Gå til innhold

Balansert ventilasjon ute av drift

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser at folk sier at en ikke kan slå av balansert ventilasjon, for da får en vannskader og muggskader...

Men hva skjer ved nedetid når en del svikter f.eks som vel garantert skjer i alle anlegg før eller siden, så anlegget skrur seg av av seg selv.

Hvor fort kommer slike skader? Tar det en stund før en får betydelige skader så lenge en dropper å dusje i ventetiden til servicetekniker får fikset ?

Anonymkode: b0bf9...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mysticgirl
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ser at folk sier at en ikke kan slå av balansert ventilasjon, for da får en vannskader og muggskader...

Men hva skjer ved nedetid når en del svikter f.eks som vel garantert skjer i alle anlegg før eller siden, så anlegget skrur seg av av seg selv.

Hvor fort kommer slike skader? Tar det en stund før en får betydelige skader så lenge en dropper å dusje i ventetiden til servicetekniker får fikset ?

Lufter på vanlig måte med å åpne vinduer for  å bytte ut luften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe svar på det, men litt på sida: husker vi fikk beskjed da vi kjøpte huset, om at nye hus med balansert ventilasjon er bygd såpass tett, at dersom det skrudde seg av/feil, og vi hadde små barn som lå og sov på et av soverommene burde vi åpne et vindu fordi lufta raskt ble veldig dårlig.  

Anonymkode: c12d6...b10

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ikke slik skader dersom du holder fuktigheten nede. Luft ut. Gjelder også dusjen, men kan være litt vanskeligere da badet kanskje ikke har vindu. Dusj kortere, og luft i naborommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man får ikke vannskader, men fuktskader. Disse skadene kan komme veldig fort, og jeg ville kjøpt en avfukter og hatt på full guffe inntil anlegget var fikset, i tillegg til å ha åpne vinduer. Er det strømbrudd så får man bare luftet. Jeg ville ikke dusjet, brukt komfyr eller andre ting som øker fuktbelastningen.

Husker det var en sak for noen år siden om en som hadde slått av anlegget for å spare strøm mens han var på ferie (boligen var tom). Veggene var fulle av fuktskader. 

Anonymkode: 6d9f9...0f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Husker det var en sak for noen år siden om en som hadde slått av anlegget for å spare strøm mens han var på ferie (boligen var tom). Veggene var fulle av fuktskader. 

Veldig skummelt da, tenk om du drar på ferie, og driftsstansen til anlegget kommer rett etter at du drar, eller at en sikring går på samme kurs som anlegget, kan jo ramme alle det ikke bare de som skrur av anlegget selv. Men det er sikkert ikke så ofte slik skjer ellers hadde det vel vært i avisene konstant. Synes nesten det burde vært to muligheter, bygget helt lukket til vanlig, også noen luker rundt omkring en kan åpne ved behov som ved nedetid til anlegget eller ferieturer, men  vil vel redusere energieffektiviteten til bygget litt selv med lukkede luker og koste litt mer å bygge også sikkert. Jaja, det er som det er får håpe på det beste :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir det for mye fukt i boligen vil vinduene ( særlig om vinteren) være det første stedet det syns. 

Fuktigheten vil treffe de kalde vinduene, kondensere ( dugge) og renne som vann på innsiden av ruta og ned i karmen 

Anonymkode: 1bf76...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Blir det for mye fukt i boligen vil vinduene ( særlig om vinteren) være det første stedet det syns. 

Fuktigheten vil treffe de kalde vinduene, kondensere ( dugge) og renne som vann på innsiden av ruta og ned i karmen 

Anonymkode: 1bf76...41f

Ikke nødvendigvis i disse TEK 10 ++ boligene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å lufte litt ekstra, og ha vinduet på gløtt når man dusjer eller henger klær til tørk, de få dagene før man ev får fikset det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Dartle skrev (6 minutter siden):

Det er bare å lufte litt ekstra, og ha vinduet på gløtt når man dusjer eller henger klær til tørk, de få dagene før man ev får fikset det.

Man tørker virkelig ikke klær inne i et pottetett hus når ventilasjonsanlegget har konket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man tørker virkelig ikke klær inne i et pottetett hus når ventilasjonsanlegget har konket. 

Det er ikke pottetett om du åpner vinduet.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Dartle skrev (6 minutter siden):

Det er ikke pottetett om du åpner vinduet.. 

Jo, bygget er faktisk bygget svært tett, og et åpent vindu vil aldri kunne kompensere for at ventilasjonsanlegget ikke står på. Et åpent vindu slipper bare luft inn, den fjerner ikke fukt slik et ventilasjonsanlegg gjør. Klesvask avgir enorme mengder fukt, så det burde være et minimum av forståelse å IKKE vaske/tørke klær og påføre boligen unødvenig fuktbelastning i en slik situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jo, bygget er faktisk bygget svært tett, og et åpent vindu vil aldri kunne kompensere for at ventilasjonsanlegget ikke står på. Et åpent vindu slipper bare luft inn, den fjerner ikke fukt slik et ventilasjonsanlegg gjør. Klesvask avgir enorme mengder fukt, så det burde være et minimum av forståelse å IKKE vaske/tørke klær og påføre boligen unødvenig fuktbelastning i en slik situasjon. 

Det går helt fint! Vi var uten ventilasjonsanlegg i to uker i forbindelse med renovering der vi ikke ville ha sparkelstøv rundt om i hele bygget. Vi luftet godt, og det var mindre fuktig på badet og dampen forsvant raskere enn med ventilasjonsanlegget slått på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror de som prater om "potte tett" hus som mugner bare ventilasjonen er ute av drift i noen dager, overdriver ganske mye. Jeg bor i hus bygget etter tek-10 med balansert ventilasjon (vet ikke hvor stor forskjell det er på tek-10 og tek-17?), og selv om jeg aldri har skrudd av ventilasjonen, kan jeg ikke tenke meg at det kommer til å bli fuktskader "umiddelbart" om man gjør det og samtidig lufter og har normal lufttemperatur slik man ville gjort i nyere hus uten balansert ventilasjon... 

Problemet er vel heller om man over tid skrur av anlegget for å spare penger, samtidig som man ikke har varme på diverse rom, ikke lufter (særlig feks soverom etter at to personer har sovet der), og lar kondensvannet bokstavelig talt renne nedover veggene... Men slikt vil jo gi fuktskader i hvilket som helst hus. 

Anonymkode: b0cbe...ad3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Dartle skrev (10 timer siden):

Det går helt fint! Vi var uten ventilasjonsanlegg i to uker i forbindelse med renovering der vi ikke ville ha sparkelstøv rundt om i hele bygget. Vi luftet godt, og det var mindre fuktig på badet og dampen forsvant raskere enn med ventilasjonsanlegget slått på.

Jøss, hadde jeg aldri trodd i et tek10 bygg. Har bodd i det selv, og merket enorm forskjell på hvis jeg f.eks lukket tilluftsventiler vs hadde åpne vinduer istedenfor, og hvis jeg skrudde ned anlegg fra 2 til 1. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg tror de som prater om "potte tett" hus som mugner bare ventilasjonen er ute av drift i noen dager, overdriver ganske mye. Jeg bor i hus bygget etter tek-10 med balansert ventilasjon (vet ikke hvor stor forskjell det er på tek-10 og tek-17?), og selv om jeg aldri har skrudd av ventilasjonen, kan jeg ikke tenke meg at det kommer til å bli fuktskader "umiddelbart" om man gjør det og samtidig lufter og har normal lufttemperatur slik man ville gjort i nyere hus uten balansert ventilasjon... 

Problemet er vel heller om man over tid skrur av anlegget for å spare penger, samtidig som man ikke har varme på diverse rom, ikke lufter (særlig feks soverom etter at to personer har sovet der), og lar kondensvannet bokstavelig talt renne nedover veggene... Men slikt vil jo gi fuktskader i hvilket som helst hus. 

Anonymkode: b0cbe...ad3

Det kommer nok helt an på bruken underveis i disse dagene. Jeg har bodd i nok fuktskadde hus i mitt liv, flere med skjulte skader, og ville aldri en gang vurdert å tørke klær i et tek10 hus hvis ventilasjonsanlegget ikke stod på. Kondens og muggsopp pga dèt trenger ikke være synlig for det blotte øyet heller, så det at "vi har ikke sett noe selv om vi slo av anlegget" er ikke en garanti for at det faktisk har dannet seg fukt og mugg bak f.eks panelplater o.l.

Det er stor forskjell på isolering og behov for luft/avtrekk i et tek10 og tek97 bygg. 

Mannen i artikkelen som hadde skrudd av anlegget hadde gjort det mens han var på sommerferie. Dvs ingen varme nødvendig å ha på, og ingen fuktbelastning da det ikke var noen i boligen. 

Jeg hadde en avfukter i bakhånd hvis anlegget skulle konke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jøss, hadde jeg aldri trodd i et tek10 bygg. Har bodd i det selv, og merket enorm forskjell på hvis jeg f.eks lukket tilluftsventiler vs hadde åpne vinduer istedenfor, og hvis jeg skrudde ned anlegg fra 2 til 1. 

Jeg sier ikke at det er optimalt, men det går helt fint for en kort periode dersom man gjør noen tiltak. Lå ikke fukt i vinduene eller noe sånt. Det er også lurt å sjokklufte etter aktiviteter som medfører ekstra fuktighet. Så dampen sto ut vinduene da jeg åpnet dem, så jeg er litt uenig i at «et åpent vindu bare slipper luft inn, ikke slipper ut fukt».

Det var mye fuktigere i vårt gamle hus med naturlig ventilasjon, og fortsatt ingen tegn til fuktskader da vi rev. Man kan som regel se i diverse apper osv hva slags luftfuktighet man har og kjøpe en luftavfukter dersom det er behov. Vi hadde det, men med lufting gikk det så fint at vi ikke hadde den på pga støyen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Dartle skrev (9 minutter siden):

Jeg sier ikke at det er optimalt, men det går helt fint for en kort periode dersom man gjør noen tiltak. Lå ikke fukt i vinduene eller noe sånt. Det er også lurt å sjokklufte etter aktiviteter som medfører ekstra fuktighet. Så dampen sto ut vinduene da jeg åpnet dem, så jeg er litt uenig i at «et åpent vindu bare slipper luft inn, ikke slipper ut fukt».

Det var mye fuktigere i vårt gamle hus med naturlig ventilasjon, og fortsatt ingen tegn til fuktskader da vi rev. Man kan som regel se i diverse apper osv hva slags luftfuktighet man har og kjøpe en luftavfukter dersom det er behov. Vi hadde det, men med lufting gikk det så fint at vi ikke hadde den på pga støyen.

Jeg hadde uansett ikke tørket klær inne eller belastet boligen med unødvendig fukt i en sånn situasjon. Klok av skade. Kan gå bra, men det er så innmari kjedelig når det ikke går bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde uansett ikke tørket klær inne eller belastet boligen med unødvendig fukt i en sånn situasjon. Klok av skade. Kan gå bra, men det er så innmari kjedelig når det ikke går bra. 

Ja, er jo egentlig ikke noe å diskutere heller. Generelt må rådet være å bruke huet og følge med på huset sitt. Lære seg hva som er et godt inneklima, hvilke tiltak man kan gjøre og sette seg inn hvordan nyere hus funker. Tror veldig mange av dem som får problemer bare bor i det og ikke tenker seg om. Når noen ikke merker at ventilasjonsanlegget har konket før muggen vokser i vinduet, tenker jeg jo at folk er lite oppmerksomme og ikke bruker huet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Altså, om du setter et tørkestativ med våte klær inn på et rom, lukker døren og åpner vinduet tilstrekkelig, så går det HELT fint. Selv i et slikt hus.

Det forstår du også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...