AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #1 Del Skrevet 26. februar 2023 Jeg synes det er flaut 😣 er 43, har bare hatt vikariater, korte og lange, men aldri fast stilling Anonymkode: 9b9ba...d08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #2 Del Skrevet 26. februar 2023 Ingen svar 🤷♀️ Anonymkode: 9b9ba...d08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #3 Del Skrevet 26. februar 2023 Skjønner godt at du føler litt på det, og mitt inntrykk er at det ikke er spesielt vanlig.. hvor mange år har du vært vikar? Hvor mange forskjellige skoler? Får du gode tilbakemeldinger? Hvor søker du fast stilling? Storby eller litt mindre spredt? Villig til å flytte på deg? Har du kastet deg inn i årets søknadsrunde? Krysser fingrene for at du får fast stilling i år da, i vår kommune har det aldri vært utlyst flere stillinger, virker som om lærerne løper.. Anonymkode: 0c465...87f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #4 Del Skrevet 26. februar 2023 Du er utdannet lærer, ikke bare førskolelærer ol? Enten er du veldig uheldig og feks jobber nær et universitet som spyr ut ferske lærerstudenter hvert år ellers så gjør du ikke en god jobb rett og slett, slik at de ikke vil ha deg fast. man har jo krav på fast etter 3 år i kommunen, regner med du har måttet bytte skole veldig mye da? Veldig lei situasjon! Anonymkode: 90bc9...030 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #5 Del Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skjønner godt at du føler litt på det, og mitt inntrykk er at det ikke er spesielt vanlig.. hvor mange år har du vært vikar? Hvor mange forskjellige skoler? Får du gode tilbakemeldinger? Hvor søker du fast stilling? Storby eller litt mindre spredt? Villig til å flytte på deg? Har du kastet deg inn i årets søknadsrunde? Krysser fingrene for at du får fast stilling i år da, i vår kommune har det aldri vært utlyst flere stillinger, virker som om lærerne løper.. Anonymkode: 0c465...87f Jeg jobbet på den første skolen i nesten 7 år, men der var det ingen som fikk fast jobb, noe sjefen ikke hadde lov til. Etter det har jeg jobbet på 2 skoler. Vikar i 10 måneder. Søkte fast stilling, fikk ikke og sluttet. Nå er det en ny skole. Vikar i 7 måneder. Anonymkode: 9b9ba...d08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #6 Del Skrevet 26. februar 2023 Så du tok utdannelsen i godt voksen alder? Jeg jobber som vikar ved siden av lærerstudiene og hos oss er det i hvert fall tre stykker som har fått vikariat på et år i slengen fordi de rett og slett ikke vet hvor mange klasser det blir, om klasser blir slått sammen og hvilke fagkombinasjoner de trenger blant annet. Disse lærerne er nå på sitt tredje år i vikariat. Tror også at personlighet har mye å si, om du passer inn i personalgruppen og bygger relasjoner på arbeidsplassen. Men mitt inntrykk er i hvertfall at det gjerne tar litt tid. Har du 1-7 eller 5-10 utdanning og hvilke skoler har du jobbet på? 😊 Anonymkode: 061ab...99c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #7 Del Skrevet 26. februar 2023 Søker du på mange forskjellige skoler hver vår, når hovedutlysningen går? Og blir aldri kalt inn til intervju? Hva slags utdannelse har du? Synes ikke du skal være flau, jeg synes du skal være optimistisk. Det har aldri vært enklere enn i år, så bare å søke i vei. Anonymkode: 0c465...87f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #8 Del Skrevet 26. februar 2023 Kunsten er å klore seg fast på en skole i 3 år. Da må skolen/kommunen gi deg fast jobb. Jeg ser du har jobbet 7 år på en skole, synd du ikke tok det videre den gangen. Hadde du kjørt på med tillitsvalgte, så hadde du hatt fast jobb. Anonymkode: 4f1aa...f5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #9 Del Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kunsten er å klore seg fast på en skole i 3 år. Da må skolen/kommunen gi deg fast jobb. Jeg ser du har jobbet 7 år på en skole, synd du ikke tok det videre den gangen. Hadde du kjørt på med tillitsvalgte, så hadde du hatt fast jobb. Anonymkode: 4f1aa...f5f Denne regelen kjenner vel arbeidsgivere til. Sikkert mange som "plutselig" ikke får forlenget vikarkontrakten rett før 3 år 😁 Anonymkode: 9b9ba...d08 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #10 Del Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Denne regelen kjenner vel arbeidsgivere til. Sikkert mange som "plutselig" ikke får forlenget vikarkontrakten rett før 3 år 😁 Anonymkode: 9b9ba...d08 I offentlig sektor, er det vanskelig å spekulere på denne måten. Da man alltid har behov for vikarer. Du kan ikke hive en på dør og ta inn en annen, så lenge den har riktig kompetanse. Kobler man forbudet på her, så er det svært vanskelig for arbeidsgiver å komme seg unna. Men en må jo tørre å ta kampen. Anonymkode: 4f1aa...f5f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #11 Del Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): I offentlig sektor, er det vanskelig å spekulere på denne måten. Da man alltid har behov for vikarer. Du kan ikke hive en på dør og ta inn en annen, så lenge den har riktig kompetanse. Kobler man forbudet på her, så er det svært vanskelig for arbeidsgiver å komme seg unna. Men en må jo tørre å ta kampen. Anonymkode: 4f1aa...f5f Godt å vite. Ledelsen sier alltid "vi vet ikke hvordan det blir, vi vet ikke om vi skal ha budsjett til å forlenge kontrakten". Anonymkode: 9b9ba...d08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #12 Del Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Denne regelen kjenner vel arbeidsgivere til. Sikkert mange som "plutselig" ikke får forlenget vikarkontrakten rett før 3 år 😁 Anonymkode: 9b9ba...d08 Ja, men TS skrev at h*n hadde jobbet 7 år på en skole, det er jo over dobbelt så mye som år, så det hadde vært en anledning til å ta det med tillitsvalgt. Men man må som noen andre skriver tørre å ta kampen og være innmeldt i fagforening, det skjer nemlig ikke av seg selv. Man må fremsette kravet om ansettelse selv. Anonymkode: cf18c...039 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #13 Del Skrevet 26. februar 2023 Høres ut som du jobber i Bergens-området. Der vet jeg flere som har opplevd det samme. Jeg anbefaler deg å melde deg inn i fagforening og få litt hjelp av dem. I tillegg kan det være lurt å be om en samtale med din nærmeste leder om hvorfor du ikke får fortsette. Mangler du fag de trenger? Det er sannsynligvis ikke fordi du gjør en dårlig jobb, jeg vil heller tippe at du har feil fagkombinasjon/ er dyr i drift/ at arbeidsgiver oppfører seg ulovlig. Er du inne i et vikariat, skal det være for en konkret person. Arbeidsgiver kan ikke ansette en annen i din stilling om du har rett utdanning til jobben. Anonymkode: 9b30e...639 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #14 Del Skrevet 26. februar 2023 OG vil tilføye, noe jeg ikke visste da jeg jobbet der, at selv om du er i vikariat på skole x og skole y så er det samme arbeidsgiver og treårsregelen gjelder. Anonymkode: 9b30e...639 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #15 Del Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Høres ut som du jobber i Bergens-området. Der vet jeg flere som har opplevd det samme. Jeg anbefaler deg å melde deg inn i fagforening og få litt hjelp av dem. I tillegg kan det være lurt å be om en samtale med din nærmeste leder om hvorfor du ikke får fortsette. Mangler du fag de trenger? Det er sannsynligvis ikke fordi du gjør en dårlig jobb, jeg vil heller tippe at du har feil fagkombinasjon/ er dyr i drift/ at arbeidsgiver oppfører seg ulovlig. Er du inne i et vikariat, skal det være for en konkret person. Arbeidsgiver kan ikke ansette en annen i din stilling om du har rett utdanning til jobben. Anonymkode: 9b30e...639 Jeg er med i en fagforening, men melder meg ut asap. Får ingen hjelp. "Rådene" deres kunne man googlet selv Anonymkode: 9b9ba...d08 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #16 Del Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er med i en fagforening, men melder meg ut asap. Får ingen hjelp. "Rådene" deres kunne man googlet selv Anonymkode: 9b9ba...d08 Hvor mange stillinger har du søkt på, ts? Og hvilken utdannelse har du? Anonymkode: 0c465...87f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #17 Del Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hvor mange stillinger har du søkt på, ts? Og hvilken utdannelse har du? Anonymkode: 0c465...87f Adjunkt. Har ikke søkt på mange. Som sagt, har jobbet på to kommunale skoler i til sammen 1,5 år uten å få fast. Kanskje jeg er bare utålmodig. Anonymkode: 9b9ba...d08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #18 Del Skrevet 26. februar 2023 Tror du vil vinne mye på å være litt aktiv i jobbsøket. Alle faste stillinger i det offentlige må lyses ut, så den eneste måten du kan få en jobb på er ved å søke. Mange skoler legger ut stillingene sine nå i januar-mars. Første gang jeg søkte fikk jeg 6 tilbud om faste stillinger, andre gangen søkte jeg bare på to stillinger, da fikk jeg 1 fast stilling og kom til 2. gangs intervju på den andre stillingen. 3. gang jeg søkte, søkte jeg på 1 stilling og fikk tilbud om den. Da var jeg adjunkt, og det var langt færre ledige stillinger. Flere skoler litt ute i distriktene feks i Viken må ha vikarer uten utdannelse fordi de ikke får tak i folk med utdannelse. Kan ikke tenke meg at det er så mye annerledes rundt omkring i landet. Kanskje i storbyer, der er det gjerne flere om beinet. Du er svært ettertraktet for mange skoler med adjunkt-utdannelse, så jeg antar at det som hindrer deg i å få en fast stilling er at du ikke søker (bredt nok). Masse lykke til. Anonymkode: 0c465...87f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #19 Del Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tror du vil vinne mye på å være litt aktiv i jobbsøket. Alle faste stillinger i det offentlige må lyses ut, så den eneste måten du kan få en jobb på er ved å søke. Mange skoler legger ut stillingene sine nå i januar-mars. Første gang jeg søkte fikk jeg 6 tilbud om faste stillinger, andre gangen søkte jeg bare på to stillinger, da fikk jeg 1 fast stilling og kom til 2. gangs intervju på den andre stillingen. 3. gang jeg søkte, søkte jeg på 1 stilling og fikk tilbud om den. Da var jeg adjunkt, og det var langt færre ledige stillinger. Flere skoler litt ute i distriktene feks i Viken må ha vikarer uten utdannelse fordi de ikke får tak i folk med utdannelse. Kan ikke tenke meg at det er så mye annerledes rundt omkring i landet. Kanskje i storbyer, der er det gjerne flere om beinet. Du er svært ettertraktet for mange skoler med adjunkt-utdannelse, så jeg antar at det som hindrer deg i å få en fast stilling er at du ikke søker (bredt nok). Masse lykke til. Anonymkode: 0c465...87f Tusen takk 😍 skal sjekke nå i mars Anonymkode: 9b9ba...d08 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #20 Del Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tusen takk 😍 skal sjekke nå i mars Anonymkode: 9b9ba...d08 Jeg tenker du bør ha et fast søk inne på Finn.no, som varsler deg når de aktuelle skolene dine lyser ut. Ett år til neste hovedutlysning, min kommune og nabokommunene er allerede ferdig med sine utlysninger, så om du bor her så er du allerede for sent ute. Noen lyser ut stillinger i mai, juni, august også da, så det vil jo komme nye sjanser. Min stilling vil nok lyses ut i mai-juni, da jeg ikke sier opp før april. Så du må følge med, og søke når det dukker opp. Tipper du får positive svar i år. 🙂 Anonymkode: 0c465...87f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå