AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #1 Skrevet 26. februar 2023 Jeg har 0 peiling på planter og sånn og vet ikke hva man gjør. Jeg trenger jord og frø, men konkret hva gjør jeg? Og når kan jeg plante? Skal jeg legge jord oppi først også frø? Hvor langt ned skal frøene og hvor mange anbefales at man planter? Anonymkode: dd157...075
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #2 Skrevet 26. februar 2023 Hvor bor du? Jeg planter feø hjemme først, en og en, så når de har vokst litt, får de komme ut og er sterkere. Midt på Vestlandet her Anonymkode: de08e...63d
Million Skrevet 26. februar 2023 #3 Skrevet 26. februar 2023 Dersom du skal ha noe håp om å rekke og ha blomstrende planter i sommer, må du som regel så frø inne med ekstra plantelys over allerede nå. Lyset er for dårlig i februar og mars i Norge til at småplanter får vokst skikkelig på bare dagslys, så det må som regel kunstig plantelys til for å gi sterke, levedyktige planter. Når du kan plante ut småplantene du har sådd, avhenger selvsagt helt av klimaet der du bor, hvor i Norge du bor. Jo lenger nord, jo senere på sommeren kan du plante ut. Her jeg bor i Oslo, østlandet, bruker man å regne faren for nattefrost for over rundt 17. mai. Planter som ofte tåler litt kjølig vær på våren er stemorsblomster. De er fine å starte med, men så rimelige å kjøpe at å så dem selv med frø er litt bortkastet. Kjøp dem i potter, ferdige. En blomst som er superenkel for nybegynnere og vokser veldig fort ute og som dufter godt og finnes i mange farger, er erteblomster. De trenger noe å klatre på (gitter, espalier) så om du ikke har det, ville jeg funnet noe annet.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #4 Skrevet 26. februar 2023 Million skrev (1 minutt siden): Dersom du skal ha noe håp om å rekke og ha blomstrende planter i sommer, må du som regel så frø inne med ekstra plantelys over allerede nå. Lyset er for dårlig i februar og mars i Norge til at småplanter får vokst skikkelig på bare dagslys, så det må som regel kunstig plantelys til for å gi sterke, levedyktige planter. Når du kan plante ut småplantene du har sådd, avhenger selvsagt helt av klimaet der du bor, hvor i Norge du bor. Jo lenger nord, jo senere på sommeren kan du plante ut. Her jeg bor i Oslo, østlandet, bruker man å regne faren for nattefrost for over rundt 17. mai. Planter som ofte tåler litt kjølig vær på våren er stemorsblomster. De er fine å starte med, men så rimelige å kjøpe at å så dem selv med frø er litt bortkastet. Kjøp dem i potter, ferdige. En blomst som er superenkel for nybegynnere og vokser veldig fort ute og som dufter godt og finnes i mange farger, er erteblomster. De trenger noe å klatre på (gitter, espalier) så om du ikke har det, ville jeg funnet noe annet. Jeg planter blomster i vinduskarmen hvert år og de vokser sterke og fine før jeg planter de ut, fra februar/mars hvert år, så det går det og.. jeg planter se svære buskaktige pyntekorg, kanskje de er mer hardføre Anonymkode: de08e...63d
Million Skrevet 26. februar 2023 #5 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg planter blomster i vinduskarmen hvert år og de vokser sterke og fine før jeg planter de ut, fra februar/mars hvert år, så det går det og.. jeg planter se svære buskaktige pyntekorg, kanskje de er mer hardføre Anonymkode: de08e...63d Iflg min svigermor som har eget drivhus er det visst ekstra belysning som gjelder for å få resultater så tidlig på året som nå. Men det kommer kanskje an på lokale solforhold og været der man bor også, selv om antall timer dagslys nå er lite ifht midtsommer.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #6 Skrevet 26. februar 2023 Million skrev (4 minutter siden): Iflg min svigermor som har eget drivhus er det visst ekstra belysning som gjelder for å få resultater så tidlig på året som nå. Men det kommer kanskje an på lokale solforhold og været der man bor også, selv om antall timer dagslys nå er lite ifht midtsommer. Kanskje hennes vokser fortere? Når jeg planter ut mine nå så vokser de tregt og rolig, og er klare for vår og sommer hvor de ender i hagen. Hadde jeg hatt drivhus, og det er drømmen, hadde de sikkert vært klare fortere Anonymkode: de08e...63d
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #7 Skrevet 1. mars 2023 Million skrev (På 26.2.2023 den 15.42): Dersom du skal ha noe håp om å rekke og ha blomstrende planter i sommer, må du som regel så frø inne med ekstra plantelys over allerede nå. Lyset er for dårlig i februar og mars i Norge til at småplanter får vokst skikkelig på bare dagslys, så det må som regel kunstig plantelys til for å gi sterke, levedyktige planter. Når du kan plante ut småplantene du har sådd, avhenger selvsagt helt av klimaet der du bor, hvor i Norge du bor. Jo lenger nord, jo senere på sommeren kan du plante ut. Her jeg bor i Oslo, østlandet, bruker man å regne faren for nattefrost for over rundt 17. mai. Planter som ofte tåler litt kjølig vær på våren er stemorsblomster. De er fine å starte med, men så rimelige å kjøpe at å så dem selv med frø er litt bortkastet. Kjøp dem i potter, ferdige. En blomst som er superenkel for nybegynnere og vokser veldig fort ute og som dufter godt og finnes i mange farger, er erteblomster. De trenger noe å klatre på (gitter, espalier) så om du ikke har det, ville jeg funnet noe annet. Takk for tips! Dette virker jo håpløst vanskelig, jeg har ikke plass til å ha et helt gartneri her med masse lys og greier. Får bare la vær å ha blomster ute, siden jeg ikke får det til. Skjønner ikke at folk klarer det jeg.. har de svære hus da, siden de har plass til plantekasser inne med ekstra lys og sånt? Min balkong er bare 3,5 kvm, lite å klatre på der gitt. Skulle gjerne ansatt en gartner om jeg hadde råd, til å hjelpe meg med blomster. For jeg skjønner seriøst NADA. Anonymkode: dd157...075
Loke37 Skrevet 1. mars 2023 #8 Skrevet 1. mars 2023 Hvis du skal plante ut planter på balkongen i kasser eller potter, typ uteplanter en kjøper på Plantasjen, er det vel greit i midten av mai, anbefaler selvvanningspotter/kasser. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #9 Skrevet 1. mars 2023 Loke37 skrev (Akkurat nå): Hvis du skal plante ut planter på balkongen i kasser eller potter, typ uteplanter en kjøper på Plantasjen, er det vel greit i midten av mai, anbefaler selvvanningspotter/kasser. Ok, dette har jeg hørt om Men når jeg googler dette her så står det på hjemmesiden til Plantasjen at man må dyrke de inne først og ha masse plantelys og greier. Det høres dyrt og styrete ut. Er det ingen blomster som er litt enkle å dyrke? Jeg har sol hele dagen til kl 18.30 om sommeren. Og de som bodde her før hadde fine blomster på balkongen i sånn hvit balkongkasse i plast, stemorsblomster tror jeg det var. Anonymkode: dd157...075
Loke37 Skrevet 1. mars 2023 #10 Skrevet 1. mars 2023 Jeg har alltid bare kjøpt de ferdig på Plantasjen og plantet i jord som jeg og kjøpte der. En flaske blomstergjødsel er og lurt å kjøpe. 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #11 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ok, dette har jeg hørt om Men når jeg googler dette her så står det på hjemmesiden til Plantasjen at man må dyrke de inne først og ha masse plantelys og greier. Det høres dyrt og styrete ut. Er det ingen blomster som er litt enkle å dyrke? Jeg har sol hele dagen til kl 18.30 om sommeren. Og de som bodde her før hadde fine blomster på balkongen i sånn hvit balkongkasse i plast, stemorsblomster tror jeg det var. Anonymkode: dd157...075 Det er litt styrete å så blomster selv. Men hvorfor må du så? Kan du ikke bare kjøpe ferdige planter? Stemorsblomster er fint å starte med, billig i innkjøp, lettstelt og tåler frost. Jeg setter ut stemorsblomster i slutten av april. Anonymkode: 19ded...56e 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #12 Skrevet 1. mars 2023 Loke37 skrev (3 minutter siden): Jeg har alltid bare kjøpt de ferdig på Plantasjen og plantet i jord som jeg og kjøpte der. En flaske blomstergjødsel er og lurt å kjøpe. Kan man det altså? Jeg har alltid kjøpt ferdige blomster om sommeren, for jeg syns det er veldig koselig. Men da har jeg satt de i blomsterpotter, type Hortensia/Lavendel/Margeritter og sånn. Men kanskje løsningen er å bare kjøpe ferdige som du sier, da slipper jeg å styre sånn Skjønner ikke hvordan folk kan dette med hager og sånn, det virker utrolig vanskelig jo.. Anonymkode: dd157...075
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #13 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er litt styrete å så blomster selv. Men hvorfor må du så? Kan du ikke bare kjøpe ferdige planter? Stemorsblomster er fint å starte med, billig i innkjøp, lettstelt og tåler frost. Jeg setter ut stemorsblomster i slutten av april. Anonymkode: 19ded...56e Ja jeg må nok innse mine begrensninger her.. Jeg MÅ ikke så, tenkte bare det hadde vært gøy å prøve. Men stemorsblomster er veldig pene, og virker som de er greie å stelle også så tusen takk for tips Hva med tomatplanter, er det vanskelig å få til? Ser for meg at de må stå veldig varmt kanskje. Anonymkode: dd157...075
visp Skrevet 1. mars 2023 #14 Skrevet 1. mars 2023 Kjøp en liten blomsterkasse, en pose med blomsterjord og en pose med lekakuler. Kjøp tre små potter med noen blomster du liker. Når du kommer hjem, så heller du et tynt lag nederst med lekakulene (det er for at vannet skal kunne renne unna røttene ved vanning), også bruker du en øse eller henda til å ta litt jord til ca. halvparten av blomsterkassa. Dra blomstene opp fra de små pottene (jorda følger med og skal gjøre det- det detter ikke av). Putt de ned i blomsterkassa. Også tar du litt mer jord og pakker rund sånn at det som har stått nedi de små pottene ikke synes lengre. Gi litt vann i ny og ne. Du får ikke tak i blomster før etter 1 mai i allefall og jeg ville ikke satt de i blomsterkasse før uka før syttende mai for de kan fryse (nå tenker jeg at du bor på østlandet). Husk at jord er ganske tungt å drasse med seg om du ikke har tilgang til bil, så det kan være lurt å kjøpe inn i to omganger om du må ta kollektivt. Ja, alle andre enn deg bor i svære hus med egne drivhus og greier 1 1
Million Skrevet 1. mars 2023 #15 Skrevet 1. mars 2023 (endret) AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Takk for tips! Dette virker jo håpløst vanskelig, jeg har ikke plass til å ha et helt gartneri her med masse lys og greier. Får bare la vær å ha blomster ute, siden jeg ikke får det til. Skjønner ikke at folk klarer det jeg.. har de svære hus da, siden de har plass til plantekasser inne med ekstra lys og sånt? Min balkong er bare 3,5 kvm, lite å klatre på der gitt. Skulle gjerne ansatt en gartner om jeg hadde råd, til å hjelpe meg med blomster. For jeg skjønner seriøst NADA. Anonymkode: dd157...075 Svigermoren min har et par ekstra soverom etter at sønnene hennes flyttet ut for mange år siden, så hun bruker det ene soverommet som plantedyrkingsrom :- ) Der har hun plantelysrør over. Hennes erfaring er at småplantene ofte blir tynne og spinkle uten ekstra lys. Hun kan ikke ha dem (plantepottene) i vinduskarmene heller, pga to ting. Det ene er at hun har for mange planter (drivhus, stor hage) og hun har katter inne, som hopper opp i vinduskarmene og velter pottene om det står noen der. Så hun har dem derfor på en stor benk i rommet med lyset spent opp over. Hobbyen hennes. Plantelyset fikk hun av meg for mange år siden. Tror jeg kjøpte det hos Grønt FOkus. Og du! Du må da ikke gi opp å ha blomster ute selv om du ikke kan dyrke dem selv fra frø!? De fleste folk uten grønne fingre eller med dårlig plass kjøper blomstene ferdige i potter på våren hos Plantasjen og Hageland etc. De selges jo tusenvis og atter tusenvis av små og store hage- og balkongplanter hvert år. Har du overbygd balkong eller veranda med noe tak over, kan du f.eks kjøpe mange Petunia. De kommer i store og små varianter, i alle slags farger, og blomstrer uten stans hele sommeren, dersom du er flink til å knipe av visne blomsterhodet etter hvert. Da danner den nye blomsterknopper hele tiden og kan blomstre i overflod. Men de liker ikke regn så godt, selv om noen nyere sorter nå sies å skulle tåle regn bedre uten å klappe helt sammen. Lykke til! Sats på noe rimelig og blomstringsvillig til å starte med! Endret 1. mars 2023 av Million 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #16 Skrevet 1. mars 2023 visp skrev (1 minutt siden): Kjøp en liten blomsterkasse, en pose med blomsterjord og en pose med lekakuler. Kjøp tre små potter med noen blomster du liker. Når du kommer hjem, så heller du et tynt lag nederst med lekakulene (det er for at vannet skal kunne renne unna røttene ved vanning), også bruker du en øse eller henda til å ta litt jord til ca. halvparten av blomsterkassa. Dra blomstene opp fra de små pottene (jorda følger med og skal gjøre det- det detter ikke av). Putt de ned i blomsterkassa. Også tar du litt mer jord og pakker rund sånn at det som har stått nedi de små pottene ikke synes lengre. Gi litt vann i ny og ne. Du får ikke tak i blomster før etter 1 mai i allefall og jeg ville ikke satt de i blomsterkasse før uka før syttende mai for de kan fryse (nå tenker jeg at du bor på østlandet). Husk at jord er ganske tungt å drasse med seg om du ikke har tilgang til bil, så det kan være lurt å kjøpe inn i to omganger om du må ta kollektivt. Ja, alle andre enn deg bor i svære hus med egne drivhus og greier Tuuusen takk, du har jo skikkelig peiling Jeg bor i Oslo og hvordan sommeren blir vet jo ingen men de som bodde her før hadde stemorsblomster husker jeg fra visningen. Haha det virker jo som man må ha masse drivhus og egne rom til å styre med planter! Ene naboen min har planter overalt i leiligheten + på balkongen, tror hun sa hun hadde 400 stk.. Og hun bruker masse penger på dette her. Det gidder ikke jeg. Anonymkode: dd157...075
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #17 Skrevet 1. mars 2023 Million skrev (2 minutter siden): Svigermoren min har et par ekstra soverom etter at sønnene hennes flyttet ut for mange år siden, så hun bruker det ene soverommet som plantedyrkingsrom :- ) Der har hun plantelysrør over. Hennes erfaring er at småplantene ofte blir tynne og spinkle uten ekstra lys. Hun kan ikke ha dem (plantepottene) i vinduskarmene heller, pga to ting. Det ene er at hun har for mange planter (drivhus, stor hage) og hun har katter inne, som hopper opp i vinduskarmene og velter pottene om det står noen der. Så hun har dem derfor på en stor benk i rommet med lyset spent opp over. Hobbyen hennes. Plantelyset fikk hun av meg for mange år siden. Tror jeg kjøpte det hos Grønt FOkus. Og du! Du må da ikke gi opp å ha blomster ute selv om du ikke kan dyrke dem selv fra frø!? De fleste folk uten grønne fingre eller med dårlig plass kjøper blomstene ferdige i potter på våren hos Plantasjen og Hageland etc. De selges jo tusenvis og atter tusenvis av små og store hage- og balkongplanter hvert år. Det virker bare så komplisert, og alle plantene jeg har hatt har bare dødd. Til og med kaktusene 😮 Men jeg skal gå for de ferdige tenker jeg, så skal det nok bli koselig hos meg og Anonymkode: dd157...075
visp Skrevet 1. mars 2023 #18 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tuuusen takk, du har jo skikkelig peiling Jeg bor i Oslo og hvordan sommeren blir vet jo ingen men de som bodde her før hadde stemorsblomster husker jeg fra visningen. Haha det virker jo som man må ha masse drivhus og egne rom til å styre med planter! Ene naboen min har planter overalt i leiligheten + på balkongen, tror hun sa hun hadde 400 stk.. Og hun bruker masse penger på dette her. Det gidder ikke jeg. Anonymkode: dd157...075 Jeg har ikke særlig peiling, men har gjort det sånn som beskrevet mange ganger:) Det er koselig å ha noe blomster på verandaen, så syns du skal gjøre det, men ikke kjøpe inn altfor mye. Det trenger du heller ikke med en så liten veranda. Etterhvert får du kanskje lyst til å teste ut litt forskjellig med såing og sånn. Ta litt om ganger. Angående tomatplanter, så tror jeg det blir endel lus på de som spiser bladene, men har aldri prøvd. Husk at jorda og lekakulene kan stå (det som blir igjen i posene) til neste år også, så slipper du turen da annet enn for blomstene.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #19 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Takk for tips! Dette virker jo håpløst vanskelig, jeg har ikke plass til å ha et helt gartneri her med masse lys og greier. Får bare la vær å ha blomster ute, siden jeg ikke får det til. Skjønner ikke at folk klarer det jeg.. har de svære hus da, siden de har plass til plantekasser inne med ekstra lys og sånt? Min balkong er bare 3,5 kvm, lite å klatre på der gitt. Skulle gjerne ansatt en gartner om jeg hadde råd, til å hjelpe meg med blomster. For jeg skjønner seriøst NADA. Anonymkode: dd157...075 Du trenger bare et lysrør med lys tilpasset planter. Eller et spesiallaget plantelys som henger i vinduskarmen.. Mange blomster kan man så ute nå og så spirer det når det er varmt nok. Det er jo det mest lettvindte . Ellr å kjøpe ferdige planter da, men da har man ikke mestringsfølelsen ved å ha dyrket selv. Dette greier du .Dyrke blomster er masse googling og prøve og feile. Du lærer litt hver sesong. Anonymkode: edee7...c2d
Numii Skrevet 1. mars 2023 #20 Skrevet 1. mars 2023 Om man har innglasset balkong så gir jo det en drivhuseffekt. Evt en kasse med lokk i et solrikt vindu Minidrivhus kan man lage ved å ta et druebeger, fylle det med jord og spre frøene fra en cherrytomat, chili, eller snackpaprika. Når det har begynt å spire er det lurt å skille stiklingene når de er rundt 4-5 cm og ha de over i egne potter. plantes ut rundt starten av juni.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå