Gå til innhold

Å snakke til barnet sitt på denne måten..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tar stadig samboer i å snakket på en måte til 4-åringen vår som jeg synes er ganske nedlatende og ufin.

Han sier ting som «hva er problemet ditt», «hvorfor kan du aldri høre etter», «skal du begynne å gråte for det», «hvorfor må du være så vanskelig» osv. 

Jeg prøver å si fra til samboer om dette, men det liker han gjerne dårlig, og noen få ganger har han sagt at han skal prøve å bedre seg, når jeg har tatt det opp med han i fredstid (uten at det har skjedd så mye).

Hvor ille er dette, og hvor skadelig kan det være å snakke til barnet sitt på denne måten?

Anonymkode: bea35...278

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er så ille at du vil ikke tro det. Konsekvensene av å snakke sånn til et lite barn er STORE. 
Om ikke far endrer seg ville jeg faktisk flyttet ut. For dette er alvorlig 

Skrevet

Fin fyr , i full gang med å ødelegge et barnesinn!

Anonymkode: 1bc5d...85e

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet
Sprite skrev (7 minutter siden):

Det er så ille at du vil ikke tro det. Konsekvensene av å snakke sånn til et lite barn er STORE. 
Om ikke far endrer seg ville jeg faktisk flyttet ut. For dette er alvorlig 

Hvordan tar jeg tak i det? Prøver å unngå og si så mye mens barnet hører på, samtidig er dette noe jeg føler veldig for å slå ned på med en gang. Ikke etterpå når barnet har lagt, samboer såvidt «husker» scenarioet og kommer seg unna med et «skal prøve å bedre meg». 

Ts

Skrevet

Han ser liksom ikke alvoret. Tar det ikke seriøst.

Ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan tar jeg tak i det? Prøver å unngå og si så mye mens barnet hører på, samtidig er dette noe jeg føler veldig for å slå ned på med en gang. Ikke etterpå når barnet har lagt, samboer såvidt «husker» scenarioet og kommer seg unna med et «skal prøve å bedre meg». 

Ts

Jo det bør du absolutt gjøre. Du bør gjøre research og vise han knallharde fakta ETTER barnet er i seng! 
som sagt dette er alvorlig! 
Dette er oppskriften på å skape et usikkert barn,senere usikker voksen med issues i hue og rævva. For Guds skyld ta dette alvorlig 

Skrevet

Dette var da ikke så ille?

Anonymkode: f82d7...4ce

• Liker 16
Skrevet

Det det er psykisk mishandling. Jeg har tatt store skader av det, er idag over 30 år og klarer ikke stå opp for meg selv, må alltid ha godkjennelse fra vedkommende før jeg tar et valg, klarer ikke stå for egne meninger og har slitt mye med selvtillit , angst og depresjon. Selvfølelsen ble ødelagt, følte meg ikke smart nok, har alltid den tanken at «dette klarer jeg ikke» osv… DU MÅ TA GREP NÅ! 

Anonymkode: f399a...146

• Liker 11
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Det har skjedd her også, men jeg ser at samboer gjør det i skikkelig avmakt og affekt, og forglemmelse. Jeg vet han er enig med meg (heldigvis) så da skyter jeg bare inn når han oppfører seg som en forvokst tenåring at sånn trenger han ikke snakke til barnet vårt. Jeg viser tydelig overfor barnet at det har støtte av meg. 

Anonymkode: f88e1...eb7

• Hjerte 5
Skrevet

Ikke? Jeg synes det er grusomt å høre på.

Ts

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo. Det er det faktisk!

Skrevet

Måten dere snakker til barnet deres på blir måten barnet snakker til seg selv på når det blir større. Og i ytterste konsekvens måten det snakker til sine barn igjen.

Dette går i arv, antagelig har samboeren din også fått høre at han er udugelig fra han var liten, og mest sannsynlig er det også hans indre dialog med/om seg selv.

Møter man barn med empati og omsorg lærer de å møte seg selv med det når de blir store/voksne, og blir bedre rustet med tanke på god mental helse.

For å bryte et slikt generasjons-traume må det kunnskap, bevissthet og hard jobbing til. Anbefaler at dere leser dere opp om emnet, kanskje deltar på et cos-kurs? Kan også anbefale bøkene til Hedvig Montgomery (og podkasten Foreldrekoden) på det sterkeste! Og på sosiale medier anbefaler jeg Foreldremestring og Attatchment Nerd - mye kunnskap å hente der også ❤️

Anonymkode: 3e218...eba

• Liker 12
  • Hjerte 2
Skrevet

1AD1061B-DEB4-4900-98D5-0DF62C585621.jpeg

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Er du redd samboeren din ts? Har han sagt eller gjort ting i krangler? 

Anonymkode: ab5ec...443

• Liker 2
Skrevet

Foreslår at du tar det opp med helsestasjonen. De tilbyr veiledning i å snakke med barn.
Han skader barnet, og du kan ikke tillate det.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Her må du få barnevern til å veilede om han ikke er villig til å høre på fornuft. De har masse veiledning og kurs å by på.

• Liker 4
Skrevet

Min var var sånn (og med grov vold og innestenging på mørke rom etc) klarer ikke å se han eller høre stemmen hans i dag uten å bli kvalm. Bærer nag til min mor fordi hun aldri tok med barna og dro… Jeg er ufør i dag. Er det sånn du vil ungen din skal ende? Du har PLIKT til å verne barnet ditt mot sånne mennesker. Gå fra han, det blir bare verre med årene og skade er allerede skjedd….

Anonymkode: 20dcf...694

• Liker 5
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

1AD1061B-DEB4-4900-98D5-0DF62C585621.jpeg

Samboer er ikke enig i at han snakker ufint eller stygt til barnet (og hvertfall ikke at det er psykisk vold), og mener at barnet har skyld i at han snakker sånn. 

Ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er du redd samboeren din ts? Har han sagt eller gjort ting i krangler? 

Aldri gjort meg noe, men er generelt veldig vanskelig å snakke med. Er ikke like ufin i munnen til meg, men går lett til motangrep, i forsvarspossisjon og bagatelliserer det jeg tar opp. Lite villig til å lytte. 

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Samboer er ikke enig i at han snakker ufint eller stygt til barnet (og hvertfall ikke at det er psykisk vold), og mener at barnet har skyld i at han snakker sånn. 

Ts

Så han skylder på et fire år gammelt barn at han ikke klarer å handtere situasjonen uten å bli verbalt voldelig? For det er ydmykelse, aggresjon og ønsket om å tråkke ned, som ligger bak slike utsagn, og det skinner sterkt gjennom for barnet

• Liker 10
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...