Kittykat Skrevet 26. februar 2023 #1 Skrevet 26. februar 2023 (endret) Jeg har i flere år hatt prolaps i korsryggen (tror jeg). Det ble tatt MR for ca 16 år siden. Da hadde jeg en prolaps helt nederst i korsryggen. Det ble tatt ny MR for litt over 1 år siden og det viste at jeg nå har 2 prolapser helt nederst i korsryggen. Jeg har har i løpet av de 16 årene siden første MR ble tatt hatt smerter av og på, men ting ble bittelitt bedre. Det er de siste 2-3 årene at smertene kom tilbake, mye sterkere. Jeg prøver og være i bevegelse, men ting blir liksom ikke bedre. Det skal sies at jeg er overvektig og mesteparten er desverre rundt magen. Jeg er i prosessen med vektnedgang og jeg vil for all del unngå operasjon i ryggen, for det er ikke sikkert at det hjelper, pluss at det kan gjøre ting mye verre. Er det noen som har hatt prolaps og som kanskje kan gi meg noen tips til hvordan jeg kan lindre smertene? Kanskje det er noe jeg ikke har tenkt på. Jeg bruker ispose på ryggen når det er på sitt verste og det hjelper litt. Jeg tar ibuprofen for smertene, men det funker bare bittelitt (skal til legen på Fredag, så spør om noe annet da). Jeg har også lest at fysioterapeut ikke kan gjøre så veldig mye med prolaps heller... Endret 26. februar 2023 av Kittykat
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #2 Skrevet 26. februar 2023 Jeg har hatt 2 prolapser, hvor den ene satte meg helt ut av spill i lang tid. Mtp smerter har jeg ingen tips annet enn smertestillende. Men poenget er jo å få ryggen bra igjen, og her er det flere ting som spiller inn. - Overvekt (som du nevner) og mangel på kjernemuskulatur. Jeg kan ikke få sagt hvor viktig trening av kjernemuskulatur er, både for dette og generell helse. Du bør gå til fysioterapeut for å få hjelp til å trene riktig, og styrke muskulaturen. I tillegg bør du gå turer, og da i lett ulendt terreng. Ikke asfalt. Begynn forsiktig, øk gradvis. Lett svømming/bevegelse i vann. - God madrass og hodepute. Ryggen min fikk nytt liv etter prolaps bare med denne endringen. Investerte i Jensen og skikkelig hodepute, slik at jeg lå helt riktig (fikk hjelp av Skeidar). Anonymkode: b7637...e50
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå