Gå til innhold

Leilegheit: male i fargar eller la veggane vere kvite med tanke på å selje?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fleire rom i leilegheita mi kunne trengt eit strøk maling. Alle veggar er kvite, men eg kunne gjerne tenkt meg å male i alle fall eit par rom med blå/lilla-nyansar. Det er dog ein viss sjanse for at eg kjem til å flytte i løpet av dei neste par åra. 

Kort sagt: Er det tryggare å halde meg til kvite veggar i tilfelle eg skal selje? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mal veggane! Å bu i eit kvitt hus er som å bu på ein insitusjon.

Anonymkode: 7c0a2...408

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

*institusjon

Anonymkode: 7c0a2...408

Skrevet

Folk er ikke så redd for farger lenger, men om du ikke vil male veggene på nytt før salg, så burde du ikke få for noe veldig skrikende. Diverse blåtoner har vært "in" i mange år, og om det passer til rommet med tanke på lys, så er det ikke noe problem å ha dette. Lilla bør man være litt mer forsiktig med tror jeg. 

Etter flere år i leilighet med hvite vegger for oss, så var det spennende å male i en annen farge i nytt hus, men det var så vanskelig å velge farge at vi holdt på å bare male hvitt igjen 😆 Med farger på sofa, gardiner, planter og bilder, så er hvitt et enkelt lerret. Men om du har veldig lyst på farge, og har penger og tid til å male. Så ville jeg gjort det. Start med soverom eller kontor kanskje?

Anonymkode: 7bf12...c0b

Skrevet

Etter å ha leid leilighet med hvite vegger i 11 år, gikk jeg "berserk" med farger når jeg kjøpte😅. Er bare taket, lister og boden som fremdeles er i hvitt her. Malte soverommet mitt lilla, og jeg elsker det🤩

Anonymkode: 7b4d3...6ac

Skrevet

Mal dem.

Mal dem i fargetoner som passer boligen (ta hensyn til gulvet så du får riktig nyanse). Et lunt hjem med litt farger er mye lettere å selge. 

Anonymkode: 11f8d...fc7

• Liker 2
Skrevet

Hvite vegger er det jævligste som finnes

Anonymkode: ed0f3...569

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Etter å ha leid leilighet med hvite vegger i 11 år, gikk jeg "berserk" med farger når jeg kjøpte😅. Er bare taket, lister og boden som fremdeles er i hvitt her. Malte soverommet mitt lilla, og jeg elsker det🤩

Anonymkode: 7b4d3...6ac

Jeg er motsatt. Etter å ha leid leiligheter/hybler i ymse farger i mange år var ønsket klart da jeg fikk mitt eget. "Hvitt - helt hvitt. " Er enda ikke lei. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg bryr meg ikke om fargene på veggen når jeg ser etter bolig.

Men ikke sjans i helvette at jeg hadde bodd ett sted med vegger som trenger maling fordi jeg kanskje skal flytte i løpet av noen år. Jeg har sett etter nytt sted en liten stund nå, og jeg kommer til å fortsette med slikt enkelt vedlikehold. 

Om veggene trenger maling allerede nå, så er det 100% at de trenger maling hvis du skal selge om noen år. Så male må du uansett.

• Liker 5
Skrevet

Om jeg hadde kommet på visning i leiligheten din og hadde sett blå-lilla vegger, så hadde jeg tenkt at det var lite pent og umiddelbart tenkt at jeg måtte male. Om det hadde vært hvite vegger hadde jeg mye lettere sett alt potensialet. Ikke alle har den egenskapen å kunne se forbi masse farger og møblement. Så jeg vil råde deg til å beholde hvite vegger, eller male i delikate og lyse farger. 

Anonymkode: d6420...265

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Om jeg hadde kommet på visning i leiligheten din og hadde sett blå-lilla vegger, så hadde jeg tenkt at det var lite pent og umiddelbart tenkt at jeg måtte male. Om det hadde vært hvite vegger hadde jeg mye lettere sett alt potensialet. Ikke alle har den egenskapen å kunne se forbi masse farger og møblement. Så jeg vil råde deg til å beholde hvite vegger, eller male i delikate og lyse farger. 

Skal man male leilighet for salg, så maler man i nøytrale farger. Ikke blålilla eller knallgult. Lys og nøytral farge, som gir mer lunhet og varme enn hvit. 

Anonymkode: 11f8d...fc7

Skrevet

Om du skal male i farger ville jeg brukt farger som er moderne, f.eks 2-3 farger som er anbefalt i Lady eller Butinox. 

Anonymkode: aa30e...2fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men TS er ikke i gang med en salgsprosess, det er bare kanskje mulig at hun ønsker flytte om noen år.

Man maler sjeldent med tanke på ett potensielt salg flere år frem i tid.

Skrevet

Blått er i følge Jotun en bestselger. Se på disse f.eks. Finn en fargetone som er mild og dempet, ikke for påtrengende. Unngå lilla for alt du kan. Det er en gyselig farge, og kun for spesielt interesserte. Er målet å male i noe flest mulig på visning kan like, velger du ikke lilla.

Grønt i en dempet nyanse, som Jotun Treasure eller Jotun Natural Green, for eksempel. Eller en terrakotta tone, som er så varme og innbydende fargenyanser. Naturlige farger er inn, jordfarger og grønnfarger. Grønt signaliserer ro og harmoni.

• Liker 3
Gjest Vetatjegikkevet
Skrevet

Det er ikke så dyrt å male, så mal slik du ønsker å ha det selv de neste årene.

Du kan alltid sette av en ekstra 100-lapp i måneden uansett, så har du god råd til å male på nytt for å få det helt fresht hvis megler anbefaler det når du eventuelt skal flytte.

Skrevet

Om du ikke skal selge akkurat nå, så maler du sånn som du liker. Så får du heller male om når du kommer så langt at du skal selge.

Anonymkode: 541ea...8cc

Skrevet

Kjør på med maling!

Da vi skulle selge var det ei som forelsket seg helt i fargene våre og som var med på å presse budrunden langt over takst, selv om de som vant til slutt valgte å male over absolutt alt i grått og hvitt. 

Anonymkode: ee63e...c94

• Liker 1
Skrevet

Skal du selge er vil de fleste råde deg til noe nøytralt som hvite/hvite nyanser. Spesielt en mindre leilighet ser den større ut med lyse farger. 

Anonymkode: b2031...52a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...