Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2005 #1 Skrevet 26. desember 2005 Åssen tester man seg for klamydia? Levere en urinprøve til legen, eller må jeg undersøkes?
Iceglow Skrevet 26. desember 2005 #2 Skrevet 26. desember 2005 Urinprøve på de aller fleste steder. Enkelte steder er det prøve av vaginalt sekret, og da er det GU. Blir det foreslått, og du ikke vil, gå et annet sted og få tatt test ved urinprøve. Det finnes og hjemmetester, men de er ikke særlig godt utprøvde, og jeg hadde IKKE stolt på noe slikt. Lykke til, og godt du tar slikt alvorlig før det eventuelt setter seg fast
-Fisken- Skrevet 27. desember 2005 #3 Skrevet 27. desember 2005 Prøve av vaginalt sekret er mer sikkert enn urinprøve. Noen steder kan du få gå på do og stikke pinnen opp i skjeden selv.
Gjest Gjest_Granita_* Skrevet 28. desember 2005 #4 Skrevet 28. desember 2005 Hei Det vanlige er å ta en underlivsundersøkelse (GU), urinprøver er for å påvise enten urinveisinfeksjon eller graviditet. Klamydiaprøven tas med en lang Q-tip, som føres inn i skjeden for å ta opp sekret i skjedeveggene. Sendes deretter til laboratorium og svaret får man som regel etter en 3-4 dager. Kreftprøve fra livmorhalsen blir vanligvis tatt samtidig.
Iceglow Skrevet 28. desember 2005 #5 Skrevet 28. desember 2005 Stemmer at urinprøver i hovedsak er pga UVI og graviditet, men de kan og brukes som klamydiatest, noe som har senket terskelen for mange for å fa tatt en slik test. Men for de fleste vil nok det å gå på WC og ta sekrettesten selv være tilstrekkelig, GU unngås jo da og, jeg har bare aldri hørt om at det er et alternativ. Underlig at det ikke er standardmåten. For menn ser det for øvrig ut til at urinprøve er standard (raskt søk resulterte i http://www.lommelegen.no/sl/slartikkel.asp?visart=5760 ), klarer ikke helt å finne ut hvorfor det eventuelt er forskjell på sikkerheten på urinprøve av kvinne, og urinprøve på mann.
Gjest gjest1 Skrevet 28. desember 2005 #6 Skrevet 28. desember 2005 Jeg gikk til gynekologen. Ubehagelig, men greit å få det fastslått at ikke det var noe
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå