Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor i kollektiv med 5 andre og trives greit men innimellom har jeg merket at noen har tatt brød som har ligget på kjøkkenbenken og tatt mat fra meg fra kjøleskapet.

Har snakket med en annen og hun sier at en vi kan kalle Sara har stjålet brusbokser fra henne som ligger i vårt felles kjøleskap. 
Det har også vært en episoder med at en har trodd at «Sara» eller noen andre har stjålet sjampo av henne. Hun tok det opp og sa at vi gjerne kan låne men da må vi spørre først. Alle ble da enige om at man ikke bare tar ting av andre. Bare noen dager senere skjer det samme igjen. Og nå i dag oppdaget jeg at noen hadde tatt en kartong med fløte av meg. (Hadde ikke vært hjemme på en uke).

Kan skjønne at man kan glemme hva som er sitt og ikke innimellom. Men vi har jo hver våre hyller, så det er ikke så vanskelig med mindre vi deler hyller. 

Hvordan skal jeg ta dette opp at jeg har oppdaget at noen tar mat av meg? Føler alle kommer til å si at de er enige men uten at noe endrer seg. 
Hva burde jeg gjøre? Føler jeg ikke kan handle inn mye mat om gangen i frykt for at folk skal ta. Jeg har jo gjerne litt mindre kontroll på nøyaktig hva jeg har når hyllene er fulle.. Men er veldig kjipt om jeg ikke kan ha mat i kjøleskapet eller på kjøkkenbenken uten at andre tar.

Anonymkode: 4d526...44a

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg bodde en plass en plass med masse hybler med felles kjøkken og bad. Der oppdaget vi at det forsvant ting,særlig brus. Hadde en mistenkt. Det vi gjorde var å kjøpe avføringsmiddel på apotek (rådførte oss med ei som jobbet på apoteket, og fortalte hva vi skulle bruke middelet til)

Hadde middelet (mener å huske det var flytende) på en av brusflaskene som sto i kjøleskapet. Tok ikke lang tid før flasken var tatt av,og han vi mistenkte for å stjele fortalte at han hadde vært veldig dårlig i magen etter noen dager😅 Forsvant ikke mer brus etter det...

Endret av forkjølajente
  • Nyttig 4
Skrevet
forkjølajente skrev (37 minutter siden):

Jeg bodde en plass en plass med masse hybler med felles kjøkken og bad. Der oppdaget vi at det forsvant ting,særlig brus. Hadde en mistenkt. Det vi gjorde var å kjøpe avføringsmiddel på apotek (rådførte oss med ei som jobbet på appteket, og fortalte hva vi skulle bruke middelet til)

Hadde middelet (mere å huske det var flytende) på en av brusflaskene som sto i kjøleskapet. Tok ikke lang tid før flasken var tatt av,og han vi mistenkte for å stjele fortalte at han hadde vært veldig dårlig i magen etter noen dager😅 Forsvant ikke mer brus etter det...

Hadde jo vært en god idé, men er ikke det ulovlig?

Og så vet jeg ikke om jeg hadde klart å holde maska om jeg skulle blitt konfrontert med at tyven hadde fått mageproblemer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og så vet jeg ikke om jeg hadde klart å holde maska om jeg skulle blitt konfrontert med at tyven hadde fått mageproblemer.

Det er ikke ulovlig å ha avføringsmiddel i sin egen mat.

Anonymkode: 2b3cf...724

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ikke ulovlig å ha avføringsmiddel i sin egen mat,nei 😅 

Ang å holde maska,du trenger jo ikke det. Tyven får jo bare som fortjent.

• Liker 7
Skrevet
forkjølajente skrev (Akkurat nå):

Ikke ulovlig å ha avføringsmiddel i sin egen mat,nei 😅 

Ang å holde maska,du trenger jo ikke det. Tyven får jo bare som fortjent.

Ja er jo til meg selv🤦🏼‍♀️tenkte litt kort der ja haha

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hadde festet en post-it lapp til alle varene med navnet mitt og en eget lapp der det sto «jeg har lagt merke til at noen forsyner seg av maten min, vennligst ikke gjør det». 

Anonymkode: 34aea...7dc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hadde festet en post-it lapp til alle varene med navnet mitt og en eget lapp der det sto «jeg har lagt merke til at noen forsyner seg av maten min, vennligst ikke gjør det». 

Anonymkode: 34aea...7dc

Lurt! Har innimellom skrevet navn på ting men det har kun vært på ting som har ligget på kjøkkenbenken og i felles hyller i kjøleskapet. Men burde nok gjøre det på alt+ skrive den beskjeden ja

• Liker 2
Skrevet

Sånn hadde eg det i eit stort kollektiv i Bergen. Eit med fleire etasjar. Kjøpte til slutt eit kjøleskap (lite) og låste alltid gangen. Det var ikkje fred å få. 

Anonymkode: 5dbde...ef8

• Liker 1
Skrevet

Er det mye som blir borte? Jeg hadde ikke reagert hvis noen hadde tatt 1 brødskive eller lånt litt shampo. Men hvis det skjer ofte og du ikke har til deg selv, så hadde jeg reagert. 

Skrevet
PM75 skrev (1 time siden):

Er det mye som blir borte? Jeg hadde ikke reagert hvis noen hadde tatt 1 brødskive eller lånt litt shampo. Men hvis det skjer ofte og du ikke har til deg selv, så hadde jeg reagert. 

Noen har tatt et par brødskiver ja, noen epler og en fløte av meg.

Og har oppdaget at folk har tatt vaskemiddel og skyllemiddel av meg. Men tydeligvis hadde de en regel i kollektivet før om at ting det ikke stod navn på kunne man bruke av, så er kanskje derfor det har blitt tatt av. For det står f.eks vaskemiddel igjen etter folk som bodde der før. 
Men jeg syns ikke det er greit å bare ta ting med mindre noen har sagt at alle kan ta av det, eller om man VET at f.eks vaskepulveret har ligget der fra tidligere av. 

Hvis jeg ser et brød på benken tenker jeg ikke at det er til alle.. Tar heller ikke et skyllemiddel som plutselig dukker opp på vaskerommet, da jeg selvfølgelig skjønner at dette er noen andre sitt.
Har begynt å ha vaskemiddel på rommet mitt nå pga dette, men er jo veldig kjipt spesielt siden vi i kollektivet er endel sammen og vil si vi er venner.

Så er ikke veldig mye, men andre sier jo at de har merket det samme og da tenker jeg at det er er problem.

Kan hende det er mer som har blitt tatt for jeg kjøpte inn masse mat for et par uker siden og så var det ulike ting som skjedde som gjorde at jeg ikke var i kollektivet på et par uker. Så har ikke 100% oversikt over alt som var der heller.

Sjampo kan jeg «forstå» om man f.eks er tom der og da og kun låner én gang. Jeg har selv tatt sjampo men sa ifra etterpå. Så jeg kan jo forstå at det frister innimellom..

Men skjønner ikke helt at noen tør eller vil ta mat av andre, er jo sykt frekt. 

• Nyttig 1
Skrevet

Samme ts som i tråden om sexlyder....

Anonymkode: 7c563...a0e

Skrevet

Sett inn en flaske med juice og skriv med sprittusj over hele greia. Skriv privat! Putt oppi ti Rohypnol og la de stjele litt av den, og kjøp en pakke med geitost og gni osten i ræva og la de spise den. Det er verdt hver eneste krone. 

Anonymkode: de372...83b

• Liker 1
Skrevet

Har hatt samme problem, men vi er færre som bor sammen, så jeg vet jo hvem som er synderen.
Har skjønt det sånn at mange synes det er smålig å reagere på at småting forsvinner her og der, men når man er student må man faktisk ha stålkontroll på økonomien og da er det jævlig kjipt at noen alltid skal snylte.
Jeg er egentlig ganske dritt lei av å måtte oppbevare matvarer og vaskemidler på mitt eget rom fordi jeg ikke kan få ha det i fred på kjøkkenet.

Anonymkode: 28183...0df

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ja er jo til meg selv🤦🏼‍♀️tenkte litt kort der ja haha

Hadde investert i en sort sprittusj og skrevet navnet mitt pluss SITT bak . Å evnt dato det er kjøpt . Kanskje kjipere å stjele noe som er så tydelig merket?

• Liker 1
Skrevet

Hvis dere har en Messenger gruppe, så ville jeg ha skrevet at du har merket at noen har tatt ifra deg - for å gjøre de oppmerksom på at du vet ting forsvinner.

Jeg har gjort det selv. Er konfliktsky, men prøver å ikke konfrontere folk. Gjør de likevel oppmerksom hvis ting forsvinner, da har de muligheten til å si ifra. Er ikke alltid det er meningen å stjele, men at de har trodd at det er til hele fellesskapet.

Anonymkode: 49383...6bf

• Liker 1
Skrevet

Velkjent problem i kollektiv. Alltid en som stjeler og snylter. Har et inntrykk jenter er verst..

Selv var jeg eneste gutt i kollektiv med tre jenter hvor jeg merket det hele tiden forsvant dusjsåpe jeg hadde stående i dusjen. Ble drittlei av dette, og ved neste dusjrunk sendte jeg bare ladningen nedi den halvfulle såpeflaska mi. Rørte den ikke etterpå, men det gjorde noen av jentene..

Anonymkode: 8b39e...226

• Liker 2
Skrevet
forkjølajente skrev (16 timer siden):

Jeg bodde en plass en plass med masse hybler med felles kjøkken og bad. Der oppdaget vi at det forsvant ting,særlig brus. Hadde en mistenkt. Det vi gjorde var å kjøpe avføringsmiddel på apotek (rådførte oss med ei som jobbet på apoteket, og fortalte hva vi skulle bruke middelet til)

Hadde middelet (mener å huske det var flytende) på en av brusflaskene som sto i kjøleskapet. Tok ikke lang tid før flasken var tatt av,og han vi mistenkte for å stjele fortalte at han hadde vært veldig dårlig i magen etter noen dager😅 Forsvant ikke mer brus etter det...

Særdeles uproff apotek ansatt. Dette strider så imot lover og regler at dette trur jeg ikke noe på.

Har jobbet på apotek selv for mange år siden og fikk noen sånne forespørsler. De fikk ingen råd av oss og de fikk heller ikke kjøpte siden vi visste hva det skulle brukes til.

Avføringsmidler skal man ikke kimse av. Det er folk som har blitt innlagt på sykehus pga smerter de ikke aner hva kommer av nettopp pga at noen har lurt i de disse midlene.

Anonymkode: 990e8...41c

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er ulovlig ja. Les mitt tidligere innlegg.

Anonymkode: 990e8...41c

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Samme ts som i tråden om sexlyder....

Anonymkode: 7c563...a0e

Hva er problemet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...