AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #1 Skrevet 25. februar 2023 Jeg har en kollega som holder gaffelen på en veldig merkelig måte, og det ser ut som han angriper maten når han spiser og lager skrapelyder i tallerkenen. Hans sønn som også er min kollega holder gaffelen på samme måte, men enda mer tungvint. Han holder gaffelen i venstre hånd når han skjærer opp maten, men når han skal spise må han skifte hånd slik at gaffelen er i høyre hånd. Hovedgrunnen til at jeg reagerer på dette bortsett fra at det ser rart ut, er at det skjærer i tallerkenen når de spiser og jeg må av og til bare gå ut av pauserommet. Det merkelige er at jeg reagerer ikke på andre jeg kjenner som spiser fordi de holder gaffelen i venstre hånd og kniven i venstre hånd. Jeg har så lyst å lære de litt spiseetikette, og fleiper med at de ikke hadde blitt invitert til middag på Slottet med sånn spisevaner. Mannen holder gaffelen slik som barn på ett og to år holder en fargeblyant. Hva er grunnen til at noen ikke har lært å holde bestikket på vanlig måte? Anonymkode: 04bd1...541
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #2 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har en kollega som holder gaffelen på en veldig merkelig måte, og det ser ut som han angriper maten når han spiser og lager skrapelyder i tallerkenen. Hans sønn som også er min kollega holder gaffelen på samme måte, men enda mer tungvint. Han holder gaffelen i venstre hånd når han skjærer opp maten, men når han skal spise må han skifte hånd slik at gaffelen er i høyre hånd. Hovedgrunnen til at jeg reagerer på dette bortsett fra at det ser rart ut, er at det skjærer i tallerkenen når de spiser og jeg må av og til bare gå ut av pauserommet. Det merkelige er at jeg reagerer ikke på andre jeg kjenner som spiser fordi de holder gaffelen i venstre hånd og kniven i venstre hånd. Jeg har så lyst å lære de litt spiseetikette, og fleiper med at de ikke hadde blitt invitert til middag på Slottet med sånn spisevaner. Mannen holder gaffelen slik som barn på ett og to år holder en fargeblyant. Hva er grunnen til at noen ikke har lært å holde bestikket på vanlig måte? Anonymkode: 04bd1...541 Andre folk holder gaffelen i venstre hånd og kniven i høyre hånd-skulle det være. Ts Anonymkode: 04bd1...541
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #3 Skrevet 25. februar 2023 Gaffel i høyre og kniv i venstre, men holder bestikket delikat og bråker ikke med maten. For meg er det mest logisk å holde gaffelen i høyre siden det er den jeg bruker til å føre maten til munnen. Trenger ikke så mye presisjon på kniven. Anonymkode: ce22f...8a3 6
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #4 Skrevet 25. februar 2023 Jeg er høyrehendt og holder gaffel i venstre hånd og kniv i høyre. Kniven skjærer delikate små biter av hva som er på tallerkenen og supporter/støtter maten på gaffelen i venstre hånd. Har aldri spist sammen med noen, noen gang, som har gjort det på annen måte, bortsett fra venstrehendte da - de gjør det nøyaktig motsatt. Anonymkode: 09f85...b9e 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #5 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Gaffel i høyre og kniv i venstre, men holder bestikket delikat og bråker ikke med maten. For meg er det mest logisk å holde gaffelen i høyre siden det er den jeg bruker til å føre maten til munnen. Trenger ikke så mye presisjon på kniven. Anonymkode: ce22f...8a3 Holder bestikket delikat😂 Anonymkode: 48d19...4d7 9
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #6 Skrevet 26. februar 2023 Fokuserer folk virkelig på dette? Merker at jeg ikke vet hvordan jeg holder bestikket, jeg spiser intuitivt. Sannsynligvis med kniven i høyre hånd og gaffel i venstre siden jeg er høyrehendt. Hva kollegaer gjør har jeg aldri lagt merke til. Hva de sier rundt lunsjbordet er en annen sak. Fokuserer på samtalen. Anonymkode: 24901...af6 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #7 Skrevet 26. februar 2023 Interessant sak! Må innrømme at jeg nok hadde forhåndsdømt en date ganske raskt om hun ikke klarte å bruke bestikk riktig. Anonymkode: bdcbf...43f 4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #8 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fokuserer folk virkelig på dette? Merker at jeg ikke vet hvordan jeg holder bestikket, jeg spiser intuitivt. Sannsynligvis med kniven i høyre hånd og gaffel i venstre siden jeg er høyrehendt. Hva kollegaer gjør har jeg aldri lagt merke til. Hva de sier rundt lunsjbordet er en annen sak. Fokuserer på samtalen. Anonymkode: 24901...af6 Ts her Kollegaen min holder gaffelen på samme måte som man holder i en skistav, altså ikke med taggene (ikke sikker på om det heter det) på gaffelen på skrå, men loddrett ned i tallerkenen slik at det blir noen skjærende lyder som får meg til å fryse på ryggen. Han tar fart og smeller gaffel ned i porselenet. Legger aldri merke til hvordan folk spiser med gaffel og kniv, men dette er så spesielt at det er umulig å ikke se hvordan far og sønn holder bestikket. Sønnen bruker lang tid på å skjære opp og spise, siden han må bytte hånden gaffelen er i når han skal stikke maten i munnen. Kollegaen slafser også som ei bikkje som drikker vann når han spiser, og har ofte fett og matrester rundt munnen og på hendene selv om han spiser mer bestikk, men det er en annet tema. Anonymkode: 04bd1...541
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #9 Skrevet 26. februar 2023 Holder gaffel i venstre hånd og skjærer med høyre, så bytter heg slik at jeg spiser med gaffelen i høyre hånd. Anonymkode: 53d47...18d 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #10 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Holder gaffel i venstre hånd og skjærer med høyre, så bytter heg slik at jeg spiser med gaffelen i høyre hånd. Anonymkode: 53d47...18d Hvorfor bytter du hånd med gaffelen? Det er jo logisk å spise med gaffelen i venstre hånd når du først skjærer maten med høyre hånd? Akkurat sånn holder sønnen til min kollega gaffelen når han spiser, men han holder gaffelen på samme måte som han holder i skistaven. Ts Anonymkode: 04bd1...541 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #11 Skrevet 26. februar 2023 Tja. Hvis jeg spiser noe fra skål, som er ferdig kuttet, bruker jeg kun gaffel i høyre hånd. Dvs pasta (ikke spaghetti eller lignende) eller salat. Hvis det spises fra fat: kniv i høyre og gaffel i venstre. Bytter ikke. (Dette er foresten en europeisk metode, amerikanerne bytter gjerne hånd etter å ha skjært opp maten.) For asiatisk mat bruker jeg som regel spisepinner. Anonymkode: d4dc8...c2e 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #12 Skrevet 26. februar 2023 Jeg leste en gang noe om at folk på autisme/asperger spekteret holder bestikk annerledes, enten som et våpen eller har et helgrep Anonymkode: 40f2a...6d0 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #13 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvorfor bytter du hånd med gaffelen? Det er jo logisk å spise med gaffelen i venstre hånd når du først skjærer maten med høyre hånd? Akkurat sånn holder sønnen til min kollega gaffelen når han spiser, men han holder gaffelen på samme måte som han holder i skistaven. Ts Anonymkode: 04bd1...541 Er han autist? Anonymkode: 40f2a...6d0
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #14 Skrevet 26. februar 2023 Det er den amerikanske måten og den europeiske måten. Bare google det TS. Jeg bruker begge, men det lager ikke en lyd. Anonymkode: c0c0f...72c
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #15 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Det er den amerikanske måten og den europeiske måten. Bare google det TS. Jeg bruker begge, men det lager ikke en lyd. Anonymkode: c0c0f...72c Nei... Den amerikanske måten holder gaffelen vanlig selv om man bytter hånd Anonymkode: bba4e...b02 1
Vera Skrevet 26. februar 2023 #16 Skrevet 26. februar 2023 Holder gaffel med venstrehånd og kniv med høyrehånd. Bytter ikke når jeg spiser eller skjærer. Er venstrehendt. Bruker ikke hele hånden på bestikket, men styrer med pekefing tror jeg? Vanskelig å forklare ting man bare gjør automatisk. Lager aldri lyd fra tallerkenen.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #17 Skrevet 26. februar 2023 Jeg holder forskjellig avhengig hva jeg spiser og i hvilken setning. På jobben er det ikke noe særlig etikette. Spiser på den måten som gjør at jeg raskest får I meg maten. Men er jeg på restaurant spiser jeg med gaffel i venstre (og oppned) og kniv i høyre. Spiser jeg med pinner så hviler jeg de ikke i maten ute men hjemme kan jeg godt gjøre det. Anonymkode: c2018...015 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #18 Skrevet 26. februar 2023 Måtte tenke meg om nå, jeg er nok litt "beggehendt" når det kommer til dette med bestikk, men kanskje gaffel i høyre som oftest. Så irriterende med disse kollegene, jeg vet akkurat hvordan det er å henge seg opp i noe og har nok litt misofoni, spesielt rundt dette med spising. En helt banal ting som jeg ofte kan irritere meg over, er folk som slår skjeen i bunnen av skålen og skraper den langs den når de spiser suppe. Så jeg hadde nok også klikket om noen slo veldig med gaflene. Anonymkode: 5f61a...6b3 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #19 Skrevet 26. februar 2023 Jeg holder nok gaffelen som disse to. Jeg er spesielt svak i venstre hånd, så jeg sliter med å holde et "pent" grep når jeg skal skjære opp ting. Derfor holder jeg da rundt gaffelen med hele hånda. Men jeg lager ikke lyd. Og du må nok se godt etter for å se det, jeg skifter tilbake til vanlig grep når jeg spiser. Og jeg spiser med gaffelen i venstre hånd. Anonymkode: 6d989...bea
Peanut Skrevet 26. februar 2023 #20 Skrevet 26. februar 2023 Er sterkere i venstrehånden enn jeg er i høyre, men bruker begge hendene like mye. Er opplært til å bruke kniv i høyre hånd og gaffel i venstre. Spiser som regel sånn sammen med andre eller ute. Hjemme kan jeg bruke gaffel i høyre hånd om det ikke er noe som trengs å skjæres opp eller om jeg har skåret det opp. Er det pasta bruker jeg gaffel i høyre hånd og skje i venstre. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå