Er helt utslitt. Anonymkode: ec0c9...8ed
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #7 Skrevet 26. februar 2023 Helt normalt at hun ikke tar flaske. Den er ikke i nærheten av den gode,varme, duftende puppen. Innfør fast føde og trapp ned puppen gradvis så trenger mannen også å steppe inn. Anonymkode: b31c4...769 1
Mt3 Skrevet 27. februar 2023 #8 Skrevet 27. februar 2023 Det viktigste tipset er å passe på at det prøves mest på å få baby til å drikke når puppene ikke er i nærheten, så ganske enkelt så er det en jobb for pappaen, besteforeldre, tanter/onkler... hvem dere nå har i deres omgangskrets som er mest tålmodig. Får babyen i seg fruktmos/yoghurt så er det mye væske i det, er det en frukt som er favoritt så prøv å finne den smaken i smakstilsatt vann også prøv om det faller i smak (så kan en tynne ut mer etterhvert som baby godtar drikken frem til det godtar vann) 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #9 Skrevet 27. februar 2023 Slet med det samme, det gjelder å være tålmodig. Tilby flaske et par ganger daglig, et par uker må kanskje til. Du kan forsøke å tilsette litt vaniljesukker til mme (dette er et vanlig råd som også gis av produsentene for i hvertfall melkefri mme, selv om det kanskje høres rart ut. Tilby gjerne flaske rett før eller etter lir. Slik lykkes jeg endelig for min på sju mnd. Andre sier at du ikke trenger flaske når babyen er så stor og heller kan drikke av tutekopp, men min ville bare ha vann på den. Anonymkode: 20289...cb9 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #10 Skrevet 27. februar 2023 Tutekopp ble løsningen her, men det har dere sikkert prøvd allerede. Anonymkode: 9dab7...990 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå