Gå til innhold

5 åring som løper vekk fra meg ute og skaper farlige situasjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 5 åring som plutselig kan løpe ut butikkdøren mens jeg pakker varer, løper ut fra barnehagen og alle veier på parkeringsplassen, kan beine nedover andre veier når vi er ute og jeg får han ikke til å høre etter. Idag skjedde det igjen når kjæresten hadde han med på butikken. 

han har alltid hatt litt vansker, nekter og høre etter, "forstår ikke hva som kan skje" han skjønner jo mer, men glemmer det veldig ofte og jeg forklarer og forklarer og snakker litt hardt til han i de situasjonene det skjer. 
idag løpte han til enden av en vei og skulle kaste en stor stein mot en bil, etter 1000 uttallige beskjeder og forklaringer, heldigvis var bilen langt unna. Jeg sporte han hvorfor han gjorde det, og forklarte hvorfor man aldri skal gjøre sånn, så svarer han: hadde lyst å kaste stein på bilen.. 

Noen råd? Føler det er ingenting som går inn. Og det har vært så mange skremmende situasjoner. En grunn for at jeg ikke kan handle eller være ute overalt med begge barna da minste er begynt å bli ganske lik og løper vekk. Bare ut fra barnehagen så løper begge hver dies retning og jeg med puls på sikkert over 150. Prøver alltid å forklare de før noe skjer, at nå må de gjøre det og det, gå sånn og sånn osv, og det pleier å hjelpe men ikke alltid jeg klarer og forklare alt i forkant, han burde jo ha lært når han er 5 år eller?😅

Anonymkode: 5e989...d4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min er yngre, og hadde en periode der det var helt ekstremt. Det som var med han etterhvert var at han stakk av når han var sliten, og kan fremdeles gjøre det. Vi har etterhvert begynt å kjenne igjen tegnene. Er han opplagt blir han med, men er han sliten må han holdes i hånda konstant for å ikke stikke av. Jeg kan for eksempel ikke ha han med på butikken etter barnehagen, men å dra i ferier eller lørdag formiddag er null stress. Å hente i barnehagen seinest 15.30 er null stress, nærmere 16.00 er fullstendig krise. Det er snakk om små marginer. Ute på lekeplassen vet vi omtrent hvor mye han tåler før det bikker over og kan avslutte i tide

Anonymkode: 229fa...c1e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min er yngre, og hadde en periode der det var helt ekstremt. Det som var med han etterhvert var at han stakk av når han var sliten, og kan fremdeles gjøre det. Vi har etterhvert begynt å kjenne igjen tegnene. Er han opplagt blir han med, men er han sliten må han holdes i hånda konstant for å ikke stikke av. Jeg kan for eksempel ikke ha han med på butikken etter barnehagen, men å dra i ferier eller lørdag formiddag er null stress. Å hente i barnehagen seinest 15.30 er null stress, nærmere 16.00 er fullstendig krise. Det er snakk om små marginer. Ute på lekeplassen vet vi omtrent hvor mye han tåler før det bikker over og kan avslutte i tide

Det var noe å tenke på! Men feks idag var det i 14 tiden. Jeg klarer sjeldent å kjenne igjen når han er sliten pga han har så veldig mye energi. Men han blir mer sytete når han er sliten, men han er sånn konstant hele dagen som oftest og da klarer jeg ikke å skille det på en måte. Han sier også ifra når han er sliten, så det er ikke enkelt. Men var et smart tips bare at det funker ikke her 😅

Skrevet

Bruk sele om nødvendig når farlige situasjoner kan oppstå

Anonymkode: 8bc21...367

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det var noe å tenke på! Men feks idag var det i 14 tiden. Jeg klarer sjeldent å kjenne igjen når han er sliten pga han har så veldig mye energi. Men han blir mer sytete når han er sliten, men han er sånn konstant hele dagen som oftest og da klarer jeg ikke å skille det på en måte. Han sier også ifra når han er sliten, så det er ikke enkelt. Men var et smart tips bare at det funker ikke her 😅

Huff, forstår godt du er frustrert. Tok litt tid før vi knakk koden, og måten vi ser at han er sliten er at han p en måte får et ekstra gir, tempo øker og skal fort avgårde, men han har jo også en respekt for at bilene kan kjøre på han og han vil helst ha kontroll på hvor vi er, redd for at vi skal bli borte, så det er først når han blir sliten og gira/oppjaga han «glemmer seg». 
Nå håper jeg bare ikke lillesøster blir lik. Det første halvåret hennes kunne jeg ikke være alene ute med dem, hverken med henne i vogn eller bæresele, med unntak av transportetapper fastspent i søskenvogn, for alle turer ut endte med å løpe etter han(umulig med vogn) og bære han hjem(umulig med bæresele)

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Huff, forstår godt du er frustrert. Tok litt tid før vi knakk koden, og måten vi ser at han er sliten er at han p en måte får et ekstra gir, tempo øker og skal fort avgårde, men han har jo også en respekt for at bilene kan kjøre på han og han vil helst ha kontroll på hvor vi er, redd for at vi skal bli borte, så det er først når han blir sliten og gira/oppjaga han «glemmer seg». 
Nå håper jeg bare ikke lillesøster blir lik. Det første halvåret hennes kunne jeg ikke være alene ute med dem, hverken med henne i vogn eller bæresele, med unntak av transportetapper fastspent i søskenvogn, for alle turer ut endte med å løpe etter han(umulig med vogn) og bære han hjem(umulig med bæresele)

Dere er heldig at ungen ser etter dere😅 min har aldri sett etter meg, bryr seg ikke om hvor jeg er.. menst minste er motsatt. Skjønner, får håpe hun ikke blir sånn. Ja uff jeg kjenner godt til det der. Har vært et slit å være ute med begge mine når det er sånn. Spesielt når minste var liten, for ett styr😅

Skrevet

Har du prøvd å snakke gjennom det som skal skje på forhånd? Typ «nå skal vi på butikken, om du skal bli med så er reglene dette og dette. Bryter du dem er det rett hjem og du får ikke bli med neste gang».

Vi har gjort dette siden våre barn var 3 år og kan telle på én hånd hvor mange ganger vi har måttet gjennomføre «trusselen».

Nå høres din situasjon mer ekstrem ut, men det koster lite å prøve iallefall :) 

Anonymkode: 3ac7c...4b3

Skrevet

Min er 4 og gjør det samme, synes det er tilnærmet umulig å ha ham med noe sted. Er jo livredd 100 % av tida. Har liksom bare to øyne og, og ingen i nakken, så må være så sykt "på" hele tida. Er helt utslitt etter en tur ut! Ingen råd dessverre, håper han endrer seg etter hvert 😕

Anonymkode: 2b3c2...7d3

Skrevet

Jeg gikk i bånd da jeg var liten og tviler på at jeg har tatt noen skade av det.

Skrevet

Konsekvenser og miste goder om han stikker av. Klare avtaler på forhånd om hva som blir konsekvensen. 

Er det noe han har lyst til å være med på, så er det passende å ikke la han bli med neste gang om han stikker av. 

Om han ikke klarer å la være å stikke av så får han tvangsholde deg i hånda, eller bruke sele, da. Så får han kjenne på hvor kult det er. 

Anonymkode: b8c02...f0d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette burde læres før skolen. Stakkars lærer som vil stå til ansvar hvis han stikker av.

Anonymkode: 0f9c3...931

Skrevet

Min var helt ekstrem til han var langt over 5 år. Men plutselig ble det stopp. Han kom bort fra oss på et stort kjøpesenter. Etter det ble det slutt på tullet. Ute har han også vært ekstrem på det, men nå begynner han å forstå hvor farlige situasjoner det skaper. Akkurat blitt 6 år. 

Anonymkode: d78f5...514

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min var helt ekstrem til han var langt over 5 år. Men plutselig ble det stopp. Han kom bort fra oss på et stort kjøpesenter. Etter det ble det slutt på tullet. Ute har han også vært ekstrem på det, men nå begynner han å forstå hvor farlige situasjoner det skaper. Akkurat blitt 6 år. 

Må også legge til at vi alltid forbereder han på hva vi skal, hva jeg forventer, og hva konsekvensen blir om han ikke hører etter. Og konsekvensen gjennomføres ALLTID. Altså, stikker du av på butikken, må du sitte i bilen. Blir du ustyrlig på Leos, så må vi gå hjem. Springer du ut i veien og stikker av ute må du gå i bånd (Ja, jeg har brukt hundens flexibånd på han🤭)  Og jeg skryter uhemmet, gjerne med belønning når han er flink😄

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må også legge til at vi alltid forbereder han på hva vi skal, hva jeg forventer, og hva konsekvensen blir om han ikke hører etter. Og konsekvensen gjennomføres ALLTID. Altså, stikker du av på butikken, må du sitte i bilen. Blir du ustyrlig på Leos, så må vi gå hjem. Springer du ut i veien og stikker av ute må du gå i bånd (Ja, jeg har brukt hundens flexibånd på han🤭)  Og jeg skryter uhemmet, gjerne med belønning når han er flink😄

Barn må jo fra de er små læres til å SAMARBEIDE fremfor å være lydige så man må ty til straff og belønning 

Anonymkode: 97cc8...600

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...