Gå til innhold

Barneloven og plikt til å passe egne barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er skilt fra barnefar og vi har høyt konfliktnivå. Jeg velger å ikke si barnets alder, men kan si det fremdeles bruker bleier og ammes. 
Barnefar endret seg da jeg var gravid. Han tok ingen hensyn til at jeg var syk store deler av svangerskapet.

Barnet ble født og det var stas så lenge barnet var rolig eller når det sov. Han viste tydelige tegn til veldig irritasjon da barnet ikke lot seg trøste og ved bæsjebleier og gulping. Dette fikset han ikke. Vi fikk dessverre ett kolikkbarn og han mener det er min skyld at barnet fikk dette. Det er alltid min skyld om barnet er sykt selv om omgangssyke og forkjølelse sjelden er til å unngå.

Han har brukt psykisk voldt mot meg siden svangerskapet og holder på den dag i dag. 
Han har samvær noen timer i uken, men viser liten interesse for barnet. Sitter stort sett på mobilen.

Jeg anmeldte han til BV for hvordan han er overfor barnet. Jeg har flere lydopptak av dette, men BV ville ikke høre på noen av de. Han lyver og manipulerer. Han ble tatt i flere løgner av BV, noe se selv bemerket. Allikevel kom de frem til at han er egnet som far.

Barnet hylskriker så fort det ser far. Dette skjer hver gang, men jeg kan ikke nekte samvær til tross for at jeg skal verne barnet for farer. 

Vi har hatt BV med på noen samvær både sammen og hver for oss. BV så ingenting galt med noen av oss. Skal sies at 10-15 min før BV dukket opp, så ville far plutselig leke med barnet. Da viste han en side av seg jeg aldri har opplevd. Da var han en «god og falsk» far. Jeg bemerket dette til BV og spurte igjen om de ville høre opptak av fra, men nei. De klarte fint selv å avgjøre dette uten lydopptak.

Barnet er fremdeles vettskremt når det ser far og far bare tvinger samvær gjennomført.

iflg barneloven skal barn vernes for farer og det ønsker jeg å gjøre. Han er ingen god far.

Hva kan jeg egentlig gjøre med dette når mine lydopptak ikke vil bli hørt og far endrer personlighet fra sammen med meg, til sammen med BV?

Dette barnet vil få traumer til slutt ved å bli påtvunget samvær med far.

Jeg føler barneloven ikke er til det beste for barnet, men for fars rett til samvær. Barnet kan fint være hos sine besteforeldre og onkler uten frykt. Dette er prøvd ut flere ganger. Hadde barnefar vært en god far, så hadde jeg satt stor pris på at de hadde samværet.

Hva skal jeg gjøre for å verne barnet vårt?

Anonymkode: 944bc...85a

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flytt langt bort. 

Anonymkode: 7c53f...fc1

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Sett opp et skjult kamera og sørg for opptak når far kommer på besøk. 
Send de til BV etterhvert som du får opptak som viser urovekkende oppførsel 

Anonymkode: fd60d...f57

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke barnevernet som bestemmer dette. Om du mener barnet tar skade av å være med far kan du holde barnet igjen. Men da bør du rådføre deg med advokat i forkant. Så blir må saken opp for retten om dere ikke blir enige 

Anonymkode: a3ea1...2a0

• Liker 4
Skrevet

Hva du føler er totalt uinteressant for alle parter. 

Opp gjennom årene så viser det seg at mødre har brukt de samme argumentene som du bruker i innlegget ditt. Barnevernet har automatisk tatt parti med mor, støttet mor, sett til at mor får gratis juridisk hjelp mm. 

Senere under rettssakene så viser det seg at anklagene har vært falske, mor har misbrukt systemet for egen vinning. 

Derfor vil aldri en mor i 20xx lenger bare bli trodd. 

Sagt på en annen måte, barnevernet, politiet, familievernkontorene, nav mflr har lært av sine feil opp gjennom årene. 

De har blitt flinkere til å opptre objektivt. Og godt er det, for det er mange barn som ikke har sett den andre forelderen grunnet løgn og falske anklager. 

Så jo, det bv gjør i din situasjon er faktisk til barnets beste 

Anonymkode: 915f8...9c3

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Du kan ta saken til retten og få advokat til å legge frem opptakene som bevis. Rådfør deg med advokat for å sjekke om du må loggføre og samle mer bevis først.

• Liker 3
Skrevet

Du skriver at far leker med barnet 10 til 15 min før bv kommer. Du skriver samtidig at barnet er livredd far.

??

Anonymkode: a20c6...e38

• Nyttig 1
Skrevet

Stakkar unge krev samvær under oppsyn. 

Anonymkode: 86764...450

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du skriver at far leker med barnet 10 til 15 min før bv kommer. Du skriver samtidig at barnet er livredd far.

??

Anonymkode: a20c6...e38

Ja, jeg er jo tilstede når dette skjer. Barnet sitter på fanget mitt og far tuller og tøyser. Tar å leker med bamsen til barnet og gjør hva som helst bare for at BV skal se en far som leker med barnet sitt. Barnet vil ikke ned av fanget engang og sitter bare å ser på uten å dra på smilebåndet. Barnet er trygt sammen med meg.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva du føler er totalt uinteressant for alle parter. 

Opp gjennom årene så viser det seg at mødre har brukt de samme argumentene som du bruker i innlegget ditt. Barnevernet har automatisk tatt parti med mor, støttet mor, sett til at mor får gratis juridisk hjelp mm. 

Senere under rettssakene så viser det seg at anklagene har vært falske, mor har misbrukt systemet for egen vinning. 

Derfor vil aldri en mor i 20xx lenger bare bli trodd. 

Sagt på en annen måte, barnevernet, politiet, familievernkontorene, nav mflr har lært av sine feil opp gjennom årene. 

De har blitt flinkere til å opptre objektivt. Og godt er det, for det er mange barn som ikke har sett den andre forelderen grunnet løgn og falske anklager. 

Så jo, det bv gjør i din situasjon er faktisk til barnets beste 

Anonymkode: 915f8...9c3

Så du mener det er helt riktig å tvinge ett barn til samvær selv om barnet viser tydelig redsel for far? Ville du selv tvunget ett så lite barn ned i bilstolen når barnet hylskriker, spent fast selen og gått? Barnet lar seg ikke trøstes og far slenger bare døra igjen og drar. Hilser ikke på barnet engang.

At andre har misbrukt det jeg har skrevet kan så være, men jeg har flere opptak av hvordan far holder på. Det kommer tydelig frem hvor forbanna han er og hvordan han kjefter på meg fordi barnet gulpet.

Jeg er skuffet over BV som ikke ville høre på noen opptak, som er så tydelige bevis.

Far sitter og lyver og manipulerer BV. At de ser far som en god far klarer jeg å forstå ut fra hvordan han var i møtene med BV. Bare så synd virkeligheten er helt annerledes.

• Nyttig 1
Skrevet
Mt3 skrev (3 timer siden):

Du kan ta saken til retten og få advokat til å legge frem opptakene som bevis. Rådfør deg med advokat for å sjekke om du må loggføre og samle mer bevis først.

Jeg skal gjøre det i morgen. Håper advokat iallefall vil høre opptakene jeg har. Jeg vurderer faktisk å flytte langt avgårde. Jeg kan jobbe fra hvor som helst i Norge uten å bytte arbeidsgiver.

• Nyttig 1
Skrevet
Mt3 skrev (3 timer siden):

Nei set kan  hun om   Hun ikke sier fra om at hun filmer 

Anonymkode: b7e67...395

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sett opp et skjult kamera og sørg for opptak når far kommer på besøk. 
Send de til BV etterhvert som du får opptak som viser urovekkende oppførsel 

Anonymkode: fd60d...f57

Det er ikke lov 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei set kan  hun om   Hun ikke sier fra om at hun filmer 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er ikke lov 

Når lydopptak og filmopptak ikke er lov, hvordan skal jeg få bevist hvordan far er da? Nå mistenker jeg absolutt ikke far for fysisk vold eller misbruk. Han er ekspert på å bli dritforbanna. Det klikker mentalt for han og kjefter så ørene flagrer. Dette har jeg opptak av at skjer i forbindelse med at han holdt barnet vårt. Jeg visste ikke at noe skulle skje, men jeg hadde ofte Apple Watch på opptak og derfor har jeg flere opptak når han eksploderer fordi barnet gulpet på han eller andre ting ett lite barn kan finne på.

Skrevet

Det beste du kan gjøre for å verne barnet ditt er å sørge for at konflikten mellom far og deg selv opphører.  Barnet har rett til samvær med far, og siden barnet er i din daglige omsorg, er det din plikt å sørge for at barnets rettighet blir oppfylt.  Noen tror at det er fars og mors rett til samvær med barnet det dreier seg om.  Det er feil.  Barneloven fastslår at barn har rett til samvær med begge foreldrene sine.  

Hvis du mener at barnet ditt ikke er trygt i samvær med far, må du aller først ta dette opp med far.  Bruk FVK.  Da må du konkret fortelle ham hvorfor du mener barnet ikke er trygt sammen med ham.  Og lytte på svaret hans.  Glem alt om hvordan han var mot deg og hvordan han reagerte på våkent nyfødt osv.  Det er irrelevant nå fordi omstendighetene er endret. 

Mener du at far mishandler barnet, ikke viser ansvar når han er alene med barnet o.l. så skal du nekte far samvær.   Du skal selvfølgelig ikke sende et barn til noen hvor det ikke har det trygt, være seg en barnevakt eller foreldre.  Men å nekte et barn samvær med far er alvorlig.  Derfor må du snakke med en advokat straks.    

Blir det en rettsak vil det sannsynligvis bli oppnevnt sakkyndige.  Sakkyndig vil snakke med både deg og far, observere samarbeidet mellom dere og hvordan dere er i forhold til barnet.  

Om du googler på nett vedrørende denne type rettsaker, så vil du se at det har skjedd at fedre har fått hovedomsorgen for barn fordi mødre har sabotert  samvær.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er skilt fra barnefar og vi har høyt konfliktnivå. Jeg velger å ikke si barnets alder, men kan si det fremdeles bruker bleier og ammes. 
Barnefar endret seg da jeg var gravid. Han tok ingen hensyn til at jeg var syk store deler av svangerskapet.

Barnet ble født og det var stas så lenge barnet var rolig eller når det sov. Han viste tydelige tegn til veldig irritasjon da barnet ikke lot seg trøste og ved bæsjebleier og gulping. Dette fikset han ikke. Vi fikk dessverre ett kolikkbarn og han mener det er min skyld at barnet fikk dette. Det er alltid min skyld om barnet er sykt selv om omgangssyke og forkjølelse sjelden er til å unngå.

Han har brukt psykisk voldt mot meg siden svangerskapet og holder på den dag i dag. 
Han har samvær noen timer i uken, men viser liten interesse for barnet. Sitter stort sett på mobilen.

Jeg anmeldte han til BV for hvordan han er overfor barnet. Jeg har flere lydopptak av dette, men BV ville ikke høre på noen av de. Han lyver og manipulerer. Han ble tatt i flere løgner av BV, noe se selv bemerket. Allikevel kom de frem til at han er egnet som far.

Barnet hylskriker så fort det ser far. Dette skjer hver gang, men jeg kan ikke nekte samvær til tross for at jeg skal verne barnet for farer. 

Vi har hatt BV med på noen samvær både sammen og hver for oss. BV så ingenting galt med noen av oss. Skal sies at 10-15 min før BV dukket opp, så ville far plutselig leke med barnet. Da viste han en side av seg jeg aldri har opplevd. Da var han en «god og falsk» far. Jeg bemerket dette til BV og spurte igjen om de ville høre opptak av fra, men nei. De klarte fint selv å avgjøre dette uten lydopptak.

Barnet er fremdeles vettskremt når det ser far og far bare tvinger samvær gjennomført.

iflg barneloven skal barn vernes for farer og det ønsker jeg å gjøre. Han er ingen god far.

Hva kan jeg egentlig gjøre med dette når mine lydopptak ikke vil bli hørt og far endrer personlighet fra sammen med meg, til sammen med BV?

Dette barnet vil få traumer til slutt ved å bli påtvunget samvær med far.

Jeg føler barneloven ikke er til det beste for barnet, men for fars rett til samvær. Barnet kan fint være hos sine besteforeldre og onkler uten frykt. Dette er prøvd ut flere ganger. Hadde barnefar vært en god far, så hadde jeg satt stor pris på at de hadde samværet.

Hva skal jeg gjøre for å verne barnet vårt?

Er du sikker på at du må verne barnet? Små barn kan reagere rart. Mitt barn gråt også når far ville ta hen opp og mannen er virkelig en veldig god far. Det ble bedre med tiden.  Noen barn er sånn. Det med mobilen mange er sånn. Er ikke bra, men ikke det verste som kan skje. Fokuser på at far prøver seg på de grunnleggende behovene som mat, drikke,  bleieskift hvis barnet har begynt å spise fast føde. Så å bli passet på av far. Ikke alle foreldre liker å leke med barna sine og barna klarer å leke delvis selv. Prøv å bare la faren være til stedet og hjelpe deg. Hente vann, leker , bleier. Hjelpe til ved bading. Så bli med og ta over. Så kan du pluss gå på do, en liten tur når faren passer på barnet. Ta også opp det at far takler dårlig babygråt og slikt. Noen takler det dårlig men man lærer seg med tiden. Ta også opp muligens fødselsdepresjon hos far.

Anonymkode: d843e...d3b

Skrevet

Tenker at barneverntjenesten er feil instans å henvende seg til. De jobber etter barnevernloven og kan ikke gjøre bestemmelser etter barneloven, de kan altså ikke bestemme samvær mellom far og barnet. 

Her må du som en over her sier ta bekymringene dine opp med far, f eks på familievernkontoret. Her kan dere forsøke å bli enige om en avtale som både hensyntar barnet og som dere er enige om. Hva ønsker du? Ikke noe samvær i det hele tatt? Hvis dette ikke hjelper eller dere ikke blir enige må dere evt gjennom en rettsak for å få fastsatt samværet. 

Anonymkode: 4817a...3ac

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Opptakene er nok noe som ikke vil bli tatt inn som bevis i en rettssak, men de kan fint vises til en sakkyndig for eksempel. Jeg har selv vist opptak av far til sakkyndig.

BV har en generell høy terksel for å si at samvær ikke bør skje, for de går etter prinsippet 'godt nok'. Man må verken være god eller best, kun 'godt nok'. De jobber også etter barneVERNSloven, ikke barneloven.

Anonymkode: 785a5...a1a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke lov 

Jo om hun selv er med på opptakene

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...