Gå til innhold

Er arbeidsgiver ansvarlig for å ordne opp i tredjeparts seksuell trakassering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tredjeparts seksuell trakassering oppstår når den begås av en person som ikke er en bedriftsansatt, for eksempel en klient, kunde, leverandør, leveringsperson eller noen som kommer til arbeidsplassen eller samhandler med ansatte.

Er arbeidsgiver ansvarlig for å ordne opp, på samme måte som om en annen ansatt gjorde det? Eller må man ordne opp på egenhånd (gå til anmeldelse som privatperson etc.)?

Anonymkode: a6209...31d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arbeidsgivers oppgave da du blir utsatt på jobb i en jobbsituasjon 

Anonymkode: 2cb1d...131

• Liker 3
Skrevet

Det avhenger vel av hvor du jobber. Noen steder vil jo en politianmeldelse være på sin plass https://www.nrk.no/osloogviken/pasient-tiltalt-for-seksuell-adferd-mot-sykepleiere-1.13867558

F eks der jeg jobber, med pasienter med langtkommet demens vil jo ikke politianmeldelse, hverken fra arbeidsgiver, eller fra ansatte, være det riktige. Da må det heller handle om at det settes inn nok ressurser, f eks i stell og pleie, til å hindre nye overgrep eller trakkasering.

Skrevet

Der hvor jeg jobber, med utstrakt kundekontakt, ville dette blitt tatt tak i av arbeidsgiver ja. Har skjedd - flere ganger, er alltid blitt ryddet opp i. 

Anonymkode: 37838...e6c

• Liker 1
Skrevet

Sjefen min hadde nok vært nær med å eksplodere om jeg hadde fortalt at en innleid hadde trakassert meg! Ser for meg at han hadde vært på vei for å ringe sjef av det firmaet allerede før jeg hadde snakket ferdig.

Jobber på en mannsdominert arbeidsplass, og trakassering er det absolutt nulltoleranse for.

Anonymkode: b728f...451

Skrevet

Ja, arbeidsgiver har ansvar for å sørge for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø, og å fjerne arbeidsmiljøbelastninger i den grad man kan.
Det foreligger også en ganske fersk arbeidsrettsdom fra en arbeidsplass der en kvinnelig rørlegger ble trakassert av kunder uten at arbeidsgiver gjorde tilstrekkelig for å ivareta henne og ordne opp i forholdene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...