AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #1 Skrevet 26. februar 2023 En venninne av meg har en hund som barberes i en spesiell rasetypisk klipp. Bl.a barberes snutepartiet helt ned. Mulig jeg er veldig uvitende, men er ikke det ubehagelig for hunden? Og er det ikke sånn at den har bruk for værhårene sine? De er der vel for en grunn..? Anonymkode: 85034...f1c
Wednesday Addams Skrevet 26. februar 2023 #2 Skrevet 26. februar 2023 Ja, værhårene er der for en grunn og skal aldri klippes bort. Hva søren? Går hun til profesjonelle som gjør det? 6
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #3 Skrevet 26. februar 2023 selvsagt er de der av en grunn. Herregud, når skal vi mennesker vokse opp og slutte å plage dyr? Anonymkode: 254d7...8a0 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #4 Skrevet 26. februar 2023 Å barbere bort værhårenne på hunder er ikke et problem. det gjør de på puddler, men katter der i mot klarer seg ikke uten værhårene. Anonymkode: 26c8d...d49
skreppamedleppa Skrevet 26. februar 2023 #5 Skrevet 26. februar 2023 Selvsagt har hunder værhår av en grunn. Og jeg ville aldri klippet de verken ned eller av av noen grunner som omhandler dette tullet med at de skal se ut på spesifikke måter ut ifra hva vi mennesker mener.. Det bare viser hvor groteesk feil vi har gått🤦♀️ "Hunder har en sjette sans som gjør at de kan “se” om natten, mye bedre enn mennesker kan. Og alt har å gjøre med hundens værhår! Personer som klipper værhårene burde vite at dyret mister noen av sine evner, som igjen kan gjøre dem svært usikre. Viktigheten av hundens værhår Det er mange som har som vane å klippe værhårene av hunden sin. Dette er ikke en fare i seg selv for dyret, men det er sant at denne delen av kroppen deres fungerer som en sjette sans. Så når de klippes av, tar vi vekk noen av evnene deres til å jakte eller leke. Hundens værhår har røtter som er opptil tre ganger dypere enn normale hår, i tillegg til at de er dobbelt så tykke. Takket være dem, vet hunden mer om verden som omgir dem. Husk at verken synet deres eller oppfatningen deres er den samme som vår. I tillegg til fordelene med å ha værhår, kan man si at de fungerer som øyenvipper. Selv om de ikke er på øynene, har ikke hundene øyenvipper. Men værhårene på øynene fungerer som beskyttelse for dem. Hva er hundens værhår til? I tillegg til det som ble sagt tidligere, er det viktig å dykke inn i hvordan de hjelper huden til å komme seg frem i verden. De samler inn informasjon og lar dem måle avstander. For å bruke enklere ord, fungerer de som insekters antenner. De reagerer på berøring, og så når de berøres, påvirker det direkte andre deler av kroppen. Det finnes noen hundefrisører som anbefaler å kutte værhårene hos visse typer raser, noe som tyder på at de følger standardene. Men det betyr at dyrets sensoriske informasjon vil bli redusert. Så om du tenker på kjæledyrets velvære, er det du som skal ta beslutningen om å klippe dem eller ikke. Ved klipping av værhårene kan hunder bli mer sjenerte eller redde, eller til og med usikre på seg selv. I tillegg kan de bevege seg rart, siden en viktig del av dem mangler når de skal ut og gå." https://myanimals.com/nb/dyr/hva-gjor-hundens-vaerhar-hvorfor/ 6
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #6 Skrevet 26. februar 2023 What?!? Dyremishandling kaller jeg det! Anonymkode: 7fe35...503 1
Wednesday Addams Skrevet 26. februar 2023 #7 Skrevet 26. februar 2023 Just now, AnonymBruker said: What?!? Dyremishandling kaller jeg det! Anonymkode: 7fe35...503 Enig.
pia mater Skrevet 26. februar 2023 #8 Skrevet 26. februar 2023 Helt vanlig hos enkelte raser. Aldri sett forandringer på hunder der værhårene blir barbert bort. Har rase selv der det er vanlig, men gjør det ikke selv. Ser personlig ikke poenget da det er minimal forskjell på utseende og ikke et krav. Bedre med klipp som har en praktisk funksjon for hunden.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #9 Skrevet 26. februar 2023 Synes det er veldig dumt. Værhårene er der for en grunn Anonymkode: e35e3...507
Fru Uperfekt Skrevet 26. februar 2023 #10 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Å barbere bort værhårenne på hunder er ikke et problem. det gjør de på puddler, men katter der i mot klarer seg ikke uten værhårene. Anonymkode: 26c8d...d49 Jo det er et problem, det er dyreplageri https://myanimals.com/nb/dyr/hva-gjor-hundens-vaerhar-hvorfor/ 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #11 Skrevet 26. februar 2023 Takk for svar! Jeg har tenkt at dette ikke kan være riktig å gjøre, men at barbering av værhårene kan påvirke så mye hos hunden ante jeg virkelig ikke. Etter at jeg begynte å tenke på dette har jeg lagt merke til flere raser som får hele snutepartiet barbert. Det er da merkelig at det er lov? Og er ikke oppdrettere og hundefolk, NKK, osv opptatt av hundens velferd? Dette satte meg litt ut, kjenner jeg. 😢 Anonymkode: 85034...f1c 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #12 Skrevet 26. februar 2023 Nei, det er ikke et problem. Værhårene hos hunder funker ikke helt på samme måte som hos katter og hos de hundene som må klippes er det faktisk ganske vanskelig å unngå å klippe værhår... På min rase vokser værhårene hele tiden, de faller ikke ut siden hunden ikke røyter. Det samme gjelder øyenvippene faktisk, som også må klippes ellers blir de faktisk et problem.. Anonymkode: 26cec...52f
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #13 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, det er ikke et problem. Værhårene hos hunder funker ikke helt på samme måte som hos katter og hos de hundene som må klippes er det faktisk ganske vanskelig å unngå å klippe værhår... På min rase vokser værhårene hele tiden, de faller ikke ut siden hunden ikke røyter. Det samme gjelder øyenvippene faktisk, som også må klippes ellers blir de faktisk et problem.. Anonymkode: 26cec...52f Værhår faller ikke ut hos noen raser enten de røyter eller ei. Anonymkode: 00bde...e54
skreppamedleppa Skrevet 26. februar 2023 #14 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei, det er ikke et problem. Værhårene hos hunder funker ikke helt på samme måte som hos katter og hos de hundene som må klippes er det faktisk ganske vanskelig å unngå å klippe værhår... På min rase vokser værhårene hele tiden, de faller ikke ut siden hunden ikke røyter. Det samme gjelder øyenvippene faktisk, som også må klippes ellers blir de faktisk et problem.. Anonymkode: 26cec...52f Det er ingen i denne tråden som har skrevet at værhårene til en hund fungerer akkurat som med katter. Men de er en grunn til at hunder har værhår de også!! Grunner som alt er beskrevet godt i denne tråden. Værhårene er der av en grunn og de blir ikke søtere eller penere eller vakrere uten. Og viss så en skulle mene dette av en eller annen sær og forskrudd grunn, hvorfor skal vi gjøre ting vanskeligere for den bare for å gjøre den litt "søtere" og mer tiltalende for oss? Værhårene til alle hunder vokser så lange eller så korte som de trenger dem. De er ikke noe som vokser og vokser og vokser, de detter heller ikke ut hos hunder som røyter mer. Værhår fornyes ved gjevne mellomrom men det er enorm forskjell på "naturens gang", der værhår fornyes og når mennesker forstyrrer denne naturlige prossesen. Katter også mister værhår men det betyr jo ikke at vi som mennesker kan ta det som et tein på at da trenger ikke katter værhår. 3
Maskinfører Skrevet 27. februar 2023 #15 Skrevet 27. februar 2023 Værhårene skal sitte på dyrene etter klipp 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #16 Skrevet 1. mars 2023 Det er vanlig å barbere bort på enkelte raser, men det har blitt mer fokus på dette de seneste år og i noen land (Frankrike og Tyskland hvertfall om jeg husker riktig) har dette nå blitt forbudt av dyrevernsmessige grunner. Anonymkode: 4982a...f5f
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #17 Skrevet 1. mars 2023 On 2/26/2023 at 9:34 PM, AnonymBruker said: Nei, det er ikke et problem. Værhårene hos hunder funker ikke helt på samme måte som hos katter og hos de hundene som må klippes er det faktisk ganske vanskelig å unngå å klippe værhår... På min rase vokser værhårene hele tiden, de faller ikke ut siden hunden ikke røyter. Det samme gjelder øyenvippene faktisk, som også må klippes ellers blir de faktisk et problem.. Anonymkode: 26cec...52f Men kjære vene, man røyter ikke værhår, det er ikke en del av pelsen! Anonymkode: a27de...6ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå