Gå til innhold

Kan noen forklare meg hva GATE betyr?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sett at dette nevnes i enkelte tråder her inne, og andre plasser på sosiale medier. Jeg tenker ikke på norske gate, altså gata vi bor i. Heller ikke engelsk gate på flyplassen 😂

F eks var dette nevnt i en tråd om en influencer som slapp noen kjoler for litt siden:  "kjolegate". 
En annet eksempel er en annen influencer som gav ut boller som tydeligvis var veldig usunne, da ble det nevnt "bollegate".

hva i all verden betyr gate i disse sammenhengene? Er jeg virkelig helt fjern som ikke vet dette?

Anonymkode: b44f7...a99

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Skriver seg fra Watergate-skandalen. Google it. Laget filmer om emnet.

Anonymkode: be355...995

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The suffix -gate derives from the Watergate scandal of the United States in the early 1970s, which resulted in the resignation of US President Richard Nixon.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_-gate_scandals_and_controversies

Godt spørsmål, da lærte jeg noe nytt

Endret av Centella
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jepp.

Anonymkode: ec787...705

Jaggu. Jeg hadde rett, gitt. Jeg følger absolutt ingen influensere og ser bare navnene på noen av dem på "nye innlegg" her på KG, men denne tok jeg gitt. *stolt* 

Anonymkode: 39e25...fd4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jaggu. Jeg hadde rett, gitt. Jeg følger absolutt ingen influensere og ser bare navnene på noen av dem på "nye innlegg" her på KG, men denne tok jeg gitt. *stolt* 

Jeg gjetter at et stort antall av "influencerne" ikke selv forstår hvor gate-begrepet kommer fra. Flesteparten av dem vet nok ikke hvem Nixon var. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Wikipedia om Watergate: 

"The use of the suffix -gate after an identifying term has since become synonymous with public scandal, especially political scandal."

Anonymkode: 7b639...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg gjetter at et stort antall av "influencerne" ikke selv forstår hvor gate-begrepet kommer fra. Flesteparten av dem vet nok ikke hvem Nixon var. 

hahaha de har snappet det opp fra en eller annen og tenkt at "ja, det der hørtes kult ut, det bruker jeg også" ?

Nei, jeg vet ikke. Som sagt, jeg følger ikke med, så kan jo hende at noen av disse influenserne kanskje har noen tanker bak fasaden sin også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

hahaha de har snappet det opp fra en eller annen og tenkt at "ja, det der hørtes kult ut, det bruker jeg også" ?

Nei, jeg vet ikke. Som sagt, jeg følger ikke med, så kan jo hende at noen av disse influenserne kanskje har noen tanker bak fasaden sin også? 

Ja, noen har nok det. Skal holde meg for god til å nevne navn på noen av de jeg tror ikke har det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...