Gå til innhold

Hvordan forberede seg på enda mere renter og dyrere lån..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva bør man gjøre? 

Spare opp penger eller betale ned mest mulig på lånet? 

Anonymkode: a32fc...ef8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spare opp så du har en buffer. Evt få deg en ekstra jobb. Jeg har en ekstra jobb som jeg kan justere hvor mye jeg vil jobbe. Ved økte kostnader tar jeg bare noen ekstra vakter.

Renta kommer til å øke i løpet av de nærmeste mnd. Det kommer an på hvor mye lån du har og hvor mye du har tenkt å betale ekstra men i mitt tilfelle ( har 5,4mill) hadde ikke ekstra innbetaling på for eksempel 10k i måneden de neste mnd redusert lånet nok.

Anonymkode: 1a06a...c47

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Spare opp så du har en buffer. Evt få deg en ekstra jobb. Jeg har en ekstra jobb som jeg kan justere hvor mye jeg vil jobbe. Ved økte kostnader tar jeg bare noen ekstra vakter.

Renta kommer til å øke i løpet av de nærmeste mnd. Det kommer an på hvor mye lån du har og hvor mye du har tenkt å betale ekstra men i mitt tilfelle ( har 5,4mill) hadde ikke ekstra innbetaling på for eksempel 10k i måneden de neste mnd redusert lånet nok.

Anonymkode: 1a06a...c47

Ok. Har 1.5 m i lån. Betaler ca 20 k i mnd. Kan betale. 10 k ekstra pr mnd eller spare 10 k i buffer. (har buffer på 50 k pr nå) hva er lurt? 🤷‍♀️

Skrevet

Hvis rentene skal enda mer opp er det lureste du gjør å betale ned ekstra på lånene så fort som mulig. 

Har du lavere lånebeløp, vil rentene i kroner være mindre.

Har du en buffer på 50.000 kr ville jeg glatt betalt inn ekstra på lån med den høyeste renta. 

Anonymkode: f580b...928

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ok. Har 1.5 m i lån. Betaler ca 20 k i mnd. Kan betale. 10 k ekstra pr mnd eller spare 10 k i buffer. (har buffer på 50 k pr nå) hva er lurt? 🤷‍♀️

Begge deler er lurt. Men forstår ikke helt. Var dette et boliglån på 7-8 millioner, tatt opp for 12-15 år siden? Da er jo rentedelen av lånet veldig lite nå, og burde ikke ha store utslag på økonomien. 

Hvis ikke har du ekstremt kort nedbetalingstid eller veldig høye renter. Begge deler kan justeres, hvis man trenger det. 

Anonymkode: bff3f...3da

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Begge deler er lurt. Men forstår ikke helt. Var dette et boliglån på 7-8 millioner, tatt opp for 12-15 år siden? Da er jo rentedelen av lånet veldig lite nå, og burde ikke ha store utslag på økonomien. 

Hvis ikke har du ekstremt kort nedbetalingstid eller veldig høye renter. Begge deler kan justeres, hvis man trenger det. 

Nei det var ikke et veldig høyt lån i utgangspunktet. Har igjen 8 år på lånet. Betaler 20 k i mnd hvor ca 5500 er renter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei det var ikke et veldig høyt lån i utgangspunktet. Har igjen 8 år på lånet. Betaler 20 k i mnd hvor ca 5500 er renter. 

Men da har du jo uansett mye å gå på økonomisk, og trenger ikke å bekymre deg nevneverdig, siden du allerede betaler ned mye ekstra på lånet? Det er jo bare å forlenge nedbetalingstiden dersom det blir helt krise. 

Dersom du har enebolig og bil og barn, hadde jeg økt bufferen. Hvis du har leilighet i borettslag, hadde jeg enten betalt ned på lånet, eller spart i indeksfond. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men da har du jo uansett mye å gå på økonomisk, og trenger ikke å bekymre deg nevneverdig, siden du allerede betaler ned mye ekstra på lånet? Det er jo bare å forlenge nedbetalingstiden dersom det blir helt krise. 

Dersom du har enebolig og bil og barn, hadde jeg økt bufferen. Hvis du har leilighet i borettslag, hadde jeg enten betalt ned på lånet, eller spart i indeksfond. 

Jo blir ingen krise, men det er denne drømmen om å bli gjeldsfri da. Redd det kommer til å ta mye lengere tid med høyere renter fremover. Vi kommer også til og gå ned litt i inntekt etter hvert. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jo blir ingen krise, men det er denne drømmen om å bli gjeldsfri da. Redd det kommer til å ta mye lengere tid med høyere renter fremover. Vi kommer også til og gå ned litt i inntekt etter hvert. 

Jeg skjønner ikke spørsmålet ditt. Hvis drømmen er å være gjeldsfri forstår vel du og at du ikke bør sitte med masse penger på sparekonto samtidig som rentene stiger???

BETAL. NED. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner ikke spørsmålet ditt. Hvis drømmen er å være gjeldsfri forstår vel du og at du ikke bør sitte med masse penger på sparekonto samtidig som rentene stiger???

BETAL. NED. 

Takk for et enkeltog greit svar🙏☺️ hvor mye ville du hatt i buffer da? Nok med 50? Og heller bruke alt annet til nedbetaling? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

BETAL. NED. 

Hvorfor? Inflasjonen er høyere enn renta. Lånet spiser seg selv opp. 

Anonymkode: 8728b...ef3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva bør man gjøre? 

Det er lurt å ha gjeld pga rentefradraget, heller ta opp mer gjeld.

Anonymkode: cb98e...9c2

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor? Inflasjonen er høyere enn renta. Lånet spiser seg selv opp. 

Anonymkode: 8728b...ef3

Hva menes med det?, lånet krymper jo ikke av svakere krone? 🤷‍♀️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hva menes med det?, lånet krymper jo ikke av svakere krone? 🤷‍♀️

Jo høyere inflasjonen er jo mer penger får du utbetalt fra lånet ditt hver måned.

Som sagt jeg vill lånt mer. Helst så mye som mulig 

Skrevet

Jo høyere inflasjonen er jo mer penger får du utbetalt fra lånet ditt hver måned.

Som sagt jeg vill lånt mer. Helst så mye som mulig 

Kan du forklare dette? Skjønner ingenting.. En får vel ikke utbetalt penger fra lånet? 

• Liker 1
Skrevet

Kan du forklare dette? Skjønner ingenting.. En får vel ikke utbetalt penger fra lånet? 

Summen som skal tilbakebetales blir vel uansett den samme? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva bør man gjøre? 

Kanskje slutte å bruke penger du ikke har? 

Anonymkode: 33e8b...210

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Summen som skal tilbakebetales blir vel uansett den samme? 

Hvis du har en 1000-lapp  liggende i en skuff, blir denne mindre og mindre verdt for hvert år, pga prisstigning/inflasjon. Det er fremdeles 1000 kr, men du får kjøpt mye mindre for den 1000-lappen i 2023 sammenlignet med i 2003.

Slik er det jo med lånet ditt også, selv om det i kroner og øre er det samme, vil det bli mindre verdt, fordi du får høyere lønn, og prisene stiger (inflasjon).

Men hvis det er viktig for deg å være gjeldsfri, er det jo det du bør prioritere. Det er jo du som bestemmer hva som gir deg livskvalitet.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis du har en 1000-lapp  liggende i en skuff, blir denne mindre og mindre verdt for hvert år, pga prisstigning/inflasjon. Det er fremdeles 1000 kr, men du får kjøpt mye mindre for den 1000-lappen i 2023 sammenlignet med i 2003.

Slik er det jo med lånet ditt også, selv om det i kroner og øre er det samme, vil det bli mindre verdt, fordi du får høyere lønn, og prisene stiger (inflasjon).

Men hvis det er viktig for deg å være gjeldsfri, er det jo det du bør prioritere. Det er jo du som bestemmer hva som gir deg livskvalitet.

Aha, nå er jeg med. Takk for forklaring🙂

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette forutsetter selvfølgelig at du også har fått høyere lønn. Det er ingen i norge som har lønnsvekst som følger prisstigningen vi ser akkurat nå. Dermed er dette argumentet ikke gyldig akkurat nå. Vi må regne med mange år før vi er ovenpå med lønn igjen. Frem til det vil det fottsatt være en heftig belastning på privatøkonomien til mange å betale på store lån. 

På 70 og 80 tallet så man 10-20% lønnsvekst i året over mange år, slik vekst spiser opp lånet ditt rimelig fort, men det er ingenting som tyder på at vi haver der igjen.

Anonymkode: a170d...98d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...