AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #1 Skrevet 25. februar 2023 Har lagt merke til siste året eller noe sånt, at jeg får vondt i korsryggen når jeg er ute og går tur. Det er en slik strammende følelse liksom, som brer seg ned i låra. Mister jeg noe på bakken, så sliter jeg med å bøye ryggen for å plukke det opp, og det å gå inn og ut av en bil er særs ubehagelig. Det gir seg når jeg kommer meg hjem og får sitti ned. Og det er heller ikke hver gang jeg går tur at det skjer... Skal sies at jeg har vippa 50 år. Sliter også med tungsinn, lite/dårlig søvn og lite energi og noe angst (dette henger nok sammen). Har endelig kommet meg til legen og begynt ta tak i dette, men har ennå ikke nevnt det med ryggsmertene. Noen andre her med slike plager? Har en mor med fibromyalgi, men tror ikke det er dermed sagt at jeg skal ha arvet det? Anonymkode: 03908...61f
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #2 Skrevet 25. februar 2023 Høres ut som meg når jeg hadde prolaps.. Anonymkode: eb74d...89e 1
Lill3My Skrevet 25. februar 2023 #3 Skrevet 25. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Har lagt merke til siste året eller noe sånt, at jeg får vondt i korsryggen når jeg er ute og går tur. Det er en slik strammende følelse liksom, som brer seg ned i låra. Mister jeg noe på bakken, så sliter jeg med å bøye ryggen for å plukke det opp, og det å gå inn og ut av en bil er særs ubehagelig. Det gir seg når jeg kommer meg hjem og får sitti ned. Og det er heller ikke hver gang jeg går tur at det skjer... Skal sies at jeg har vippa 50 år. Sliter også med tungsinn, lite/dårlig søvn og lite energi og noe angst (dette henger nok sammen). Har endelig kommet meg til legen og begynt ta tak i dette, men har ennå ikke nevnt det med ryggsmertene. Noen andre her med slike plager? Har en mor med fibromyalgi, men tror ikke det er dermed sagt at jeg skal ha arvet det? Anonymkode: 03908...61f Trener du styrke i noe form? Sterkere kjerne og rumpe vil ofte hjelpe. Stillesitting vil svekke disse musklene og i tillegg ofte gjøre hoftebøyerne stive, og denne komboen viser seg ofte nettopp slik du beskriver. Heldigvis kan det gjøres noe med. Du trenger ikke gå løs på noe heftige greier, men heller gjøre 3-4 øvelser for rumpe og kjerne 2-3 ganger i uka. - bekkenhev/glute bridge - step ups, utfall, knebøy - dead Buggs eller planke - Sideplanke - og gjerne litt mobilitet: cat cow, worlds greatest stretch, 90/90 -shinbox ol Endret 25. februar 2023 av Lill3My
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #4 Skrevet 25. februar 2023 Jeg sliter jevnlig med noe lignende. Jeg har 3 prolapser i korsrygg. Situps hjelper meg for å motvirke problemet. Gjør da dette 2-3 ganger i uka for å holde ryggen bevegelig og sterk. Funker overraskende bra. Anonymkode: d1fe1...56a 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #5 Skrevet 25. februar 2023 Du kan ha dårlige kjernemuskler som i ryggen. Er du at på til overvektig er det vanlig å få vondt i korsryggen. Gjør styrkeøvelser for rygg og maga så vil det bedre seg. Jeg gikk til fysioterapeut, fikk akupunktur og gjør øvelser. B l e helt fin. Anonymkode: cb1c7...299
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå