AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #1 Skrevet 26. februar 2023 Strømmen har gått og jeg er suuuulten, får ikke varma pizza fra i går, innafor å spise kald, eller matforgiftning? Anonymkode: 3c3be...bc9
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #2 Skrevet 26. februar 2023 Bare å kose seg. Dette er min favorittsyssel på en søndag:-). Anonymkode: f1c6a...465 5
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #3 Skrevet 26. februar 2023 Helt klart spise den kald, det er jo da den er best! Anonymkode: 8908a...e01 6
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #4 Skrevet 26. februar 2023 Seriøst? Matforgiftning? Du er ikke redd for ebola også da? Spis. Anonymkode: f9a73...969 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #5 Skrevet 26. februar 2023 Hvis den har ligget kaldt er det ingen fare. Jeg spiser ofte kald pizza som har ligget i kjøleskapet. Anonymkode: bbb72...cc0 4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #6 Skrevet 26. februar 2023 Haha ebola, jo er redd for ebola, men ikke fra pizza 😂 Takk da gjør jeg det! Er litt forsiktig for har aldri spist kald pizza. Anonymkode: 3c3be...bc9
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #8 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis den har ligget kaldt er det ingen fare. Jeg spiser ofte kald pizza som har ligget i kjøleskapet. Anonymkode: bbb72...cc0 Den får jo da kjøleskapssmak. Har spist kald pizza som har stått på benken dagen etter siden -80 tallet Tror ikke jeg er den eneste. Anonymkode: 0f3e4...5f6 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #9 Skrevet 26. februar 2023 Hva er tankerekken her? Bakterier oppstår om noe ligger i romtemperatur. Eller veldig lenge i kjøleskap. Har det gått for lang tid så nytter det ikke å varme maten opp igjen. Hvis det ikke har gått for lang tid: Det finnes så vidt jeg vet ingen matvarer som er farlige å spise uten å varme opp når de allerede har blitt stekt/kokt én gang. Anonymkode: 08294...d89 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #10 Skrevet 26. februar 2023 Synes kald pizza dagen etter er best Anonymkode: 7ff19...e4a
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #11 Skrevet 26. februar 2023 Ts her, for noen år siden laget jeg og noen venninner en stor gryte med tomat og kjøttdeig saus. Dagen etter spiste vi den uten å varme opp. Vi ble vanvittig matforgiftet og hadde bare ett toalett, etter det ble jeg litt traumatisert tror jeg. En kokk sa senere at det er viktig å koke opp igjen tomat konsentrat, eller tomatsaus, og siden det er tomatsaus på pizza, derfor. Puh, det var tankerekka Anonymkode: 3c3be...bc9 1 1
BobbySocks Skrevet 26. februar 2023 #12 Skrevet 26. februar 2023 Jeg spiser kaldt pizza flere ganger i mnd, det har gått bra hittil.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #13 Skrevet 26. februar 2023 Det er ikke noe annerledes å spise kald pizza enn å spise skive med pålegg. Både pålegg og pizza holder seg i kjøleskapet. Anonymkode: 989a3...2c7
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #14 Skrevet 26. februar 2023 Jeg stolte på dere og spiste 3 biter, det var gysla godt! Men nå venter jeg bittelitt spent 😅 Anonymkode: 3c3be...bc9
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #15 Skrevet 26. februar 2023 Hadde du ikke heimkunnskap/skolekjøkken/mat og helse på skolen? Anonymkode: f7595...a91
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #16 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ts her, for noen år siden laget jeg og noen venninner en stor gryte med tomat og kjøttdeig saus. Dagen etter spiste vi den uten å varme opp. Vi ble vanvittig matforgiftet og hadde bare ett toalett, etter det ble jeg litt traumatisert tror jeg. En kokk sa senere at det er viktig å koke opp igjen tomat konsentrat, eller tomatsaus, og siden det er tomatsaus på pizza, derfor. Puh, det var tankerekka Anonymkode: 3c3be...bc9 Problemet med stor gryte mat er først og fremst at den ikke blir avkjølt fort nok. Det kan gi bakterievekst. Anonymkode: e04d8...982 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #17 Skrevet 27. februar 2023 Ts er vel død nå som spiste kald pizza. Anonymkode: 989a3...2c7
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #18 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Helt klart spise den kald, det er jo da den er best! Anonymkode: 8908a...e01 Enig, kald pizza er det beste 😎 Anonymkode: d09e8...f37
Bombasi Skrevet 27. februar 2023 #20 Skrevet 27. februar 2023 Sitat Det fins en type bakterie i blant annet korn, nemlig Bacillus cereus, som i sjeldne tilfeller kan gi matforgiftning hvis maten blir liggende for lenge i romtemperatur. Så lenge du får pizzaen inn i kjøleskapet innen rimelig tid, holder den seg fint i dagevis i kjøleskapet. Oppbevaring Ha pizzarestene i kjøleskapet på 4 °C så fort de har kjølt seg ned til romtemperatur. https://www.matvett.no/brukopp-leksikon/pizza Så du kan fint spise kald kjøleskapspizza. Dette bør du være oppmerksom på pasta og ris som blir liggende for lenge i romtemperatur. Sitat – Svært få er klar over hvor farlig det er å spise pasta eller ris som først er kokt, og deretter lagret ved romtemperatur over tid, sier professor emeritus ved NMBU Veterinærhøgskolen Per Einar Granum. Lar du den stå på kjøkkenbenken kan nemlig bakterien Bacillus cereus produsere giftstoffer. – Du må sette ris og pasta kjølig, helst under ti grader, raskt etter måltidet. Ellers vil maten kunne gjøre deg syk, sier seniorrådgiver i Mattilsynet Eva Lillebakken. Hjelper ikke å varme maten opp Bacillus cereus kan begynne å produsere giftstoffer i kokt ris og pasta allerede etter to timer i romtemperatur. Men ifølge Granum tar det seks timer før den kan gjøre skade på mennesker. – Bakterien trives best fra 14–40 grader, men i hvilestadium dør den ikke før den når 110 grader, forklarer Granum. Derfor hjelper det heller ikke å varme opp maten på nytt hvis den først har stått ute over tid. Ei heller hjelper det å lukte på maten. https://www.nrk.no/livsstil/ris--og-pastarester-kan-gjore-deg-syk-1.14118037 Derfor spiser jeg ikke pasta fra f.eks salatbarer i butikkene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå