AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #1 Skrevet 26. februar 2023 En venninne av meg har 2 barn, hun er uføretrygdet og går hjemme. Har mye forbrukslån som hun har tatt opp i forbindelse med ferier og annen kos. Hun unner seg frisør, ferier, besøk i hudpleie-salong. Jeg jobber 100% har ett barn med spesielle behov. Har gjeld som har komt av tap etter salg av hus med x. Hun har noen flere tusen inn i mnd en meg, men mye høyere forbruk. Jeg får avslag i vanlig bank pga gjelden, men får avslag i husbanken for at jeg er ikke varig vanskelig-stilt. Leieprisene er skyhøye, strøm-prisene er også det. Har søkt om kommunal-leiebolig men får avslag for jeg er ikke i målgruppen. Venninnen min sier at jeg kan bare nevne henne til kontakt-personen i husbanken, men dem kan jo ikke kommentere enkelt-saker. Noen som vet om det er vits å klage på avslaget? Anonymkode: be5d6...91c 1 4
-venter- Skrevet 26. februar 2023 #2 Skrevet 26. februar 2023 Om det er startlån du mener, så behandles dette i den kommunen du bor i og ikke i husbanken sentralt. Du er kvalifisert om du er alene med barn. 1 3
Andro Skrevet 26. februar 2023 #3 Skrevet 26. februar 2023 Hennes situasjon blir aldri annerledes, samme hvordan hun prøver. Derfor er hun kategorisert som vanskeligstilt. Det er virkelig ikke noe å misunne henne, at hun er ufør. Selvfølgelig kan du klage, og legge ved ny dokumentasjon. Din situasjon vil endre seg. Du er i stand til å jobbe, og vil stige i lønn. Det kan hende at du får vurdert søknaden annerledes etter å ha fått avslag i privat bank, og ved å redegjøre for gjeldssituasjonen og at du er alene med et funksjonshemmet barn. Det kan også skje at du får beskjed om å vente til karrieren din skrider fram, og lønna øker. Det er ikke et nederlag å leie en stund. 18
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #4 Skrevet 26. februar 2023 (endret) Herlighet…. Du er frisk, hun er ikke. Du har mulighet for lønnsøkning på sikt, hun har ikke. Husbanken tar ikke hensyn til forbruket du velger ha, men total inntekt. Så er det slik at du kan ha hatt uflaks med timing, eller gitt kommune. Du kan klage på avslag om det er en mulighet, men du kan også spørre dem om når de får tilført nye budsjetter årlig - og søke da. Om du jobber er du kanskje også medlem av en fagforening eller en pensjonskasse - der også kan man få gunstige lånebetingelser gitt noen forutsetninger. Anonymkode: 4aa92...65a Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. Endret 1. mars 2023 av Perelandra 11 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #5 Skrevet 26. februar 2023 Hun er syk og du er frisk nok til å jobbe hver dag. Skjerp deg! Anonymkode: 51d5a...ea0 9 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #6 Skrevet 26. februar 2023 Du kan søke om tilskudd om ungen trenger tilrettelagt bolig da… Anonymkode: ac46b...e94 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #7 Skrevet 26. februar 2023 Bitterhet hjelper ingen, det biter deg bare i ræva! Ta tak i din egen situasjon og gjør noe med det. Anonymkode: 104ed...088 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #8 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): En venninne av meg har 2 barn, hun er uføretrygdet og går hjemme. Har mye forbrukslån som hun har tatt opp i forbindelse med ferier og annen kos. Hun unner seg frisør, ferier, besøk i hudpleie-salong. Jeg jobber 100% har ett barn med spesielle behov. Har gjeld som har komt av tap etter salg av hus med x. Hun har noen flere tusen inn i mnd en meg, men mye høyere forbruk. Jeg får avslag i vanlig bank pga gjelden, men får avslag i husbanken for at jeg er ikke varig vanskelig-stilt. Leieprisene er skyhøye, strøm-prisene er også det. Har søkt om kommunal-leiebolig men får avslag for jeg er ikke i målgruppen. Venninnen min sier at jeg kan bare nevne henne til kontakt-personen i husbanken, men dem kan jo ikke kommentere enkelt-saker. Noen som vet om det er vits å klage på avslaget? Anonymkode: be5d6...91c Du er frisk, der er du veldig heldig. Du kan faktisk studere, og få deg en enda bedre betalt jobb om du ønsker mer lønn. Jeg har også barn med spesielt behov og er alene med han 50%. Jeg jobber 100% i fast stilling, og jobber ekstra om kveldene for å tjene mer. Jeg er frisk ( men har adhd diagnose) Fikk avslag i DNB men ikke i sparebanken, så du burde prøve i flere banker og se hva du kan få i lån. Har du barnet helt alene? Anonymkode: c8ade...979 4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #9 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Herlighet…. Du er frisk, hun er ikke. Du har mulighet for lønnsøkning på sikt, hun har ikke. Husbanken tar ikke hensyn til forbruket du velger ha, men total inntekt. Så er det slik at du kan ha hatt uflaks med timing, eller gitt kommune. Du kan klage på avslag om det er en mulighet, men du kan også spørre dem om når de får tilført nye budsjetter årlig - og søke da. Om du jobber er du kanskje også medlem av en fagforening eller en pensjonskasse - der også kan man få gunstige lånebetingelser gitt noen forutsetninger. Anonymkode: 4aa92...65a De gjør faktisk det. Det er kommunen som bestemmer, så egentlig feil å snakke om "husbanken" her. De deler ut midler til kommunen med visse forutsetninger. Jeg fikk låne ekstra slik at jeg hadde råd til en kjempebillig bolig fordi jeg kunne dokumentere at jeg over tid brukte langt under normalt. Ulempen var at dette medførte at jeg hadde egenkapital, så det ble noen problemer der, pluss at jeg ikke fikk tilskudd fordi jeg hadde egenkapital + var i stand til å betjene et lån "over evne" så kanskje det var dumt, spesielt siden huset var gammelt og trenger seriøse utbedringer. Når det gjelder TS høres det ekstremt rart ut at hun ikke regnes som "vanskeligstilt" dersom alt er sant, men det er ting som skurrer. Jobber 100% men tjener mindre enn en ufør venninne? Jeg har godt under 20k utbetalt. Hvilke summer er det snakk om? Anonymkode: 004a1...909 7
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #10 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg får avslag i vanlig bank pga gjelden, men får avslag i husbanken for at jeg er ikke varig vanskelig-stilt. Er det startlån du har søkt? I så fall anbefaler jeg å søke igjen og/eller klage på vedtaket du har fått. Du er helt klart i målgruppen. Anonymkode: b1636...86f
Vera Skrevet 26. februar 2023 #11 Skrevet 26. februar 2023 Jeg skjønner ikke helt Ts.. Mener du at det er mennesker med varig nedsatt arbeidsevne sin feil at du og eksen din ikke evnet å holde sammen - og dermed fikk mindre penger å rutte med? Dog er det vel ganske greie ordninger for aleneforeldre også? 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #12 Skrevet 26. februar 2023 Må bare føye til: Les her ts https://www.husbanken.no/kommune/startlaan/veileder-for-saksbehandling-av-startlaan/ Det står HELT tydelig at det skal gjøres unntak for å være «varig vanskeligstilt» økonomisk om du har barn med spesielle behov. Legg ved dokumentasjon på dette, for eksempel fra lege eller annen behandler. Anonymkode: b1636...86f 5 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #13 Skrevet 26. februar 2023 Kan man egentlig få startlån som ufør? Jeg er minsteufør, men ville aldri i verden hatt nok penger til å dekke lån + fellesutgifter.. så lenge man ikke har en skokk med unger så er det vel helt umulig? Anonymkode: f9d2d...779
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #14 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan man egentlig få startlån som ufør? Jeg er minsteufør, men ville aldri i verden hatt nok penger til å dekke lån + fellesutgifter.. så lenge man ikke har en skokk med unger så er det vel helt umulig? Anonymkode: f9d2d...779 Det varierer fra kommune til kommune. Du taper ingenting på å sende en søknad. Anonymkode: b1636...86f
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #15 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kan man egentlig få startlån som ufør? Jeg er minsteufør, men ville aldri i verden hatt nok penger til å dekke lån + fellesutgifter.. så lenge man ikke har en skokk med unger så er det vel helt umulig? Anonymkode: f9d2d...779 Ei venninne av meg har fått innviglet 1,8 tror jeg? Men litt usikker på om hun har ung ufør eller ikke. Anonymkode: d539a...f2f
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #16 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan man egentlig få startlån som ufør? Jeg er minsteufør, men ville aldri i verden hatt nok penger til å dekke lån + fellesutgifter.. så lenge man ikke har en skokk med unger så er det vel helt umulig? Anonymkode: f9d2d...779 Ja, har minstesats og fikk lån på 1.650.000,- Hadde 200k i oppspart egenkapital og hadde vist at jeg bruker veldig lite penger så da kunne de gi meg såpass. Det er over "beregnet grense" men som ufør er man i målgruppen. Som nevnt var det et tosidig sverd dette med egenkapital og det ble ikke bare positivt (tullete egentlig). De lagde et eget budsjett for meg der de skrudde ned alt til minimum og så fikk jeg 1.650.000. Månedlig rente + avdrag er ca. 7000 nå tror jeg og totale boutgifter rundt 10.000 (bare faste utgifter) men det går greit det. Anonymkode: 004a1...909
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #17 Skrevet 26. februar 2023 Så bra at noen her har fått det selv med mindtesats kanskje det er håp! Anonymkode: f9d2d...779 1
Perelandra Skrevet 1. mars 2023 #18 Skrevet 1. mars 2023 Tråden er ryddet for nedsettende innhold, latterliggjøring og svar til dette Perelandra, mod.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #19 Skrevet 2. mars 2023 Ts her. Ja, jeg kjenner jeg er litt bitter. Men uansett, hun har mer inn en meg i mnd. Hun er ung ufør + barnetillegg. Så kommer jo bidrag og barnetrygd opp på der igjen. Jeg har ikke mulighet til å øke inntektene mine enda mer. Da jeg har diagnoser som gjør at jeg selv sliter med helsen. Anonymkode: be5d6...91c 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #20 Skrevet 2. mars 2023 Barna vokser og de blir 18. Da mister hun de støttene. Hun kan ha foreldre som hjelper henne. Forbrukslån er ikke smart. En dag må hun betale tilbake. Venninna di er evig fattig, mens du kan jobbe og tjene mer. Ikke noe å være misunnelig på, men det er forstålig. Jeg jobber også fullt og hører andre uføre har samme mnds lønn som meg. Jeg er iallefall frisk og har god helse. Minstepensjonist blir vi alle uansett ufør eller full jobb. Da er det lurt å være gjeldsfri. Anonymkode: f8e1c...606 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå