AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #1 Skrevet 26. februar 2023 Mitt barn (18 mnd) har begynt på en antibiotikakur grunnet infeksjon. Hun er fin i form nå, men skal selvsagt kjøre kuren ut som er på 7 dager. Problemet er at hun skal ha AB 4 ganger i døgnet, og dette må gjøres med tvang. Selve tvangen er svært kort prosess og det er bare gråt når hun ser sprøyta som blir sprøytet inn i munnen og blir holdt fast i 10 sekunder, ingen grining når man slipper, men det er fortsatt tvang. Kan jeg forvente at barnehagen gir henne den ene dosen når hun er i barnehagen eller må jeg ta «sykt barn dag» store deler av neste uke? Det å komme og gå for å gi henne medisin er ikke aktuelt. Anonymkode: 98619...c4c
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #2 Skrevet 26. februar 2023 https://pblmentor.no/ma-barnehagen-dele-ut-medisiner/ Med andre ord må du høre med barnehagen. Anonymkode: 6d13c...0e2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #3 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Mitt barn (18 mnd) har begynt på en antibiotikakur grunnet infeksjon. Hun er fin i form nå, men skal selvsagt kjøre kuren ut som er på 7 dager. Problemet er at hun skal ha AB 4 ganger i døgnet, og dette må gjøres med tvang. Selve tvangen er svært kort prosess og det er bare gråt når hun ser sprøyta som blir sprøytet inn i munnen og blir holdt fast i 10 sekunder, ingen grining når man slipper, men det er fortsatt tvang. Kan jeg forvente at barnehagen gir henne den ene dosen når hun er i barnehagen eller må jeg ta «sykt barn dag» store deler av neste uke? Det å komme og gå for å gi henne medisin er ikke aktuelt. Anonymkode: 98619...c4c Hvilken antibiotika får hun? Anonymkode: ed2ad...568
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #4 Skrevet 26. februar 2023 Nei, jeg tror ikke barnehagen vil gjøre det. Legen hos oss sa vi måtte forskyve dosene slik at vi rakk å få gitt alle fire selv, og hente tidlig i den perioden. Anonymkode: 59729...5d9 7
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #5 Skrevet 26. februar 2023 Vi sier som regel at vi kan prøve å gi medisin, men vi tvinger aldri. Ofte går det bedre i barnehagen enn hjemme. Du får spørre. Om det ikke går, må dere legge opp arbeidsdagen slik at barnet får alle fire dosene hjemme. Anonymkode: 55f1f...09d 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #6 Skrevet 26. februar 2023 Nei, du kan ikke forvente det. Men du kan spørre. Anonymkode: 3e176...9ce 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #7 Skrevet 26. februar 2023 Du kan spørre men du kan ikke forvente Anonymkode: 88c72...4a8
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #8 Skrevet 26. februar 2023 Bruker dere medisinsprøyte? La de i barnehagen forsøke og så ber du de ringe dersom det ikke går. Barnet lar seg ikke lure med en nonstop-premie? Anonymkode: bf8b7...dd6
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #9 Skrevet 26. februar 2023 Vi gir aldri barn medisiner med tvang i barnehagen. Vi kan prøve å gi medisin ja, men ikke med tvang. Er det slik som beskriver så bør du gi medisin hjemme. Hva med å ta halve sykt barn dager feks? Anonymkode: 8bbc9...d43 4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #10 Skrevet 26. februar 2023 Vi gir medisiner, men vi tvinger ikke! Går som regel greit i bhg, hvertfall med eldre barn. (Alltid stas å få noe de andre ikke kan få ). Anonymkode: 9a297...b3a
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #11 Skrevet 26. februar 2023 Kam den mikses ut i drikke og gis på flaske? Anonymkode: decbb...fc4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #12 Skrevet 26. februar 2023 Nei, det synes jeg virkelig ikke du skal spørre! Herregud.. Det er ikke ok for verken barnet eller de ansatte. Vil du virkelig ødelegge deres relasjon? Korte dager eller sykt barn dsger Anonymkode: 408c6...5f8 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #13 Skrevet 26. februar 2023 Alt av medisin som MÅ gis innen tidsrommet barnet er i barnehagen forsøker vi å gi. Om det må gis med tvang så kan vi rett og slett ikke gjøre det, og forsåvidt ønsker vi ikke det heller. Det er ganske strenge regler for det med tvang i barnehagen. Men som flere sier - det er ofte enklere i barnehagen enn hjemme, så godt mulig dette ikke er et problem engang. Ofte når leg har gitt medisin i bhg, så har foreldrene hatt med noe å skylle ned med. Noe saft, sjokomelk, drikkeyoghurt eller lignende. Dette kan være en løsning da? Anonymkode: f3320...6d6
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #14 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvilken antibiotika får hun? Anonymkode: ed2ad...568 Penicillin. Den smaker ikke galt, (er noe appelsinsmak), men den er veldig sterk i smak så hun spytter den rett ut dersom hun har anledning. AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Bruker dere medisinsprøyte? La de i barnehagen forsøke og så ber du de ringe dersom det ikke går. Barnet lar seg ikke lure med en nonstop-premie? Anonymkode: bf8b7...dd6 Vi bruker medisinsprøyte ja. Hun er for liten til å forstå belønningssystem enda og vil ikke ha andre ting vi gir henne rett etter medisinen i fordi hun er skeptisk til det da. AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Kam den mikses ut i drikke og gis på flaske? Anonymkode: decbb...fc4 Vi kan ikke mikse det i drikke da hun uansett kjenner smaken og vil spytte det ut. Resultatet blir da forsatt tvang, men med mye større væskeinnhold. AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Alt av medisin som MÅ gis innen tidsrommet barnet er i barnehagen forsøker vi å gi. Om det må gis med tvang så kan vi rett og slett ikke gjøre det, og forsåvidt ønsker vi ikke det heller. Det er ganske strenge regler for det med tvang i barnehagen. Men som flere sier - det er ofte enklere i barnehagen enn hjemme, så godt mulig dette ikke er et problem engang. Ofte når leg har gitt medisin i bhg, så har foreldrene hatt med noe å skylle ned med. Noe saft, sjokomelk, drikkeyoghurt eller lignende. Dette kan være en løsning da? Anonymkode: f3320...6d6 Hun vil ikke ha noe å skylle det ned med da hun minuttene senere er skeptisk til alt vi tilbyr henne. Men når vi slipper taket på hodet hennes så er sutringen over, og hun er like fornøyd igjen, så hun aksepterer smaken i munnen når hun har svelget det ned. Takk for svar. Da blir det halve sykt barn dager fremover😊 Anonymkode: 98619...c4c
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #15 Skrevet 26. februar 2023 Min barnehage gir ikke medisiner sånn. Vi løste et lignende dilemma med hjemmekontor og kom innom for å gi medisin. (Barnet var litt eldre og vi hadde forberedt på at vi kom til å komme innom og gå igjen, det gikk fint.) Anonymkode: ec9cc...594
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #16 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mitt barn (18 mnd) har begynt på en antibiotikakur grunnet infeksjon. Hun er fin i form nå, men skal selvsagt kjøre kuren ut som er på 7 dager. Problemet er at hun skal ha AB 4 ganger i døgnet, og dette må gjøres med tvang. Selve tvangen er svært kort prosess og det er bare gråt når hun ser sprøyta som blir sprøytet inn i munnen og blir holdt fast i 10 sekunder, ingen grining når man slipper, men det er fortsatt tvang. Kan jeg forvente at barnehagen gir henne den ene dosen når hun er i barnehagen eller må jeg ta «sykt barn dag» store deler av neste uke? Det å komme og gå for å gi henne medisin er ikke aktuelt. Anonymkode: 98619...c4c Nei, det kan du ikke forvente (i utgangspunktet skal man ikke bruke tvang i barnehagen). Har du prøvd å gi barnet sprøyten selv så hun kan ta den selv i munnen? Gi henne gjerne sprøyten og la hu bli kjent med den og leke litt med den… Anonymkode: 3dc24...aee
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #17 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Min barnehage gir ikke medisiner sånn. Vi løste et lignende dilemma med hjemmekontor og kom innom for å gi medisin. (Barnet var litt eldre og vi hadde forberedt på at vi kom til å komme innom og gå igjen, det gikk fint.) Anonymkode: ec9cc...594 Som sagt så er det ikke aktuelt å komme tilbarnehagen for å gi medisin og så gå igjen. Vil ikke forvirre henne med å ikke bli hentet. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, det kan du ikke forvente (i utgangspunktet skal man ikke bruke tvang i barnehagen). Har du prøvd å gi barnet sprøyten selv så hun kan ta den selv i munnen? Gi henne gjerne sprøyten og la hu bli kjent med den og leke litt med den… Anonymkode: 3dc24...aee Vi har prøvd å gi henne sprøyten flere ganger, men hun er svært lite interessert i den da hun ikke finner den interessant og kaster den i gulvet. Det er ikke slik at vi ikke har prøvd ut masse forskjellige tiltak, men når alt kommer til alt så må hun ha medisin og da blir tvang dessverre (siste) utvei for å forsikring seg om at hun faktisk får i seg alt. Anonymkode: 98619...c4c
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #18 Skrevet 26. februar 2023 Vi forsøker uten tvang, men vil ikke bruke tvang. Jeg har opplevd at én kollega fikk til å gi et lite barn antibiotika uten tvang, mens det ikke gikk for hverken foreldrene eller oss andre. Ellers er løsningen som andre nevner forskyve tidspunkt for medisin (snakk med legen om det går bra om intervallene blir litt skjevfordelt), kortere dager eller pauser for å komme å gi medisin hvis/når det passer mtp. foreldrenes arbeid. Anonymkode: ffafa...c89
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #19 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Som sagt så er det ikke aktuelt å komme tilbarnehagen for å gi medisin og så gå igjen. Vil ikke forvirre henne med å ikke bli hentet. Vi har prøvd å gi henne sprøyten flere ganger, men hun er svært lite interessert i den da hun ikke finner den interessant og kaster den i gulvet. Det er ikke slik at vi ikke har prøvd ut masse forskjellige tiltak, men når alt kommer til alt så må hun ha medisin og da blir tvang dessverre (siste) utvei for å forsikring seg om at hun faktisk får i seg alt. Anonymkode: 98619...c4c Da må du gi medisin utenom barnehage-tiden. Kan dere ikke gi før levering, etter henting , også en dose på kveld før leggetid og siste på natten? Anonymkode: 3dc24...aee
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #20 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da må du gi medisin utenom barnehage-tiden. Kan dere ikke gi før levering, etter henting , også en dose på kveld før leggetid og siste på natten? Anonymkode: 3dc24...aee Jeg vil ikke gi på natta da hun sover natten igjennom og etter en god runde med sykdom vil jeg ikke tulle det til. Alternativet er å stå opp tidlig og gi det typisk kl 06, 09, 14 og 19. Anonymkode: 98619...c4c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå