Gå til innhold

Ble bedt om å droppe krykkene - men nå er det verre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har skadet kneet, hatt den ut av ledd.

4 uker siden nå, etter 1,5 uke oppsøkte jeg legen og ble sendt på sykehuset for sjekk pga. veldig stivt kne. Det var vanskelig å gjennomføre tester på meg fordi jeg var så stiv i kneet, og ikke klarer å flektere kneet fullt. Blant annet beskrevet mekanisk låsning ved 30 grader. Røntgen visste ingen brudd, men litt væske. Henvist til MR.

Overlege mistenkte menisk og jeg ble sendt hjem med krykker og beskjed om å ikke belaste og har gått med krykker i 2 uker.

MR visste at jeg heldigvis ikke har skade på menisk, kors- eller leddbånd, men det er noen små sannsynlige rifter, blant annet en i kneskål, i tillegg til bone bruise i lateral femurkondyl. Høytstående plica og lett hydrops, og mulig irritasjon i synovial ledd. 

Har vært på kontroll nå og LIS-legen sa jeg burde droppe krykkene og ikke trenger å gå på de lenger, blant annet fordi jeg fortsatt er å stiv i leddet og at å gå på krykker bidrar indirekte til dette ved at foten ikke er aktiv nok.

Har prøvd å gå uten krykker nå siden i går og jeg sliter med å gå. Halter mye, fordi jeg går med flektert kne. Kjenner også mer smerter nå, og har i tillegg fått en strekk i bakleggen som gjør det ekstra vondt. Men kjenner også smerter i kneet.

Har prøvd å gå med en krykke for å belaste litt, men det er fortsatt vanskelig å gå og gjør vondt.

Er blitt anbefalt fysio for å stive av leddet og skal på kontroll om ca. 6 uker.

Hva skal jeg gjøre? Er det virkelig sånn at det må bli verre før det blir bedre eller er dette et klart tegn på at det er for tidlig å belaste kneet igjen? Jeg skjønner jo at det ikke er bra at kneet er såpass stivt enda, men jeg er jammen ikke sikker på om det å belaste kneet ikke bare gjøre det stivere nå faktisk...

Anonymkode: e16c5...530

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå litt lenger med krykker. 

Da jeg måtte "lære å gå igjen" etter 8 uker på krykker pga operert korsbåndskade,( med komplikasjoner etterpå) fikk jeg beskjed om å ikke kaste Krykkene før jeg gikk uten å halte, for ellers ville det bli det nye ganglaget (Ullevål)

Alle de andre kne operasjonene etterpå har også vært lenge nok på krykker i etterkant ( 3 til) 

Har du tilgang til en spinning / trimsykkel på et helsestudio el?

Litt lett sykling vil gjøre minimalt med skade, men heller få igang igjen blodomløpet og smøre opp kneet. Sett gjerne setet langt bak og tråkk med helen til å begynne med hvis det er vanskelig å sitte vanlig.

Er du veldig i tvil så få en time hos fysioterapeut igjen. Er Nimi i nærheten så dra dit. ( Norsk idrettmedisinsk institutt)

Anonymkode: a4fd6...51a

• Nyttig 1
Skrevet

Takk for info og fin tommelfingerregel!

LIS-legen sa ingenting om at jeg ikke burde belaste om jeg haltet. Bare at jeg kunne belaste til smertegrensen, noe som er veldig diffust. Først og fremst har det vært halting som har vært problemet, og smerter har ikke vært så mye av, men merker det jo mer og mer nå som jeg belastet litt. 

Det er trimsykkel hos fysio, så gjelder bare å få komme til. Skal ringe på mandag, men vet fra tidligere at man ikke får raskt time med mindre man er sykmeldt, noe jeg ikke er :( Så det kan fort ta 1-2 uker før jeg får komme til.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for info og fin tommelfingerregel!

LIS-legen sa ingenting om at jeg ikke burde belaste om jeg haltet. Bare at jeg kunne belaste til smertegrensen, noe som er veldig diffust. Først og fremst har det vært halting som har vært problemet, og smerter har ikke vært så mye av, men merker det jo mer og mer nå som jeg belastet litt. 

Det er trimsykkel hos fysio, så gjelder bare å få komme til. Skal ringe på mandag, men vet fra tidligere at man ikke får raskt time med mindre man er sykmeldt, noe jeg ikke er :( Så det kan fort ta 1-2 uker før jeg får komme til.

Kan du ringe sykehuset og høre? Er ikke sikkert LIS-legen sier det samme som en med mer erfaring ville sagt. 

Anonymkode: 79b92...e95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...