Gå til innhold

Om man skal strikke til en fødeavdeling

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det greit å ringe direkte til fødeavdelingen da? Vil jo høre hva de trenger mest av, og avtale hvordan det skal leveres. Men kvier meg mot å ringe til fødeavdelingen, er redd for å ta opp noe av kapasiteten deres 😳 Det er en forholdsvis rolig avdeling på et lite sted, men de har jo selvsagt nok å gjøre uansett. Tror dere det er greit å ringe direkte til føden? Hvor kan man ellers henvende seg? 

Anonymkode: e4703...e44

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Luer trenger de alltid! Finnes masse fine oppskrifter på nyfødt/prematurluer på internett. Her jeg bor får alle nyfødte en lue hvis ikke foreldrene har med selv

Anonymkode: 9135e...d9d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Luer trenger de alltid! Finnes masse fine oppskrifter på nyfødt/prematurluer på internett. Her jeg bor får alle nyfødte en lue hvis ikke foreldrene har med selv

Ja, holder på med en veldig lettstrikket og grei lue jeg fant på nettet nå! 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fin tanke av deg.

Du kan trygt ringe til avdelingen, de har nok egne folk på kontoret, så du bryter liksom ikke inn midt i en fødsel med spørsmålet ditt.

Anonymkode: 4d7ab...e4e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

For en fin tanke av deg.

Du kan trygt ringe til avdelingen, de har nok egne folk på kontoret, så du bryter liksom ikke inn midt i en fødsel med spørsmålet ditt.

Anonymkode: 4d7ab...e4e

Kan hende de har det 😊 Men det var ikke opplevelsen min da jeg var der og fødte i fjor, da var det samme jordmor jeg pratet med i telefon da vannet gikk, som tok i mot meg på avdelingen da jeg ble lagt inn. Det var på natta, vel å merke, kanskje det er annerledes på dagen. Er også litt bekymra for å ta plassen på linja til ei som ringer inn og er bekymret eller som skal til å føde 😅 Men sannsynligheten for at det skjer akkurat når jeg ringer er jo kanskje ikke så stor.

Belima skrev (14 minutter siden):

https://www.amandaprosjektet.no/diverse/kontaktpersoner/

Her er et prosjekt som du kan lese om. 

Kjenner til dette, ja 😊 Tenker å strikke pledd til nyfødtintensiven i distriktet gjennom Amandaprosjektet, og da kan man jo bare sende til kontaktpersonen.

Men jeg vil også strikke til fødeavdelingen på lokalsykehuset her, men de har ikke noe spesielt opplegg eller rutiner rundt det, sånn jeg har forstått det. Var derfor jeg tenkte å ringe, men som nevnt vil jeg ikke "plage" jordmødrene med noe sånt unødig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til prematur, så er det krav til type garn. Pluss at de ikke tar imot strikk fra røykere eller folk som har kjæledyr, hund, katt, etc.. pelsdyr. 

Anonymkode: daeb2...384

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk Lue og teppe på NFI, satte sååå pris på det 🥹

Anonymkode: 25e15...ae3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luer og tepper 😍 På sykehuset jeg var får alle nyfødte strikket lue ☺️

Anonymkode: 4dd4b...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykehuset har vel et sentralbord hvor de vet hvem de skal sette over til når du har formidlet budskapet ditt? Det er jo ikke slik at henvendelser tar opp tid til viktigere telefoner - da lar de jo være å ta telefonen hvis de er opptatt, eller gir deg kort beskjed på din forespørsel, eller svarer at de kan ringe deg tilbake. Hvor vanskelig kan det være liksom?

Anonymkode: fa260...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Til prematur, så er det krav til type garn. Pluss at de ikke tar imot strikk fra røykere eller folk som har kjæledyr, hund, katt, etc.. pelsdyr. 

Anonymkode: daeb2...384

Jepp, vet det.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sykehuset har vel et sentralbord hvor de vet hvem de skal sette over til når du har formidlet budskapet ditt? Det er jo ikke slik at henvendelser tar opp tid til viktigere telefoner - da lar de jo være å ta telefonen hvis de er opptatt, eller gir deg kort beskjed på din forespørsel, eller svarer at de kan ringe deg tilbake. Hvor vanskelig kan det være liksom?

Anonymkode: fa260...cf2

Aner ikke hva som er vanlig, er jo derfor jeg spør.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

På Ullevål fikk vi beskjed av jordmor at nyfødt ikke skal ha lue😝

Anonymkode: e0841...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Inne selvfølgelig 😉

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det fikk vi beskjed om også! Men det var jo noen som hadde tatt på ham lue uansett, og det var ikke meg eller samboeren min 😅 Uansett veldig koselig å få lue, og matchende sokker som vi også fikk 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring til føden og hør du. vi har fått både lue, sokker og teppe til vårt premature barn, fikk på både fødeavdelingen og nyfødt intensiv. ❤️

Anonymkode: d064a...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli medlem av facebookgruppen til Amandaprosjektet, der finner du all informasjon du trenger! (Hvilken type garn, hvor stort teppe, hva slags lue og sokker, hvor du kan sende/levere, om du skal vaske plaggene først, osv).
   Så slipper du å belaste tlf på en fødeavd. Vet at det trengs mer hele tiden, så det er fantastisk at du vil hjelpe til! Jeg vil også gjøre det når jeg får tid til å strikke igjen! 

Anonymkode: f953b...96b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg fødte på ullevål i 2022 og de spurte om vi hadde med ulllue når baby var født. Fødte på termin så ikke prematur. Hadde bare med en i bomull da men de tok på den og sa den skulle ha på lue i starten men etter et par dager sa de vel at den ikke skulle ha lue inne lenger. 

Anonymkode: 83d8b...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...