AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #1 Skrevet 25. februar 2023 Har ei venninne i starten av 20 årene som er i er forhold med mye sjalusi, psykisk vold og det har også vært fysisk et par ganger. Det fysiske har gått begge veier, og hun er nok ikke god for han hun heller.. Det har vart i 2-3 år nå men har vært veldig av og på. Hun fant nylig ut at han hadde trakassert noen på byen og dette gjorde at hun ble som hun selv sa «veldig forbanna». Da sa jeg at det ikke er det verste med forholdet, men at det selvfølgelig ikke er greit. Nå i etterkant av at det skjedde har de nesten ikke snakket sammen fordi hun ikke har villet det og han nekter og ta på seg ansvar fordi han «aldri har gjort noe sånt før» og fordi han var «full». Sånn som jeg har forstått det nå er status mest at han ikke vil snakke med henne. Hun sier hun ikke orker mer og vil ha en pause fra han. Da spurt jeg henne hvorfor hun ikke bare gjør det slutt når begge to er lei og ikke har det noe bra. Da svarer hun bare at hun ikke vil tenke på det, at hun ikke «vet» hvorfor hun er sammen med han. Tenker at når man ikke klarer å si en eneste positiv ting om kjæresten sin er det vel ikke noe vits i å være sammen heller. Hva gjør man for å få henne til å skjønne at dette ikke er noe vits i å kjempe for? Hvis noen har vært i en liknende situasjon, er det noe som helst noen sa til deg som fikk deg til å innse alvoret? Begynner å bli lei av å hele tiden høre på «klaging» når hun ikke tar til seg råd. Anonymkode: fee54...3e0
Jaytee Skrevet 25. februar 2023 #2 Skrevet 25. februar 2023 (endret) Hvis hun ikke hører på råd, så sitter hun mest sannsynlig dypt i det. Hun må faktisk innse det selv og den eneste som kan redde henne er henne selv Endret 25. februar 2023 av Jaytee 2 1
Andro Skrevet 25. februar 2023 #3 Skrevet 25. februar 2023 Da er hun nok ikke ute etter råd, men at du skal lytte og reflektere sammen med henne. Du kan naturligvis avvise klager med å framheve handlingsalternativer, men du kan ikke tvinge henne til å beslutte det du synes er lurt... Kanskje dere kan ta en telefon til krisesenteret eller ATV, og få noen refleksjoner / råd derfra? De er gode til å analysere handlingsmønstre, gjenkjenne voldelige mønstre og dermed også synliggjøre hvor skadelig det er. Nå drar hun på en måte inn deg også, enda hun lander på å sementere gamle mønstre og ikke endre på noe.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #4 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har ei venninne i starten av 20 årene som er i er forhold med mye sjalusi, psykisk vold og det har også vært fysisk et par ganger. Det fysiske har gått begge veier, og hun er nok ikke god for han hun heller.. Det har vart i 2-3 år nå men har vært veldig av og på. Hun fant nylig ut at han hadde trakassert noen på byen og dette gjorde at hun ble som hun selv sa «veldig forbanna». Da sa jeg at det ikke er det verste med forholdet, men at det selvfølgelig ikke er greit. Nå i etterkant av at det skjedde har de nesten ikke snakket sammen fordi hun ikke har villet det og han nekter og ta på seg ansvar fordi han «aldri har gjort noe sånt før» og fordi han var «full». Sånn som jeg har forstått det nå er status mest at han ikke vil snakke med henne. Hun sier hun ikke orker mer og vil ha en pause fra han. Da spurt jeg henne hvorfor hun ikke bare gjør det slutt når begge to er lei og ikke har det noe bra. Da svarer hun bare at hun ikke vil tenke på det, at hun ikke «vet» hvorfor hun er sammen med han. Tenker at når man ikke klarer å si en eneste positiv ting om kjæresten sin er det vel ikke noe vits i å være sammen heller. Hva gjør man for å få henne til å skjønne at dette ikke er noe vits i å kjempe for? Hvis noen har vært i en liknende situasjon, er det noe som helst noen sa til deg som fikk deg til å innse alvoret? Begynner å bli lei av å hele tiden høre på «klaging» når hun ikke tar til seg råd. Anonymkode: fee54...3e0 Jeg har vært der venninna di er. Ingenting fikk meg til å innse det enn meg selv. Du kan ikke redde henne, hun vil ikke se, hun er ikke klar. Du kan risikere at om du maser så bringer du henne tettere med ham faktisk Anonymkode: 0cfec...291 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #5 Skrevet 25. februar 2023 Hun er nok traumebundet som man blir av å leve med psykisk (og fysisk) vold og en god manipulator. Hjelp henne å lære mer om traumebånd og om voldssirkelen (google begrepene på norsk og engelsk, traumabond, circle of domestic violence). Du kan også lese på dinutvei.no og få hun til å ringe VO linjen eller ringe dit selv for å få profesjonelle råd om hvordan du som venn kan hjelpe henne. Anonymkode: 16ee0...c6a
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #6 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun er nok traumebundet som man blir av å leve med psykisk (og fysisk) vold og en god manipulator. Hjelp henne å lære mer om traumebånd og om voldssirkelen (google begrepene på norsk og engelsk, traumabond, circle of domestic violence). Du kan også lese på dinutvei.no og få hun til å ringe VO linjen eller ringe dit selv for å få profesjonelle råd om hvordan du som venn kan hjelpe henne. Anonymkode: 16ee0...c6a Hvorfor mener du at hun er offeret og ikke han? Anonymkode: 3d8ca...2a2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #7 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor mener du at hun er offeret og ikke han? Anonymkode: 3d8ca...2a2 Ts her. Han er et offer han også, for i starten av forholdet var det utifra det jeg så hun som var toxic mot han. Før hun var sammen med han var hun sammen med en annen som gjorde henne rett og slett syk. Han var mye verre enn han hun er sammen med nå. Han var kontrollerende, sjalu og voldelig hele tiden. Han hun er sammen med nå er det «bare» innimellom, spesielt når de drikker. Og hun er minst like sjalu, kontrollerende og fysisk voldelig, men ikke like psykisk voldelig som han. I starten av forholdet var hun sjalu bare han så på en annen jente og dette var noe hun kommenterte, også foran meg f.eks. Hun kunne/kan fortsatt finne på å spørre andre hun kjenner om de vet hva kjæresten hennes gjorde på byen i går. Han gjorde aldri sånt i starten i hvert fall. Etter hvert ble han også sjalu og begynte å bli kontrollerende. Og det er vel kanskje «bare» nå det siste året at han har blitt psykisk og et par ganger vært fysisk voldelig. Så jeg tenker jo egentlig at hun også har gjort mye for at han skal bli sånn. Men samtidig hadde ikke hvem som helst blitt så fæl av å oppleve noe sånt. For eksempel sa han nylig at han skulle gå og få seg noe på byen. Og det er jo selvfølgelig veldig umodent og respektløst å si noe sånt. Men om jeg hadde hatt en kjæreste som konstant spurte hvor jeg var, om jeg var med en gutt etc, hadde jeg jo til slutt fått lyst til å svare ufint tilbake. Så ja, han er et offer han også, men jeg tenkte først at det er litt irrelevant siden det er min venninne jeg vil «hjelpe» her. Og nå i det siste har han bare gjort utrolig mye dritt, som jeg vil si at er verre enn hennes oppførsel igjen. Anonymkode: fee54...3e0
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #8 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor mener du at hun er offeret og ikke han? Anonymkode: 3d8ca...2a2 Han utøver fysisk og psykisk vold mot henne og trakasserer og hun har ønsket seg ut av forholdet lenge men er fanget Anonymkode: 16ee0...c6a
Hjelpsom Skrevet 26. februar 2023 #9 Skrevet 26. februar 2023 9 hours ago, AnonymBruker said: Han utøver fysisk og psykisk vold mot henne og trakasserer og hun har ønsket seg ut av forholdet lenge men er fanget Anonymkode: 16ee0...c6a Hvis du leser hva TS skriver så går dette begge veier, men det er veldig naturlig her inne på KG og legge all skyld på mannen uansett hva hun gjør.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #10 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Han utøver fysisk og psykisk vold mot henne og trakasserer og hun har ønsket seg ut av forholdet lenge men er fanget Anonymkode: 16ee0...c6a I følge ts så er hun også voldelig. Og hvis det er bekreftet, tror du ikke da at hun også er voldelig på andre måter? I følge de siste ti årene med dokumentasjon og forskningen på temaet så stemmer dette ganske godt. I de fleste tilfeller hvor kvinner sier de er utsatt for vold så unnlater de å nevne at de selv er voldelige. Så hvorfor er det slik at du automatisk tar kvinnens parti uten å legge til grunn den erkjennelsen at hun er fysisk voldelig? Systematisk diskriminering og forskjellsbehandling basert på kjønn. Er vi virkelig der. Anonymkode: 3d8ca...2a2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #11 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): I følge ts så er hun også voldelig. Og hvis det er bekreftet, tror du ikke da at hun også er voldelig på andre måter? I følge de siste ti årene med dokumentasjon og forskningen på temaet så stemmer dette ganske godt. I de fleste tilfeller hvor kvinner sier de er utsatt for vold så unnlater de å nevne at de selv er voldelige. Så hvorfor er det slik at du automatisk tar kvinnens parti uten å legge til grunn den erkjennelsen at hun er fysisk voldelig? Systematisk diskriminering og forskjellsbehandling basert på kjønn. Er vi virkelig der. Anonymkode: 3d8ca...2a2 Hun er kontrollerende og spør hva han gjør, hvem han er med. Og hun spør også bekjente som hun vet har vært på samme utested som kjæresten dagen før, om de så han gjorde noe. Det er jo en form for vold vil jeg si. Men hun har ikke kalt han stygge ting (tror jeg), slik som han gjør. Han har blant annet kalt henne hore, løs, fitte, sagt han skal drepe henne og sånne ting. Anonymkode: fee54...3e0
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #12 Skrevet 26. februar 2023 Det viktigste er at du viser at du er der for henne uten å dømme. Om det skjer noe slik at hun trenger akutt hjelp. Så må hun ikke kvie seg for å be deg om hjelp fordi hun er redd for at du sier at "jeg sa jo du skulle gå fra han" Anonymkode: 00230...317
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #13 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hun er kontrollerende og spør hva han gjør, hvem han er med. Og hun spør også bekjente som hun vet har vært på samme utested som kjæresten dagen før, om de så han gjorde noe. Det er jo en form for vold vil jeg si. Men hun har ikke kalt han stygge ting (tror jeg), slik som han gjør. Han har blant annet kalt henne hore, løs, fitte, sagt han skal drepe henne og sånne ting. Anonymkode: fee54...3e0 Hun har vært fysisk voldelig... Er i grunn ikke mer å diskutere. Du, som så mange andre tar et definitivt og endelig standpunkt hver gang slike diskusjoner kommer opp. Dere ignorerer det faktum at kvinner er og kan være like mye voldelige som menn, og at når det er snakk om vold i hjemmet så er det oftest gjensidig og ikke ensidig vold i hjemmet. Hvorfor har dere ikke fått med dere dette, dette burde alle ha fått med seg i 2023. Her er en fin artikkel om dette, det er bare en av utallige de siste årene. Les denne artikkelen, den viser hvordan det er for menn å leve i et voldelig forhold, hvor kvinnen automatisk får hjelp av politiet mens menn blir ledd rett opp i ansiktet hvis de prøver å si sin versjon av det giftige forholdet de er i. – En myte at kvinner ikke mishandler menn | ABC Nyheter – I et av de groveste tilfellene var det en kvinne som løp ut i gangen på boligblokka mens hun hylte og skrek at mannen slo henne. Da satt han knekt tilbake i sofaen, nærmest rundjult, og følte seg helt hjelpeløs. For det er ingen som vil tro ham fra det øyeblikket hun løper ut og begynner å rope. Første gang dette skjedde kom politiet og tok ham med seg. De lo av forklaringene hans og han måtte tilbringe natten på fyllearresten. Dette skjedde flere ganger. – Den ene naboen syntes etter hvert at det hele virket litt rart, og etter et tilfeldig møte med paret forsto han hvordan det egentlig hang sammen. Naboen tok kontakt med mannen som opplevde at han for første gang kunne bli trodd. Endelig var det et menneske som brydde seg, som så noe og som gjorde at han til slutt kom seg på krisesenter. Anonymkode: 3d8ca...2a2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #14 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun har vært fysisk voldelig... Er i grunn ikke mer å diskutere. Du, som så mange andre tar et definitivt og endelig standpunkt hver gang slike diskusjoner kommer opp. Dere ignorerer det faktum at kvinner er og kan være like mye voldelige som menn, og at når det er snakk om vold i hjemmet så er det oftest gjensidig og ikke ensidig vold i hjemmet. Hvorfor har dere ikke fått med dere dette, dette burde alle ha fått med seg i 2023. Her er en fin artikkel om dette, det er bare en av utallige de siste årene. Les denne artikkelen, den viser hvordan det er for menn å leve i et voldelig forhold, hvor kvinnen automatisk får hjelp av politiet mens menn blir ledd rett opp i ansiktet hvis de prøver å si sin versjon av det giftige forholdet de er i. – En myte at kvinner ikke mishandler menn | ABC Nyheter – I et av de groveste tilfellene var det en kvinne som løp ut i gangen på boligblokka mens hun hylte og skrek at mannen slo henne. Da satt han knekt tilbake i sofaen, nærmest rundjult, og følte seg helt hjelpeløs. For det er ingen som vil tro ham fra det øyeblikket hun løper ut og begynner å rope. Første gang dette skjedde kom politiet og tok ham med seg. De lo av forklaringene hans og han måtte tilbringe natten på fyllearresten. Dette skjedde flere ganger. – Den ene naboen syntes etter hvert at det hele virket litt rart, og etter et tilfeldig møte med paret forsto han hvordan det egentlig hang sammen. Naboen tok kontakt med mannen som opplevde at han for første gang kunne bli trodd. Endelig var det et menneske som brydde seg, som så noe og som gjorde at han til slutt kom seg på krisesenter. Anonymkode: 3d8ca...2a2 Jeg sa at hun også er fysisk voldelig, men ikke psykisk på samme måte. Og hun er jo egentlig ikke i stand til å skade han fysisk, han er mye sterkere. Hun er mer sånn som kan finne på å dytte, klype osv. Han er mer hardhendt og det har jeg jo også vært vitne til. Anonymkode: fee54...3e0
Humas Skrevet 26. februar 2023 #15 Skrevet 26. februar 2023 Dette startet nok ikke ved dette forholdet. Sånne finner hverandre. De sitter med (ubevisste) traumer. Skal et forhold vare må begge være trygge i seg selv og rause med den andre. Enten de blir i dette forholdet eller i de kommende forhold. Nissen følger dessverre alltid med på lasset (som det het før). Men, man forstår det gjerne ikke selv, for da må man gi opp den identiteten man har, og skjønne hvor mønstrene har oppstått..
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #16 Skrevet 26. februar 2023 Humas skrev (15 minutter siden): Dette startet nok ikke ved dette forholdet. Sånne finner hverandre. De sitter med (ubevisste) traumer. Skal et forhold vare må begge være trygge i seg selv og rause med den andre. Enten de blir i dette forholdet eller i de kommende forhold. Nissen følger dessverre alltid med på lasset (som det het før). Men, man forstår det gjerne ikke selv, for da må man gi opp den identiteten man har, og skjønne hvor mønstrene har oppstått.. Hun har nok blitt veldig skadet av sitt forrige forhold for hun gikk rett inn i dette uten å få bearbeidet ting. Han var nok ikke helt god han heller, men han holdt sine veldig dårlige sider skjult ganske lenge virker det som. Anonymkode: fee54...3e0
Humas Skrevet 26. februar 2023 #17 Skrevet 26. februar 2023 Ja, altså et mønster som kommer til å gjenta seg igjen og igjen. Det å ‘løpe’ videre uten å bearbeide er en mekanisme man ubevisst gjør for å slippe å kjenne på følelser, (som igjen har utspring lenge før det forrige forholdet også)
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #18 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Har ei venninne i starten av 20 årene som er i er forhold med mye sjalusi, psykisk vold og det har også vært fysisk et par ganger. Det fysiske har gått begge veier, og hun er nok ikke god for han hun heller.. Det har vart i 2-3 år nå men har vært veldig av og på. Hun fant nylig ut at han hadde trakassert noen på byen og dette gjorde at hun ble som hun selv sa «veldig forbanna». Da sa jeg at det ikke er det verste med forholdet, men at det selvfølgelig ikke er greit. Nå i etterkant av at det skjedde har de nesten ikke snakket sammen fordi hun ikke har villet det og han nekter og ta på seg ansvar fordi han «aldri har gjort noe sånt før» og fordi han var «full». Sånn som jeg har forstått det nå er status mest at han ikke vil snakke med henne. Hun sier hun ikke orker mer og vil ha en pause fra han. Da spurt jeg henne hvorfor hun ikke bare gjør det slutt når begge to er lei og ikke har det noe bra. Da svarer hun bare at hun ikke vil tenke på det, at hun ikke «vet» hvorfor hun er sammen med han. Tenker at når man ikke klarer å si en eneste positiv ting om kjæresten sin er det vel ikke noe vits i å være sammen heller. Hva gjør man for å få henne til å skjønne at dette ikke er noe vits i å kjempe for? Hvis noen har vært i en liknende situasjon, er det noe som helst noen sa til deg som fikk deg til å innse alvoret? Begynner å bli lei av å hele tiden høre på «klaging» når hun ikke tar til seg råd. Anonymkode: fee54...3e0 Svar korte setninger til henne. si at folk endrer seg ikke, det kommer til å være sånn, det beste er å akseptere at han er sånn kan du si. Egentlig burde ingen av dem vært i forhold Anonymkode: c0853...bba
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #19 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Svar korte setninger til henne. si at folk endrer seg ikke, det kommer til å være sånn, det beste er å akseptere at han er sånn kan du si. Egentlig burde ingen av dem vært i forhold Anonymkode: c0853...bba svarer egentlig ikke så mye lenger på det hun sier. Helt enig i at ingen av dem burde være i forhold. Begge burde være alene og gå til psykolog helt til de innser sine egne feil og klarer å være selvstendige osv. Anonymkode: fee54...3e0 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #20 Skrevet 26. februar 2023 Vært i akkurat samme situasjon som deg. Venninna mi var i et kjempe dårlig forhold. Hu kom ofte gråtende og klagde hele tiden over han. Ingenting nyttet. Brukte så mye tid på henne… ga opp etterhvert og sa rett ut «Ingen vits i at du kommer til meg å griner. Jeg har fått nok». Hu skjerpa seg etter hu fikk høre det Anonymkode: 82397...890
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå