AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #1 Skrevet 26. februar 2023 Jeg vurderer å by på et hus, men ønsker ikke å gå over prisantydning og selvfølgelig litt under. Det var ikke så mange på visning og fikk inntrykk av at flere var der kun for å titte. Jeg lurer derfor på om det kanskje ikke kommer noen bud, og da må jeg i såfall selv legge taktikken. Prisantydning er 6.9 mill, og det er maks av hva jeg vil gi. Hvor lavt kan man egentlig gå? Jeg tenker i utgangspunktet ikke å legge inn et bud 1 million under, huset er verdt mer enn det og det vil nok eierne uansett ikke godta. Kunne jeg begynt på f. eks 6.3 og håper at de vil møte meg på 6.6 til slutt? Skjønner dette blir spekulering, men hører gjerne på andres erfaring. Anonymkode: 910b2...038
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #2 Skrevet 26. februar 2023 Ville startet på 6,5 Anonymkode: bc7a4...f7e
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #3 Skrevet 26. februar 2023 Du kan begynne hvor du vil, egentlig. Helt greit å legge på 6.3 for å legge ut en føler, og se om flere legger inn bud. Anonymkode: b6a21...66c
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #4 Skrevet 26. februar 2023 Vet du hvor mange som står på interesselisten (antall som får melding om budet og beløp)? Om få personer (nesten ingen) ligger på listen så avventer du noen dager med å gi bud (da blir selgeren frustrert). Ha is i magen. Så legger du inn et skambud på ca. 6,5-6,6. Står det mange personer på listen? Avvent forsatt, slik at noen andre kan starte. Ulempen med mange på listen er at et skambud kan ha stikkmotsatt effekt, man starter lavt og interessen for et "kupp" vekkes hos flere. Dette utarter seg til en budkrig. Anonymkode: 52aac...abd 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #5 Skrevet 26. februar 2023 Hvis ingen andre byr kan du legge første bud på 6,5 og håpe de møter deg på 6,7 eller 6,750 Hvis du vil gamble skikkelig så lar du være å legge inn noe bud, og hvis ingen andre byr så er de nødt til å sette opp ny visning. Da dumper de prisen muligens 100 tusen som prisantydning til ny visning på 6,8. Du kan håpe det fortsatt ikke er noen interessenter og by da 6,4 og håpe de møter deg på 6,6 Anonymkode: f26bc...657
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #6 Skrevet 26. februar 2023 Takk for svar Jeg vet ikke hvor mange som står på listen, men det var mindre enn 10 på visningen og flere av de skulle visst ikke by, påstod de i alle fall (jeg var der nesten hele tiden). Lurt å ha is i magen, ja. Men tenker ikke 6,5-6.6 er et skambud, ser i nabolaget at de fleste objektene der har gått under prisantydning. Jeg føler vel at markedet nå er såpass usikkert med rentehevingene at det har blitt mer normalt å gå under prisantydning. Anonymkode: 910b2...038
Taluno Skrevet 26. februar 2023 #7 Skrevet 26. februar 2023 Du kan fint starte med bud på 6.5. Men det er umulig si hva selger går med på, og hva slags taktikk som passer. Taktikken om å snakke på visninger om at man ikke skal by, eller påpeke feil, er også veldig vanlig for å skremme bort andre potensielle budgivere.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #8 Skrevet 26. februar 2023 Jeg tenker du fint kan by 6,3 millioner om prisantydning er 6,9 mill, det er ikke et skambud i disse dager. Om ikke annet, så får du testet om noen andre melder seg på og gir bud. Jeg bød 500k under prisantydning og endte opp med å kjøpe for 250k under prisantydning ganske nylig. Det tok ca en måned fra første bud, via ny visning, til jeg til slutt fikk tilslaget. Det var en litt, men ikke veldig mye, rimeligere bolig enn du ser på. Anonymkode: 22d7f...afd
Gjest takinova Skrevet 27. februar 2023 #9 Skrevet 27. februar 2023 Umulig å gi et nøyaktig svar. Men ønsker man motbud, og har en maksramme selv, så er det jo klassisk at man byr slik at man kan møtes på midten og at midten er det man maks kan gi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå