Gå til innhold

Valp som er rolig på «sitt» rom men hyperaktiv ellers i huset!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Valpen vår er fire måneder. Den har helt siden vi fikk den vært sånn at den blir hyperaktiv overalt ellers i huset, mens den er rolig og eksemplarisk på kjøkkenet. På kjøkkenet går den og legger seg på plassen sin når vi lager mat og spiser. Problemet oppstår når vi slipper valpen ut av kjøkkenet! Da fyker den rundt og spiser lister, sofa, bøker, ja alt den kan finne! Skal vi bare la den være «kjøkkenhund» inntil videre? Det virker som den føler seg trygg der. Hvis den blir rampete i stua og vi tar den inn på kjøkkenet så finner den alltid roen selv. Vi er ellers mye ute der valpen får undersøke miljøet på egne premisser, snuser masse og sitter gjerne rolig og observerer. Har kun rolig aktivitet inne, kose, tyggeben eller godbitsøk. 

Anonymkode: 4c8ed...8d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

aktiviser med mental trening ute ! Inne kan den tas i sitt og finne ting. Biter den på ting den ikke skal, ta den bort - gi den andre ting som er sine: Tyggeleker etc. Etterhvert forstår den rett og galt. Vær tålmodig.

Anonymkode: 213e9...995

• Liker 1
Skrevet

Den virker understimulert. Og prøv i tillegg til tipsene over: Sosialisering og lek med andre valper, hunder. Det er den beste treningen (og livsnødvendig) La den bli skikkelig sliten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

aktiviser med mental trening ute ! Inne kan den tas i sitt og finne ting. Biter den på ting den ikke skal, ta den bort - gi den andre ting som er sine: Tyggeleker etc. Etterhvert forstår den rett og galt. Vær tålmodig.

Tålmodighet ja😅! Den er jo helt fin når jeg bare har den på kjøkkenet så det er jo fristende p bar eks den være der mens vi er inne. Vi er mye ute hver dag. Når den får raptus er det ingenting den skal ha som den vil ha.

Skrevet

Helt riktig. Tålmodighet og det å være konsekvent. 

• Liker 1
Skrevet

Hva er rutinene deres i løpet av en dag?

De fleste tror valper er ubderstimulert, men ofte når de får raptus så er det for lite søvn som er saken. Valper er som babyer, de trenger mye søvn. 

Anonymkode: 3203c...423

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva er rutinene deres i løpet av en dag?

De fleste tror valper er ubderstimulert, men ofte når de får raptus så er det for lite søvn som er saken. Valper er som babyer, de trenger mye søvn. 

Anonymkode: 3203c...423

Vi er ute fem ganger daglig. Vi er ute ganske lenge men på valpens premisser. Den får snuse masse, rusle rundt å undersøke, hilse på flere hunder, leker litt med noen av dem, kontaktrening, litt lydighet, godbitsøk. Inne vil valpen gjerne tygge på ben (hvis den er på kjøkkenet.) Vi øver på å være alene men det går ikke så bra, valpen er stresset når jeg går. Jeg kan gå til et annet rom uten problem, men merker at valpen sover tyngre når jeg er i nærheten så jeg forsøker å finne balanse i det å øve uten å forhøye stressnivå for mye hos valpen. Men det begynner å bli vanskelig å stå fast nå som valpen er fire måneder. Jeg hadde forventet at den skulle greie seg litt mer alene nå etter å ha øvd steg for steg i to måneder. Hvis vi bare er på kjøkkenet eller ute så finner valpen roen. Det er bare at den blir rampete i resten av huset. Så spørsmålet mitt er egentlig, skal jeg bare la den få være mest mulig på kjøkkenet eller bør den få tilgang på hele huset? Lurer på om det er TV-en som stresser den. Den er veldig våken og observant så det blir kanskje stressende med lyd og bilde når den skal hvile?

Skrevet

Hvor ofte og hvor lenge er den i buret sitt i løpet av dagen? Hundene våre har lært seg å være hjemme alene, være rolig inne, osv. med burtrening. Bur letter arbeidet noe helt enormt. :)

Synes ut som dere er veldig aktive med valpen? Mine egne hunder hadde blitt stresset av så mye aktivitet.

Anonymkode: e66cc...8b8

Skrevet

en del av sosialiseringen (med mennesker) er å bli vant med alle lyder, inkl buss, trikk, tog, bil, byer etc. Så ikke skjerm den fra tv-lyder etc. Den trenger ikke aktivitet hele tiden, men også mye ro. (av og håp knapp;) Det går nok over:)

Skrevet

Da er det på høy tid å slippe valpen ut av kjøkkenet og heller ta seg det bryet å fotfølge den rundt og passe på til den blir vant til resten av huset og lærer hva den får lov til og ikke. 🤷‍♀️ Det nytter ikke å utsette dette, du bare skyver problemet foran deg. 

Anonymkode: 00de7...7a7

Skrevet

Hvor mye øver du på å gjøre "ingenting" i de andre rommene og ellers nye steder? Dvs den skal ligge på plassen sin uten ha noe å aktivisere seg med. Evnt bur hvor den må ligge og gjøre "ingenting" frem til den er rolig. Da slippes den ut. Øk gradvis tiden fra den er rolig til den slippes ut/får fri kommando fra plassen sin. 

• Liker 1
Skrevet
Troyamin skrev (6 minutter siden):

Hvor mye øver du på å gjøre "ingenting" i de andre rommene og ellers nye steder? Dvs den skal ligge på plassen sin uten ha noe å aktivisere seg med. Evnt bur hvor den må ligge og gjøre "ingenting" frem til den er rolig. Da slippes den ut. Øk gradvis tiden fra den er rolig til den slippes ut/får fri kommando fra plassen sin. 

Det som ofte skjer er når valpen har fri tilgang på huset så begynner rampestrekene. Når det skjer pleier jeg å lukke valpen inn på kjøkkenet (grind) og da legger den seg ganske fort. Jeg hadde faktisk ikke tenkt på at jeg må øve på å være rolig i resten av huset, tenkte vel læringen på kjøkkenet hadde overføringsverdi og at jeg måtte beskytte valpen mot masse fristelser som sko, bøker og alt for at den skal få ro.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det som ofte skjer er når valpen har fri tilgang på huset så begynner rampestrekene. Når det skjer pleier jeg å lukke valpen inn på kjøkkenet (grind) og da legger den seg ganske fort. Jeg hadde faktisk ikke tenkt på at jeg må øve på å være rolig i resten av huset, tenkte vel læringen på kjøkkenet hadde overføringsverdi og at jeg måtte beskytte valpen mot masse fristelser som sko, bøker og alt for at den skal få ro.

Ser hvorfor du tenkte det. Men som du har erfart, må du nok starte treningen flere steder. Du er absolutt ikke alene om å måtte det. Mest sannsynlig går det lettere nå, for hunden har tydeligvis en av-knapp og forståelse for hva ro er.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar jeg har fått, veldig nyttig å få et nytt blikk når man setter seg litt fast. Det er så gøy å oppleve at nå går det mye bedre! Selv om det er valpestreker fortsatt (det hører vel med), så har vi også hatt veldig mange gode situasjoner der valpen roer seg liggende i sofaen eller plassen sin i stua eller bare slapper av i entreen! 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...