AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #1 Skrevet 26. februar 2023 Hei, hvor mye bruker du ca i gjennomsnitt på hund og alt det fører med seg av mat og forsikringer i året? Et litt annet spm er: i hvilken livsfase bestemte du deg for å kjøpe hund? Hva var på plass slik at du følte at tiden var riktig? Anonymkode: be6ee...f9f
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #2 Skrevet 26. februar 2023 Forsikring ca 400-500 i mnd Godbiter og mat ca 250kr Div leker, ikke hver mnd, men si 500 i året. Bur, sele, kobbel er jo engangskostnad. Anonymkode: 51268...976
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #3 Skrevet 26. februar 2023 Legg også til utgifter til veterinær for vaksinering, helsesjekk og alt som forsikringen ikke dekker. Tenk også på pass i ferier. Trenger du kennel, så koster det en del. Anonymkode: 3c3ec...08c 4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #4 Skrevet 26. februar 2023 Hunden min koster meg i snitt ca 2500 kr/mnd. Utstyr og kennel kommer utenom, men veterinær og medisiner og stell og mat og godbiter er inkludert. Jeg fikk ham rett etter en skilsmisse. Hadde ikke skaffet meg hund om jeg visste det var så dyrt. Anonymkode: 6cc5d...fae 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #5 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Et litt annet spm er: i hvilken livsfase bestemte du deg for å kjøpe hund? Hva var på plass slik at du følte at tiden var riktig? Anonymkode: be6ee...f9f Det er ikke noe tid som er riktig eller feil. Vil man ha hund så prioriterer man det så det passer uansett hva annet man skal i livet. Anonymkode: 4a294...546 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #6 Skrevet 26. februar 2023 I gjennomsnitt kostet hunden vår ca 4-5000 kr i måneden. Han hadde en del helseproblemer, så det ble dyrt etter hvert. Vi har valgt å ha hund etter vi har etablert oss med familie. Anonymkode: d89b8...410 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #7 Skrevet 26. februar 2023 Forsikring ca 500 i måneden. Kjøper stor forsekk, men bruker nok ca 400 snitt i måneden (?). Egentlig aldri regnet på det pr måned. Veterinær/vaksine/sjekk en gang i året, rundt 1500 kr. Går fort noen hundrelapper i måneden på godteri også (pleier å kjøpe inn i helga, koster vel en 80-90 kr stk for tyggebenet som er favoritten. I tillegg kjøper vi ofte leker, da hunden ikke har lekene sine så alt for lenge av gangen. 😂 Så tipper rundt 1500 kr i snitt pr måned. Anonymkode: 9b1e1...821
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #8 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): I gjennomsnitt kostet hunden vår ca 4-5000 kr i måneden. Han hadde en del helseproblemer, så det ble dyrt etter hvert. Vi har valgt å ha hund etter vi har etablert oss med familie. Anonymkode: d89b8...410 Whaaaat?? Huff, det er kjipt når det blir så dyrt. Vi har stor rase. Hun spiser ca en sekk++ tørrfor i mnd. Til ca 900. Jeg kjøper også no vom å blander i innimellom, da 10 vompølser til 200 på Musti. Hun får ett egg i maten noen dager i uka. I forsikring betaler jeg ca 600-700 i mnd. Hun får omegaolje men den varer noen mnd den flaska koster ca 500. Innimellom må en jo fornye bånd, leker osv men det er jo ikke ofte. Blir jo en del hyppigere runder med støvsugeren samt oftere vask av gulv, tepper osv. Etter året så må en jo ikke like ofte innom dyrlege for vaksine. Så garanterte utgifter pr mnd er foret og forsikringa og det ligger på ca 1800 i mnd. Anonymkode: 73e72...bd1 1
pia mater Skrevet 26. februar 2023 #9 Skrevet 26. februar 2023 Grovt regnet koster den 1500 kr i måneden. Er da regnet inn forsikring, mat, veterinær, godbiter og utstyr. Blir noen kostnader utenom ift medlemskap i hundeklubb og reise til og fra trening. Hvis vi reiser bort eller begge jobber lange dager samtidig så har vi familie som passer. Så slipper utgifter til kennel. For oss var tiden inne for hund når jeg og samboeren kjøpte oss enebolig. Vi jobber begge for mye for å ha hund alene, men sammen fungerer det godt. Når vi da hadde plass til hund gikk det fort til vi hadde en valp. Har ikke barn. 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #10 Skrevet 26. februar 2023 Hadde hund frem til for en måneds tid siden, så velger å svare selv om jeg ikke har hund nå. Forsikring: 3500 kr i året. Mat: Cirka 1000 kr per sekk, kom litt an på hvor vi kjøpte den. En sekk varte i 1,5 til 2 måneder. Årlig helsesjekk og vaksine: Cirka 700 kr for vaksine og 700 kr for helsesjekk. Frisk frøken som var hos dyrlege kun én gang utover kontroller, men selv om det "bare" var magekatarr, var det jo absolutt ikke billig. 1500 kr for timen hos dyrlegen + en sprøyte med kvalmestillende, 2000 kr for en sekk med spesialfôr som hun skulle spise i et par uker og som dyrlegen selvfølgelig var tom for i mindre størrelser enn 12 kg og 700 kr for medisiner. 🙈 Diverse utstyr og leker kjøpte vi ved behov. Da hun var ferdig utvokst kunne det gå et år uten at hun trengte påfyll, og plutselig røk alt av seler, kobbel, dekken og leker samtidig og vi måtte kjøpe mye nytt på én gang. Hva det blir per måned, aner jeg ikke. Hundeposer kjøpte vi i lass på Plantasjen. 10 kr rullen, god kvalitet og håndtak. Og pluss for kule farger, haha. Vet ikke hva det blir i måneden heller. Vi brukte også hundeposene til bæsjebleier, sånn bare for å gjøre det enda vanskeligere å regne på. Jeg har hatt hunder hele livet og har vært uten hund til sammen tre år i løpet av livet mitt. Fikk meg hund fordi jeg savnet det? Livet var litt tomt uten hund. Anonymkode: 32fd4...73a
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #11 Skrevet 27. februar 2023 Hatt lyst på hund hele livet, men valgte først å kjøpe når jeg var i slutten av utdanningen min (masterskriving) og bodde alene. Slik fikk jeg være mye hjemme med hunden det første halvåret. Koster meg rett i underkant av 500kr mnd i forsikring. Bruker ca 300kr i mat og godteri i mnd. Kjøper gjerne leker og utstyr på salg, og noe av utstyret har jeg også kjøpt brukt. Har ikke noe snittkostnad på det da det varierer. Greit å ha litt så en kan variere om det blir skittent eller vått. Den største utgiften er nok hos veterinæren. Blir fort 1000kr per gang. Vaksiner og helsekontroller er en ting, tannstell noe annet. Når jeg regner på det så viser det seg at de to siste månedene har jeg faktisk brukt 6500kr da det har blitt et par timer til veterinæren i tillegg. Husk jo mindre hund jo mindre mat spiser den. Små hunder under 8 kilo kan være med i flycabin som også er billigere enn flylast. Anonymkode: 583a3...756
Maskinfører Skrevet 27. februar 2023 #12 Skrevet 27. februar 2023 Nyttig tråd skal ha hund etterhvert selv mulig Elghund/Engelsk Setter 🙂 Mann 34 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #13 Skrevet 27. februar 2023 Det første året har vært dyrt. Vi skaffet oss valp for ca et år siden har så langt brukt: 23000 å betale for valpen 2500 i seler (kjøpt på tilbud men den første tiden vokser de så fort at man må ha ny hver måned 1200 i vaksine 6000 i valpekurs og grunnkurs 1500 for siden mange har blitt tygget over 500 per måned i godbiter 300 per måned i for 6000 i egenandeler for vetrinær (noen småting som UVI og diare) 5000 i bilbur 3000 i grind og trappegrind I tillegg kommer rundt 7000 for HD AD røntgen og øyelysing som vi må ta nå snart. Og en ukjent sum på leker. Det er så klart mulig å gjøre det billigere enn dette. Vi har god råd og valgt å bruke såpass. Men uansett er det dyrt det første året så ta med det i beregningen. Anonymkode: ce732...ef7 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #14 Skrevet 27. februar 2023 Har 4 hunder, bruker ca 15000 på mat ( kjøper pall) 15000 på forsikring, og kanskje 10 000 i året på diverse, kommer an på hvor de er i livet, skader etc. Har hatt egen hund fra jeg var 19. Har det meste av utstyr liggende, så kjøper lite nytt Anonymkode: 8505b...df5
jenta123 Skrevet 27. februar 2023 #15 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 26.2.2023 den 18.01): Hei, hvor mye bruker du ca i gjennomsnitt på hund og alt det fører med seg av mat og forsikringer i året? Et litt annet spm er: i hvilken livsfase bestemte du deg for å kjøpe hund? Hva var på plass slik at du følte at tiden var riktig? Anonymkode: be6ee...f9f Hei! Dette er hva jeg ca bruker på hunden i mnd Forsikring: 400-500kr i mnd Mat og godbiter: ca 450-550kr i mnd Veterinær: Alt fra øyebetennelse, årlig helsesjekk og flått tablett (500kr hver tredje mnd) : 3000kr Her må man også ha i bakhode at ting kan skje, så man må beregne seg ekstra kostnad om et uhell skulle skje osv. Leker: Rundt 1000kr i året. Diverse utstyr: Ca 2000kr i året. Skal man bort eller reise med hunden må man også beregne det med. Jeg pleier å fly med hunden hjem til jul og påske. Da er det 2000kr ekstra tur/retur. Så totalt 4000kr i året. Skal man ha pass til hunden eller ha den på kennel er det fort noen tusenlapper som flyr der. Totalt i året: 20.000-22.000kr Jeg kjøpte meg hund litt spontant, selv om jeg alltid har hatt lyst på hund kom det litt brått på. Men jeg har fulltidsjobb og leier en leilighet med flotte turmuligheter rett utenfor døren noe som jeg føler er viktig når man skal ha hund. Ideelt sett hadde jeg nok ventet til jeg hadde egen bolig da det er vanskelig å leie med hund. Men å vente til jeg har egen bolig kan ta en del år, så da ble det bare slik. Føler det viktigste før man får seg hund er: 1. Ha en stabil økonomi, hund er dyrt og kan bli veeeldig dyrt om noe skulle skje. Så her må man vite at man kan ta vare på hundene fra et økonomisk ståsted. 2. Har en hverdag hvor man har tid til hunden. Hund er krevende, og det viste jeg før jeg fikk meg den. Men du skjønner ikke hvor krevende det egentlig er før du faktisk får den hunden. Her må man ofre en del. Spontan ferie kan man glemme og ferie generelt kan være vanskelig å få til om man ikke har familie eller venner i nærhetene som vil og kan passe hunden. Være forberedt på at man ikke alltid kan være med på alt det sosiale da man har en hund som trenger oppmerksomhet, tur osv. 3. Siste punkt er vel egentlig bare å være bevisst og forberedt på at det første året spesielt er veldig krevende. Jeg vet av egen erfaring at det var noen tunge mnd i starten. Mye som skulle læres, både hunden og jeg skulle bli vant med en ny hverdag, nye rutiner osv. Det tar på. 1
Ulven Skrevet 27. februar 2023 #16 Skrevet 27. februar 2023 De månedlige utgiftene utenom forsikring er ikke store. Vom og godbiter koster ikke mye. Men en god forsikring koster gjerne opp til 4-5 tusen i året og blir høyere jo eldre hunden blir. Men det er de uforutsette utgiftene som virkelig kan bli store. Det siste året har vi hatt over 50K i utgifter som forsikringen ikke har dekket, type tannbehandling, tanntrekk, utgifter til operasjoner etter at forsikringen er brukt opp. Bla betalte vi 10K for tannrens og trekk av to tenner forleden. Slike ting må gjøres, men dekkes ikke av forsikring. 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #17 Skrevet 27. februar 2023 Gjennomsnittlig i mnd. For 700kr. (12kg). Godis, tyggeben etc 200kr. Forsikring: 500 (rabatt pga alt samlet i samme selskap). Klær/utstyr/div: 500kr. (Pleier å spare 500kr i mnd, og det går da til vaksine, ørerens, utstyr han trenger og diverse. Ikke hver mnd han trenger noe). Flåttkur: 599kr i året Har en mellomstor hund som ikke krever spes pelsstell, annet enn hjemmeklipp. Kan fort regne med 1000kr ekstra om man har en rase som krever mer pelsstell. Anonymkode: dcfee...4e6
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #18 Skrevet 27. februar 2023 Jeg legger inn absolutt alle utgifter i Excel, og de siste årene har jeg brukt 3000 kr i snitt hver måned. Hunden veier 4,5 kg og er 6 år. De første årene brukte jeg betydelig mer siden hun ikke taklet å være alene hjemme og hadde en del turer til veterinær. Jeg fikk hund da jeg var 27 år, bodde alene og hadde fast jobb. Jeg følte jeg hadde mye tid til hund og hadde hatt lyst på det lenge. Tror ikke jeg ville kjøpt hund hvis jeg skulle tatt samme valget igjen. Det koster mer enn det smaker og låser nesten all fritid siden hunden enten må være med eller jeg må være hjemme. Anonymkode: 9bddc...9cb 1
Ellevill Skrevet 27. februar 2023 #19 Skrevet 27. februar 2023 Min hund koster meg mellom 2000-2500 kr. i snitt hver måned. Aldri under 2000 kr. Detter er mat, godbiter etc., veterinær. Personlig (basert på at jeg har hatt flere hunder og har flere barn) ville jeg aldri hatt hund når barna var helt små. Hva om partneren din er borte, skal kveldsturen tas når barna sover alene hjemme? 😳 Hva om barna blir syke, og hunden må ut på tur i regnvær og du kan ikke ha med barnet? Barn og hund skal aldri være alene - orker du å passe på det hele tiden? Og du må vaske gulv hyppig, gjerne 2x om dagen på det verste, bortsett fra når det er masse snø og kuldegrader. Jeg ville heller aldri hatt hund uten å ha en inngjerdet hage, uansett hvor liten den er. Og husk at ferier og fritid blir mye mer komplisert. Det er vanskelig å levere fra seg en hund på kennel. Jeg har aldri klart det. Jeg går tre turer hver dag hele året. Uansett hvor travelt jeg har det, hvor lei jeg er, hvor syk jeg er, hva slags vær det er, om det er julaften eller bursdagen min. Jeg er på jobb på dagtid, og må være sammen med hunden kveld og helg - ikke lett å være sosial. Jeg tror de fleste blir sjokkert over hvor mye jobb det er å ha hund. Gjør deg klare tanker om hva du vil ha av en hund. Jeg vet at jeg ikke vil ha en utpreget brukshund. Jeg vil ikke ha jakt-, trekk- eller gjeterhund. Jeg vil ikke ha en varsler. Jeg vil ikke ha masse pelsstell. Jeg vil vite hva jeg får, så jeg kunne ikke skaffet en blandingshund der forskjellige bruksegenskaper er blandet., Det er mye å ta hensyn til som hundeeier. Men du får også verdens mest lojale og glade venn! 🐾 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #20 Skrevet 28. februar 2023 Husk at kurs og godbiter til kurs/treninger (som det gjerne går en del av i starten) koster, spesielt om bikkja er kresen i tillegg🙊 Anonymkode: 07164...a63
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå