AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #1 Skrevet 26. februar 2023 Jeg fødte mitt første barn for fire uker siden, en nydelig liten gutt ❤️ Jeg hadde en lang og strevsom fødsel etter igangsettelse, og var ganske medtatt de første dagene på barsel, så og si uten søvn eller mat (ingen appetitt). Han var 4,1 kg da han ble født, og tok brystet veldig kjapt etterpå, så ammingen var heldigvis ikke noe besvær. Jeg hadde bare råmelk i de første tre dagene på barsel (som vel er vanlig), og han hang på brystet konstant, til brystvortene var såre og sprukne. Ved første veiing hadde han gått ned 10%. Han krysset derfor "grensen" for vektnedgang og måtte komme tilbake dagen etter for vektkontroll. Jeg var ganske lei meg og opplevde dette som vanskelig, men jordmor sa hun var sikker på at melken ville sette inn snart. I mellomtiden skulle jeg bare fortsette å amme hver 2.-3. time, og gi 20-30 ml mme etterpå etter måltidene. Vi gjorde dette, og ved neste veiing snudde det heldigvis. Melken har heldigvis satt inn i etterkant, men jeg føler aldri jeg har nok for ham. Jeg ammer og ammer, men han kan holde på i en time, spise til brystene er tomme, og så skrike og stange hodet mot brystet. Jeg merker at han ikke vil die for kos, men at han er sulten. Når det står på som verst om kvelden, er jeg nødt til å gi mme etterpå...Jeg må jo ha tid til å produsere ny melk, og det får jeg aldri. Ifølge Ammehjelpen handler jo dette bare om tilbud og etterspørsel. Det virker som en naturlov at enhver kvinne skal kunne gi sitt barn nok mat, bare hun ammer ofte nok. Men jeg ammer jo like hyppig, og hver 2. time også på nattestid. Jeg har forsøkt å pumpe for å ha ekstra stående i kjøleskapet, til disse 'glupske' fasene. Men når skal jeg egentlig pumpe? Når han nettopp har ammet er jeg tom, venter jeg en time risikerer jeg at brystene ikke fyller seg før neste gang han er sulten. Jeg pumpet forleden 70 ml en time etter amming, så våknet han igjen, og jeg var nødt til å gi ham flasken der og da og var like langt... Han er allerede oppe i 4,7 kg og har god vekstkurve, så han er jo åpenbart ikke utsultet...men problemet er jo at han er så krakilsk når han er sulten, og vi kan glemme å få ham til å sove. Jeg vil veldig gjerne fullamme, men føler jeg ikke får det til...Mannen min synes jeg overdriver, men han har barn fra før som fikk mme ganske tidlig, og mener det er et 'ammehysteri', pådrevet av at jeg kommer fra en familie der kvinner er opptatt av sånt. Det er godt mulig det, men når jeg har et barn som tar brystet så godt så skjønner jeg ikke hvorfor noen klarer å fullamme og jeg ikke. Jeg synes ikke pumping fungerer heller, det tar en evighet å få ut skarve 50 ml og det er brukt opp i en jafs uansett. Noen erfaringer? Jeg er utslitt. Måtte gi baby en stor dose mme bare for å få roet ham nok til at jeg fikk fri til å skrive dette innlegget. Anonymkode: 2fb17...630 1
4barnsmor Skrevet 26. februar 2023 #2 Skrevet 26. februar 2023 Det er et stort barn og de er vanskeligere å mette. Jeg kunne fullamme mine barn som hadde fødselsvekt ca 3,5 kg men med de to siste på over 4 kg måtte jeg ha tillegg ganske tidlig. Så de fikk en kombo av tillegg og brystmelk. De to største startet jeg med most potet, banan etc ved 3 mnd alder, grøt v 4 mnd. Da gikk det veldig fint og de roet seg. 1 1
snurk Skrevet 26. februar 2023 #3 Skrevet 26. februar 2023 Hvis du gir ekstra via mme så får du jo aldri økt produksjonen tilstrekkelig. Det skal også sies at sult ofte kan forveksles med kveldsuro som er veldig vanlig for så små barn 🙂 Mitt beste tips er å rigge deg til i senga eller på sofaen men mye hud mot hud kontakt med baby. Få samboer til å varte opp med mat og drikke, alt du skal konsentrere deg om er å amme. Så små barn vil ofte amme hyppigere enn 2-3 timer, det er heller nærmere hver 1-2 time. Am først på ene brystet, så det andre, og deretter tilbake til det første brystet. Slik forsetter du (dette kalles vindusvisker-amming). Sov sammen med baby og ikke stress med andre ting som husarbeid og matlagning, dette kan din samboer ta seg av. Drikk nok vann og slapp av med baby på brystet og ei god bok/serie 🙂 Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #4 Skrevet 26. februar 2023 Fødte selv et stort barn på 4.3kg nesten. Gikk ned 0.5kg på barsel. Melka kom ikke før dag 5! Var fullstendig sultekrise, men fikk ekstra mme på barsel, så gikk det bedre når melka satte inn. Men så er det disse økedøgna da, husker ikke når jeg hadde de, men da måtte jeg gi ekstra mme på kvelden slik at barnet hadde noe å sove på. Ca 2 mnd idag, og nå er det ikke krise på kvelden, men enkelte dager føler jeg at jeg ammer hver time.. Anonymkode: ed0dc...f74
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #5 Skrevet 26. februar 2023 Min er tre måneder nå. Hun fikk tillegg på barsel fordi melka kom seint hos meg pga komplikasjoner etter ks. Vi fortsatte å gi litt tillegg enkelte kvelder etter vi kom hjem fordi vi også følte hun hang i puppen og var utsultet. Etter hvert så forsto vi at jeg hadde nok melk men at det var kveldsuro, og da prøvde jeg å kutte ut mme. Det gikk overraskende greit ganske fort, og hun har bare fått tillegg en gang de siste 2 mnd. Vi klarte å roe henne med å bære henne rundt, var bare litt jobb. Antagelig kveldsuro som sagt. Hun var 3,5 kg, altså gjennomsnittlig ved fødsel, og er ganske god og rund nå på 75-percentilen, så jeg har tydeligvis nok melk. Anonymkode: e9701...0dd 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #6 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg vil veldig gjerne fullamme, men føler jeg ikke får det til...Mannen min synes jeg overdriver, men han har barn fra før som fikk mme ganske tidlig, og mener det er et 'ammehysteri', pådrevet av at jeg kommer fra en familie der kvinner er opptatt av sånt. Det er godt mulig det, men når jeg har et barn som tar brystet så godt så skjønner jeg ikke hvorfor noen klarer å fullamme og jeg ikke. Jeg synes ikke pumping fungerer heller, det tar en evighet å få ut skarve 50 ml og det er brukt opp i en jafs uansett. Jeg syns du skal høre på mannen din. Hvis du ønsker at baby skal få morsmelk så pumper du og gir denne melken, så gir du morsmelkerstatning i tillegg hvis dette ikke er nok / baby ikke blir mett. Anonymkode: f2d95...616 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #7 Skrevet 26. februar 2023 Hadde også en stund med kveldsuro.. Hjelper å ta det rolig på kvelden og iløpet av dagen, mye inntrykk kanskje for en liten baby. Hjelper med et bad, kanskje litt oljemassasje, rolig lav musikk, mørkt svalt rom, og du som mor er rolig og får hjelp av far til å varte deg opp ja som noen sier. Anonymkode: ed0dc...f74 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #8 Skrevet 26. februar 2023 Alle mine var oppi 6kg ved 6uker både den som var født på nesten 4,2kg og de på rundt 3,1-3,2. Så at ungen er 4,7kg nå er ikke så mye. Det er økning på 500gram fra fødselsvekten. Hvis du er usikker på hvor mye han faktisk får i seg så må du veie ham rett før og rett etter en amming. Da trenger du en babyvekt. Det kan du bestille på finn. Det ville jeg anbefale deg for jeg mistenker at du ikke har så mye melk som du tror. En baby som suger effektivt kan tømme brystet på 10-15min. Hvis ungen henger i 1 hel time og er hol sulten etterpå så tror jeg nok dessverre at det er enten mengden eller kvaliteten på melka det er noe galt med. Så jeg ville kjøpt en baby vekt og veid rett før amming, og så rett etter amming. Husk å veie før du gir tillegget for ellers får du ikke vite hvor mye han får fra brystet. Ikke for å være stygg altså men bare for å prøve å hjelpe deg. Anonymkode: cd01b...629 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #9 Skrevet 26. februar 2023 Begynn med tillegg!! Det viktigste er at barnet blir mett og fornøyd. Jeg opplevde det at jeg slet med å få barnet fornøyd. Helsestasjonen vurderte det helt feil og sa at vekten var innafor, og jeg mitt dumme nek trodde på dem. Husker ennå hvor tynn han var i kinna, og jeg skjemmes ennå at jeg ikke begynte med tillegg før. Dette er mange år siden, men det sitter i meg enda Anonymkode: 0d9ea...44d 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #10 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Alle mine var oppi 6kg ved 6uker både den som var født på nesten 4,2kg og de på rundt 3,1-3,2. Så at ungen er 4,7kg nå er ikke så mye. Det er økning på 500gram fra fødselsvekten. Hvis du er usikker på hvor mye han faktisk får i seg så må du veie ham rett før og rett etter en amming. Da trenger du en babyvekt. Det kan du bestille på finn. Det ville jeg anbefale deg for jeg mistenker at du ikke har så mye melk som du tror. En baby som suger effektivt kan tømme brystet på 10-15min. Hvis ungen henger i 1 hel time og er hol sulten etterpå så tror jeg nok dessverre at det er enten mengden eller kvaliteten på melka det er noe galt med. Så jeg ville kjøpt en baby vekt og veid rett før amming, og så rett etter amming. Husk å veie før du gir tillegget for ellers får du ikke vite hvor mye han får fra brystet. Ikke for å være stygg altså men bare for å prøve å hjelpe deg. Anonymkode: cd01b...629 Jeg har ikke hevdet at han er stor, bare at han ikke er undervektig. Hadde han vært det, hadde jeg naturligvis vært mer bekymret. Han tok igjen fødselsvekten innen to uker, og ligger ved 4 uker fint i sin vekstkurve ifølge sykepleier. Har vært innom på de obligatoriske veiingene, pluss et par ekstra for min egen komfort. Har lest om "melkevekt" på Ammehjelpen og hørt om det på helsestasjon, men de fraråder dette med mindre det er snakk om premature/undervektige barn, og da i regi av dem. Både fordi det er upresist og fordi det skaper unødig stress, hvilket jeg er redd det hadde gjort for meg. TS Anonymkode: 2fb17...630
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #11 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Min er tre måneder nå. Hun fikk tillegg på barsel fordi melka kom seint hos meg pga komplikasjoner etter ks. Vi fortsatte å gi litt tillegg enkelte kvelder etter vi kom hjem fordi vi også følte hun hang i puppen og var utsultet. Etter hvert så forsto vi at jeg hadde nok melk men at det var kveldsuro, og da prøvde jeg å kutte ut mme. Det gikk overraskende greit ganske fort, og hun har bare fått tillegg en gang de siste 2 mnd. Vi klarte å roe henne med å bære henne rundt, var bare litt jobb. Antagelig kveldsuro som sagt. Hun var 3,5 kg, altså gjennomsnittlig ved fødsel, og er ganske god og rund nå på 75-percentilen, så jeg har tydeligvis nok melk. Anonymkode: e9701...0dd Takk for svar Det er mulig det er kveldsuro noen ganger, men disse øyeblikkene med 'ekstremsult' kan like godt være på formiddagen. TS Anonymkode: 2fb17...630
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #12 Skrevet 26. februar 2023 Det høres ut som om du ikke har nok melk, dessverre. Det kan hende det stabiliserer seg etter hvert, men tror nok du skal belage deg på erstatning i tillegg. Det blir mye enklere når de bikker 3-4 mnd alder for da kan du begynne så smått med moste frukter, svisker og babygrøt. Da blir det kanskje pause fra puppen bare et lite øyeblikk så du får hentet deg inn. Anonymkode: dad34...937 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #13 Skrevet 26. februar 2023 Det med at melkeproduksjonen øker jo oftere du ammer stemmer ikke for alle. Jeg slet med det samme som deg, og alt ble bedre når jeg ga opp fullamming, og heller landet på delamming. Baby fikk flaske på dag og pupp om natten. Pumpet et par ganger på dagtid, som ble gitt ved neste flaskemåltid. Livet ble SÅ mye bedre med kun flaskemating på dagtid. En ammeøkt kunne vare i opptil 2 timer, og da var baby fortsatt sulten. Mating med flaske gikk raskere ("kun" 30 min, men det gikk heldigvis raskere jo eldre han ble). Fikk plutselig tid til å både gå på do og smøre meg brødskiver mellom øktene. Delamming fungerer veldig bra for mange, og anbefales på det sterkeste! Og hvis det er for slitsomt å drive med amming/pumping, så er det HELT greit å gå helt over til morsmelkerstatning. Anonymkode: 9fff1...915 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #14 Skrevet 27. februar 2023 Jeg har 3 barn og min sistemann på 6 mnd har vært sånn. Jeg vil anbefale å drikke nok vann først og fremst. Mer enn du tror. Helsesykepleier anbefalte å amme på samme bryst, ikke å bytte. Da får han den fete melken og blir ordentlig mett. Kanskje tilogmed tre ganger på samme bryst før du bytter. Etter å ha fullammet to barn så var jeg i tvil, men det har fungert bra. Hvis barnet kun får den tynne melken så blir det aldri mett og du kan amme non stop. Hvis han følger kurven sin så ville jeg kuttet mme for å få opp produksjonen. Vil kanskje bli et par intensive dager, men så vil du ha nok melk. Det kan også være lurt å sjekke tungebånd, hvis det er kort så suger de ikke skikkelig har jeg hørt. Det ser de på 6 ukers kontrollen. Det gikk seg til rundt 5 uker, men ville fortsatt amme oftere enn hver 3 time. De er forskjellige. Lykke til😊 Anonymkode: 0af87...4f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå