Gå til innhold

Kongshaug Krabbe Smøla, hvordan spises den?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte krabbe av denne typen, fryst.

Går ut ifra at den er ferdigkokt(?), siden den mangler en del av skallet og det ligger en klo "inni" skallet med kjøttet. På nettsiden deres kalles den bare "håndrensket krabbe".

På pakken står det svært lite, annet enn merke, datoer og ingrediens/næringsinnhold.

Skal den tines også spises kald? Spiser jeg den varm? Hvordan varmer jeg den? Kan den eventuelt varmes fra frossen tilstand?

Jeg har aldri spist krabbe i hele mitt liv. Aner ikke hvor jeg begynner, annet enn å la den ligge i kjøleskapet til tining. :fnise: 

Anonymkode: 3239f...229

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den er jo garantert kokt siden krabber må senkes ned levende så de svimer av og kokes i hel, men ville sikkert varma den, latt den trekke litt eller noe. Aner ikke, kun spist nykokte krabber,  men de er ganske gode kalde og da

Anonymkode: e4e24...ab3

Skrevet

De er ferdige til å konsumeres. Du kan spise alt som er i skallet og kloa er den ekstra godbiten, derfor har de ikke rensket av kjøttet og blandet med resten.

Håndrensket er en kvalitetsbetegnelse. Skallet inneholder både hvitt kjøtt og det som ellers er spiselig i ei krabbe. De som er håndrensket med kun hvitt kjøtt vil ligge høyere i pris. 
Du er omtrent like amatør som meg, derfor elsker vi dem som tar jobben med å renske for oss. Håper du slipper svar som f.eks hvorfor fisker du ikke selv, koker og peller, myyye bedre enn osv.  

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har ikke vært borti denne typen, jeg har bare spist krabbe rett fra kjelen.

Jeg ville prøvd å varmet den lett i vannbad (krabben i plast eller skål med lokk).

Anonymkode: c31cb...01a

Skrevet

Det er jo bare vanlig kokt krabbe, renset og lagt tilbake i skjellet. Inni skallet finner du både det rensede hvite krabbekjøttet og det brune krabbekjøttet.

Det er ikke noe poeng i å varme krabben opp - ingen spiser da varm krabbe?? Man koker og avkjøler. Så når den er kokt og frossen tiner man den bare opp.

Spises på loff med sitron og majones, slik man ville spist ferske reker. Eller du kan lage en av mine favoritter: Linguine med krabbe og chili. Da koker man pasta for seg, lager en enkel saus av chili, hvitløk og friske tomater eller hvitvin, og så blander med krabbe, nykokt pasta og persille. Her er et par oppskrifter: https://www.bbcgoodfood.com/recipes/crab-linguine-chilli-parsley , https://www.deliciousmagazine.co.uk/recipes/crab-linguine-with-parsley-and-chilli/

Anonymkode: 9a173...108

• Liker 1
Skrevet

Her spises den kaldt på brødskiva med majo og sitron. Som reker, rett og slett.

• Liker 1
Skrevet

Den er fiks ferdig til å spises når den er tinet.  Tines helst i kjøleskap.  Så legger du innholdet på loffskiver og har på majones.  Litt dill, og det er alt som behøves :)  

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen!

Da blir det krabbe til frokost/lunsj i dag, skal se hva jeg spiser til den.:danse2:

-Trådstarter

Anonymkode: 3239f...229

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...