Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bestemt meg for å gå i fra mannen min. Jeg stoler ikke på han i forhold til at han skal ha barnet så alt for mye alene. Må vel ta kontakt med barnevernet. Men så er jeg også redd for at barnevernet vil ta meg, for at jeg har bodd med barna så lenge i dette forholdet. Skal være sagt at jeg har tidligere kun gode erfaringer med bv tidligere. Men nå føler jeg selv at jeg har latt det gå så langt, så nå fortjener både jeg og barna en ny start. Noen som har erfaringer? Hvor starter man først? Vet at vi må på FVK i forhold til samværsavtale og megling. Vet hele rønna med NAV også. Men nå er det først og fremst i forhold til samvær. 

Anonymkode: fc47a...aab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor Barnevernet? Det er jo umulig for noen å hjelpe deg når du ikke sier noe konkret.

• Nyttig 1
Skrevet
Useless skrev (Akkurat nå):

Hvorfor Barnevernet? Det er jo umulig for noen å hjelpe deg når du ikke sier noe konkret.

Mannen er nok slem/voldelig og barnet har vært vitne. 

Anonymkode: 5bc8d...c8c

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Etter hva hun skriver så har BV vært inne i bildet tidligere siden hun har gode erfaringer med dem. Så skjønner ikke tegninga her. Hvis det har vært BV inne i bildet med familien tidligere og nå virker vanskelig å dra dem inn så er det jo noe som skurrer. Får ikke innlegget til å henge sammen. Hun poster jo anonymt så det er jo ingen vits å holde tilbake.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, han er ikke voldelig. Men har ett alkohol-problem som har eskalert. Klarer ikke å ivareta barnet på den måten han burde. Jeg jobber til vanlig turnus som s.pleier men må ta ut sykedager hver jobb-helg for jeg ikke stoler på at pappaen klarer å ta seg av han. Har opplevd at barnet har ringt meg tidligere fra ringe-klokken sin kl 12.00 på formiddag, og pappaen sover enda. Å han gråter å lurer på når jeg kommer hjem fra jobb 

• Hjerte 2
Skrevet
Useless skrev (Akkurat nå):

Etter hva hun skriver så har BV vært inne i bildet tidligere siden hun har gode erfaringer med dem. Så skjønner ikke tegninga her. Hvis det har vært BV inne i bildet med familien tidligere og nå virker vanskelig å dra dem inn så er det jo noe som skurrer. Får ikke innlegget til å henge sammen. Hun poster jo anonymt så det er jo ingen vits å holde tilbake.

Tidligere gode erfaringer med barnevern i forbindelse med andre familiemedlemmer og jobb. Jeg jobber selv som sykepleier. Syns det er både flaut og skammelig at jeg har havnet selv i denne situasjonen her. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Tidligere gode erfaringer med barnevern i forbindelse med andre familiemedlemmer og jobb. Jeg jobber selv som sykepleier. Syns det er både flaut og skammelig at jeg har havnet selv i denne situasjonen her. 

Det er ikke noe du kan for. Men så lenge du velger å ta grep nå så vil du ikke få problemer med BV, hvis du velger å ikke gjøre noe kan det på sikt bli problemer. Tror du egentlig vet dette. Vet ikke hva du burde gjøre først Fvk eller BV. Men det er uansett bedre du kontakter BV en at noen eksterne gjør det. De vil da hjelpe deg med hvordan du skal gå frem og gi deg råde angående barnefar. Men er du usikker kan du jo ringe BV for en anonym samtale og fortelle hvordan det ligger ann og at du er usikker på hvordan du skal gå frem.

Skrevet

Barnevernet skal vurdere situasjonen her og nå - og ikke den som har vært. 

Om du kanskje skulle gått fra mannen noe før, men av ulike grunner ikke har gjort det - vil ikke barnevernet bruke i mot deg. Om du derimot går tilbake til mannen om tre måneder og igjen utsetter barnet for hans manglende omsorgsevne vil det derimot bekymre dem. 

Men, er ikke sikker på om barnevernet er den rette instansen her - det vil kanskje være tingretten og kjempe om omsorgen alene for barnet. Ta en telefon og hør med dem! Eller snakk med FVK :) 

Lykke til ! Du er en god mor som ønsker det beste for ditt barn. Og selv om faren har et alkoholproblem så bør du også prøve å tilrettelegge for at barnet og far opprettholder et forhold - det kan være å legge opp til koselige dagssamvær med kjekke aktiviteter - la pappaen være litt sirkuspappa (i barnets beste interesse). 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, han er ikke voldelig. Men har ett alkohol-problem som har eskalert. Klarer ikke å ivareta barnet på den måten han burde. Jeg jobber til vanlig turnus som s.pleier men må ta ut sykedager hver jobb-helg for jeg ikke stoler på at pappaen klarer å ta seg av han. Har opplevd at barnet har ringt meg tidligere fra ringe-klokken sin kl 12.00 på formiddag, og pappaen sover enda. Å han gråter å lurer på når jeg kommer hjem fra jobb 

Bv gjør ikke noe med det. Har du fått bekymringsmld fra bv før? Jeg hadde bare tatt mekling, latt far ha feks fre-søn, to ganger i mnd. Eller at han har samvær i ukedager med overnatting, feks ons-fre? Barnet skal på skolen, så han må stå opp. 

Anonymkode: cf127...2c4

Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Bv gjør ikke noe med det. Har du fått bekymringsmld fra bv før? Jeg hadde bare tatt mekling, latt far ha feks fre-søn, to ganger i mnd. Eller at han har samvær i ukedager med overnatting, feks ons-fre? Barnet skal på skolen, så han må stå opp. 

Problemet er at Fvk og mekler ikke kan tvinge igjennom noe. De skal bare mekle. Hvis far ønsker 50/50 og står på sitt, så er de låst! Da må eventuelt BV kontaktes uansett, for de kan legge inn føringer til beste for barnet.

Endret av Useless
Skrevet
Useless skrev (1 minutt siden):

Problemet er at Fvk og mekler ikke kan tvinge igjennom noe. De skal bare mekle. Hvis far ønsker 50/50 og står på sitt, så er de låst! Da må eventuelt BV kontaktes uansett, for de kan legge inn føringer til beste for barnet.

Bv vil ikke at foreldre skal ha 50/50 viss det ikke har samarbeid. Jeg ville foreslått en «prøveperiode» på et år først med lite samvær. Så heller øke opp, om dette går fint. Viss far nekter, må han ta det til retten. Det koster! Mange vil unngå det.

Skrevet

Jeg ville kontaktet fvk og tatt det derfra. Legg frem din bekymring og fortell hva barnet har sagt/gjort. Er de bekymret kan de også melde til bv. Lykke til. Veldig bra at du gjør noe med situasjonen for barnets skyld🙌

Anonymkode: 951e8...fdb

Skrevet

Start med mekling på fvk, kanskje går far med på at du har hovedomsorgen og han har bare noen timers samvær uten overnatting? Hvis han innser at han ikke klarer ivareta ungen pga alkoholproblemet, kan det evt være et tema at avtalen revurderes om ett år/to år og at han i mellomtiden søker hjelp. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Bv vil ikke at foreldre skal ha 50/50 viss det ikke har samarbeid. Jeg ville foreslått en «prøveperiode» på et år først med lite samvær. Så heller øke opp, om dette går fint. Viss far nekter, må han ta det til retten. Det koster! Mange vil unngå det.

Far må ikke ta det til retten. Hun kan ikke sitte på mekling på Fvk og forlange noe. Det er mekling der foreldrene skal bli enige. Setter den ene seg på baken kan de bare gi råd og veiledning. Normen i dag er delt foreldreansvar og 50/50. Hvis ene forelderen da ønsker en annen ordning må de gå til retten eller eventuelt BV hvis det er særlige grunner. Skjønner ikke at dette skal være så vanskelig å forstå. I samlivsbrudd har ingen av partene hovedkrav på barnet. Om det ikke er spedbarn og ammer da. 

Skrevet
3 minutter siden, Eneri said:

Start med mekling på fvk, kanskje går far med på at du har hovedomsorgen og han har bare noen timers samvær uten overnatting? Hvis han innser at han ikke klarer ivareta ungen pga alkoholproblemet, kan det evt være et tema at avtalen revurderes om ett år/to år og at han i mellomtiden søker hjelp. 

Ja, de kan sette dette opp i foreldresamarbeidsavtalen om barnet. Den vil på en "måte" være bindende. Og skal revurderes senest 1 år etter, men gjerne første gang etter en måneds tid for å se om den fungerer for begge parter og om samarbeidet fungerer. 

Har han gått med på og signert en avtale så har hun mere å gå på også hvis far setter seg på bakbena. 

• Liker 1
Skrevet

Ta det på fvk. Kanskje blir dere enige med mindre han ikke innrømmer alkoholproblemet. Han vil vel ikke opp tidlig med barnet annenhver uke hvis han er veldig glad i flaska? Hvis dere ikke blir enige og du har uttrykt din bekymring for drikkingen hans, så kontakter trolig fvk barnevernet. Tidligere dårlige valg kan du ikke gjøre noe med. Men barnevernet vil jo at barnet skal ha det best mulig NÅ. Og det er ikke i fosterhjem når du ikke drikker, og har gått fra han.

Anonymkode: 5ab08...baf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...