Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Tilleggsinformasjon: Har vært gradert sykemeldt i 52 uker grunnet sykdom, og har ikke rett på mer sykemelding før jeg har vært i arbeid 6 mnd sammenhengende. Er forsent å søke AAP. 
Sykemeldingen min gikk ut i begynnelsen av januar.

min situasjon: Er gravid og det har gått fint helt inntil 2 uker siden. Er i uke 20 og har fått bekkenløsning! Det gjør ekstremt vondt og det stråler ned i beina. Vondt å bøye, sitte, gå, sove! Jobber på sykehjem og har «de letteste pasientene». Men det innebærer også en del bøying/ og tunge løft fordeom.  Det tar knekken på meg! Har spurt sjefen om mer tilrettelegging og evt omplassering. Hun skulle se hva hun kan gjøre men sa det var vanskelig å tilrettelegge mer. Er sykepleier og har en god del sykepleier ting jeg kan gjøre som ikke inkluderer stell ift tunge løft og bøy, men Hun mente de ikke kunne leie inn en ekstra person for meg. Hun sier også at det er vanskelig å tilrettelegge når man jobber på sykehjem. Hva har jeg egentlig krav på?!?! Skal ta det opp med jordmor. 

hva gjør jeg?

1. jeg kan stå i det resten av svangerskapet

2. Jeg kan risikere å stå uten inntekt (ta permisjon uten lønn)

3. har jeg rett på svangerskapspenger? Siden jeg ikke har rett på sykemelding. 

mvh fortvilet jente. 

Anonymkode: 958e5...a70

Skrevet

3. Nei, du har ikke rett på svangerskapspenger fordi du ikke har rett på sykepenger. 

Anonymkode: 59b8c...576

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

3. Nei, du har ikke rett på svangerskapspenger fordi du ikke har rett på sykepenger. 

Men jeg har vært i jobb hele tiden,  bare gradert? 

Skrevet

Hør med fastlegen din eller jordmor? De burde vite det. Man kan alltids søke og se om NAV godkjenner søknaden. 

Anonymkode: 85eb3...fbc

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo to helt forskjellige stønader. Har ingenting å si at man er gradert sykemeldt, man bruker opp rettigheten åkkesom. 

Jeg kjenner ikke alle detaljer rundt svangerskapspenger, men det er vel i utgangspunktet dersom arbeidet er farlig for barnet. Plagene du nevner er jo du som er syk, og noe som normalt sett løse med gradert sykmelding eller sykmelding. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo to helt forskjellige stønader. Har ingenting å si at man er gradert sykemeldt, man bruker opp rettigheten åkkesom. 

Jeg kjenner ikke alle detaljer rundt svangerskapspenger, men det er vel i utgangspunktet dersom arbeidet er farlig for barnet. Plagene du nevner er jo du som er syk, og noe som normalt sett løse med gradert sykmelding eller sykmelding. 

Man kan få svangerskapspenger hvis det ikke er mulig å tilrettelegge jobben. Kan være aktuelt for TS.

Anonymkode: 84d8c...135

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Man kan få svangerskapspenger hvis det ikke er mulig å tilrettelegge jobben. Kan være aktuelt for TS.

Bare hvis det er til fare for fosteret. Ikke om mor er syk av vanlige svangerskapspenger. Men hun må jo absolutt sjekke med jordmor. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare hvis det er til fare for fosteret.

Nei, kan ikke/vil ikke arbeidsplass tilrettelegge jobben kan man få svangerskapspenger. 

Skrevet

Svangerskapspenger er nå selve jobben er farlig for deg som gravid, f.eks hvis du jobber med kjemikalier. Når det er din sykdom som er problemet så har du ikke rett på svangerskapspenger.

Anonymkode: 358f6...a69

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Desverre bruker du opp sykepengeretten din selv om du er gradert sykemeldt 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Svangerskapspenger er nå selve jobben er farlig for deg som gravid, f.eks hvis du jobber med kjemikalier. Når det er din sykdom som er problemet så har du ikke rett på svangerskapspenger.

Anonymkode: 358f6...a69

Man kan få det hvis jobben ikke kan tilrettelegge. Arbeidsgiver signerer på papirer.

Det har fire stykker på min jobb fått de siste par årene og dette er ikke en jobb som kan være skadelig for fosteret. Man kan fint jobbe til man går ut i permisjon hvis man ønsker det.

Gjest Vetatjegikkevet
Skrevet

Svangerskapspenger er for når jobben er farlig for fosteret.

Men mener du skal kunne få AAP om du har brukt opp sykepengeretten altså. Hvis du ikke kan jobbe nå, må du jo bare få en sykmelding og forsøke på det.

Du mister ikke retten til foreldrepenger om du har AAP, men du vil få utbetalt mer om du kommer deg tilbake i jobb før permisjon.

Men du kan selvfølgelig sjekke med jordmor/lege om de mener jobben er farlig for fosteret på noe vis, og derfor vil fylle ut svangerskapspenger-skjema for deg. Men jeg klarer ikke helt se på hvilket grunnlag det skal være mer rett en sykmelding.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man kan få det hvis jobben ikke kan tilrettelegge. Arbeidsgiver signerer på papirer.

Det har fire stykker på min jobb fått de siste par årene og dette er ikke en jobb som kan være skadelig for fosteret. Man kan fint jobbe til man går ut i permisjon hvis man ønsker det.

Ikke i følge Helsedirektoratet. Klippet ut derfra: 

Svangerskapspenger gis som ytelse til friske gravide der det er risiko for fosterskade. Et tilleggsvilkår er at arbeidsgiver har dokumentert at det ikke er mulig å omplassere den gravide til annet arbeid.

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/alternativer-til-sykmelding-tilrettelegging-egenmelding-pleiepenger-mfl/svangerskapspenger

Skrevet

Man kan dessverre ikke få svangerskapspenger fordi man ikke kan tilrettelegge pga dine svangerskapsplager. Svangerskapspenger får man hvis man ikke kan tilrettelegge i jobber som kan være til skade for fosteret.

https://familie.nav.no/om-svangerskapspenger

Skrevet

Tull og vas. Blir så irritert over disse folka som kommenterer ting de tror. 

Vet tungt fysisk arbeid og stress så kan man søke om svangerskapspenger fordi det kan utgjøre en risiko. Se vedleggScreenshot_20230226_171705_com.android.chrome.thumb.jpg.ee4cb8e589b95e48f389b7d5ecd60f64.jpg

Anonymkode: 6bd83...55e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...