AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #1 Skrevet 26. februar 2023 Jeg er gravid i uke 30, med nr 2. Mannen min har herpes og har hatt det i mange mange år. Jeg har riktignok aldri hatt symptomer, og derfor ikke sjekket meg. Jeg har nevnt dette for både lege og gynekolog, og begge var veldig rolige på det. De mente at utbruddene vil merkes, dersom jeg får det. Dette gir meg en sånn angst som jeg av og på siden førstemann, tenker mye på.. Igår var vi i badeland, og på kvelden kjente jeg det var litt sårt mellom ytre og indre kjønnsleppe. Det var litt rødt, men ingen typiske blemmer eller sår som jeg kan se. Det kan se ut som gnagsår, og det tenkte jeg først at det var. Pga bading/fuktighet og litt trang badedrakt. Men nå er jeg veldig redd for at dette er et såkalt førstegangsutbrudd. Det er ikke vondt, det har ikke vært noe prikking eller kløe i forkant, men jeg får helt panikk.. Jeg skal til lege på onsdag, så kommer til å nevne det da, men lurer på om noen har erfaring? Anonymkode: b86d6...3de
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #2 Skrevet 26. februar 2023 Du vil nok merke det om det er førstegangs utbrudd, det er typisk ganske vondt. Men ellers ikke noe stort problem med herpes, så lenge man ikke har flrstegangsutbrudd ved fødsel. Blir selv satt på tabletter 10 dager før termin, selv om jeg ikke har hatt utbrudd på noen år. Anonymkode: aee2f...8bd 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #3 Skrevet 26. februar 2023 Ta en blodprøve, så finner du ut om du er smittet. Anonymkode: d70a7...3fa 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #4 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ta en blodprøve, så finner du ut om du er smittet. Anonymkode: d70a7...3fa Hørt at dette ikke er noe poeng ettersom flesteparten vil ha antistoffer fra herpes uansett.. men skal spørre legen 🙂 Anonymkode: b86d6...3de
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #5 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hørt at dette ikke er noe poeng ettersom flesteparten vil ha antistoffer fra herpes uansett.. men skal spørre legen 🙂 Anonymkode: b86d6...3de Har du antistoffer, så er du smittet. Er det hsv 1 eller 2 mannen din har? Det kryssmitter. Han kan ha hsv1 i underlivet, (og 2 som munnsår.) Kanskje det er hsv1 han har i underlivet? Samme som du kan ha hatt som munnsår? Anonymkode: d70a7...3fa
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #6 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har du antistoffer, så er du smittet. Er det hsv 1 eller 2 mannen din har? Det kryssmitter. Han kan ha hsv1 i underlivet, (og 2 som munnsår.) Kanskje det er hsv1 han har i underlivet? Samme som du kan ha hatt som munnsår? Anonymkode: d70a7...3fa Ja, men den sier ikke noe om hvor du evt har hatt/har herpes. Han har begge. Type 2 i underlivet og type 1 på munnen (mener jeg) jeg har ikke hatt blemmer i hverken underliv eller på munnen.. og vi har aldri hatt sex eller kyssa eller noe som helst under utbruddene, men det kan jo innimellom smitte utenom. jeg har dog hatt typ munnskold inni munnen et par ganger, men dette trenger visst ikke være herpes ifølge legen.. Anonymkode: b86d6...3de
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #7 Skrevet 26. februar 2023 Jeg fikk utbrudd i uke 35, visste ikke jeg hadde det. Men da sjekket de blodprøvene fra uke 12 om det var antistoffer i de for å bekrefte at det ikke var førstegangsutbrudd. Gikk så på Zovirax frem til fødsel. Anonymkode: 14ac5...530
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #8 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg fikk utbrudd i uke 35, visste ikke jeg hadde det. Men da sjekket de blodprøvene fra uke 12 om det var antistoffer i de for å bekrefte at det ikke var førstegangsutbrudd. Gikk så på Zovirax frem til fødsel. Anonymkode: 14ac5...530 Sjekket du flere ganger gjennom svangerskapet? Eller hadde du antistoffer første gang du sjekket, og fikk dermed medisin på grunnlag av det? Anonymkode: b86d6...3de
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #9 Skrevet 26. februar 2023 33 minutter siden, AnonymBruker said: Sjekket du flere ganger gjennom svangerskapet? Eller hadde du antistoffer første gang du sjekket, og fikk dermed medisin på grunnlag av det? Anonymkode: b86d6...3de Nei. Fikk utbrudd i uke 35, gikk til lege som tok test med q-tips på utbruddet for å finne ut hva det var, men fikk medisin av ham med en gang i tilfelle. Da de fant ut at det var herpes, og jeg var usikker på om det var første gang eller ikke, testet de gamle blodprøver de hadde på frys for antistoffer. Hadde det vært førstegangsutbrudd anbefalte de keisersnitt. Anonymkode: 14ac5...530
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #10 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei. Fikk utbrudd i uke 35, gikk til lege som tok test med q-tips på utbruddet for å finne ut hva det var, men fikk medisin av ham med en gang i tilfelle. Da de fant ut at det var herpes, og jeg var usikker på om det var første gang eller ikke, testet de gamle blodprøver de hadde på frys for antistoffer. Hadde det vært førstegangsutbrudd anbefalte de keisersnitt. Anonymkode: 14ac5...530 Okei så det var altså ikke et førstegangsutbrudd i ditt tilfelle? Og du fikk føde vaginalt? Sparer de på blodprøvene fra uke 12? Og det var de de sjekket?😊 Anonymkode: b86d6...3de
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #11 Skrevet 26. februar 2023 Du kan også ta en sånn prøve med qtips. Det heter vel ikke det, men jeg tok det da jeg hadde mitt første utbrudd. Aldri tatt noe blodprøve. Om det er noe blemme der så tar de prøve fra den. Viste seg at jeg har HSV-1, den som er vanlig i munnen. "Forkjølelsesherpes" Første utbruddet var jævlig. De påfølgende ikke så ille. Ved utbrudd så kjennes det nedover i lårene også. Huden blir sensitiv liksom. Anonymkode: d991e...282
Forundret.. Skrevet 26. februar 2023 #12 Skrevet 26. februar 2023 Hvorfor hadd de tidligere blodprøver på frys?
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #13 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan også ta en sånn prøve med qtips. Det heter vel ikke det, men jeg tok det da jeg hadde mitt første utbrudd. Aldri tatt noe blodprøve. Om det er noe blemme der så tar de prøve fra den. Viste seg at jeg har HSV-1, den som er vanlig i munnen. "Forkjølelsesherpes" Første utbruddet var jævlig. De påfølgende ikke så ille. Ved utbrudd så kjennes det nedover i lårene også. Huden blir sensitiv liksom. Anonymkode: d991e...282 Ja, hvis det enda er sårt når jeg skal til lege så skal jeg be om en prøve av det. Men det er liksom allerede bedre og nesten borte idag, og sånn har det vært hver gang jeg tror jeg kan ha hatt noe utbrudd. Det har liksom aldri vært noen blemmer å teste, men jeg skal uansett be hun sjekke. Men nå er det ikke kløe eller noe som helst.. heller ikke vondt. Bare noe rødt..Mer som at noe har gnisset liksom.. De få gangene jeg har vært redd jeg har fått det så har det vært pga kløe, også har det raskt blitt bedre med canesten. Typisk om jeg skulle fått nå på tampen av svangerskapet da😣 Anonymkode: b86d6...3de
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #14 Skrevet 26. februar 2023 Er det vanlig å legge blodprøver på frys? Anonymkode: 7b45f...372
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #15 Skrevet 26. februar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Okei så det var altså ikke et førstegangsutbrudd i ditt tilfelle? Og du fikk føde vaginalt? Sparer de på blodprøvene fra uke 12? Og det var de de sjekket?😊 Anonymkode: b86d6...3de Det var ikke det. Gikk veldig fort over med zovirax, og fødte vaginalt i uke 40. De hadde faktisk mine blodprøver fra uke 12 på frys, ja. Til og med legen var overrasket 😅 Dette var SUS. Anonymkode: 14ac5...530 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #16 Skrevet 26. februar 2023 Jeg har hatt noen små blemmer i over en måned nå,de svir når jeg pirker på dem,er dette typisk herpes? Anonymkode: 50f9f...329
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #17 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har hatt noen små blemmer i over en måned nå,de svir når jeg pirker på dem,er dette typisk herpes? Anonymkode: 50f9f...329 Blemmer er jo ofte et kjennetegn ved herpes, men de vil gjerne sprekke og gi vonde sår. Ettersom jeg har lest og hørt. Hvis du er gravid burde du iallefall få legen til å se.. ikke ta noen sjanser. Anonymkode: b86d6...3de
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #18 Skrevet 27. februar 2023 Jeg fikk ikke blemmer, men huden sprakk og det var vondt å komme borti. Lege tok sånn q-tipsprøve, og prøvesvar viste at det var herpes. Hun sa at førstegangsutbrudd pleier å være så ille at det ikke er tvil, og at dette ikke så ut som førstegangsutbrudd… Men jeg kan ærlig talt ikke huske å ha hatt noe fryktelig blemmete greier, så skjønner ikke når jeg kan ha fått det. Hadde vært sammen med mannen i fire år på det tidspunktet også, så skjønner ingen ting… Smurte på Zovirax, og det ble raskt bra. Er gravid nå, og har veldig angst for keisersnitt, så krysser fingrene for at jeg ikke får noen utbrudd nå..! Anonymkode: 2eb3d...b9b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå