Gå til innhold

Maleri med eller uten ramme?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hva syns du er finest på maleri som er spent opp på blindramme, -med eller uten innramming? Tar du utgangspunkt i interiør eller bildet når du velger?

Hvis ramme, hva syns du er finest?

Bred/smal?

Farge?

Tre/metall?

Håper på svar. :)

Endret av loop
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min personlige mening er at moderne, store malerier ofte er fines uten annet enn en blindramme. Andre moderne malerier kan være finest med en skyggelist.

Skrevet

Takk for svar Hilde. Er enig med deg. :)

Grunnen til at jeg spør er at jeg maler bilder selv, og mange utstillere krever at bildene leveres innrammet, noe jeg ikke syns passer bildene mine. Dessuten så tenker jeg at det er en smakssak og opp til den enkelte.

Setter pris på om flere vil dele synspunkter! ;)

Gjest Carmensita
Skrevet
Grunnen til at jeg spør er at jeg maler bilder selv, og mange utstillere krever at bildene leveres innrammet, noe jeg ikke syns passer bildene mine. Dessuten så tenker jeg at det er en smakssak og opp til den enkelte. 

Setter pris på om flere vil dele synspunkter! ;)

Var innom galleriet, mange flotte malerier! :klappe:

Personlig ville jeg ikke hatt rammer på. :)

Skrevet

Jeg synes du må avgjøre selv hvordan bildene dine skal presenteres. Galleristene ønsker kanskje at bildene skal rammes inn for at de ikke skal bli ødelagt, dette har kanskje med forsikring o.l å gjøre?

Noen ganger kan det funke med en annen type innramming enn en tradisjonell. Selv har jeg planer om å ramme inn noen av tegningene mine med "bare" plexiglass. Litt røffere og mer "usynlig" enn en tung treramme.

Skrevet

Carmenstita; hjertelig takk for kompliment og fin kommentar! :)

Gjest; Tror galleristene ikke helt henger med i tiden, tror hovedpoenget deres er at innrammingen skal være på kunsterens bekostning, hvilket er greit nok i seg selv, men ikke så lenge bildet fungerer best uten ramme. Jeg bruker spesielle blindrammer også med bred kant hvor spikerslagene er på baksiden, de blir som kuber på veggen som jeg absolutt ikke vil ødelegge med rammer, men noen krever altså rammer som standard.

Pleksi er stilig! Helt enig med deg. Skjærer du ut selv?

Takk for svar forresten.

Skrevet

Jeg så ikke galleriet ditt før nå - det var jo noen skikkelig fine malerier :)

Når det gjelder innramming på utstillinger så er de fleste moderne malerier utstilt kun med blindramme. Mange sånne malerier er laget med tanke på at de skal presenteres uten en tung treramme - akkurat slik som du forteller at du gjør med dine malerier.

Skrevet
Carmenstita; hjertelig takk for kompliment og fin kommentar!  :)

Gjest; Tror galleristene ikke helt henger med i tiden, tror hovedpoenget deres er at innrammingen skal være på kunsterens bekostning, hvilket er greit nok i seg selv, men ikke så lenge bildet fungerer best uten ramme. Jeg bruker spesielle blindrammer også med bred kant hvor spikerslagene er på baksiden, de blir som kuber på veggen som jeg absolutt ikke vil ødelegge med rammer, men noen krever altså rammer som standard.

Pleksi er stilig! Helt enig med deg. Skjærer du ut selv?

Takk for svar forresten.

Du har nok rett i dette. Jeg har også sett mange bilder som ikke har vært rammet inn annet enn med blindramme, så det må nok være noe med "dine" gallerister... Synes det er synd om du må ramme inn på bekostning av hvordan du ønsker at bildet skal se ut. Jeg sitter for tiden og har tenkt å sende noen arbeider til en utstilling, og i utstillingsskjemaet står det at arbeidene må være "godt innrammet". Jeg antar dette har å gjøre med at bildene ikke skal bli ødelagt.

Når det gjelder plexiglass undersøkte jeg priser for skjæring og innramming hos en glassmester - det var svindyrt. Så jeg fikk faren min til å skjære dem ut på jobben, og montering gjør vi på snekkeravdelinga på samboerns arbeidsplass:-)

Gjest Gjest_MD_*
Skrevet

Dette med rammer er jo en smakssak. Er bildet uten ramme kan jo en evt. kjøper selv bestemme. Noen vil kanskje ikke ha ramme, mens andre er veldig opptatt av at rammen skal matche interiøret der hvor bildet skal henge. Og da er jo det aller beste å kjøpe et bilde uten ramme!

Selv synes jeg mange bilder gjør seg best uten ramme. Jeg maler endel selv, og jeg er ikke så veldig begeistret for rammer. Har imidlertid laget rammer sellv, hvor jeg synes det passer, og hvor nesten blir som en del av bildet.

Skrevet

Synes det kommer så veldig ann på bildene jeg.... Selv har jeg begge deler.

Skrevet

Hilde, takk for kompliment og kommentar. Jeg tror også at det er mer vanlig å stille uten ramme, kanskje galleristene ikke har fornyet skjemaene sine?

Gjest, nei innrammingen må ikke gå på bekostning av hva bildene er best tjent med.

har undersøkt med plexi selv, koster 1000 kr pr m2 i 7 cm tykkelse, selvfølgelig rimeligere med tynn plate, men det er som du sier steindyrt. Heldig du som har kontakter. :)

Gjest_MD_*: er enig i at kjøper får bestemme det selv, men tradisjonelt så har gallerister ønsket at dette skulle inngå i prisen, og det er ikke mulig om det ikke er ordnet på forhånd. Noen stiller med ramme og har en pris med og en uten. De lerretene jeg bruker er laget for at de ikke skal ha ramme og jeg vil ikke spikre i dem så de blir stygge. Jeg lager også rammer selv til de bildene jeg selv syns trenger det. Enkel malt list, syns det kan være fint.

Snuppelure; ja det er poenget mitt også, man må få velge det selv.

Tror jeg får ignorere det punket på retningslinjene fra galleristen, har vel nok argumenter nå til å forsvare det kunstnerisk.

Mange takk for fine innspill og kommentarer. :)

Skrevet

Hei hei

Har sett på bildene dine - kjempeflotte.

Jeg ville ikke hatt ramme på - det er nu min personlige mening.

Skrevet

Hei EllaP, takk for kompliment og bekreftelse! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...