AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #21 Skrevet 28. februar 2023 Jeg førte et nøyaktig regnskap i fjor, og ser at min 9 år gamle hund kostet meg 1200 kr i måneden. Da er alle utgifter inkludert, fôr, utstyr, godbiter, veterinær, ++. Hunden får kvalitetsfôr (rått + tørrfôr), er forsikret i Agria, har ikke vært syk, så veterinærutgifter er bare tannrens og vaksine. Anonymkode: c3811...a65
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #22 Skrevet 28. februar 2023 siste 3 åra 25.tusen pga operasjoner. Nevnes leker her... Hadde noen biteleker etter den forrige hunden. Men den nye er mer interessert i å tygge på tynne vedkubber:) Bra for tennene også. Anonymkode: 0e482...da7
Mardina Skrevet 28. februar 2023 #23 Skrevet 28. februar 2023 (endret) Tja, ca. 1000,- i mnd. kanskje 😊 Endret 28. februar 2023 av Mardina
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #24 Skrevet 28. februar 2023 Ca 15-20 000kr i året. Kjøpte hund når barna var i tenårene og vi plutselig fikk bedre tid og overskudd. Anonymkode: 400bf...7fc
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #25 Skrevet 1. mars 2023 Det viktigste å være klar over er at får hunden helseproblemer, selv småting, så blir det fort veldig dyrt. Forsikringene dekker ikke alt, det er egenandeler, og de har et makstak på hvor mye en får dekket i året. Det er klokt å sette av et par tusenlapper månedlig på egen sparekonto til veterinær - selv om hunden er frisk. Da slipper en å komme i det vonde dilemmaet at en kanskje ikke har råd til livreddende behandling om hunden skulle bli syk eller skadd. Anonymkode: 76ce8...b13 1
Portia Catonis Skrevet 1. mars 2023 #26 Skrevet 1. mars 2023 Jeg setter av 2000 kr i måneden, hvorav ca 800 kr i fôr (halvstor rase på 30 kg) For meg er penger ikke noe spørsmål når det gjelder hund. Alle har råd til å ha hund. Det viktigste er: Har du TID til å ha hund? Jobber du 8-16 og hunden må være alene i 8 timer: Glem det. 6 timer alene er absolutt max. 1
MissPierce Skrevet 1. mars 2023 #27 Skrevet 1. mars 2023 Har mellom stor hund. Forsikring: 12.600,- Veterinær: 17.698,- for det forsikring ikke dekket. Kastrering, vaksine, hormon chip, allergi test, tanntens og ultralyd hjerte. Allergifòr: 6392 Vom: 2626,- Kurs: 5625,- Utstyr inkludert leker og utstyr/godbiter til trening: 5750,- Så alt i alt i fjor: 50.691,- I fjor var ett ekstra dyrt år pga Veterinær. Han har slitt med allergi, men brukt max 5000,- i året ellers. Å jeg skrev opp alt for å vite eksakt hvor mye jeg bruker.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #28 Skrevet 3. mars 2023 Har en Siberian Husky på 2 år, og de årlige kostnadene er nok rundt 16-17000 kr. Forsikring: 2000 kr i året ca. Har en god forsikring, men rasen er billig å forsikre sammenlignet med mange andre raser. Hundemat: 7000 kr for tørrfôr og kanskje en 1000-lapp på våtfôr, lakseolje etc. Godbiter: 1500 kr vil jeg tippe. Kjøper en del tyggebein og tørket fisk og slikt som koster litt. Leker: 500 kr, vi kjøper ikke så veldig ofte leker da hun har enormt mye fra før. Har også fått mange leker i gaver. Utstyr: 3000 kr. Har kjøpt en del bånd, strikkbånd, hoftebelter, seler og halsbånd etter hvert. Har to TUV-godkjente bilbur, det ene som kostet rundt 6000 kr hadde vi fra før, og det andre kjøpte vi i fjor til rundt 4500 kr - men dette er jo en engangssum. Helse: her kommer blant annet kostnader for flåttablett, dyrlege etc. inn - ligger nok på 2500 kr i året. Vil uansett anbefale å ha en skikkelig forsikring på hunden, selv om rasen er ellers kjent for å være frisk - ting kan skje uansett, og det er trygt å vite at man får kostnadene dekt dersom noe skulle skje. Vil også anbefale å ha en bufferkonto for uventede utgifter. Trenger kanskje ikke en egen bufferkonto til hunden, men generelt. Det koster å ha hund, selv om man kan påvirke prisene en del selv så lønner det seg ofte å velge kvalitet også til hunden når det gjelder fôr for eksempel. De fleste forsikringene krever også at man selv legger ut for beløpet som man senere får tilbakebetalt fra forsikringsselskapet. Vår tidligere hund var enda billigere å ha hvert år, han var ikke opptatt av godbiter og slikt, og spiste et fôr som var billigere. Her brukte vi heller ikke så mye penger på utstyr siden vi var fornøyde med det vi hadde da. Han kostet kanskje rundt 7000 kr i året inkludert alt. Så det er jo litt hva man gjør det til selv, men det er ikke så hyggelig å skaffe seg hund/andre kjæledyr for å snu på krona heller. Anonymkode: 150af...713
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #29 Skrevet 3. mars 2023 Jeg har en mellompuddel, så mat og sånt er ikke spesielt dyrt. Alle kursene jeg går på, derimot, de koster penger 😮 Det er bare så innmari gøy å gå kurs, øke samarbeid og lære nye ting med den bikkja ❤️ Anonymkode: b87e2...b7f 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #30 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 26.2.2023 den 18.14): I gjennomsnitt kostet hunden vår ca 4-5000 kr i måneden. Han hadde en del helseproblemer, så det ble dyrt etter hvert. Vi har valgt å ha hund etter vi har etablert oss med familie. Anonymkode: d89b8...410 Har dere forsikring? Anonymkode: 35216...69e
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #31 Skrevet 3. mars 2023 30 minutter siden, AnonymBruker said: Har dere forsikring? Anonymkode: 35216...69e Det er ikke alt som dekkes av forsikring. Forsikringen har også et årlig tak som man fort kan overstige. Anonymkode: 673a7...2c5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #32 Skrevet 3. mars 2023 Min hund døde nettopp, rett før han rakk å bli 10 år ❤️ Men jeg svarer likevel. Jeg skaffet hund da jeg skrev bachelor fordi jeg da kunne være mye hjemme med han. Det var lurt, for han var livredd for å være alene. Det tok 4 måneder før han turte å være i et annet rom enn meg alene. Det viste seg fort at han var syk. Måtte ha hormonell behandling hele livet, og spesialfôr pga. tarmsykdom. Før de fant ut hva som feilet han kom veterinærregningen på 60 000 kr. 15 000 kr i egenandel. Dette var i tillegg til de vanlige veterinærutgiftene som vaksiner og uhell. De tror jeg lå på 20 000 kr (5000 kr i egenandel). Medisiner og dyrt spesialfôr kostet på slutten 16 000 kr i året. Alt annet kom i tillegg. Syke dyr = dyr forsikring. Det man kanskje ikke tenker over er at aktuelle boliger man kan kjøpe begrenses når man har hund. Mange borettslag og sameier tillater ikke hund, og det er typisk rimelige boliger. Alle gangene jeg har vært på boligjakt har jeg brukt mellom 6 og 12 måneder på å finne en aktuell bolig som jeg hadde råd til. De var alltid dyrere enn borettslagsleilighetene. Anonymkode: 0fce4...a6e
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #33 Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 26.2.2023 den 18.01): Hei, hvor mye bruker du ca i gjennomsnitt på hund og alt det fører med seg av mat og forsikringer i året? Et litt annet spm er: i hvilken livsfase bestemte du deg for å kjøpe hund? Hva var på plass slik at du følte at tiden var riktig? Anonymkode: be6ee...f9f Ca 2000 pr mnd, til sammen, noen ganger mer. Det er mat og litt godbiter og noe utstyr. Vi har hatt god forsikring på hundene, men det har kostet i kroner det også, samt egenandel hvis noen blir syke. Egenandel på urinveisinfeksjon på vår tispe ble 2800 kr. Det at man får akutte kostnader må man være forberedt på. Etter første konsultasjon om problem ble det lavere egenandel. Noen ganger må man også koste på operasjoner på arvelige lidelser, som albuer og patellaluksasjon. Vi har mye utstyr fra før, ettersom vi har hatt flere hunder, og vi har alltid hatt god forsikring på hundene. Det koster mye mer i startfasen når man må ha alt av utstyr. Jeg hadde hund som ung, i småbarnsfasen. Men det er ikke å anbefale. Vi hadde unger som var 2 og 6 år, og vi skaffet hund. Det gikk helt fint, med unger og hund, men det var veldig slitsomt å ha både 100% jobb, unger og hund!!! Det ble mye dårlig samvittighet for både hund og unger. Så hold dere utenfor det, om dere skal overleve småbarnsfasen! Anonymkode: f3b18...f2d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå