AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #1 Skrevet 25. februar 2023 Jeg kjempet så veldig for å få til ammingen, og etter hvert fikk jeg det til. Nå er jeg blitt syk og må begynne på medisiner. Må slutte å amme så snart som mulig, og gå over mme. Legen sa det var realistisk å avvenne baby i løpet av to til fire uker. Jeg er så lei meg Hvordan gå frem for å gjøre dette på en god måte? Babyen min er 7 mnd. Tenker jeg vil gjøre det gradvis, og så skånsomt jeg kan. Han elsker å sovne med puppen i munnen, vet ikke hvordan jeg skal klare å avvenne han med det! Han får 3 måltider til dagen, frokost, middag og kvelds. Nå er rutinene våre sånn: Ammer når vi våkner 06.00/07.00 Ammer i søvn til første hvil Ammer i søvn til andre hvil (hvis vi ikke går trilletur, da ammes han ikke i søvn) Ammer i søvn når han legger seg for kvelden klokken 19.00 Ammer kl.22.00/23.00 Ammer kl. 02.00/03.00 Der første jeg tenker å bytte ut er nattpupp. Bytter ut måltidet klokken 02.00/03.00 med flaske. Deretter tenker jeg å bytte ut måltidet klokken 22.00-23.00 med flaske. Disse to måltidene er han veldig trøtt og det er sikkert lettere å få ham til å sovne igjen. Så tenker jeg å bytte ut pupp måltidene han har på dagtid med mme. Men, hvor mye mme trenger en baby på 7-8 mnd? Som spiser 3 gode måltider? Heldigvis tar han flaske og tutt. Hvordan ser rutinene med flaskematede babyer ut når de er 7-8 mnd? Og kan jeg bruke flasken på samme måte som puppen før søvn? Legge baby inntil meg, gi nærhet, og flaske? Håper noen har noen gode råd. Anonymkode: 27912...594
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #2 Skrevet 25. februar 2023 Han er jo så stor at han kan spise fast føde. Grøt, fruktmos osv. Skal ikke bare ha mme når han er så stor. Anonymkode: 68319...27f 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #3 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Han er jo så stor at han kan spise fast føde. Grøt, fruktmos osv. Skal ikke bare ha mme når han er så stor. Anonymkode: 68319...27f Ja, han får såklart fast føde. 3 måltider til dagen. Men, de skal ammes eller få mme i tillegg til fast føde. Morsmelk eller mme skal være hoveddelen i deres kosthold frem til de er 12 mnd. -Ts Anonymkode: 27912...594 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #4 Skrevet 26. februar 2023 Jeg ammet også i søvn på den alderen og det funket bra for mannen å "flaske" i søvn, hadde baby i armkroken og ga flaske på samme måte som amming Anonymkode: 806f4...7eb 1
Gjest PingPongRosadamm Skrevet 26. februar 2023 #5 Skrevet 26. februar 2023 Vi begynte å innføre mme ved rundt 7 mnd, og brukte vel en 2 mnd på at han faktisk godtok det og likte det. I starten drakk han 40-60ml, og da kun hvis han var sulten. Vi ga det altså før fast føde, ikke etter. Han likte det bedre og bedre, selv om han i starten ikke forsto hva han skulle gjøre med flaska og det han fikk i seg ble spytta ut. Mao, eller kort fortalt: ta tiden til hjelp, ikke tro det er en tapt sak bare fordi han ikke tar det helt i starten. Ikke tro det er feil flaske eller feil type erstatning, alt sammen er uvant og alt må vennes til. Nå får han kun pupp på morgenen (riktig nok bikket 1 år nå), og 2-3 flasker fra leggetid kl 19 til rundt kl 05. Vi gikk over til kun flaske om natten i januar, rett før han fylte 1 år og jeg angrer SÅ på at vi ikke gjorde det tidligere. Det er min eneste anger, men jeg syntes også det var veldig sårt. For meg var det ikke nødvendig-nødvendig, men for min psykiske helse måtte det mme til, så den dårlige samvittigheten var sterk, men helt borte nå.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #6 Skrevet 26. februar 2023 theonlyPinkPanter skrev (3 timer siden): Vi begynte å innføre mme ved rundt 7 mnd, og brukte vel en 2 mnd på at han faktisk godtok det og likte det. I starten drakk han 40-60ml, og da kun hvis han var sulten. Vi ga det altså før fast føde, ikke etter. Han likte det bedre og bedre, selv om han i starten ikke forsto hva han skulle gjøre med flaska og det han fikk i seg ble spytta ut. Mao, eller kort fortalt: ta tiden til hjelp, ikke tro det er en tapt sak bare fordi han ikke tar det helt i starten. Ikke tro det er feil flaske eller feil type erstatning, alt sammen er uvant og alt må vennes til. Nå får han kun pupp på morgenen (riktig nok bikket 1 år nå), og 2-3 flasker fra leggetid kl 19 til rundt kl 05. Vi gikk over til kun flaske om natten i januar, rett før han fylte 1 år og jeg angrer SÅ på at vi ikke gjorde det tidligere. Det er min eneste anger, men jeg syntes også det var veldig sårt. For meg var det ikke nødvendig-nødvendig, men for min psykiske helse måtte det mme til, så den dårlige samvittigheten var sterk, men helt borte nå. Takk for svar! Så godt at den dårlige samvittigheten er borte, viktig å ta vare på psyken! Jeg prøvde å gi mme i natt, han drakk 150 ml, men sovna ikke etterpå. Så gav jeg opp og gav pupp til slutt. Skal prøve igjen i natt, han elsker jo flasken er bare det at han har pleid å sovne med puppen som er problemet. -Ts Anonymkode: 27912...594
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #7 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg ammet også i søvn på den alderen og det funket bra for mannen å "flaske" i søvn, hadde baby i armkroken og ga flaske på samme måte som amming Anonymkode: 806f4...7eb Skal prøve på dette, takk for tips! -Ta Anonymkode: 27912...594
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #8 Skrevet 26. februar 2023 Tar babyen flaske?😊 Anonymkode: 58e6a...0bc
Gjest PingPongRosadamm Skrevet 26. februar 2023 #9 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar! Så godt at den dårlige samvittigheten er borte, viktig å ta vare på psyken! Jeg prøvde å gi mme i natt, han drakk 150 ml, men sovna ikke etterpå. Så gav jeg opp og gav pupp til slutt. Skal prøve igjen i natt, han elsker jo flasken er bare det at han har pleid å sovne med puppen som er problemet. -Ts Anonymkode: 27912...594 Det tar nok litt tid, bare ikke gi opp! Gi masse kos og nærhet utenom, så går det seg til etterhvert. Tar han smokk?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå