AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #1 Skrevet 25. februar 2023 Må bare få ut litt frustrasjon. Samboeren min og jeg har vært sammen i 6 år, han har to barn på 11 og 13. De er hos moren sin annenhver helg og bor hos oss resten. Hver eneste gang de har vært hos moren sin er det et eller annet negativt til oss. De gangene de er der er de på kino, bowling, lekeland, spise ute, bestille mat og alltid innom lekebutikken eller klesbutikk. De «kjedelige» hverdagene med skole, aktiviteter, leggetid, mobiltid, rutiner, kjøring og henting er det vi som tar oss av. Når de har vært hos moren kommer det kommentarer om samboeren min som: - Mamma sa at de nye vinterklærne vi har fått har dårlig kvalitet og at hun hadde kjøpt noen mye finere - Mamma sier det er synd på oss siden dere aldri tar oss med på kino - Mamma har allerede spart til konfirmasjonen vår, men pappa gidder ikke - Mamma sier at pappa var en dårlig kjæreste og at hun syns synd på *navnet mitt* - Mamma syns skikkelig synd på oss som aldri får bestille take away - Mamma sier at hun aldri hadde orket å være oss med så strenge regler som dere har Osv osv osv. Moren har et stående tilbud om høyere samvær, men dette ønsker hun ikke. Istedenfor har hun de annenhver helg og bruker tiden på å snakke dritt om eksen sin og vårt liv. Kjenner det holder på å rakne for meg.. Anonymkode: 904cf...d39 2 6
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #2 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De gangene de er der er de på kino, bowling, lekeland, spise ute, bestille mat og alltid innom lekebutikken eller klesbutikk. De «kjedelige» hverdagene med skole, aktiviteter, leggetid, mobiltid, rutiner, kjøring og henting er det vi som tar oss av Eh ja.... hvis hun ser de bare annenhver helg, hva trodde du at de skulle, lese lekser og sånn hele helgen? Samboeren din kan ta en telefon til henne og si at sånne ting deler man ikke med barn, det hun snakker med de om, ellers kan dere invitere til en runde familievernkontor på det. For det er jeg enig i at er idiotisk. Anonymkode: c75dd...468 8 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #3 Skrevet 25. februar 2023 Prøv å ikke bry deg så mye. Hun høres ut som de gammeldagse "tivolipappaene" som hadde barna sine annenhver helg og hver onsdag. På onsdager var det helt og fullstendig stappfullt av pappaer med barn på McDonalds, uansett hvilken man gikk på. jeg er selvfølgelig enig i at hun ikke burde si disse tingene til barna, men det får du sannsynligvis ikke gjort så mye med. Anonymkode: 81cac...44d 8
Rotehodet Skrevet 25. februar 2023 #4 Skrevet 25. februar 2023 Ikke unormalt for mange skilte foreldre å ha en slik dialog med barna sine. Totalt misforstått, og til syvende og sist til skade for barnet. Men når de ikke forstår bedre, og har så mye frustrasjon og sinne i kroppen de ikke evner å regulere, hvilke redskap har man da for rådighet? Det enkle svaret er selvfølgelig familievernkontoret, men alle som er tør bak ørene vet at de ikke har noen gjennomslagskraft så hvilke muligheter sitter man igjen med uten at det vil eskalere? Løsningen er som alltid, den som får dritten må svelge kamel etter kamel hvis målet er å gi barnet en trygg og god oppvekst. Selv ville jeg nok forklart forskjellen på det å være sirkusforelder(helgeforelder) og det å ha det overordnede ansvaret. 5
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #5 Skrevet 25. februar 2023 Rotehodet skrev (2 minutter siden): Selv ville jeg nok forklart forskjellen på det å være sirkusforelder(helgeforelder) og det å ha det overordnede ansvaret. Samme her. Hver gang barna sa noe negativt om at de får lov til sånn og sånn hos mor men ikke hos far så hadde jeg forklart forskjellen på hverdag og fest. Hvis man i det hele tatt skal svare noe så er det bare å nikke og smile og forklare at sånn er det der og da er det jo så fint at de får gjort slike ting med mamman sin. Og igjen si at det er forskjell på hverdag og fest. Anonymkode: dd51d...8c5 8 4
Andro Skrevet 25. februar 2023 #6 Skrevet 25. februar 2023 Hørs ut som en veldig selvopptatt og manipulerende type, som misbruker barna for å gi dere noen stikk. Hun er høyst sannsynlig misunnelig på livet dere lever, men ute av stand til å gi det samme. En med narcissistiske trekk? Jeg syns at barnas far skal initiere en samtale på familierådgivning med henne, for å få henne til å skjønne at dette ikke er noe barn skal måtte stå i. 7
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #7 Skrevet 25. februar 2023 Hm. Høres ut som det klassiske"tivolipappa"-problemet, hvor en helgeforelder skjemmer bort barna pga dårlig samvittighet og rett og slett bare fordi det er helg når de er sammen, imens den andre forelderen er mer stuck med de kjedelige oppgavene og å "oppdra" i hverdagen. Men nå med et ekstra element - bitterhet. Det er nok ikke så mye du får gjort med at hun blir tivolimamma, hun har dem i helger og bare det er jo i seg selv mer gøy enn skole. Du kan ikke akkurat stoppe henne fra å ta dem med på lekeland og kino, det er jo sånn man gjør med barn i helger. Men om det ikke er gjort før så ville jeg sagt til mannen at han må ta en prat med eksen om at de må skåne barna for konflikter og drittsnakk. Det er ikke bra for dem. Og for egen del så kan du kanskje huske på at barn har en trygghet i rammer og plikter, de er ikke mindre glad i forelderen som smører matpakke enn den som tar dem med på McDonalds. Anonymkode: 4e017...6e2 3 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #8 Skrevet 25. februar 2023 Dette hadde jeg glatt stått i, og oversett fullstendig. Det er vel temmelig usannsynlig at disse barna kommer til å vokse opp uten å i det minste stille spørsmålstegn ved hvor «fantastisk» moren deres var i oppveksten, som ikke gadd å være med de mer enn annenhver helg… Anonymkode: 298ab...98f 5 1 6
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #9 Skrevet 25. februar 2023 Det er bare å overse dette, og snakke med barna om hvorfor dere har de reglene dere har og at det er forskjell på hverdag og helg. Og ikke si noe negativt om moren. Skjønner at det er irriterende, men husk også at barna kan overdrive hva mor egentlig sier for at de skal få lov til mer hos dere. Anonymkode: f1e0a...ece 6 4
NiceOrNothing Skrevet 25. februar 2023 #10 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Må bare få ut litt frustrasjon. Samboeren min og jeg har vært sammen i 6 år, han har to barn på 11 og 13. De er hos moren sin annenhver helg og bor hos oss resten. Hver eneste gang de har vært hos moren sin er det et eller annet negativt til oss. De gangene de er der er de på kino, bowling, lekeland, spise ute, bestille mat og alltid innom lekebutikken eller klesbutikk. De «kjedelige» hverdagene med skole, aktiviteter, leggetid, mobiltid, rutiner, kjøring og henting er det vi som tar oss av. Når de har vært hos moren kommer det kommentarer om samboeren min som: - Mamma sa at de nye vinterklærne vi har fått har dårlig kvalitet og at hun hadde kjøpt noen mye finere - Mamma sier det er synd på oss siden dere aldri tar oss med på kino - Mamma har allerede spart til konfirmasjonen vår, men pappa gidder ikke - Mamma sier at pappa var en dårlig kjæreste og at hun syns synd på *navnet mitt* - Mamma syns skikkelig synd på oss som aldri får bestille take away - Mamma sier at hun aldri hadde orket å være oss med så strenge regler som dere har Osv osv osv. Moren har et stående tilbud om høyere samvær, men dette ønsker hun ikke. Istedenfor har hun de annenhver helg og bruker tiden på å snakke dritt om eksen sin og vårt liv. Kjenner det holder på å rakne for meg.. Anonymkode: 904cf...d39 Hadde sagt at nå orker jeg ikke høre mer av dette , å bedt de skrive det ned på et papir . Å bedt de signere det. Å sagt at du skal invitere mammaen deres på kaffe en dag , å forklare henne at det en del ting hun har misforstått . At du gjør så godt du kan for dem , og blir lei deg av å få høre sånt hele tiden .
NiceOrNothing Skrevet 25. februar 2023 #11 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er bare å overse dette, og snakke med barna om hvorfor dere har de reglene dere har og at det er forskjell på hverdag og helg. Og ikke si noe negativt om moren. Skjønner at det er irriterende, men husk også at barna kan overdrive hva mor egentlig sier for at de skal få lov til mer hos dere. Anonymkode: f1e0a...ece Tenkte litt i samme baner . At barn av og til kan være litt manipulerende . 4
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #12 Skrevet 25. februar 2023 Det er helt forståelig at du er lei av hennes oppførsel. Det høres ut som om du har å gjøre med en kvinne som er frustrert og innerst inne lei seg over at hun ikke har kapasitet til å være den morsfiguren barna hennes trenger. Innerst inne vil hun nok tilbringe all tid i verden med barna sine, men det kan være psykiske og emosjonelle grunner til at barna har det bedre hos far. Dermed vil hun jo gjøre den lille tiden de har sammen ekstra spesiell. Men dette skjønner du nok. Poenget her er at selv om de har det gøy sammen, er nok følelsen av å ikke strekke til som mor fremdeles tilstedeværende. At selv om hun tar dem med på lekeland og kino, går hun fremdeles glipp av store deler av deres barndom. Dermed så kompenserer hun ved å sette en tykk, svart strek under hva HUN gjør for dem. HUN gir dem take-away, ikke dere. HUN er den morsomme. HUN er en klokere forelder. Alt i forsøk på å vise barna hennes at hun strekker til, selv om hun egentlig ikke gjør det. Et annet aspekt av dette er nok at barna ikke helt vet hvordan de skal forholde seg til en emosjonelt umoden mor. De har nok lært hos dere at man ikke skal snakke stygt om andre, men deres egen mamma gjør jo det. Hva skal man tenke da? De fleste barn føler seg utrygge i en sånn situasjon. Det er dermed ikke så rart at det første de gjør er å ta opp denne oppførselen med dere. De forteller dere at moren deres oppfører seg rart. Men de klarer ikke å si "mamma er emosjonelt umoden". Det de heller sier, er, "mamma sa ....". Så sjekker de reaksjonen de får av dere. At dere holder dere rolige og minner om den riktige måten å gjøre ting på, er viktig. Ikke snakk dritt, "vel, mamma kan gå lenger ut på landet med den der" hjelper ikke på usikkerheten til barna. Si heller, "Så hyggelig at mamma kjøper gode og varme klær til dere. Det finnes mange typer klær. Kanskje bare mamma misforstod hva akkurat denne jakka var ment for". Dere gir en forklaring på oppførselen som kan være beroligende, og samtidig hever dere dere over morens umodenhet. På den måten opplever barna at dere er trygge og sikre foreldrefigurer. Anonymkode: b99c7...514 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #13 Skrevet 25. februar 2023 NiceOrNothing skrev (1 minutt siden): Tenkte litt i samme baner . At barn av og til kan være litt manipulerende . Enig. Ikke bare litt engang. Jeg elsker barn, men de lyver og prøver å manipulere hele tiden. De bruker sånt som pressmiddel, så man må ikke ta det for mye til seg når de prøver å gi deg dårlig samvittighet fordi venninna har hest og ikke de, eller hva det nå er. Barn vet at om de blir misfornøyde nok så kan de få noe som kompensasjon. De kan si at mamma er mye bedre og tar dem med på lekeland bare fordi de vil at du skal steke vafler til dem liksom. Vi har alle vært barn og gjort det selv 😅 Anonymkode: 4e017...6e2 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #14 Skrevet 25. februar 2023 Så mor ønsker virkelig bare samvær annenhver helg?! Det er det viktigste jeg sitter igjen med av hele denne historien. Hun vil bare møte barna sine to helger i måneden? Hvorfor? Anonymkode: adb22...283 4
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #15 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så mor ønsker virkelig bare samvær annenhver helg?! Det er det viktigste jeg sitter igjen med av hele denne historien. Hun vil bare møte barna sine to helger i måneden? Hvorfor? Anonymkode: adb22...283 Hun prioriterer karriere og har gjort det siden barna var små, hun er feks mye ute og reiser i ukedagene. Til dere som mener barna overdriver for å manipulere: jeg kan godt skjønne tankegangen, men jeg tror ikke de gjør det. Innimellom virker de litt flaue hvis de «forsnakker» seg med noe moren har sagt, og prøver å «tulle det bort» etterpå. Noen ting de har nevnt er også ting som åpenbart kommer fra moren og som handler om ting jeg ikke har hørt om, som f.eks BSUkonto til barna og gamle strømregninger fra de var samboere, ting som barn ikke bare finner på eller har noe oversikt over Anonymkode: 904cf...d39 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #16 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Når de har vært hos moren kommer det kommentarer om samboeren min som: - Mamma sa at de nye vinterklærne vi har fått har dårlig kvalitet og at hun hadde kjøpt noen mye finere - Mamma sier det er synd på oss siden dere aldri tar oss med på kino - Mamma har allerede spart til konfirmasjonen vår, men pappa gidder ikke - Mamma sier at pappa var en dårlig kjæreste og at hun syns synd på *navnet mitt* - Mamma syns skikkelig synd på oss som aldri får bestille take away - Mamma sier at hun aldri hadde orket å være oss med så strenge regler som dere har Osv osv osv. Anonymkode: 904cf...d39 Da er det bare å svare at det er hyggelig at mor kjøper fine klær og gjør mye gøy med dere, det er mor flink til. Dere skal også spare til konfirmasjonen, nettopp derfor kan det ikke bli så ofte takeawaymat etc. Anonymkode: 4cf8c...8d1 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #17 Skrevet 25. februar 2023 Enig med de andre over her. Skjønner godt at det er slitsomt og måtte "høre" sånt. Men, tenk på de barna da? Det, kan ikke være greit og finne ut at mor kun vil ha de annenhver helg. Prøv bare og være den trygge basen dere er. Også får mor bare være den hun er, man kan jo såklart prøve med Familievernkontoret, men mulig blir det bare en økende konflikt da. Tror ikke det er så mye å gjøre enn å "svelge kamelene". Anonymkode: 3868e...ba7 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #18 Skrevet 25. februar 2023 Tror jeg hadde prøvd å møte barna på best mulig måte her og snakka med dem om evt følelser de skulle ha. Det er feks ikke bra om de faktisk føler at det ER synd på dem, slik som moren sier. Prøver dere å løsne opp i de evt floker som mor planter så hadde det vært fint, tror jeg. Feks om barna sier at klærne ikke var bra kvalitet. Oi Så bra at mamma vet hvilke merker som er bra. Oi ja dette var en god jakke ja! Åja, sa mamma at det er synd på dere fordi dere ikke får dra på kino? Føler dere at det stemmer da? Savner dere å dra på kino? Da sier de kanskje, nei, det er like morro å dra på cafe.. eller nei det er like morro å spille spill hjemme. lær dem å kjenne på hva som egentlig er sannheten og ikke bli usikker når de sier noe som kan kjennes litt vondt ut. Åja, mamma vil ikke være med oss om vi har strenge regler? Men leggetider og lekser gjelder jo for barn fordi alle barn har rett på god søvn og god læring. Siden mamma er voksen, så kan hun jo bestemme selv når hun vil legge seg, også om hun hadde vært her med oss. Snakk mor opp. Så lærer barna hvordan det er å være en person som snakker andre opp. Høres ut som de trenger det. Anonymkode: 3b24a...14d 3 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #19 Skrevet 25. februar 2023 Hvilken mor er det som ønsker at barna skal mistrives i hverdagen? Bare for at hun skal være den morsomme mammaen som gir dem alt? Det hverken hun eller barna ser per nå er at det er dere som gir alt. Det er dere som gir en trygg og stabil oppvekst, med oppfølging og det som hører med. Det at barna forteller dette til dere viser jo også at dere er veldig åpne med hverandre. Den som taper på dette i det lange løp er jo mor. Som du sier så får mor ha mer samvær, og barna er såpass gamle at de kan bestemme selv. Så her er det egentlig fritt fram for alle partene, så teite kommentarer og fristelser kan hun spare seg. Hva skal hun gjøre om barna kommer å vil være hos mor 90%? Da er hun nok ikke like høy i hatten. Her må dere enten prate med barna, forklar hvorfor hun sier slike ting. La det fortsette og håpe at det slutter eller prat med mor. Ser ikke for meg at sistnevnte er særlig enkelt. Anonymkode: 4c2d6...b08 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #20 Skrevet 26. februar 2023 Hva om du svarer at dere har de reglene dere har fordi dere mener det er bra for barn. Og dere er glad i dem og vil de skal ha det bra hjemme. Hvis de vil være mer hos mamma så kan de jo ta opp det med henne. Dere er så store nå at dere får være med å bestemme fordelingen. Du håper de vil fortsette å være mye hos dere, men de kan altså påvirke. Anonymkode: e20a3...332 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå